Uppgradera Intel 8700K till AMD 5800X?

Permalänk
Medlem

Uppgradera Intel 8700K till AMD 5800X?

Hej

Har plockat ihop en dator jag tänkte skulle fungera ett par år, men funderar på om det egentligen är värt det att uppgradera från en 8700K till en AMD 5800X rigg?
Vad anser ni proffs?

Ps. En av anledningarna att uppgradera är att barnen ärver mina datorer, och grabbens dator rockar en Intel 6600K i dagsläget, så börjar bli dags att byta ut den.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15053210/kkkk

]Kundvagn[/url]

Permalänk
Medlem

Tycker det känns onödigt. Är det uppgraderingsdjävulen som pratat med dig eller behöver du nya grejer?

Permalänk
Medlem

Det enda jag har hade bytt är RAM. 32 gb är lika bra att köpa nu då 16 kan slå i taket beroende på spel och bakgrundsprogram. Kanske skulle tagit ett nyare chassi, fractal R7 exempelvis. Annars ser det bra ut

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag nog säga nej, 8700k till 5800X är inte en värd uppgradering.
Likaså kanske 6600K till 8700K inte är ett tillräckligt stort hopp.

Om du undviker siffrorna på CPU, är det någon av CPUerna som inte räcker till eller är det SSD, GPU eller nåt annat som flaskar?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Köp mer ram nu när du ändå skall öppna plånboken och köpa i övrigt bra delar. Misstänker att priserna kommer gå upp.
Annars bra på alla sätt
8700k är en bra CPU men om din son börjar märka av prestandan av en gammal 6600k så är väl bytet till 5800x motiverat (för honom) Med resizeble bar får du ju lite mer boost i vissa spel om du har rtx 3000 serien eller rx 6000 serien på GPU.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tycker det känns onödigt. Är det uppgraderingsdjävulen som pratat med dig eller behöver du nya grejer?

Haha jo den där djävulen är ständigt närvarande.
Men som sagt, sonens cpu har fem-sex år på nacken nu och han har fått upp intresset för fps.
Men ska suga på karamellen lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det enda jag har hade bytt är RAM. 32 gb är lika bra att köpa nu då 16 kan slå i taket beroende på spel och bakgrundsprogram. Kanske skulle tagit ett nyare chassi, fractal R7 exempelvis. Annars ser det bra ut

Ram är en mycket klok kommentar, tack.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Personligen skulle jag nog säga nej, 8700k till 5800X är inte en värd uppgradering.
Likaså kanske 6600K till 8700K inte är ett tillräckligt stort hopp.

Om du undviker siffrorna på CPU, är det någon av CPUerna som inte räcker till eller är det SSD, GPU eller nåt annat som flaskar?

Är väl egentligen GPU, når inte riktigt stabila 144 som min skärm stödjer, men tänkte uppgradera resten medans man kanske i en evighet väntar på att få tag i ett grafikkort.
Sitter med ett 1080 idag.

Skrivet av KingCobra:

Köp mer ram nu när du ändå skall öppna plånboken och köpa i övrigt bra delar. Misstänker att priserna kommer gå upp.
Annars bra på alla sätt
8700k är en bra CPU men om din son börjar märka av prestandan av en gammal 6600k så är väl bytet till 5800x motiverat (för honom) Med resizeble bar får du ju lite mer boost i vissa spel om du har rtx 3000 serien eller rx 6000 serien på GPU.

Tack, mer ram är en bra kommentar.

Skrivet av Lyrre:

Haha jo den där djävulen är ständigt närvarande.
Men som sagt, sonens cpu har fem-sex år på nacken nu och han har fått upp intresset för fps.
Men ska suga på karamellen lite till.

Tack för kommentarerna.

Permalänk
Medlem

6600K är väl inte någon raket, men ditt moderkort stödjer kanske 7700K och en sån hittar du då och då på Tradera för dryga 2000kr. Då slipper du byta minnen, moderkort, m.m.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk

Bytte själv från 8700k till 5800x, tips för att se faktisk skillnad är att kolla på prestanda vid samma klockfrekvens
processor till processor. Blev större lyft än vad jag trodde, bytte mest eg. för övergång till itx.

Sitter nu å maxar apex legends hyfsat ofta 299 fps allt på low och 2080 super.

Mvh Johan

Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrowind:

Bytte själv från 8700k till 5800x, tips för att se faktisk skillnad är att kolla på prestanda vid samma klockfrekvens
processor till processor. Blev större lyft än vad jag trodde, bytte mest eg. för övergång till itx.

Sitter nu å maxar apex legends hyfsat ofta 299 fps allt på low och 2080 super.

Mvh Johan

Super, tack för info, är faktiskt Apex jag lirar mest där jag vill få upp fps'en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Hej

Har plockat ihop en dator jag tänkte skulle fungera ett par år, men funderar på om det egentligen är värt det att uppgradera från en 8700K till en AMD 5800X rigg?
Vad anser ni proffs?

Ps. En av anledningarna att uppgradera är att barnen ärver mina datorer, och grabbens dator rockar en Intel 6600K i dagsläget, så börjar bli dags att byta ut den.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/15053210/kkkkhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/15053210/kkkk]Kundvagn[/url]

Bytte själv från 8700K till 5900X.
Märkte en stor skillnad i det enda spelet jag spelar: WoW Classic.
Plus att precis som för dig så gick min gamla 8700K till bättre behövande.
6600K till 8700K är ju en dramatisk uppgradering idag, 4c/4t är helt enkelt inte tillräckligt.

Bytte även från en 960EVO till 980PRO.
Men vette 17 vad samsung gjort med de senare PRO modellerna.
Den tappar fart efter ett tag precis som EVO modellerna gör -.-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lyrre:

Super, tack för info, är faktiskt Apex jag lirar mest där jag vill få upp fps'en.

Känns det som att det är dags att uppgradera och behov finns i hushållet så är det nog ingen dum ide. Ni ska inte ha tag i nya grafikkort? Dessa kan vara bra att börja jaga i god tid.

Sedan kan det kanske vara värt att snegla på en snabb skärm med, finns riktigt snabba skärmar idag.

Skrivet av Svensktiger:

Bytte själv från 8700K till 5900X.
Märkte en stor skillnad i det enda spelet jag spelar: WoW Classic.
Plus att precis som för dig så gick min gamla 8700K till bättre behövande.
6600K till 8700K är ju en dramatisk uppgradering idag, 4c/4t är helt enkelt inte tillräckligt.

Bytte även från en 960EVO till 980PRO.
Men vette 17 vad samsung gjort med de senare PRO modellerna.
Den tappar fart efter ett tag precis som EVO modellerna gör -.-

Du observerade tyvärr rätt, 980 PRO är i princip en dekaltrimmad EVO-modell. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns det som att det är dags att uppgradera och behov finns i hushållet så är det nog ingen dum ide. Ni ska inte ha tag i nya grafikkort? Dessa kan vara bra att börja jaga i god tid.

Sedan kan det kanske vara värt att snegla på en snabb skärm med, finns riktigt snabba skärmar idag.

Du observerade tyvärr rätt, 980 PRO är i princip en dekaltrimmad EVO-modell. :/

Jo grafikkort kommer det bli framöver, men de kommer ärvas nedåt också, idag kör vi 1080, 1070 och 1060. Så blir 1060 som pensioneras först när jag skaffar nytt.
Skärmar har vi dock gott om, som väl är kör barnen bara 1080p 144-240 hz, men det är min LG 27GL850, 1440p 144 Hz, jag vill kunna nyttja fullt ut, förutom då att grabbens cpu börjat kämpa lite.
Tappar lätt under 144 fps i Apex, och misstänker att det är gpu som borde införskaffas primärt, men har haft burken i tre år nu kanske, så känns som det är dags.

Tack för kommentar.

Permalänk
Skrivet av Lyrre:

Jo grafikkort kommer det bli framöver, men de kommer ärvas nedåt också, idag kör vi 1080, 1070 och 1060. Så blir 1060 som pensioneras först när jag skaffar nytt.
Skärmar har vi dock gott om, som väl är kör barnen bara 1080p 144-240 hz, men det är min LG 27GL850, 1440p 144 Hz, jag vill kunna nyttja fullt ut, förutom då att grabbens cpu börjat kämpa lite.
Tappar lätt under 144 fps i Apex, och misstänker att det är gpu som borde införskaffas primärt, men har haft burken i tre år nu kanske, så känns som det är dags.

Tack för kommentar.

Vad du kan prova enligt somliga "pro settings" jag sett då kör vissa på fullscreen borderless, med argumentet att det ger högre fps just i apex legends. Saknar lämplig bench-slinga att mäta skillnaden tyvärr, men du borde märka om det ger skillnad eller ej om du ligger vid det magiska 144 strecket och dippar under.

Innan jag bytte processor så var bästa inställningen att köra rivatuner fps cap 121, för perfekta frame times (blir som en low lag 7ms vsync). Detta då apex dippar mkt som brs gör, underlättar för aimet, ger känslan av det perfekta flytet a la crt era gaming.
Ulmb eller motsvarande ej värt imo (mer input lag, mörkare bild, bättre för non-shooters pga hur rörelseoskärpa framstår i rörliga bilder). Att köra cap 121 är bättre än g-sync pga som sagt perfekta frame times, apex ger ju stuttering vid frekvens 190-200 fps intervallet (bug).

Finns mer att nörda ned sig i på blurbusters.com, där den allmänna rekomendationen i apex är vsync on, g-sync on, fps cap 142. Cappet under 144hz gör att input lag från vsync i princip försvinner. Även här får du en jämn bild fast med mer input lag (gsync on 7ms) än min setting ovan. Upplevd skillnad mellan 142 och 120 fps är imo marginell.

Mkt nöje!

Mvh Johan

Felstavning
Visa signatur

+++8700K 5GHZ+++Z370 ASUS TUF+++BALLISTIX 16 GB DDR4
CORSAIR HYDRO 150i RGB+++RTX 2070+++NZXT H700i
EVGA SUPERNOVA G3 750W GOLD+++SAMSUNG 250GB SSD