Permalänk
Medlem

Jag har beställt en quest 2 men inte fått den ännu, tanken är att jag ska spela trådlöst via wifi från datorn.

Jag har comhem hub c2, någon som vet om den fungerar att köra med trådlöst via den routern?
Eller är de brygga det och köpa ny router direkt som gäller? Såg nämligen att inet har rea just nu på några wifi 6 routers så skulle vilja köpa om det är så att comhem hub c2 inte riktigt räcker till för quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Jag har beställt en quest 2 men inte fått den ännu, tanken är att jag ska spela trådlöst via wifi från datorn.

Jag har comhem hub c2, någon som vet om den fungerar att köra med trådlöst via den routern?
Eller är de brygga det och köpa ny router direkt som gäller? Såg nämligen att inet har rea just nu på några wifi 6 routers så skulle vilja köpa om det är så att comhem hub c2 inte riktigt räcker till för quest 2.

Svårt att svara på.
Som tidigare nämnts.
Ha datorn kabel ansluten till router och spela i närheten av routern.
Quest 2 ska helst vara ensam på 5ghz bandet och man bör använda en kanal med minst trafik.
Funkar den inget bra är det imo mer värt att köpa en dedikerad router för VD än en kabel
Undvik bara TP Link Archer routrar, den finns mycket info om att dom inte fungerar bra med VD.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

jag har glasögon, och astigmatism, hade problem med suddighet först, men tog och bara justerade headsetet rätt, fick böja det neråt lite mer än jag räknade med för att få en tydlighet i det, ungefär som om jag skulle titta i nedre delen av linsen typ.

tog mig lite tid att hitta rätt punkt.

Jag är också astigmatisk, beställde linser via VR Optician, fungerar perfekt. Finns andra alternativ också om du inte gillar dem.
Har en COMHEM router, Compal CH7486e, fungerar bra tycker jag.

stavning
Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Alltså är det suddigt på riktigt eller menar du att det inte är lika tydligt som en skärm? Det kommer det inte bli.

Har du provat nå spel?

Det är konstruerat så att det är skarpt i mitten och suddigare på sidorna, titta rakt fram.

Det är en plastfilm på linserna när den är ny men dom ser man tydligt och tar bort.

Det är suddigt på allt förutom på det som är inom en meters avstånd in game typ. Är lobbyn i Quest 2 suddig för er? Kollar jag runt i rummet så är allt suddigt. Alyx är en grötig röra förutom när jag står bredvid något. Blev lite bättre igår när jag höjde upplösningen för texturerna genom sidequest.

Kan jag ta en bild in game och kommer isf suddigheten synas eller tror ni att det renderas om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Det är suddigt på allt förutom på det som är inom en meters avstånd in game typ. Är lobbyn i Quest 2 suddig för er? Kollar jag runt i rummet så är allt suddigt. Alyx är en grötig röra förutom när jag står bredvid något. Blev lite bättre igår när jag höjde upplösningen för texturerna genom sidequest.

Kan jag ta en bild in game och kommer isf suddigheten synas eller tror ni att det renderas om?

Har faktiskt inte hört om ett sånt fel tidigare.
Låter som "närsynt" fast i VR.
men sånt som renderas på avstånd är lägre upplöst även i home så att säga.
Men att alyx är en grötig röra låter konstigt.
Har du kört VR tidigare med annat headset så du har nån "referens punkt" tänkte jag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har faktiskt inte hört om ett sånt fel tidigare.
Låter som "närsynt" fast i VR.
men sånt som renderas på avstånd är lägre upplöst även i home så att säga.
Men att alyx är en grötig röra låter konstigt.
Har du kört VR tidigare med annat headset så du har nån "referens punkt" tänkte jag.

Läst att många har samma problem på reddit där dom haft oculus quest 1. Blev ju lite bättre när jag höjde upplösningen av texturerna i sidequest igår, men det känns ju märkligt att behöva göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Läst att många har samma problem på reddit där dom haft oculus quest 1. Blev ju lite bättre när jag höjde upplösningen av texturerna i sidequest igår, men det känns ju märkligt att behöva göra.

Det är inte linsproblemen du tänker på då?
Det finns en del som fått headsets med dåliga linser, då hjälper inget än att byta headset.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Svårt att svara på.
Som tidigare nämnts.
Ha datorn kabel ansluten till router och spela i närheten av routern.
Quest 2 ska helst vara ensam på 5ghz bandet och man bör använda en kanal med minst trafik.
Funkar den inget bra är det imo mer värt att köpa en dedikerad router för VD än en kabel
Undvik bara TP Link Archer routrar, den finns mycket info om att dom inte fungerar bra med VD.

Datorn är ansluten med kabel, kommer stå ca 5m fri sikt från router med headset.
Den är även ensam på 5ghz bandet, ang kanal blir jag dock osäker.
Är mest comhems router jag är orolig är för värdelös att den ska klara av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jazon:

Datorn är ansluten med kabel, kommer stå ca 5m fri sikt från router med headset.
Den är även ensam på 5ghz bandet, ang kanal blir jag dock osäker.
Är mest comhems router jag är orolig är för värdelös att den ska klara av det.

Kan inte säga annat än att testa

Vet flera som nämnt att deras ISP routrar både fungerat skit eller fungerat hur bra som helst.
Har tyvärr inga egna erfarenheter med såna routrar, jag använder en D-Link 2660 en AC router (Wifi5) jag är nöjd

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Samsung Sverige

Efter att en kompis köpt en Quest 2 har jag också blivit lite sugen. Jag kommer nog köra mycket via PC och Virtual desktop, men troligen en del träningsspel stand alone. Med den tänkta användningen känns det ju som att 64Gb-versionen borde räcka, men det kanske finns en annan uppfattning i tråden?

Jag såg också att det finns en hel hop med mer eller mindre nödvändiga tillbehör. Finns det någon lista sammanställd tidigare i tråden med lite starka rekommendationer på vad man bör köpa direkt från start?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Efter att en kompis köpt en Quest 2 har jag också blivit lite sugen. Jag kommer nog köra mycket via PC och Virtual desktop, men troligen en del träningsspel stand alone. Med den tänkta användningen känns det ju som att 64Gb-versionen borde räcka, men det kanske finns en annan uppfattning i tråden?

Jag såg också att det finns en hel hop med mer eller mindre nödvändiga tillbehör. Finns det någon lista sammanställd tidigare i tråden med lite starka rekommendationer på vad man bör köpa direkt från start?

64GB räcker, 256GB är bara om du antingen lagrar högupplösta filmer eller inte kan tänka dig att någon gång behöva avinstallera program du inte använder.

För träning vill du som minimum ha överdrag i silikon eller PU-läder. För komfort en Elite Strap (gärna med batteri) eller fästa en motvikt bak. Jag hakade i ett 5m måttband (Stanley med bältesclips) innan jag monterade en Vive DAS och det funkade bra.

Jag hade nog börjat med standardremmen + överdrag och sen köpa till saker efteråt om du ser ett behov, för vissa skallformer funkar originalremmen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är inte linsproblemen du tänker på då?
Det finns en del som fått headsets med dåliga linser, då hjälper inget än att byta headset.

Hur vet jag om det är ett linsproblem?

https://www.youtube.com/watch?v=gU64evvc_pE

I den här videon ser jag att hans standardinställningar är betydligt tydligare än mina. Mina omgivningar känns mer i linje med när han drar ner inställningarna till minimum.

Funderar på att åka förbi Inet efter jobbet och plocka upp ett par nya glasögon och testa ifall det är någon skillnad.

Har ni andra köpt era glasögon genom Oculus store eller i butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trac3r:

Hur vet jag om det är ett linsproblem?

https://www.youtube.com/watch?v=gU64evvc_pE

I den här videon ser jag att hans standardinställningar är betydligt tydligare än mina. Mina omgivningar känns mer i linje med när han drar ner inställningarna till minimum.

Funderar på att åka förbi Inet efter jobbet och plocka upp ett par nya glasögon och testa ifall det är någon skillnad.

Har ni andra köpt era glasögon genom Oculus store eller i butik?

Tänkte på den här reddit bla. Tror han har nå videos på Youtube också
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/kusjci/update_to_que...

Men om det rent av är upplösningen som är fel som default så skulle jag prova en factory reset.
Skicka också en support ticnet till Oculus eller kolla med Inet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag såg också att det finns en hel hop med mer eller mindre nödvändiga tillbehör. Finns det någon lista sammanställd tidigare i tråden med lite starka rekommendationer på vad man bör köpa direkt från start?

Precis som Halldin skrev är det smartast att testa standardutförandet först, innan du går loss på tillbehör. Rent spontant om jag skulle rekommendera något att inhandla direkt är ett par hörlurar(in-ear/on-ear det som passar dig) då dom inbyggda högtalarna inte mer än duger. Ett silikonöverdrag skulle jag också rekommendera!

Beroende på om standardremmen fungerar för dig eller inte så kommer du behöva ett externt batteri med tillhörande kabel, alternativt Elite Battery strap.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

64GB räcker, 256GB är bara om du antingen lagrar högupplösta filmer eller inte kan tänka dig att någon gång behöva avinstallera program du inte använder.

För träning vill du som minimum ha överdrag i silikon eller PU-läder. För komfort en Elite Strap (gärna med batteri) eller fästa en motvikt bak. Jag hakade i ett 5m måttband (Stanley med bältesclips) innan jag monterade en Vive DAS och det funkade bra.

Jag hade nog börjat med standardremmen + överdrag och sen köpa till saker efteråt om du ser ett behov, för vissa skallformer funkar originalremmen bra.

Jag är av motsatt uppfattning, har ledigt 104 Gb och lagrat 117Gb appar i Q2an vilket gick rätt så snabbt. Men jag/vi har fyllt på med spel och gratis-appar relativt snabbt. Inhandlade Q2an i slutet av december.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Jag är av motsatt uppfattning, har ledigt 104 Gb och lagrat 117Gb appar i Q2an vilket gick rätt så snabbt. Men jag/vi har fyllt på med spel och gratis-appar relativt snabbt. Inhandlade Q2an i slutet av december.

Det beror ju lite på om man hoardar eller kan tänka sig att hantera lagringsutrymmet vid behov. Kanske även på om man är en eller flera användare (med olika smak). Eftersom de flesta program och spel är i häraden 0.2-3GB så får man ha ganska mycket på enheten för att fylla upp 120GB. Är detta saker du måste använda, eller hade du bara rensat om du var tvungen?

Sen är 64GB den populäraste modellen, så spelen kommer aldrig kräva så mycket. Det som sticker ut mest är Walking Dead med runt 15GB men det är ett undantag och jag personligen hade bara avinstallerat något av det jag inte använt på flera månader om jag var tvungen. Sen skulle herr Samsung huvudsakligen köra PCVR och då spelar utrymmet ännu mindre roll.

Permalänk
Medlem

Har inte fått något svar på hur omgivningen ser ut för er i hemskärmen? När jag kollar på menyn så är den klar, men kollar jag runtomkring mig är allt jättesuddigt. Detta visar sig även för mig i Alyx då sakerna som är precis bredvid mig är klara, medans allt annat är jättesuddigt.

Permalänk
Medlem

Jag kollade för skojs skull. Har 256GB-versionen (för att den var på rea på Inet under BF, 500kr extra för 4x lagring).

190/230GB ledigt. Installerat:

Blaston
Thrill of the fight
Pistol Whip
Superhot
Quill Theater
Eleven Table Tennis
Beat Saber
Cubism
Virtual Desktop
Knockout League
Walkabout Mini Golf
Robo Recall
Richies Plank Experience
Skybox VR player
Firefox
Titans of Space Plus
Bigscreen
Vader Immortal ep1
Pinball FX2
Anne Franke House
Travelling While Black
EchoVR
Racket: NX
FitXR
Angry Birds
The under presents
Elixir
Moss
I Expect you to die
Ultrawings
Half-Life Blue Shift och Opposing Force
Return to Castle Wolfenstein
Doom 3
YouTube VR
Venues

Och då hade jag ändå haft typ 15-20GB över på en 64GB:are. Jag hade lätt kunnat rensa i listan ovan.

@berch @Samsung

Permalänk
Medlem

Jäklar vad smidigt och häftigt soffan var i v26. Jag har en soffa i rummet precis i gränsen till spelutrymmet. Nu står där en soffa med exakt rätt placering och mått i hem-miljön. Bara att sätta sig och guardian slår automatiskt om till sittande. Liten funktion kan tyckas, men väldigt uppskattat. Älskar flödet av uppdateringar till Questen. Den springer ifrån övriga VR mer och mer

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Trac3r:

Har inte fått något svar på hur omgivningen ser ut för er i hemskärmen? När jag kollar på menyn så är den klar, men kollar jag runtomkring mig är allt jättesuddigt. Detta visar sig även för mig i Alyx då sakerna som är precis bredvid mig är klara, medans allt annat är jättesuddigt.

Du ska få en klar bild om du tittar rakt framåt. Om du tittar åt sidan men ögonen så blir det suddigt. Det beror på flera saker. T,ex har linserna sina begräsningar och bilden genereras med lägre upplösning längre åt sidan för att spara CPU kraft /pixlar.

Prova att höja/sänka headsetet. Du får normalt sätt en större skarp yta om headsetet är närmre ögonen. Du kan även prova att montera glasögondistansen. Luta det framåt mm.
Kontrollera att du har rätt IPD inställning.

Man får prova sig fram.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Köpte en ny strap till quest 2 och prvade den igår. Sjukaste komforten ever. Typ bättre än psvr!
Den heter gomrvr.
Tyckte inte originalstrapen var så hemsk men man måste ju leva lite

Permalänk
Skrivet av Trac3r:

Har inte fått något svar på hur omgivningen ser ut för er i hemskärmen? När jag kollar på menyn så är den klar, men kollar jag runtomkring mig är allt jättesuddigt. Detta visar sig även för mig i Alyx då sakerna som är precis bredvid mig är klara, medans allt annat är jättesuddigt.

Testa att ta av ansiktsmaske och få linserna så nära ögonen som möjligt.
Blir skärpan bättre?
Satsa isf på att investera i en tunnare mask så att öhonen kan komma nära linserna på ett behagligt vis.
Jag har samma problem som du men det blir bättre med ovan fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berch:

Jag är också astigmatisk, beställde linser via VR Optician, fungerar perfekt. Finns andra alternativ också om du inte gillar dem.
Har en COMHEM router, Compal CH7486e, fungerar bra tycker jag.

Dessa linser, sitter de direkt på de vanliga linserna eller sticker de ut något? Upplever att jag vill komma så nära linserna som möjligt för optimal fov, därför jag inte helst använder mina vanliga glasögon för de tar i linserna (utöver att det är väldigt obekvämt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Länka gärna exakt vilken du köpte, hittar olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Du ska få en klar bild om du tittar rakt framåt. Om du tittar åt sidan men ögonen så blir det suddigt. Det beror på flera saker. T,ex har linserna sina begräsningar och bilden genereras med lägre upplösning längre åt sidan för att spara CPU kraft /pixlar.

Prova att höja/sänka headsetet. Du får normalt sätt en större skarp yta om headsetet är närmre ögonen. Du kan även prova att montera glasögondistansen. Luta det framåt mm.
Kontrollera att du har rätt IPD inställning.

Man får prova sig fram.

Men, om jag då vänder mig bort från Oculus meny och kollar ut mot Mt Fuji (i min lobby) så ska det vara klart? För det är det inte..

Ska försöka ta en bild när jag kommer hem genom Oculus och lägga upp.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Länka gärna exakt vilken du köpte, hittar olika!

Oops skrev fel först!

Jag köpte via aliexpress och säljaren "Gomrvr store".

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Oops skrev fel först!

Jag köpte via aliexpress och säljaren "Gomrvr store".

Ja, och den säljaren har flera versioner till Quest 2. Om du länkar så slipper man gissa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, och den säljaren har flera versioner till Quest 2. Om du länkar så slipper man gissa.

Om jag ska gissa så pratar han om Halo strap

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om jag ska gissa så pratar han om Halo strap

Finns ju tre som ser nästan likadana ut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Halldin:

Jag kollade för skojs skull. Har 256GB-versionen (för att den var på rea på Inet under BF, 500kr extra för 4x lagring).

190/230GB ledigt. Installerat:

Blaston
Thrill of the fight
Pistol Whip
Superhot
Quill Theater
Eleven Table Tennis
Beat Saber
Cubism
Virtual Desktop
Knockout League
Walkabout Mini Golf
Robo Recall
Richies Plank Experience
Skybox VR player
Firefox
Titans of Space Plus
Bigscreen
Vader Immortal ep1
Pinball FX2
Anne Franke House
Travelling While Black
EchoVR
Racket: NX
FitXR
Angry Birds
The under presents
Elixir
Moss
I Expect you to die
Ultrawings
Half-Life Blue Shift och Opposing Force
Return to Castle Wolfenstein
Doom 3
YouTube VR
Venues

Och då hade jag ändå haft typ 15-20GB över på en 64GB:are. Jag hade lätt kunnat rensa i listan ovan.

@berch @Samsung

Det låter definitivt som att jag kommer att klara mig då. Jag har ändå datorn och routern i vardagsrummet, så det lär fungera utmärkt att strömma grejer (ta i trä). Lägger nog en beställning på en Quest 2 i dag!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung