Permalänk
Medlem

Bass eller högtalare till bil?

Tja, funderar på vad som kommer bli bäst till min "framtida bil" Har kollat på en bmw 118d och vill ha ett helt okej ljud i bilen. Har kollat på både bass och högtalare och vet inte vad som kommer ge mest ljud/bass. Bilen är ganska liten om man jämför med andra bilar så att ha en eller två 12or där bak skulle kanske inte vara så praktiskt. Så jag har kollat på att kanske bara fixa 4 högtalare aka midbass för att få bass från högtalarna oxå. Min kompis har en basslåda 2x12 och högtalare på 260W max. han har inte ett slutsteg till högtalarna så han kör från stereon. Han får kanske bara ut 50W från högtalarna så jag fick en ide att kanske bara fixa högtalare och slutsteg så har man mer plats för annat i bakluckan.

Jag undrar bara vad ni har för tankar på denna iden och om det är en bra ide. Jag vet att bmw ljudet är rätt så bra men vill ändå har bättre ljud.

Permalänk
Medlem

har inte jätte jätte mycket kunskap inom billjud så har då ingen aning om det kommer låta bra eller inte. Men det känns ändå som en bra plan.

Permalänk
Medlem

Kör du bara in riktiga högtalare i vanliga systemet och skippar bas så ska det nog inte riktigt behöva en sub-bas. Annars så finns det dem man sätter under sätet, tex passagerare fram.
Dock kräver detta oftast att du har en riktig stereo och ibland räcker inte originalstereon till.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör du bara in riktiga högtalare i vanliga systemet och skippar bas så ska det nog inte riktigt behöva en sub-bas. Annars så finns det dem man sätter under sätet, tex passagerare fram.
Dock kräver detta oftast att du har en riktig stereo och ibland räcker inte originalstereon till.

Aa nämen jag ska nog köpa till en stereo typ en kenwood för det typ det alla andra har och dom är riktigt bra

btw vad är skillnaden på mid bas och sub bas? om jag har det rätt så spelar mid bas på toner ner till 60-50hz då en vanlig bas spelar mycket lägre. och en sub bas spelar djupa toner eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Aa nämen jag ska nog köpa till en stereo typ en kenwood för det typ det alla andra har och dom är riktigt bra

btw vad är skillnaden på mid bas och sub bas? om jag har det rätt så spelar mid bas på toner ner till 60-50hz då en vanlig bas spelar mycket lägre. och en sub bas spelar djupa toner eller?

Vilken hz de spelar ned mot är beroende på högtalare till högtalare men ja i stort sett yep.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vilken hz de spelar ned mot är beroende på högtalare till högtalare men ja i stort sett yep.

Okej, Men kommer sådana högtalare spela som en typ helt vanlig bas? typ en 12a. Eller hur tror du det kommer att spela utan en sub bas och bara mid bas högtalare och slutsteg.

Permalänk
Medlem

Enklaste uppgraderingen för BMW. Rekomenderar externt slutsteg.

https://ljudbyggaren.se/gladen-one-201-bmw

Är man intresserad av mer tryck samt få allt levererat (finns även i billigare paket)

https://ljudbyggaren.se/bilhogtalare/markesanpassade-bilhogta...

Skrivet av Jakjan:

Okej, Men kommer sådana högtalare spela som en typ helt vanlig bas? typ en 12a. Eller hur tror du det kommer att spela utan en sub bas och bara mid bas högtalare och slutsteg.

Orginalhögtalarna i dörrarna är 4" så du kommer inte att märka någon direkt skillnad i den djupa basen även om du byter dom. De är mellanregister.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Enklaste uppgraderingen för BMW. Rekomenderar externt slutsteg.

https://ljudbyggaren.se/gladen-one-201-bmw

Är man intresserad av mer tryck samt få allt levererat (finns även i billigare paket)

https://ljudbyggaren.se/bilhogtalare/markesanpassade-bilhogta...

Orginalhögtalarna i dörrarna är 4" så du kommer inte att märka någon direkt skillnad i den djupa basen även om du byter dom. De är mellanregister.

Okej, men om man jämför orginala med gladen one 201, hur stor skillnad är det? Är bara vann vid att kolla på brl så att inte kunna se något slutsteg eller stereo till det kitet ser lite konstigt ut haha.

Sen. Vad menar du med att jag inte kommer märka någon skillnad på den djupa basen även om jag byter dom? Det borde la vara bättre bas "overall" om man köper högtalare med större magnet och mer W?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Okej, men om man jämför orginala med gladen one 201, hur stor skillnad är det? Är bara vann vid att kolla på brl så att inte kunna se något slutsteg eller stereo till det kitet ser lite konstigt ut haha.

Sen. Vad menar du med att jag inte kommer märka någon skillnad på den djupa basen även om jag byter dom? Det borde la vara bättre bas "overall" om man köper högtalare med större magnet och mer W?

För att en 4" högtalare har väldigt svårt för att spela djup bas, oavsett vilken effekt den kan leverera.
Visst, lite bättre kanske det blir, men det kommer inte vara någon dramatisk skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

För att en 4" högtalare har väldigt svårt för att spela djup bas, oavsett vilken effekt den kan leverera.
Visst, lite bättre kanske det blir, men det kommer inte vara någon dramatisk skillnad

Aha okej, aa för jag tror att min kompis kör med 6.5 både där fram och bak.

Men är det 4 tum både fram och bak på bmw 1 serien?

Jag kollade på "Gladen One 201 BMW" som du länkade. Såg att förens nu att det var 8 tums bashögtalare hahah, så jag anar att det kommer bli en rejäl stor skillnad. Men det är alltså bara att byta ut original högtalarna då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Tja, funderar på vad som kommer bli bäst till min "framtida bil" Har kollat på en bmw 118d och vill ha ett helt okej ljud i bilen. Har kollat på både bass och högtalare och vet inte vad som kommer ge mest ljud/bass. Bilen är ganska liten om man jämför med andra bilar så att ha en eller två 12or där bak skulle kanske inte vara så praktiskt. Så jag har kollat på att kanske bara fixa 4 högtalare aka midbass för att få bass från högtalarna oxå. Min kompis har en basslåda 2x12 och högtalare på 260W max. han har inte ett slutsteg till högtalarna så han kör från stereon. Han får kanske bara ut 50W från högtalarna så jag fick en ide att kanske bara fixa högtalare och slutsteg så har man mer plats för annat i bakluckan.

Jag undrar bara vad ni har för tankar på denna iden och om det är en bra ide. Jag vet att bmw ljudet är rätt så bra men vill ändå har bättre ljud.

Jag har så många frågor!
Vad menar du med att du vill ha okej ljud? Ska det låta fint och balanserat, ha mycket djup bas eller spela högt t ex? Vad man gillar är väldigt subjektivt.
Du säger att du vet att "bmw ljudet är rätt bra". Det finns många olika bilar med helt olika lösningar och du har som jag förstår det inte ens köpt bilen ännu? Hur vet du då att det är "rätt bra"?
Jag förstår inte alls vad målet är.
Ska du bara byta högtalare i dörrarna till nya 4" element så kommer du aldrig få någon djup bas tex.
Det finns sub woofers som är relativt små. Man behöver inte ha 2x12" om man inte vill ha ljupare bas och mer ljud än vad en ensam 8" kan ge. Det beror helt på vad man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Aha okej, aa för jag tror att min kompis kör med 6.5 både där fram och bak.

Men är det 4 tum både fram och bak på bmw 1 serien?

Jag kollade på "Gladen One 201 BMW" som du länkade. Såg att förens nu att det var 8 tums bashögtalare hahah, så jag anar att det kommer bli en rejäl stor skillnad. Men det är alltså bara att byta ut original högtalarna då eller?

Beroende på vad bilen är utrustad med så sitter det baslåda eller lådor, min 316d har t.ex bara på förarsidan under framstolen.

Bilar med större ljudpaket har basar under båda framstolarna

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag har så många frågor!
Vad menar du med att du vill ha okej ljud? Ska det låta fint och balanserat, ha mycket djup bas eller spela högt t ex? Vad man gillar är väldigt subjektivt.
Du säger att du vet att "bmw ljudet är rätt bra". Det finns många olika bilar med helt olika lösningar och du har som jag förstår det inte ens köpt bilen ännu? Hur vet du då att det är "rätt bra"?
Jag förstår inte alls vad målet är.
Ska du bara byta högtalare i dörrarna till nya 4" element så kommer du aldrig få någon djup bas tex.
Det finns sub woofers som är relativt små. Man behöver inte ha 2x12" om man inte vill ha ljupare bas och mer ljud än vad en ensam 8" kan ge. Det beror helt på vad man är ute efter.

Jag vill att det ska låta balanserat och högt och bas.

Jag har åkt med många kompisar som har just bmw 1 serie och ljudet är rätt så bra alltså högt, samt gamla bmw e36or och mycket mer.

Och ja, om ljudet är bra så behöver man kanske inte byta ut det men som sagt så vill jag ha det mer grövre och balanserade och höga toner och bas.

Målet är att få så hög och balanserat ljud och basigt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Om vi till exempel tar min kompis som har en V70 med 2x12or och 4 6.25or tror jag, på 260W MAX. Hans ljud är bra och har mycket bra bas. Men när jag upptäckte att hans högtalare nästan spelade över hans bas, alltså att man knappt hörde bassen så fick jag iden att bara köpa högtalare istället för en bas alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Jag vill att det ska låta balanserat och högt och bas.

Jag har åkt med många kompisar som har just bmw 1 serie och ljudet är rätt så bra alltså högt, samt gamla bmw e36or och mycket mer.

Och ja, om ljudet är bra så behöver man kanske inte byta ut det men som sagt så vill jag ha det mer grövre och balanserade och höga toner och bas.

Målet är att få så hög och balanserat ljud och basigt som möjligt.

Nu fick jag fler frågor.

Vad man tycker låter bra är som sagt väldigt subjektivt och man skulle kunna påstå att original-ljudet i gamla bilar är helt förjävla dåligt jämfört med nya bilar. Man skulle också kunna påstå att original-ljudet i nya bilar är skitdåligt jämfört med vad som är möjligt.
Hur högt?
Men om jag förstår dig rätt tycker du att högt ljud = bra ljud?
Gör det något om det låter skitdåligt bara det låter mycket?

Hur låg bas vill du ha? Det är stor skillnad på en bas som klarar 20hz och en som bara klarar ner till 40hz.
Stor skillnad även på storleken på basen och antal basar. Även slutstegen man väljer gör otroligt stor skillnad.
Beror också mycket på vad man lyssnar på för musik.

Hur som helst så är det bara plånboken som sätter stopp. Och det är svårt att veta ifall man blir nöjd i förväg om man inte har lyssnat på grejerna.
Du kanske blir nöjd med ljudet efter att ha monterat en ny 8" sub med tilhörande slutsteg.
En annan blir inte nöjd förrän det har spenderat hundratusentals kronor på det absolut bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Om vi till exempel tar min kompis som har en V70 med 2x12or och 4 6.25or tror jag, på 260W MAX. Hans ljud är bra och har mycket bra bas. Men när jag upptäckte att hans högtalare nästan spelade över hans bas, alltså att man knappt hörde bassen så fick jag iden att bara köpa högtalare istället för en bas alltså.

Har själv en V70 och om jag kopplar bort min sub så får jag ingen djup bas alls.
Speciellt hiphop låter helt annorlunda då det ofta är mycket djup bas i den genren.
Jag har en sub med 2x12" element som drivs av ett monoblock på 1200W och det är ju verkligen ingenting om man nu vill ha "mycket" och "högt".

Men om du nu tycker det låter bra i din kompis bil så behöver du verkligen inte lägga många tusenlappar för att du ska bli nöjd.
Det kan också vara så att du tycker att det låter bra för att du inte har hört någonting bättre. Det har hänt mig några gånger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Okej, men om man jämför orginala med gladen one 201, hur stor skillnad är det? Är bara vann vid att kolla på brl så att inte kunna se något slutsteg eller stereo till det kitet ser lite konstigt ut haha.

Sen. Vad menar du med att jag inte kommer märka någon skillnad på den djupa basen även om jag byter dom? Det borde la vara bättre bas "overall" om man köper högtalare med större magnet och mer W?

Som tidigare person sa, en 4" levererar ingen "djup bas". Det är mer röster och de flesta instrument där.

Skrivet av Jakjan:

Aha okej, aa för jag tror att min kompis kör med 6.5 både där fram och bak.

Men är det 4 tum både fram och bak på bmw 1 serien?

Jag kollade på "Gladen One 201 BMW" som du länkade. Såg att förens nu att det var 8 tums bashögtalare hahah, så jag anar att det kommer bli en rejäl stor skillnad. Men det är alltså bara att byta ut original högtalarna då eller?

Jag bryr mig aldrig om bak, för jag sitter aldrig bak i min egna bil. Att dela pengen på att skaffa ett BRA frontsystem, eller att lägga samma peng för att få "ok" fram och bak gör väldigt stor skillnad på det totala ljudet. Jag kör Gladen 6,5" midbasar fram i min bil med det slutsteget som finns i ena paketet jag länkade tidigare, spelar ifrån många som har investerat i subwoofers bak för x antal tusen men har skit och pannkaka fram.
Visst, deras nummerplåt skallrar, men sen då?
Nu är dock inte det riktigt aktuellt för dig just pga hur BMW är byggda.

Men byter du bara högtalare så kommer du märka skillnad ja, monterar du dessutom in ett dugligt slutsteg som kan ta signalerna från nuvarande stereon så kommer du märka stor skillnad.

Skrivet av Jakjan:

Jag vill att det ska låta balanserat och högt och bas.

Jag har åkt med många kompisar som har just bmw 1 serie och ljudet är rätt så bra alltså högt, samt gamla bmw e36or och mycket mer.

Och ja, om ljudet är bra så behöver man kanske inte byta ut det men som sagt så vill jag ha det mer grövre och balanserade och höga toner och bas.

Målet är att få så hög och balanserat ljud och basigt som möjligt.

Då har du ett färdigt paket som jag länkade tidigare. Om du dessutom har "inom ett visst pris" som mål så kan det bli en annan femma.

Skrivet av Jakjan:

Om vi till exempel tar min kompis som har en V70 med 2x12or och 4 6.25or tror jag, på 260W MAX. Hans ljud är bra och har mycket bra bas. Men när jag upptäckte att hans högtalare nästan spelade över hans bas, alltså att man knappt hörde bassen så fick jag iden att bara köpa högtalare istället för en bas alltså.

Det beror helt och hållet på hur man delar signalen, vad man har för inställning på sin EQ osv osv osv.
Sällan en subwoofer överröstar vanliga högtalare i klassisk musik t.ex.

Ett BRA frontsystem gör 10x mer för ett ljud än vad en fläskigbaslåda gör i bagaget.

Och, en BMW har aldrig bra ljud original

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Asså min budget är på ca 5000-6000kr

Min kompis köpte ett rockford kit med en sluten låda med 2x12or och 4 6.5 tror jag och en kenwood stereo och ett slutsteg på 500W. han köpte det för 7000kr på brl.

När jag säger högt så menar jag inte 140db högt utan typ kanske 100-110db max. Något i den nivån. Jag hoppas ni kan få en ide om hur högt jag vill att det ska vara. Det är svårt att säga angående musik då jag spelar allt från bas låtar till lugna låtar till klassiska etc etc. Så det är mixat, så jag vet inte vad mer jag ska säga då jag inte vet jätte mycket om billjud. Det ända jag vet är desto mer desto bättre. Alltså desto mer RMS på bas, desto större tum på bas etc etc desto bättre ljud. Och ja detta kanske inte är sant men det är vad jag har hört när jag började kolla på billjud och fixa med det själv med min kompis bil och massa annat.

Jag vet inte vad bra bas går ner på om det är 20hz som är bra eller vad jag själv vill ha.

Detta är i alla fall den baslåda min kompis har i sin V70

https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-prime-r1-2x12...

Jag hoppas detta ger er en bättre bild på hur jag vill ha det.

asså jag vill inte lixom bygga värsta ljudet i bilen jag vill bara att det ska vara bättre än originalet och mer bas. Men som sagt så tycker jag att den baslådan som han har i sin V70 är typ så mycket bas jag vill ha i min bil. Kanske lite mindre beroende på pris och att just 1 serien är mindre då jag tror man får mer ljud om man väljer en mindre låda eller vad som. Men om det finns bashögtalare som kan spela lika bra eller lite mindre bra så skulle det passa perfekt.

Nu kanske ni inte vet hur den spelar men jag vet inte hur jag ska förklara men jag har en video som jag hoppas ni kan se och höra.

https://youtu.be/6fRPiSXd5YI

Såklart kan man inte höra bassen men det kanske hjälper er att få en uppfattning om hur det ska låta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Asså min budget är på ca 5000-6000kr

Min kompis köpte ett rockford kit med en sluten låda med 2x12or och 4 6.5 tror jag och en kenwood stereo och ett slutsteg på 500W. han köpte det för 7000kr på brl.

När jag säger högt så menar jag inte 140db högt utan typ kanske 100-110db max. Något i den nivån. Jag hoppas ni kan få en ide om hur högt jag vill att det ska vara. Det är svårt att säga angående musik då jag spelar allt från bas låtar till lugna låtar till klassiska etc etc. Så det är mixat, så jag vet inte vad mer jag ska säga då jag inte vet jätte mycket om billjud. Det ända jag vet är desto mer desto bättre. Alltså desto mer RMS på bas, desto större tum på bas etc etc desto bättre ljud. Och ja detta kanske inte är sant men det är vad jag har hört när jag började kolla på billjud och fixa med det själv med min kompis bil och massa annat.

Jag vet inte vad bra bas går ner på om det är 20hz som är bra eller vad jag själv vill ha.

Detta är i alla fall den baslåda min kompis har i sin V70

https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford-fosgate-prime-r1-2x12...

Jag hoppas detta ger er en bättre bild på hur jag vill ha det.

asså jag vill inte lixom bygga värsta ljudet i bilen jag vill bara att det ska vara bättre än originalet och mer bas. Men som sagt så tycker jag att den baslådan som han har i sin V70 är typ så mycket bas jag vill ha i min bil. Kanske lite mindre beroende på pris och att just 1 serien är mindre då jag tror man får mer ljud om man väljer en mindre låda eller vad som. Men om det finns bashögtalare som kan spela lika bra eller lite mindre bra så skulle det passa perfekt.

Nu kanske ni inte vet hur den spelar men jag vet inte hur jag ska förklara men jag har en video som jag hoppas ni kan se och höra.

https://youtu.be/6fRPiSXd5YI

Såklart kan man inte höra bassen men det kanske hjälper er att få en uppfattning om hur det ska låta

Vill du att det ska låta likadant som i videon du länkade så vill du bara köpa en baslåda och det som hör till, lägg inga pengar på att byta ut i dörrarna då du inte lär höra några nya detaljer efter att ha lyssnat i 110 db

Skämt åsido så tror jag som sagt att en subwoofer kommer göra susen för det du är ute efter

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

https://youtu.be/6fRPiSXd5YI

Såklart kan man inte höra bassen men det kanske hjälper er att få en uppfattning om hur det ska låta

Ja det förklarar varför du tycker att BMW's originalljud låter "bra"

Är du bara ute efter dunk, slutsteg och baslåda. Är du ute efter bra ljud, köp paketen jag länkade.
Ingenstans, någonsin är det du länkade till det ljud du beskrev i början av tråden

Nu nämner du inget specifikt om modellen mer än att det är en 118d, vilket stereo du har osv.
Men nedanstående räcker för att du ska få äkta epa-stuk i bilen, då har du lite plats för kablar i budgeten också.
Sen om det räcker med 1500:- för alla kablar eller inte är svårt att svara på utan att veta vilken årsmodell och stereo som sitter i bilen.

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-212-med-gas-pro-1000...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K