Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Det är det, jag får ingen bild, men får tillräckligt med kraft eller ström för RGB.....

Alex

Det kan ju komma via Pcie slotten.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Det kan ju komma via Pcie slotten.

Om du referera till moderkortets PCie slots, då fungerar alla tre, testat med GT 710. Men sen kan det skett en skada på grafikkortet.

Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Om du referera till moderkortets PCie slots, då fungerar alla tre, testat med GT 710. Men sen kan det skett en skada på grafikkortet.

Alex

Jag syftade på strömmen till RGB. PCIe kan leverera 75W till kortet.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

En liten uppdatering, köpte en multimeter, verkar som jag inte få någon läsning på både PCIe kontakterna. Se bild, dem sem är inringade i rött. Skulle avlödning och lödning vara en lösning?

https://i.imgur.com/5ZuaFCu.jpg

Testa att värma upp kontakterna med lödpenna och flux så dom får nytt grepp. Om det inte fungerar är det mer troligt att pinnarna är av i själva sockeln. Byt ut dom helt då. Finns säkert reservdelar man kan köpa på ebay eftersom kontakten är standard. Det går bra att använda avlödningsfläta och flux med vanlig lödpenna. Var försiktig när du lyfter av sockeln från kortet. Se till att suga upp all tenn ur lödhålen med avlödningsflätan så att sockeln blir helt lös. Om du försöker trycka ut den utan att den är 100% lös finns det en risk att du river upp kopparfästena på kortet och då blir det jobbigt.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Testa att värma upp kontakterna med lödpenna och flux så dom får nytt grepp. Om det inte fungerar är det mer troligt att pinnarna är av i själva sockeln. Byt ut dom helt då. Finns säkert reservdelar man kan köpa på ebay eftersom kontakten är standard. Det går bra att använda avlödningsfläta och flux med vanlig lödpenna. Var försiktig när du lyfter av sockeln från kortet. Se till att suga upp all tenn ur lödhålen med avlödningsflätan så att sockeln blir helt lös. Om du försöker trycka ut den utan att den är 100% lös finns det en risk att du river upp kopparfästena på kortet och då blir det jobbigt.

Är det inte bättre med en tennsug? Eller är en avlödningsfläta det mer säkra alternativet. Jag har en tennsug hemma

Alex

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för dig med kortet?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Hur har det gått för dig med kortet?

Inte jättebra, försökte att värma upp det igen, för att det skulle sitta igen, men det gick inte så bra.

Nästa bli att köpa en avlödningsfläta med lux, vi får se hur det går.

Alex

Permalänk
Medlem

har du monterat på vattenkylning förut? är lätt att kortet går sönder om du har gjort fel tyvärr.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

har du monterat på vattenkylning förut? är lätt att kortet går sönder om du har gjort fel tyvärr.

Ja, men kortet fungerade, det var när jag kollade på mina slangar, så hade jag ena bordet utanför bordet och så höll min dator på att falla ner till golvet (ett riktigt dumt misstag). Det var då jag tog tag i PCie kontakterna.....

Datorn var redan igång med vattenblocket installerat och datorn kördes när misstaget skedde, så jag har inte gjort något fel på installation av vattenblocket.

Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirAlex18:

Ja, men kortet fungerade, det var när jag kollade på mina slangar, så hade jag ena bordet utanför bordet och så höll min dator på att falla ner till golvet (ett riktigt dumt misstag). Det var då jag tog tag i PCie kontakterna.....

Datorn var redan igång med vattenblocket installerat och datorn kördes när misstaget skedde, så jag har inte gjort något fel på installation av vattenblocket.

Alex

Har du provat lödit om alla punkterna vid anslutningarna eller bara dom du ringat in? Jag skulle prova med alla, funkar inte det så är det ju värre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Har du provat lödit om alla punkterna vid anslutningarna eller bara dom du ringat in? Jag skulle prova med alla, funkar inte det så är det ju värre.

Nej, jag har inte gjort det än, jag fick inte till det, jag tror en avlödningsfläta skulle underlätta. Är inte jätteduktig på att löda....

Alex

Permalänk
Medlem

lödsug är bra när det är hålmonterade kontakter.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

lödsug är bra när det är hålmonterade kontakter.

Det stämmer nog, äger tyvärr inte något sånt.......

Alex

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har en sån, en tennsug

Permalänk
Medlem

fungerar ypperligt 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!