Permalänk
Medlem

Takkopp med krok på sidan?

Hejsan,

Har precis flyttat till hus och i köket har vi två fönster framför diskbänk m.m. De som bodde där innan hade två industrilampor hängandes i mitten av fönstret men problemet är att uttagen i taket sitter ca 5-7 cm till vänster av mitten. Skulle man hänga upp en lampa så kommer den inte hamna i mitten. Detta löste de med en takkopp med en krok som gick ut till höger som de hängde sladden på och på så sätt hamnade lampan i mitten.

Jag har letat runt men inte hittat någon sådan så börjar fundera på om det är något de gjort själva. Så min fråga är om någon sett något liknande eller gjort någon sådan lösning här och skulle kunna tipsa mig vart man kan köpa (eller göra själv)?

Hittade en bild som vi tog när vi var på visning och zoomnade in på den så den är lite suddig, men som ni kan se så går en krok ut till höger på takkoppen.

Tack på förhand!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Det är inte en enklare lösning att bara köpa en vanlig krok och fästa i taket då och dra kabeln genom denna? Det där ser annars ut som något special som iallafall jag aldrig sett, kan mycket väl vara hemmagjort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Finns ju den här varianten men kanske fel längd, om den inte går att kapa:
https://www.elon.se/kopa-ny-taklampa

Installation av taklampa
Taklampor kan antingen installeras med hjälp av den lilla krok och kontakt som ofta finns i taket eller genom så kallad fast installation. Att använda kontakt och krok är det lättaste sättet om din taklampa är förberedd för det. Sitter uttaget inte exakt där du vill ha din lampa finns det lamparmar som kan flytta lampan en bit utan att du behöver borra och skruva fast en krok i taket.

En lamparm kan vara praktisk när du inte vill borra hål i taket.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

aldrig sett ett taklampe-uttag med sidokrok, beroende på vad det är för dosa som sitter i taket kanske du kan köpa en krok med extra lång gänga och böja till(de går att böja om man är försiktig men sprödbrott är väldigt vanligt).

Absolut lättaste är ju bara sätta en vit krok i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är inte en enklare lösning att bara köpa en vanlig krok och fästa i taket då och dra kabeln genom denna? Det där ser annars ut som något special som iallafall jag aldrig sett, kan mycket väl vara hemmagjort.

Men gud så dum jag känner mig, klart man gör så istället! Tack

Skrivet av Skarvsladdad:

aldrig sett ett taklampe-uttag med sidokrok, beroende på vad det är för dosa som sitter i taket kanske du kan köpa en krok med extra lång gänga och böja till(de går att böja om man är försiktig men sprödbrott är väldigt vanligt).

Absolut lättaste är ju bara sätta en vit krok i taket.

Just nu är det bara öppet så kablarna ligger där. Hade tänkt sätta ett uttag så man kan plugga in på vanligt sätt, men lättast är nog då att sätta en lock med en liten öppning på och koppla in den och sedan då hänga den via krok i taket vid sidan om.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MiLeS:

Men gud så dum jag känner mig, klart man gör så istället! Tack

Ibland kan man krångla till saker och ting och hjärnan låser sig istället för att tänka om och göra det lätt för sig. Lycka till med lampan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10