NASA's Perseverance Rover Lands on Mars

Permalänk
Medlem

NASA's Perseverance Rover Lands on Mars

Tror jag postar i rätt tråd eftersom vetenskap var med. Hur många är intresserade av att kolla in när Rover landar på Mars? Är intresset stort hos Swecare? Jo, jag vet att många kollar efter nya grafikkort bland stjärnorna 😂 men hur är intresset för rymdfarande? Hypen var nog för över 50 år sedan när människan landade på månen och har sedan troligen dalat.

Finns redan en Rover på mars men den är pytteliten mot denna nya. Hoppas den kan skicka mycket godis till jorden i form av media förutom all vetenskaplig borrning mm.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Lite information om själva roboten finns i denna video

Permalänk
Medlem

Gissar på att för att kunna sända bilder eller (inte troligen) video från Mars så måste de väll ha en satellit/farkost runt planeten?
EDIT: Finns tre satelliter runt mars och där finns redan två fordon, inte en som jag skrev innan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Marslandning på gång, det är Perseverance Rover som ska landa på Mars c:a 21.45 svensk tid ikväll.

https://www.youtube.com/watch?v=gm0b_ijaYMQ

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Marslandning på gång, det är Perseverance Rover som ska landa på Mars c:a 21.45 svensk tid ikväll.

https://www.youtube.com/watch?v=gm0b_ijaYMQ

And we have tochdown cirka 21.55 svensk tid. En lyckad landning och Perseverance Rover fortsätter att skicka data. Cirka 9 minuter tills bilder kommer från Mars.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

And we have tochdown cirka 21.55 svensk tid. En lyckad landning och Perseverance Rover fortsätter att skicka data. Cirka 9 minuter tills bilder kommer från Mars.

Spännande! Nästan fyra år sedan på dagen stod jag utanför JPL och tog bilder på mig själv framför entrén. Tog väl 1 minut så kom det en vakt och undra vad jag höll på med, drog standardsvaret som alltid funkar i USA "I'm from Sweden, this place is so cool". "Ok, welcome" sa han och lät mig fortsätta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Tittade på direktsändningen från strax efter kl 21 hela vägen till slutet! Riktigt spännande faktiskt.

Roligaste var nästan att lyssna på snubben som var programledare för sändningen och hans stönanden och tunga andning under själva landningsfasen... Lät ungefär som att han antingen hade medelålders-sex, eller höll på att få en hjärtattack, typ. lol

Häftigt att det klaffade en gång till med en så komplex landningsmanöver. Nu gäller det bara att vara tålmodig, det tar ju ett par veckor innan de är klara och beredda att faktiskt börja köra runt rovern på allvar.

Permalänk
Medlem

Mark Rober har en bra genomgång av Perseverance i ett av hans klipp :), där han förklarar
hela processen med att få rovern till mars.

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollade på landningen, riktigt häftigt! Verkar ha fungerat lika bra som det gjorde för Curiosity.
Att sen få bilder från ytan inom 2.5 minuter från touchdown-bekräftelse är ju bara löjligt häftigt också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tittade på direktsändningen från strax efter kl 21 hela vägen till slutet! Riktigt spännande faktiskt.

Roligaste var nästan att lyssna på snubben som var programledare för sändningen och hans stönanden och tunga andning under själva landningsfasen... Lät ungefär som att han antingen hade medelålders-sex, eller höll på att få en hjärtattack, typ. lol

Häftigt att det klaffade en gång till med en så komplex landningsmanöver. Nu gäller det bara att vara tålmodig, det tar ju ett par veckor innan de är klara och beredda att faktiskt börja köra runt rovern på allvar.

Haha , ja, rätt roliga ljud : )

Komplex manöver som landningsplattform och rover skötte själv. Skycrane har de kört med MSL och NASA har inte misslyckats med Marslandning sedan...1999? Men ja, det är ändå en risk varje gång såklart, man får aldrig sluta vara ödmjuk tror jag. (Och det är inte slut på risker än heller, som någon på ett forum sade, "Hoppas det där inte är Spirit-kvicksand")

ESA lyckades inte producera något levande med Beagle 2 och mer nyligen Schiapparelli-demo-landaren ...
"Schiaparelli impacted the Martian surface at 540 km/h (340 mph), near terminal velocity" som blev en nedslagskrater. Rosalind Franklin ska landa i juni 2023 tillsammans med Kazachok från Roscosmos, ja om de inte exploderar tillsammans med sin Protonraket under uppskjutningen. Roscosmos har inte heller någon vidare track record med att landa saker på Mars.

Vid 0200 inatt kommer ESAs Trace Gas Orbiter att svänga förbi och säga 'ello och då beräknas fler bilder och mer data : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

"Schiaparelli impacted the Martian surface at 540 km/h (340 mph), near terminal velocity" som blev en nedslagskrater.

Det känns som att lite bättre sanity checking i koden borde ha kunnat räddat Schiaparelli... Det borde ha varit uppenbart att rovern inte kunde ha nått det stadiet i landningen den trodde sig befinna i så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det känns som att lite bättre sanity checking i koden borde ha kunnat räddat Schiaparelli... Det borde ha varit uppenbart att rovern inte kunde ha nått det stadiet i landningen den trodde sig befinna i så snabbt.

Man kan tycka det. Hursomhelst hoppas jag verkligen att de lärde sig så mycket av det att de tillsammans med ryssarna kan landa den mycket dyrare rovern och plattformen med sin rekordstora fallskärm på ett säkert sätt. Annars blir det en relativt stor krater.

Utöver det kommer Kina att försöka landa sin rover senare i vår antagligen. Inte riktigt samma informationsflöde därifrån. Får se om de lyckas på första försöket, de brukar åtminstone basunera ut när dylikt går vägen. https://www.planetary.org/space-missions/tianwen-1

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Men när släpps drönarfilmen från landningen?!?

Permalänk
Medlem

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-s-perseverance-rover-... , där står om den spektakulära bilden på roverns ovandel som är en stillbild från filmen "the descent stage" fångade (ska bli superskoj att se )

Drönarfilmen blir säkert också skoj .. .

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Livesändning (presskonferans): NASA's Perseverance Rover Sends New Video and Images of the Red Planet

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Livesändning (presskonferans): NASA's Perseverance Rover Sends New Video and Images of the Red Planethttps://www.youtube.com/watch?v=gYQwuYZbA6o

Häftigt och mer än jag förväntade mig!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Relik 📜
Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S