Permalänk
Medlem

Har en fråga gällande byte av bank & hur det det skulle funka med ett befintligt lån.

Om jag idag har ett lån sen 2011 (gamla regler med max summa man kan låna, ingen amorteringskrav etc.) & jag skulle vilja flytta mitt lån till en annan bank. Skulle man kunna få ett lån på samma gamla villkor som jag fick 2011 eller kommer det vara de nya reglerna för lån?

Har ett lån hos Nordea där en del är bunden ränta och en annan är rörlig, jag tänkte binda upp den rörliga så att dess "slutdatum" skulle vara samma som den redan bundna räntan, men Nordea klantade till det och de svarade 2 dagar för sent för att kunna binda och time:a in båda lånen tillsammans.. Vill fan inte stanna kvar med Nordea.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Har en fråga gällande byte av bank & hur det det skulle funka med ett befintligt lån.

Om jag idag har ett lån sen 2011 (gamla regler med max summa man kan låna, ingen amorteringskrav etc.) & jag skulle vilja flytta mitt lån till en annan bank. Skulle man kunna få ett lån på samma gamla villkor som jag fick 2011 eller kommer det vara de nya reglerna för lån?

Har ett lån hos Nordea där en del är bunden ränta och en annan är rörlig, jag tänkte binda upp den rörliga så att dess "slutdatum" skulle vara samma som den redan bundna räntan, men Nordea klantade till det och de svarade 2 dagar för sent för att kunna binda och time:a in båda lånen tillsammans.. Vill fan inte stanna kvar med Nordea.

/M

Du kan få samma villkor hos den nya banken, rent praktiskt begär du ut ett amorteringsunderlag från din gamla bank och lämnar till den nya.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att banken går med på att man amorterar mer än nödvändigt? Antingen genom att amortera mer i månaden eller göra en extra "engångs amortering" då och då.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Inaktiv

Är väl upp till var en vad dom vill göra, jag har 3 små lån hos min bank och som är på min lgh men jag amorterar endast på 2 av lånen, de tredje betalar jag bara ränta på.
Har bara lånat ca 35% av totala värdet på min lgh så jag behöver inte amortera alls om jag inte vill.
Jag fick då själv välja hur mycket jag ville amortera, har kört amorteringsfritt vissa år men nu har jag låst alla mina lån i 5 år för jag fick så bra ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Är det vanligt att banken går med på att man amorterar mer än nödvändigt? Antingen genom att amortera mer i månaden eller göra en extra "engångs amortering" då och då.

De har inget val. Du åker dock på "ränteskilnadsersättning" om lånet är bundet (valt annat än "rörlig". Vill du ändra månadsamorteringen så skicka bara ett meddelande på internetbanken så lär de kunna uppdatera det snabbt.

Ränteskilnadsersättnings info: https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Permalänk
Medlem

Denna frågan har säkert blivet svarad på många gånger, men att titta igenom 2000+ svar orkar jag inte

Vi köpte ett hus för 920.000 kr som blir "782.000 kr" lån
Vi tog sedan ett renoveringslån på 320.000 kr

Nu har vi fixat elen, värmesystemet och fiber för dessa pengar.

Tanken är att vi ska baka in dessa 320.000 i bolånet, eller så mycket som det går.

Ifall vi nu fixar en mäklare, vad är reglerna? Kan man bara värdera upp ett hus vart femte år?
Kan vi testa flera mäklare som kan ge olika värderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Denna frågan har säkert blivet svarad på många gånger, men att titta igenom 2000+ svar orkar jag inte

Vi köpte ett hus för 920.000 kr som blir "782.000 kr" lån
Vi tog sedan ett renoveringslån på 320.000 kr

Nu har vi fixat elen, värmesystemet och fiber för dessa pengar.

Tanken är att vi ska baka in dessa 320.000 i bolånet, eller så mycket som det går.

Ifall vi nu fixar en mäklare, vad är reglerna? Kan man bara värdera upp ett hus vart femte år?
Kan vi testa flera mäklare som kan ge olika värderingar?

Du kan värdera huset så ofta du vill för att höja lånet, men bara var 5:e år för de nya amorteringsreglerna.
Kolla med banken först så de godkänner mäklaren ni tänkt anlita.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kan värdera huset så ofta du vill för att höja lånet, men bara var 5:e år för de nya amorteringsreglerna.
Kolla med banken först så de godkänner mäklaren ni tänkt anlita.

Brukar se på alla sidor att "värdera ditt hus gratis" mäklare. Kan man inte bara kolla med alla och ta den som ger bäst?
Men då vet jag mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Brukar se på alla sidor att "värdera ditt hus gratis" mäklare. Kan man inte bara kolla med alla och ta den som ger bäst?
Men då vet jag mer!

Du kan kolla med hur många mäklare du vill men de kommer alla att ta betalt för att skriva ett värderingsintyg som du kan lämna till banken.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Brukar se på alla sidor att "värdera ditt hus gratis" mäklare. Kan man inte bara kolla med alla och ta den som ger bäst?
Men då vet jag mer!

Beror på banken, vissa godkänner det, andra kräver mer specifika mäklare.

Är det inte en väldigt unik villa eller helt ute på vischan kan du ju ganska lätt själv kolla vad fastigheter i trakten sålts för och få en uppfattning om vad det borde vara värt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du kan kolla med hur många mäklare du vill men de kommer alla att ta betalt för att skriva ett värderingsintyg som du kan lämna till banken.

Nej. De tar inte betalt för att skriva ett värderingsintyg. Har du betalat för det, så har de blåst dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Nej. De tar inte betalt för att skriva ett värderingsintyg. Har du betalat för det, så har de blåst dig!

Många mäklare erbjuder en gratis muntlig värdering men tar oftast ut en avgift (runt 3000kr när vi kollade) för att göra en skriftlig värdering som kan användas som bankunderlag.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Kan flika in att mina erfarenheter är att bankerna accepterar en höftning när det gäller befintligt lån, det är rimligt och man inte ligger på gränsen. Mitt senaste samtal lät "typ värt 4 miljoner. -Ok, låter bra."
Ungefär samma med sambons lägenhet som vi inte sålt än "liknande lägenheter har sålts för 1,8-2. -Ok, vi kollar snabbt. Japp, låter bra".

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Många mäklare erbjuder en gratis muntlig värdering men tar oftast ut en avgift (runt 3000kr när vi kollade) för att göra en skriftlig värdering som kan användas som bankunderlag.

Gratisvärdering är förstås en marknadsföringsstrategi för att etablera kontakt inför en eventuell framtida försäljning, men det finns ingen anledning till att de ska tillhandahålla faktiska tjänster gratis, så om de vill ha betalt för ett skriftligt intyg så är det givetvis inte särskilt förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Nej. De tar inte betalt för att skriva ett värderingsintyg. Har du betalat för det, så har de blåst dig!

Skrivet av JoL_:

Många mäklare erbjuder en gratis muntlig värdering men tar oftast ut en avgift (runt 3000kr när vi kollade) för att göra en skriftlig värdering som kan användas som bankunderlag.

Jag har då aldrig varit med om en mäklare som skrivit ett värderingsintyg gratis. De gånger jag betalat för det har det kostat 1500-3 000 kr. Det känns ganska orimligt att de skulle göra detta gratis, det tar ju ändå en stund att titta på huset/lägenheten och sedan skriva intyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du kan värdera huset så ofta du vill för att höja lånet, men bara var 5:e år för de nya amorteringsreglerna.
Kolla med banken först så de godkänner mäklaren ni tänkt anlita.

Finns undantag i det oxå. Tex jag hade fukt i källaren när jag köpte huset och ett år senare när jag åtgärdat det så fick jag värdera upp huset med över 30%. Men det krävs omfattande förändringar, inte som förut att man bytte kran i köket och fick värdera upp huset på det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Finns undantag i det oxå. Tex jag hade fukt i källaren när jag köpte huset och ett år senare när jag åtgärdat det så fick jag värdera upp huset med över 30%. Men det krävs omfattande förändringar, inte som förut att man bytte kran i köket och fick värdera upp huset på det.

Ja, tänkte inte på att skriva det men stämmer. Lite otydligt vad "omfattande" innebär dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Många mäklare erbjuder en gratis muntlig värdering men tar oftast ut en avgift (runt 3000kr när vi kollade) för att göra en skriftlig värdering som kan användas som bankunderlag.

Skrivet av Thex:

Jag har då aldrig varit med om en mäklare som skrivit ett värderingsintyg gratis. De gånger jag betalat för det har det kostat 1500-3 000 kr. Det känns ganska orimligt att de skulle göra detta gratis, det tar ju ändå en stund att titta på huset/lägenheten och sedan skriva intyget.

Ingen utav de mäklare jag eller mina vänner haft o göra med har begärt betalt för en värdering. Har t.o.m. sagt till mäklare att jag behöver en värdering för att låna på bostaden och det har inte varit några problem.

Som någon annan sa tidigare, så är det en chans för mäklaren att sälja in sig på en potentiell kund. Den mäklaren som förmedlade min bostad träffade jag när han värderade min väns bostad. Fick ett väldigt bra intryck utav honom och sa till honom att han ska sälja min bostad!

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att banker matchar varandras räntor? Har möjlighet att låna med 1.18 ränta på 3 år via Danske Bank (erbjudande via facket) och undrar om t.ex. Swedbank skulle matcha det.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är det att banker matchar varandras räntor? Har möjlighet att låna med 1.18 ränta på 3 år via Danske Bank (erbjudande via facket) och undrar om t.ex. Swedbank skulle matcha det.

Antingen matchar de, ger ett bättre bud eller ett sämre bud. Sen får man ju välja vad som passar en bäst.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur olika banker hanterar bolån i andra länder än Sverige osv. Kollar främst på Nederländerna och är väl ingen panik på att köpa direkt men hade tänkt göra det inom några år iaf.

Har pratat med min bankkontakt på Handelsbanken men tänkte om någon vet eller har erfarenheter av hur andra banker gör eller någon som gått direkt mot utländska banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är det att banker matchar varandras räntor? Har möjlighet att låna med 1.18 ränta på 3 år via Danske Bank (erbjudande via facket) och undrar om t.ex. Swedbank skulle matcha det.

Vi fick matchning av Swedbank på precis det erbjudandet för någon månad sen: 1.25 rörligt eller 1.19 på 2/3 år.

Orkade inte byta bank för 0.01%, så det blev 1.19 på 3 år

Permalänk
Medlem

Fråga: funderar på att köpa en liten villa för runt 4-4.5m norr om Sthlm. Jag vet att det finns olika perspektiv, och att det står i relation till behov osv, men generellt sett: är man dum om man köper inom närmsta halvåret, är det att köpa peaken? Vi sitter inte alls i skiten, men inom 1-2 år behöver vi få tummen ur. Oaktat detaljer om objekt osv, ser det mest fördelaktigt ut att köpa nu eller avvakta? Där vi bor har priserna ökat mycket på kort tid. Tacksam för era tankar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Fråga: funderar på att köpa en liten villa för runt 4-4.5m norr om Sthlm. Jag vet att det finns olika perspektiv, och att det står i relation till behov osv, men generellt sett: är man dum om man köper inom närmsta halvåret, är det att köpa peaken? Vi sitter inte alls i skiten, men inom 1-2 år behöver vi få tummen ur. Oaktat detaljer om objekt osv, ser det mest fördelaktigt ut att köpa nu eller avvakta? Där vi bor har priserna ökat mycket på kort tid. Tacksam för era tankar

Ska ni köpa för att bo eller spekulation? Ska ni bo så är det bara och handla.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ska ni köpa för att bo eller spekulation? Ska ni bo så är det bara och handla.

Är det så? Vi ska bo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Är det så? Vi ska bo

Jag anser det iaf, vad är du/ni oroliga för? Tror du priserna är lägre 20+år framåt?

Ska man vänta hela livet så ångrar man sig att man inte köpte när man verkligen hittat det man sökte.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeqvist:

Jag anser det iaf, vad är du/ni oroliga för? Tror du priserna är lägre 20+år framåt?

Ska man vänta hela livet så ångrar man sig att man inte köpte när man verkligen hittat det man sökte.

Jag är en av de som väntade i 5 år och fick betala en mille mer för radhuset. Mitt tips är att köpa så fort man får råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Jag anser det iaf, vad är du/ni oroliga för? Tror du priserna är lägre 20+år framåt?

Ska man vänta hela livet så ångrar man sig att man inte köpte när man verkligen hittat det man sökte.

Det beror ju lite på vad du menar med priser?

Jg är ganska övertygad om att folk generellt ser månadskostnaden för att bo som ”priset”. Dvs (för lägenhet) bostadsrättsavgift + ränta + amortering (inte en kostnad dock). Säg att denna är 15 000, då är det det som är priset. Inte att lägenheten kostar 6 000 000, det är ett indirekt resultat av det hela.

Så nej. Jag tror en familj fortsatt är beredd att betala 10 000 - 20 000 för en bostad i månaden. Om detta innebär att lägenheten kostar 1 000 000 eller 15 000 000 är svårt att säga.

Däremot tror jag inte att människor är villiga att betala säg 30 000 - 40 000 kronor med nuvarande löner för en normal familjelägenhet/villa

Edit: Dock kan ju eventuell för låg kontantinsats göra att man inte får låna så mycket som man är villig att betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur vanligt är det att banker matchar varandras räntor? Har möjlighet att låna med 1.18 ränta på 3 år via Danske Bank (erbjudande via facket) och undrar om t.ex. Swedbank skulle matcha det.

Vi har vårt bolån hos nordea och var sisådär smidigt att få dem att matcha.
Börja med att jag ringde och samspråka med min personliga bankkontakt och sade att vi ville binda.
Fick då typ 1,3% erbjudande (friköpt villa mindre än 50% belåningsgrad ca 2,6milj i lån).
Sade att jag tyckte det var högt men det var de bästa de kunde fixa.
Kontakta danske bank och säkrade att de kunde kunde lösa det åt mig så ringde till min kontakt på nordea igen och bad om amorteringsunderlag.
Då tog det fart med frågor som varför och sade lugnt att ni kunde bara erbjuda 1,3 vilket jag anser var högt och har nu säkrat 1,18från danske bank så är dags att flytta.
Får underlaget via mail men tar inte mer än 5min innan min bankkontaks chef på nordea ringer och säger att de matchar omgående (räknade jag kallt med för är bökigt att byta bank).
Drar då harrangen med att jag tycker det är tråkigt att de inte värnar mer om sina låntagare när ex danske bank flaggar stort med 1,18% och att man skall behöva tjata för att få bra villkor.
Hon beklagade men att det nu skulle fixas.
Sade då fine stryk korttavgiften på våra visa kort kommande år så har vi en deal.

Fick igenom det med =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Fråga: funderar på att köpa en liten villa för runt 4-4.5m norr om Sthlm. Jag vet att det finns olika perspektiv, och att det står i relation till behov osv, men generellt sett: är man dum om man köper inom närmsta halvåret, är det att köpa peaken? Vi sitter inte alls i skiten, men inom 1-2 år behöver vi få tummen ur. Oaktat detaljer om objekt osv, ser det mest fördelaktigt ut att köpa nu eller avvakta? Där vi bor har priserna ökat mycket på kort tid. Tacksam för era tankar

Den allmänna bedömningen nu är fortsatt uppgång ett tag som övergår till mer stabilt läge.
Det är fortsatt bostadsbrist, räntor är låga och bedöms fortsätta vara det och de flesta som har råd med hus i den prisklassen har klarat sig från negativa effekter pga covid, snarare tvärtom, mer pengar över pga inga resor och hemarbete.

Sen är det som de flesta skrivit här, köper ni för att bo?
Så länge man inte kliver ur bostadsmarknaden igen har man varken tjänat eller förlorat något.
På så kort sikt som 1-2 år så är det bara att slå till när ni hittar rätt objekt inom er budget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."