Använda paypal vid köp av produkt

Permalänk
Medlem

Använda paypal vid köp av produkt

Tja,

Jag ska köpa en produkt från någon som ska skicka den från en annan stad och vill att jag ska använda paypal.
Vet sen tidigare att paypal ger möjligheten att öppna tvister om produkten inte stämmer överens med det som utlovats över sms/andra chatt-tjänster, men jag undrar om man behöver skicka pengarna på något speciellt sätt för att ha alternativet att öppna en tvist ifall något skulle gå fel? Och hur säkert är det här betalningssättet jämfört med blocketpaketet?

Permalänk
Medlem

Inte till vän/bekanta då antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Inte till vän/bekanta då antar jag.

Nej precis, det är till någon jag inte känner

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Nej precis, det är till någon jag inte känner

Jag har köpt klockor internationellt och betalat med PP.
De flesta inom det communityt ger en valen att köra friends&family vilket är kostnadsfritt men ger inget mer skydd än swish, eller deras betallösning med säkerhet, men då får man lägga på ett par procent.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Jag har köpt klockor internationellt och betalat med PP.
De flesta inom det communityt ger en valen att köra friends&family vilket är kostnadsfritt men ger inget mer skydd än swish, eller deras betallösning med säkerhet, men då får man lägga på ett par procent.

Jag är inne på hemsidan men förstår inte riktigt hur man startar en "säker" betalning. Jag trycker bara på "överföra", då ska man fylla i mailen på personen man vill skicka pengar till. När det är gjort ska man fylla i summa och sen trycka på "fortsätt", och man får alternativet att lägga till nåt sorts present-tema. Men jag vill inte slutföra utan att jag vet att det är en säker betalning.

Permalänk
Medlem

Du vill inte överföra till en vän/som present, utan som en betalning av en tjänst/vara.

Efter du valt överföring, skrivit in epost och reglerat summan borde du komma till en ruta där du kan välja att föra över med "Purchase Protection" eller "Send to someone you trust".

EDIT: Fungerade inte att länka bilden.

Permalänk
Medlem

Jahaa då är jag med, det kom inte upp för att jag inte gick vidare. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och sålt en del med paypal och det går ju att skapa en faktura med PayPal för köp av varor.
Se till att både vara och frakt är inkluderad i samma faktura.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Avstängd

verkar som varenda scammer på blocket vill använda paypal.
vet nån varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffma:

verkar som varenda scammer på blocket vill använda paypal.
vet nån varför?

De kanske är från utlandet? Det är nog min bästa gissning. Paypal är inte av de största betalningssätten, så det är inte så att det är "enklare" att blåsa någon genom att använda det jämfört med andra betalningssätt.

Permalänk
Medlem

Det beror på att paypal är ganska enkelt att lura med stulna kreditkort. Man skapar ett konto, kopplar ett kredikort till det och sen kan man lura en massa folk. Som köpare brukar scammen bestå av att köparen betalar in typ tio ggr så mycket, säger Oj, det blev visst fel och ber säljaren att sätta in det överblivna minus en liten peng i bonus på nåt annat konto. När sen det visar sig att man använt ett stulet kreditkort för betalningen så blir säljaren återbetalningsskyldig för detta och köparen är puts väck.
Det MÅSTE ju inte var en scam, jag har själv använt paypal vid försäljning och använder det alltid vid köp utomlands. Man får vara lite försiktig bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Om säljaren skickar en förfrågan över PayPal och skriver ”produktnamn med frakt”, ingår det i skyddet som köpare? Han frågade om mina uppgifter men i Paypal appen kan jag bara välja om jag ska acceptera eller neka själva förfråga, alltså ingen annan info.

Har svårt att hitta info om det går att lura mig som köpare ifall säljare skickar en förfrågan om x kr. Hittar bara info om man skickar pengar och klickar i ”varor och tjänster”.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^