VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Olegh Granngården verkar ha, vet dock inte om priset är bu eller bä då detta inte är något som jag själv använt förut.

Tack, små påsar tyvärr, vilket innebär ganska högt pris per liter.

Verkar vara ont om bra alternativ om man vill köpa typ 15/30 liter.

Permalänk
Medlem

Mögel på odlingspluggarna i hydroponisk låda

Jag har börjat få upp lite koriander i min hydroponiska för andra gången, är total novis när det kommer till att odla övht.

Precis som förra gången, vilket var sommaren 2020, är det några av odlingspluggarna som möglar på toppen.
Är nån av er som vet vad det är/varför jag får det, kanske?

Om bilderna länkas som dom ska ser ni att en är odrabbad medans den som är precis bredvid ser rätt ofräsh ut.

Tacksam för svar! 🙂

La till text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Y:

Tacksam för svar! 🙂

Generellt av den informationen som finns när jag frågar bekanta men även googlar är att det beror på för mycket vatten/fukt.

Kan även bero på vilken jord man använder sig av då utomhusjord kan skapa detta pga sporer i jorden och miljön inomhus inte är optimalt för jorden, eller är optimal för att bilda mögel.

Testa med att plantera om växterna med anpassad jord för inomhusklimat.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Inaktiv

Fick tummen ur till slut och satte igång hydroponodlingen. Dock verkar det som pluggarna med frön gick ut hösten 2019. Får se ifall det kommer upp något. 3 basilika och 3 sallader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Generellt av den informationen som finns när jag frågar bekanta men även googlar är att det beror på för mycket vatten/fukt.

Kan även bero på vilken jord man använder sig av då utomhusjord kan skapa detta pga sporer i jorden och miljön inomhus inte är optimalt för jorden, eller är optimal för att bilda mögel.

Testa med att plantera om växterna med anpassad jord för inomhusklimat.

Eftersom det är en hydroponisk liten odlingslåda vet jag inte riktigt hur jag ska begränsa mängden fukt, fast snart så ska jag iof ha något mindre vatten i (i början har man mer vatten tills dom tagit sig ordentligt) så då kanske det blir bättre.
Pluggen består av kokosfiber men också torv som kanske har fått någon slags dålig reaktion?
Tack för tipset, jag provar mig fram vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Y:

Eftersom det är en hydroponisk liten odlingslåda vet jag inte riktigt hur jag ska begränsa mängden fukt, fast snart så ska jag iof ha något mindre vatten i (i början har man mer vatten tills dom tagit sig ordentligt) så då kanske det blir bättre.
Pluggen består av kokosfiber men också torv som kanske har fått någon slags dålig reaktion?
Tack för tipset, jag provar mig fram vidare!

Brukar bli så om man inte täcker mot ljus, bildas först alger som sedan möglar. Jag har täckt med aluminiumfolie och det har funkat bra, dock lite pyssel med att klippa till.
Finns även neopren "lock" att köpa med hål för växtens stam.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Sambon har tjatat om ett växthus, någon som har bra tips på var man ska köpa dessa och vad man ska tänka på?
Det ska vara ett hus i glas och klara av odling av tomater, gurka, kryddor och lite annat smått och gott. Skulle få plats med ett hus som är ca 10m2 och mindre känns för litet.
Stället där det passar bäst skulle då få morgonsolen direkt från ena långväggen och sen ha sol större delen av dagen så ventilation är också viktigt. Vill ha ett stabilt hus som inte skallrar och har sig.

Vi har just nu två stycken som man ställer på pallkrage men de kommer vi försöka sälja av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Årets chili är officiellt på gång!
Första gången med hydro på denna skalan också så ska bli spännande och se hur stor skillnad det gör jämfört med vanlig odling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sambon har tjatat om ett växthus, någon som har bra tips på var man ska köpa dessa och vad man ska tänka på?
Det ska vara ett hus i glas och klara av odling av tomater, gurka, kryddor och lite annat smått och gott. Skulle få plats med ett hus som är ca 10m2 och mindre känns för litet.
Stället där det passar bäst skulle då få morgonsolen direkt från ena långväggen och sen ha sol större delen av dagen så ventilation är också viktigt. Vill ha ett stabilt hus som inte skallrar och har sig.

Finns detta te.x Vitavia-phoenix på Bauhaus för ~16.000:- vilket är på 11.5m2.
Finns en del tillbehör att köpa till som te.x automatiskt fönsteröppnare för ventilation.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

För de som gillar mindre tomater att ha i sallad så är Tumbling Tom en supergod & enkel tomat att odla.
Förodlingen är igång här & till sommaren bli balkongen full med tomater igen! 😊
Ett trevligt sätt att få vintern att kännas kortare när man börjar med odlingen i Februari. Känns som våren redan är på g då även om det är mörkt och kallt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

Finns detta te.x Vitavia-phoenix på Bauhaus för ~16.000:- vilket är på 11.5m2.
Finns en del tillbehör att köpa till som te.x automatiskt fönsteröppnare för ventilation.

Ska det vara växthus så ska det automatiseras så mycket som möjligt med ventilation och bevattning så den biten löser sig själv. Då slipper man också stänk och liknande av vattning med slang eller kanna. Då kan man sen bara ta hand om den roliga biten med att plantera, göda och skörda plus allt annat som inte krävs varje dag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Trevlig Tråd, och fint att den promotades som nyhet (hade inte hittat den annars).
Vi flyttade till hus 2017, och har mest lallat runt, men i somras under Covid så slog vi på stort vad gäller odling. Det som blev mest lyckat för oss var Majs och olika former av sallad. I år ska vi rationalisera bort det som inte blev så bra och satsa på det vi tyckte var lyckat. lägger till en bild från förra året, och återkommer när vi börjar med försådden för i år (vilket borde bli om 2-3 veckor).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Y:

Eftersom det är en hydroponisk liten odlingslåda vet jag inte riktigt hur jag ska begränsa mängden fukt, fast snart så ska jag iof ha något mindre vatten i (i början har man mer vatten tills dom tagit sig ordentligt) så då kanske det blir bättre.
Pluggen består av kokosfiber men också torv som kanske har fått någon slags dålig reaktion?
Tack för tipset, jag provar mig fram vidare!

Jag har liknande problem även om det inte är riktigt lika illa. För mig brukar det börja med alger på toppen (Gröna och slemiga) som det sedan kan (ibland) börja växa ännu läskigare grejer (liknade ditt). Om ditt fall är liknande så tror jag att en god ide är att skydda jorden/torven från ljus, genom att lägga på något runt plantan. Typ en kartongskiva, lekakulor(?) eller liknande och på så sätt förhindra tillväxten av alger och då också det andra. Jag har inte testat detta själv men jag har märkt att de växter som får stora täckande blad i regel klarar sig bättre.

Det jag läst på om problemet med alger är att de växer i fuktig och ljus miljö så tanken är att ta bort den ena av dessa faktorer. Fukten är svår att ta bort som du redan kommenterat

Permalänk
Medlem

Odlar potatis vid fritidshuset, mer av lokal kulturtradition.
I zon 7 som det är växer ju saker sådär.
Vi (främst min mor) försöker med jordgubbar som dock drabbats av baggar i flera år. Även med tomater i små växthus, men de växer inte heller.

Själv bor man ju annars på gränsen mellan zon 8 och fjällregionen med hittills garanterat snöfritt två (2) månader om året.
Så odling utomhus inte direkt att tänka på.

Även svårt att hålla växterna inomhus heller levande och friska med luftfuktighet på 25%. Försöker vattna, men antingen blir det för mycket/ofta eller för lite/sällan. Kör även luftfuktare ibland men det hjälper ju bara tillfälligt.
Trevligt att ha växter men svårt.
Vissa växter trivs till synes bra och ynglar av sig (växer upp nya bredvid), andra inte lika.

Permalänk
Medlem

Första potatisen åkte i jorden igår.. Skönt att det äntligen börjar hända lite utomhus.
Står även ett par spannar med potatis i växthuset sedan någon vecka tillbaka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Rolig tråd, ska se till att delta! Blev med sommarstuga i höstas, så där ska odlas och planteras en hel del. På inköpslistan står hallon, vinbär, fläder och kanske ytterligare något äppelträd. Än så länge är jag emellertid bara igång med frösådden av jordgubbar och smultron.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Sambon har tjatat om ett växthus, någon som har bra tips på var man ska köpa dessa och vad man ska tänka på?
Det ska vara ett hus i glas och klara av odling av tomater, gurka, kryddor och lite annat smått och gott. Skulle få plats med ett hus som är ca 10m2 och mindre känns för litet.
Stället där det passar bäst skulle då få morgonsolen direkt från ena långväggen och sen ha sol större delen av dagen så ventilation är också viktigt. Vill ha ett stabilt hus som inte skallrar och har sig.

Vi har just nu två stycken som man ställer på pallkrage men de kommer vi försöka sälja av.

Varför just glas? Det är mycket mer praktiskt med ett i polykarbonat. Dom som har glas får byta rutor titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

Varför just glas? Det är mycket mer praktiskt med ett i polykarbonat. Dom som har glas får byta rutor titt som tätt.

Har man tänkt värma upp växthuset på höst/vinter så är plastglas bra. Det är enda fördelen, annars ska man inte köpa plastglas. Glaset är normalt tåligt, tål en hel del misshandel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kochkramer:

Varför just glas? Det är mycket mer praktiskt med ett i polykarbonat. Dom som har glas får byta rutor titt som tätt.

Det jag läst är att plasten försämras av solljus och behöver bytas ungefär var tredje år så det blir dyrare i längden ändå.
Vi har inga barn så risken för bollar och liknande är minimal.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Det jag läst är att plasten försämras av solljus och behöver bytas ungefär var tredje år så det blir dyrare i längden ändå.
Vi har inga barn så risken för bollar och liknande är minimal.

Kanalplast vilket jag har i taket på växthuset har en garanterad livslängd på 10 år. Men sidorna vet ja inte riktigt, möjligt att dom kanske inte håller lika länge.
Inte bara barn som kan krossa glas, stenskott från gräsklippare kan ju göra skada också t.ex.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Har man tänkt värma upp växthuset på höst/vinter så är plastglas bra. Det är enda fördelen, annars ska man inte köpa plastglas. Glaset är normalt tåligt, tål en hel del misshandel.

Kanalplast håller ju värmen bättre eftersom den isolerar så man får ju en längre växtperiod.
Är intressant de här faktiskt, ska starta företag för att driva upp växter å blommor, framförallt blommor, så jag har ett 200m2 tunnelväxthus. Eftersom ja bor i Norrland så behöver jag verkligen ett växthus som kan klara både vikt från snö och hålla värmen bättre.
Hur mycket vikt tål glasen kontra plast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kochkramer:

Kanalplast håller ju värmen bättre eftersom den isolerar så man får ju en längre växtperiod.
Är intressant de här faktiskt, ska starta företag för att driva upp växter å blommor, framförallt blommor, så jag har ett 200m2 tunnelväxthus. Eftersom ja bor i Norrland så behöver jag verkligen ett växthus som kan klara både vikt från snö och hålla värmen bättre.
Hur mycket vikt tål glasen kontra plast?

Hittade denna sida.
http://grohus.se/produkt/vaxthus/extra-starka-vaxthus/tor-300...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kanske inte direkt odling, men indirekt handlar det om odling ändå! Våra bin har överlevt vintern! Vilket känns otroligt roligt. (Kan man kalla sig för biodlare nu när bina har överlevt den första vintern?)

Dessa pollinerare ska hjälpa oss i trädgården sen när allt måste ge frukt! Det kommer fler bilder på odlingarna sen.

PS, de mosade stackarna får man nog räkna som svinn

//Kronokel

Permalänk
Medlem

Odlat minigurkor några år nu. Fungerar riktigt bra och får stor skörd med. Har så små krukor dock så man får tillföra näring regelbundet men annars enkelt.
Bor på tredje våningen och fönstret är i söderläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronokel:

https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/106579807_929849237475131_2812199079321730800_n.jpg?tp=1&_nc_ht=scontent-arn2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=111&_nc_ohc=C9M7m99pGSYAX8yTBin&oh=39ed3ff8855820f6cdc893416549bacb&oe=60712227

Kanske inte direkt odling, men indirekt handlar det om odling ändå! Våra bin har överlevt vintern! Vilket känns otroligt roligt. (Kan man kalla sig för biodlare nu när bina har överlevt den första vintern?)

Dessa pollinerare ska hjälpa oss i trädgården sen när allt måste ge frukt! Det kommer fler bilder på odlingarna sen.

PS, de mosade stackarna får man nog räkna som svinn

//Kronokel

Härligt, du är en hjälte! Bin verkar inte ha det lätt nu för tiden, så jag blir glad varje gång jag ser någon som håller bin 😃

(Och att du vågar. Jag gömmer mig inomhus bara jag ser dem 😆)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronokel:

https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/sh0.08/e35/s640x640/106579807_929849237475131_2812199079321730800_n.jpg?tp=1&_nc_ht=scontent-arn2-1.cdninstagram.com&_nc_cat=111&_nc_ohc=C9M7m99pGSYAX8yTBin&oh=39ed3ff8855820f6cdc893416549bacb&oe=60712227

Kanske inte direkt odling, men indirekt handlar det om odling ändå! Våra bin har överlevt vintern! Vilket känns otroligt roligt. (Kan man kalla sig för biodlare nu när bina har överlevt den första vintern?)

Dessa pollinerare ska hjälpa oss i trädgården sen när allt måste ge frukt! Det kommer fler bilder på odlingarna sen.

PS, de mosade stackarna får man nog räkna som svinn

//Kronokel

Har varit lite intresserad av bin men aldrig kommit längre och då jag dessutom bor i ett villaområde i Västerås så tror jag inte det skulle vara så uppskattat. Kan ställa till med en hel del när de svärmar tydligen och sen tillkommer givetvis möjligheten för bistick.
Hur många kupor har du?
Du kan absolut kalla dig biodlare även om du bara hållit på ett år

Själv har jag två stycken insektshotell som som suttit uppsatta hela förra sommaren och tror än så länge att det inte är någon som flyttat in men jag kallar mig hotellägare ändå

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har varit lite intresserad av bin men aldrig kommit längre och då jag dessutom bor i ett villaområde i Västerås så tror jag inte det skulle vara så uppskattat. Kan ställa till med en hel del när de svärmar tydligen och sen tillkommer givetvis möjligheten för bistick.
Hur många kupor har du?
Du kan absolut kalla dig biodlare även om du bara hållit på ett år

Själv har jag två stycken insektshotell som som suttit uppsatta hela förra sommaren och tror än så länge att det inte är någon som flyttat in men jag kallar mig hotellägare ändå

Nu är jag inget proffs, men jag tror inte det är några problem med att ha en kupa på en villatomt. Bina i sig märker man knappt av och de svärmar inte utan anledning (oftast för trångt i kupan). Och om de svärmar är det inte svårt att ta hand om dem, man skakar ner dem i en låda bara. Får man med drottningen så kommer alla andra att följa med också.

Bistick är ju förstås bra att vara vaksam över, speciellt om man är allergisk. Men i övrigt så är det inte alls så farligt att få ett stick. Jag gjorde fel i att ha låga skor på mig när jag höll på i början, fick en hel del stick runt anklarna när vi skattade den lokala storbiodlarens kupor

Jag har bara en kupa hemma just nu, men vi planerar att göra avläggare till sommaren. Ska försöka få till så många bra samhällen vi kan - meningen med dessa är främst pollineringen så vi kommer inte skatta så mycket honung av dem. Det blir mest en härlig biprodukt (no pun intended ).

Permalänk
Medlem

För en stund där trodde jag det var 1 april

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Våra små odlingar är på väg. Vi sådde det mesta i slutet på januari/februari. Och har hjälpt till med växtbelysning samt värmemattor, hoppas på starka plantor lagom till det är dags att skola om dem utomhus.

Vi har satt chili, paprika, rotselleri, kronärtskocka, tomat (en av sorterna heter "Homestead" och ska kunna ge tomater som väger upp mot 1kg!), purjolök, spetskål, rödkål och savojkål med mera.

Nästa steg är att hämta en jäkla massa hästskit hos hästgården här bredvid med traktorn. I år har vi tänkt att börja med täckodling och jag har tagit hem en hel del pallkragar som vi har tänkt att odla i.

För övrigt, är det någon som har byggt ett tunnelväxthus? Jag köpte ett stort jäkla partytält (45m2 har jag för mig att det är) förra året och har tänkt att bygga om det till ett växthus. Har någon nån erfarenhet av det? Typ vilken plast man skall använda osv?

//Kronokel

Permalänk
Avstängd

Jag kör själv med växtlampor från IKEA men efter att ha läst detta så känns det ruskigt överprisade då det funkar med ett vanligt lysrör så länge de är vitt ljus.

https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/sa-fixar-du-b...

Jula har just nu rabatt på en variant och det finns säkerligen fler typer. Ta bara bort glaset så får man ljuset direkt.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhu...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10