Monopol på sin egen produkt? Apple får väl göra vad de vill med produkterna de säljer. Gillar inte Epic eller något annat företag vad de erbjuder så är det inte tvång på att släppa grejer till plattformen, samma som Ubisoft t.ex gör med Steam där de inte släpper nya spel alls. Annars har Sony/MS också monopol på sina konsoler, där är det mer stängt än iOS när det kommer till sideloading/app stores. Även Valve och Epic har monopol på respektive spelbutik, alla betalningar går genom dem och spelutvecklare kan inte sätta in sin egen betalningslösning så Valve/Epic inte får några pengar på DLC köp etc.
"Monopol på sin egen produkt? Apple får väl göra vad de vill med produkterna de säljer."
Kort sagt nej, det finns lagar gällande exempelvis monopol och datalagring som hindrar företag från att göra precis "vad de vill" med sina produkter.
"Gillar inte Epic eller något annat företag vad de erbjuder så är det inte tvång på att släppa grejer till plattformen, samma som Ubisoft t.ex gör med Steam där de inte släpper nya spel alls."
Dåligt exempel då Ubisoft har haft möjligheten att fixa sin egen store till PC för att inte behöva använda t ex Steam. En bättre analog till AppStore vore om Microsoft enbart tillät försäljning av program/spel i Windows via Windows Store för att kunna "garantera säkerheten" för sina användare och Ubisoft därmed hade valen "spel till PC via Windows Store som 95%+ använder" eller "spel till PC via Linux som få använder".
"Annars har Sony/MS också monopol på sina konsoler, där är det mer stängt än iOS när det kommer till sideloading/app stores." Yes, de har monopol på sina konsoler, dock är dessa betydligt mer nischade i sitt användningsområde än en mobil, men skulle personligen inte ha något emot om det öppnades upp även här.
"Även Valve och Epic har monopol på respektive spelbutik, alla betalningar går genom dem och spelutvecklare kan inte sätta in sin egen betalningslösning så Valve/Epic inte får några pengar på DLC köp etc."
Yes, de har monopol i sin egen spelbutik, observera dock den väsentliga skillnaden att det är tillåtet med egna butiker i Windows! Du kan därmed som utvecklare erbjuda dina spel via ett flertal olika alternativ och ingen hindrar dig från att till och med skapa en helt egen butik/plattform för Windows PCs om du vill det. Detta är det som inte går att göra på iOS även om du har kunnandet och vill det!
Kan även tillägga att det är fullt möjligt att köpa Steamspel via andra försäljare så som HumbleBundle eller Fanatic, vet dock inte hur mycket (om något) Valve får ta del av denna försäljning.