Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Medlem

Förbokar allt som heter Total War, samt de flesta spel från Paradox.
Spelar iofs bara Total War och diverse Paradox-spel nu för tiden, så jag antar att jag förbokar alla mina spel... Hmm...

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Bara om det är spel jag verkligen vet jag kommer spela och att det gör mig en fördel. Typ preload, early access, beta access eller liknande. Finns det ingen fördel kan jag lika gärna köpa på releasedagen.

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Det hände förr i tiden. Det var innan speltillverkarna släppte halvfärdiga spel som inte är någorlunda patchade förrän flera månader efter att de släppts. Numera väntar jag ungefär ett halvår efter släppet så att spelet fungerar i alla fall någorlunda som det är tänkt.

Permalänk
Medlem

Gjort 3 gånger, 2 gånger har det blivit rätt dåligt, gta v, och rddr2 var inga bra launch spel, däremot Shadow Of War fungerade klockrent vid release, men nu blir det aldrig mer förbokning.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag kan förboka någon dag innan release om det finns pre-load tillgänglig eller om man får någon bonus.(race pack TWWHIII)

Med tanke på att Witcher 3 fick så bra recensioner, så litar jag aldrig på recensioner igen.

Storyn kanske var ok, men loot- & combat-system var brutalt dåliga. Det fick mig att störa mig så mycket på spelet att jag inte pallade avsluta storyn.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett undantag för Cyberpunk 2077 till PC då jag ville ha den fysiska versionen dessutom fick jag spelet för ett billigare pris. Annars hör det inte till vanligheterna, det måste vara något som jag är extremt taggad på i så fall där det finns en fysisk version, aldrig med digitala släpp.

Permalänk
Medlem

Brukar inte förboka spel, med undantag om det är något väldigt specifikt spel eller utvecklare som jag verkligen gillar och vill ge mitt stöd till.

Permalänk
Medlem

Ja, men ytterst sällan. Det är alltså flera år mellan tillfällena det görs. Senast var TLOU2 och innan det kommer jag inte ens ihåg när det kan ha varit, LittleBigPlanet 3 till PS3 eller Dying Light till PC kanske?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Förbokade Assassins Creed Valhalla Gold edition, eftersom att det blev billigare än base game + season pass i senare skede. Visste redan att vi ville ha season pass då detta är enda spelet som jag och sambon spelar tillsammans, så det var givet. Annars så har jag inte förbokat något sedan typ Battlefield 3.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

jag har inte gjort det på sjukt många år, men gjorde ett undantag för CyberPunk... ja och de gick som de gick! aldrig igen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Remember... No pre-orders

Har köpt några enstaka Early Acess de senaste åren... Insurgency Sandstorm, Killing Floor 2, Ground Branch

Då vet man att man får en buggig sörja i syfte att stödja indie devs

Aldrig förboka AAA spel. Minns inte vilket det senaste jag förboka var. Kanske BF4. Vilket mycket väl kan vara anledning till min attityd till förbokningar. De är helt enkelt för ofta för buggiga för att betala fullpris, bättre att vänta ett halvår

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen mening att förboka nu när allt är digitalt.

Permalänk

Jag trodde det stog förbrukar du spel! Nä på min tid köpte man spelen i fyndlådor, på någon lokal butik, Sedan blev det disketter på copypartyn, alternativt en skummis i Solna med rippade spel för Atari och Amiga. Som postade spel på diskett. Sedan kom internet och alla pirat iso som var knäckta! För att inte tala om alla konsol pirater! X-box chippade man med XMBC. 360 fick man chippa på olika sätt och köra speciella HD-DL skivor med overburn! Ps-3 krävde en usb sticka för att köra hemma tankat ifrån Hd´n. Wii fick man knäcka programvaran i cd spelaren har jag för mig för att köra extern Hd. Så det är så jäkla enklare nu, när man kan prenumerera eller så. För det man vill ha!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Händer att jag gör det ibland. Men inte allt för ofta. Något jag nästan alltid förhandsbokar är dock expansioner till Final Fantasy XIV då jag vet att jag kommer spela expansionen oavsett. Dom har levererat hitills och spelet blir bara bättre och bättre i mitt tycke.

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde ett undantag för CP2077, och det var ju en nitlott utan dess like

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

sista jag förbokade (köpte) var Gran Turismo Sport, som ett stort fan av GT blev jag minst sagt besviken... sämsta skitet nånsin
tänkte markera mitt missnöje genom att få pengarna tillbaka (aldrig gjort förut)... men nejdå det gick inte då jag "ägt" spelet mer än 2 veckor... detta var samma dag som det släpptes
sen dess har jag inte förbokat... köpte Fallout 76 på releasedagen, men krävde ett återköp som lyckades

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Antalet spel jag har förbokat kan jag nog räkna på en hand. Star Citizen är ett av dessa! 😅
Nej, jag anser inte att jag förbokar oavsett om det betalas innan eller efter leverans. Det är så sällan jag är redo att spela precis vid släpp så någon dag hit eller dit gör detsamma för mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På PC ungefär aldrig.

På konsol, rätt ofta om jag planerar att spela spelet direkt då jag bara köper fysiska kopior och att få det en helg efter sina polare är aldrig skoj (Tack Inet för att ni får in Monster Hunter Rise Collector's Edition samma dag som det släpps så jag får det måndagen efter ).

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Nej, det finns enbart nackdelar med att förboka. Varför boka när tillgången är obegränsad?

Senaste spelet jag bokade var Halo 3:Legendary Edition år 2006. Då var jag dock ung och dum. 😁

Permalänk
Medlem

Förhandsbokar bara ibland

Permalänk
Medlem

Aldrig, förbokar inget spel no matter what.
väntar alltid tills det är släppt och kollar recensioner och eventuella buggar som finns.

och jag tänker fortfarande på alla som sa något i stil med "I trust cdpr thats why i preorder cp2077" och påstår att dom aldrig skulle förboka något annat, det där åldrades inte särskilt bra eller hur..

får mig att le varje gång jag tänker på det och nej jag förbokade inte det heller och kommer aldrig att köpa cp2077 heller.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Förbokade nästan aldrig förr, men har börjat göra det då vissa spel försvunnit innan release från bland annat steam(metro exodus). Så är det spel jag tänkt köpa oavsett så färhandsbokar jag dem, väntar för tillfället på RE VIllage

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig förboka. BF5 och Cyberpunk är två lysande exempel varför du aldrig ska ge dina pengar till företag när du inte vet hur slutprodukten kommer bli.

Blir dessutom en negativ spinn, utvecklare märker att vi behöver inte släppa färdiga spel folk köper skiten ändå. Så det blir värre och värre.

Permalänk

Förhandsbokat förr alla wow expansioner utom SL. Även D3,RDR2,Anthem förbokades finns flera men numera avvaktar jag, mest för att kolla så spelet fungerar som det ska..

Stavfel
Permalänk
Medlem

Nej aldrig. Av flera annledningar men den främsta är att spelen ofta inte är som utlovats och jag vill se riktiga recensioner av dom innan jag köper. Kolla bara CP2077 där influencers fick visa upp det som tillverkaren spelat in och godkänt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej det är som att bre knäckebrödet med hålen uppåt.

Det är ju bästa sättet så man får mer smör!

Permalänk
Keeper of Traditions

Bara om det är något fysiskt jag vill ha, som samlarutgåvan av Wasteland 3.
Var väldigt nära att förboka CP2077, men lyckades hålla mig borta från köpknappen som tur var.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nej. När har spel senast sålt slut?

Permalänk
Medlem

Mitt simpla svar är: nej.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Hedersmedlem

Svarade nej. Det har hänt, men efter att ha blivit bränd (Fallout 76 mfl) så väntar jag hellre. Samlar inte längre på fysiska skivor, så det spelar ingen roll, man har ändå spelet på dagen om man vill ha det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!