Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Öltorp:

Nu börjar titlarna ta slut för mig. Egentligen bara sackboy kvar tillsammans med frugan..

Kört:

Valhalla
Spiderman remastered
Miles Morales
Dirt 5
Control Ultimate edition
Astro
Days gone
God of war
Maneater
Bugsnax

Gillar inte Deamon Souls stuket på spel.

Tänkte testa Until Dawn men är väl egentligen en lång film. Destruction Allstar, men ingen av spelpolarna har PS5 än.

Kom ett par nya spel igår/förrgår som kanske är värt en titt? Kan rekommendera Ghost of Tsushima med om du är sugen på lite samurajspel i snygga miljöer.

Min står och väntar på något att spela. Startade Monster Hunter World men icke-optimerade spel är jag lite allergisk mot, så blir att vänta på att någon annan titel får lite kärlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Nu börjar titlarna ta slut för mig. Egentligen bara sackboy kvar tillsammans med frugan..

Kört:

Valhalla
Spiderman remastered
Miles Morales
Dirt 5
Control Ultimate edition
Astro
Days gone
God of war
Maneater
Bugsnax

Gillar inte Deamon Souls stuket på spel.

Tänkte testa Until Dawn men är väl egentligen en lång film. Destruction Allstar, men ingen av spelpolarna har PS5 än.

Vilket var roligast? och vilket tyckte frugan var roligast?
Astro var väldigt populärt här hemma. och jag gillar det också. enkelt och snyggt.

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kom ett par nya spel igår/förrgår som kanske är värt en titt? Kan rekommendera Ghost of Tsushima med om du är sugen på lite samurajspel i snygga miljöer.

Min står och väntar på något att spela. Startade Monster Hunter World men icke-optimerade spel är jag lite allergisk mot, så blir att vänta på att någon annan titel får lite kärlek.

Yes Tsushima redan varvat. Glömde de

Fastna inte direkt för något av det. Men värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aGGe!:

Vilket var roligast? och vilket tyckte frugan var roligast?
Astro var väldigt populärt här hemma. och jag gillar det också. enkelt och snyggt.

Sackboy är det första vi ska spela ihop hon är inte så jättemycket för tv spel.

Båda spiderman, Control och Days Gone var magiska!

Permalänk
Medlem

Kul att gå över från den andre PS5-tråden till denna

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av eliOS96:

Kul att gå över från den andre PS5-tråden till denna

Grattis! Kul att fler får sina konsoler till sist!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Försökt googla mig fram men hittar inte fullständigt svar. Får i dagarna hem en DE, om jag har NHL 21 på skiva till ps4, kan man tanka hem det digitalt på ps5? När jag kollar i PS appen och går in i store, så står det spelet som köpt.

Någon som vet om jag kommer behöver köpa det igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Appalosa:

Försökt googla mig fram men hittar inte fullständigt svar. Får i dagarna hem en DE, om jag har NHL 21 på skiva till ps4, kan man tanka hem det digitalt på ps5? När jag kollar i PS appen och går in i store, så står det spelet som köpt.

Någon som vet om jag kommer behöver köpa det igen?

Mig veterligen ingår inte digitala spel vid köp av fysiska skivor. Lite oklart för mig varför det står som köpt i PS-appen, men troligen måste du köpa på nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Appalosa:

Försökt googla mig fram men hittar inte fullständigt svar. Får i dagarna hem en DE, om jag har NHL 21 på skiva till ps4, kan man tanka hem det digitalt på ps5? När jag kollar i PS appen och går in i store, så står det spelet som köpt.

Någon som vet om jag kommer behöver köpa det igen?

Skrivet av Quenya:

Mig veterligen ingår inte digitala spel vid köp av fysiska skivor. Lite oklart för mig varför det står som köpt i PS-appen, men troligen måste du köpa på nytt.

Det är ju det som är hela grejen med att ha skivläsare vs. DE. Självklart kan man inte ladda ner ett spel från Store som man har på skiva, krav är att skivan sitter i när man startar spelet (Även om merparten av spelet laddas ner och installeras lokalt.)

Så, ska du köra det på din nya PS5 DE så måste du köpa det på nytt från PS Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är ju det som är hela grejen med att ha skivläsare vs. DE. Självklart kan man inte ladda ner ett spel från Store som man har på skiva, krav är att skivan sitter i när man startar spelet (Även om merparten av spelet laddas ner och installeras lokalt.)

Så, ska du köra det på din nya PS5 DE så måste du köpa det på nytt från PS Store.

Ok! Blev fundersam när ps store inte ger mig valet att köpa spelet inloggade från mobilen då jag redan köpt det... ser säkert annorlunda ut i Ps store på ps5 när den väl dyker upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är ju det som är hela grejen med att ha skivläsare vs. DE. Självklart kan man inte ladda ner ett spel från Store som man har på skiva, krav är att skivan sitter i när man startar spelet (Även om merparten av spelet laddas ner och installeras lokalt.)

Så, ska du köra det på din nya PS5 DE så måste du köpa det på nytt från PS Store.

Japp så är det. Hade ju själv velat ta ner den digitala versionen av flera PS4 spel jag äger på skiva, så att man slapp hålla på med det fysiska, men det går inte, utan är priset man får betala för att man kanske slagit till på nån rea eller liknande. Är ju dock helt klart värt besväret på de pengar jag sparat på fysiska utgåvor.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

För er med PSVR kan ju dessa vara av intresse!

Mer info/spel på PS-bloggen också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bergand:

Tips på bra hdmi kabel till PS5? Jag behöver ca 4-5m kabel och fördel om den är flexi då jag ska dra den i kabelkanal. Min tv är en SONY OLED 4k som dessvärre inte stöder HDMI 2.1, så tänker att då räcker ju HDMI 2.0.

Hm, jag tänkte säga att en HDMI 2.1-kabel inte är så värst flexibel då 48Gbit/s kräver bra avskärmning, men läste sedan bättre att du inte behöver så snabbt... Skulle tro att det inte spelar så jätteboll vad för kabel du väljer då, 2.0-hastigheten är ju inte lika kritisk och det stora flertalet kablar som finns idag och anger 2.0-kapabilitet borde också funka.

Jag har en 2.1-kabel från Nordic köpt på Elgiganten som jag tycker är både snygg och asbra (mycket eleganta anslutningskontakter, men lite grov dock som sagt, av förklarliga skäl), men det märket har även långsammare kablar av äldre typ, så de är säkert helt OK de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hm, jag tänkte säga att en HDMI 2.1-kabel inte är så värst flexibel då 48Gbit/s kräver bra avskärmning, men läste sedan bättre att du inte behöver så snabbt... Skulle tro att det inte spelar så jätteboll vad för kabel du väljer då, 2.0-hastigheten är ju inte lika kritisk och det stora flertalet kablar som finns idag och anger 2.0-kapabilitet borde också funka.

Jag har en 2.1-kabel från Nordic köpt på Elgiganten som jag tycker är både snygg och asbra (mycket eleganta anslutningskontakter, men lite grov dock som sagt, av förklarliga skäl), men det märket har även långsammare kablar av äldre typ, så de är säkert helt OK de också.

Ah tack för tipset! Ska kolla in dem! Eventuellt kanske jag slår till på en 2,1 för å framtidssäkra. Kan ju hända man blir sugen på en ny tv också snart xD

Permalänk

Är det någon som har testat nioh på ps5 och vet om det är värt att skaffa det där?

Permalänk
Skrivet av NumeroUno:

Lyckades få en PS5 genom Elgigantens utlottning i december, fungerat felfritt tills för någon vecka sedan då svarta artefakter började dyka upp under spelande och fick konstiga grafiska buggar på homescreen. Av samma typ man ser när man överklockar för mycket. Märkligt nog fungerar PS4 spel utan problem men inte PS5-spel. Återställning, kabelbyte och skärmbyte löser inte problemet så det blir nog att reparera.... Skriver mest för att dela med mig om någon annan råkar ut för samma sak, finns en del trådar på nätet om andra med samma problem.

Fick ett ersättningsex om någon råkar ut för detsamma

Permalänk
Skrivet av Bergand:

Ah tack för tipset! Ska kolla in dem! Eventuellt kanske jag slår till på en 2,1 för å framtidssäkra. Kan ju hända man blir sugen på en ny tv också snart xD

Kan tipsa om en fiberoptisk HDMI-kabel som jag köpte på Aliexpress. Vention 8K HDMI 2.1 https://www.aliexpress.com/item/4000859024986.html

Fördelen med fiberoptiska HDMI-kablar är just att det är tunnare och behåller sin signalkvalité även på längre sträckor. Har en 15m kabel som är dragen i kabelkanaler mellan datorn och TV:n. Man får vara lite försiktig när man monterar den i kabelkanalen bara då det finns en risk att fibern går av om man gör för tighta svängar.

Permalänk
Medlem

Vilket läge kör ni i inställningar för spel (standard för spel, prestandaläge, upplösningsläge)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Vilket läge kör ni i inställningar för spel (standard för spel, prestandaläge, upplösningsläge)?

Prestandaläge alla dagar i veckan, Cod CW 120 fps <3

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har ingen PS5 ännu, men har en fråga om hur volymhantering fungerar. Som det är i dagsläget har jag min Chromecast with Google TV kopplad till min TV som i sin tur är kopplad till förstärkaren. Jag hanterar volymen endast på Chromecasten. Detta gör att fjärrkontrollen inte påverkar ljudet på någon annan källa.
Går det att höja och sänka volymen på Playstation 5 med DualSense-kontrollen? Dom klipp jag har sett visar endast att man kan ställa Media och Video-volym. Samt kontrollens högtalarvolym.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Vilket läge kör ni i inställningar för spel (standard för spel, prestandaläge, upplösningsläge)?

Kör alltid prestandaläget.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bergand:

Vilket läge kör ni i inställningar för spel (standard för spel, prestandaläge, upplösningsläge)?

Alltid prestanda om möjligt även här.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bergand:

Vilket läge kör ni i inställningar för spel (standard för spel, prestandaläge, upplösningsläge)?

Prestanda, så fort man kör spel i 60 FPS så vill man inte gå tillbaka till 30!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Dualsense

Hej alla!

Fick min PS5 i mitten av februari och är riktigt nöjd jämfört med mitt gamla oljud från en dammig PS4.

Vad jag dock är besviken på är kontrollerna. 2 utav 3 av de kontrollerna jag har fastnar i X- och O-knappen och vilket förstör spelupplevelsen. Känns lite ohållbart men det är ju ett lite diffust fel.. vill inte åka på någon serviceavgift efter flera veckor utan dem.

Någon annan som upplever detta och hur går man till väga? Försökt ringa Sonys support men verkar som om de stängt av sitt svenska nummer?

Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NumeroUno:

Fick ett ersättningsex om någon råkar ut för detsamma

Bra information. Ett förtydligande bara, fick du ditt ersättningsex via elgiganten eller gick du via Sony? Det har varit lite blandat vilken väg kunderna valt och gå så bra och veta om någon annan får liknande problem som dig.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Prestanda, så fort man kör spel i 60 FPS så vill man inte gå tillbaka till 30!

Jag hade önskat att fler spel stödjer 120Hz. Med hårdvaran i borde det inte vara omöjligt, speciellt med 1080p. Min 55B7v klarar 1080p120 vilket är trevligt när det går att använda.

Skrivet av Violafan:

Hej alla!

Fick min PS5 i mitten av februari och är riktigt nöjd jämfört med mitt gamla oljud från en dammig PS4.

Vad jag dock är besviken på är kontrollerna. 2 utav 3 av de kontrollerna jag har fastnar i X- och O-knappen och vilket förstör spelupplevelsen. Känns lite ohållbart men det är ju ett lite diffust fel.. vill inte åka på någon serviceavgift efter flera veckor utan dem.

Någon annan som upplever detta och hur går man till väga? Försökt ringa Sonys support men verkar som om de stängt av sitt svenska nummer?

Ha det fint!

Nu när du skriver det, cirkelknappen på min känns inte lika som övriga men inget som har hindrat mig ännu. Men med tanke på rapporterna om kontrollen så får man ju inget vidare kvalitetsintryck heller.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon5930:

Jag hade önskat att fler spel stödjer 120Hz. Med hårdvaran i borde det inte vara omöjligt, speciellt med 1080p. Min 55B7v klarar 1080p120 vilket är trevligt när det går att använda.

Håller med. Hur mer valmöjligheter desto bättre!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Violafan:

Hej alla!

Fick min PS5 i mitten av februari och är riktigt nöjd jämfört med mitt gamla oljud från en dammig PS4.

Vad jag dock är besviken på är kontrollerna. 2 utav 3 av de kontrollerna jag har fastnar i X- och O-knappen och vilket förstör spelupplevelsen. Känns lite ohållbart men det är ju ett lite diffust fel.. vill inte åka på någon serviceavgift efter flera veckor utan dem.

Någon annan som upplever detta och hur går man till väga? Försökt ringa Sonys support men verkar som om de stängt av sitt svenska nummer?

Ha det fint!

Kolla med butiken du handlat från ifall du kan få ett ersättningsexemplar under tiden du har lämnat in den andra på service - säger dom nej så handlar du en kontroll via internet och använder dig av ångerrätten på den nya innan tiden går ut (2 veckor) 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Prestanda, så fort man kör spel i 60 FPS så vill man inte gå tillbaka till 30!

Okej! Jag har HDMI 2.0 stöd endast via min tv. Va får jag då ut i prestanda mode? 60fps och 4k?
Vad får jag i upplösningsläge? 30fps och 4k?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Bergand:

Okej! Jag har HDMI 2.0 stöd endast via min tv. Va får jag då ut i prestanda mode? 60fps och 4k?
Vad får jag i upplösningsläge? 30fps och 4k?

Är olika från spel till spel. Men som högst med HDMI 2.0 kan du få 60hz 4k eller 120hz 1080p

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |