Nvidia dödar brytning av kryptovaluta på Geforce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

"Om inte miners pumpa in miljarder i Nvidia och AMD med sina köp så skulle utvecklingen gå mycket långsammare pga lägre försäljning. Så var försiktiga med vad ni önskar er när ni säger död åt mining."

Källa på det?

Varenda jäkel anklagar ju miners att köpa upp alla kort. Om det inte är sant så är det ju inget problem. Och är det sant så pumpar de in miljarder till Nvidia.

Så snarare, var är källan på att miners köper alla kort som det gnälla om?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Spel och hårdvara utvecklas hand i hand, det är tack vare det vi har flashiga spel med otrolig detaljrikedom, miljarderna som de får in utan att utveckla dessa skulle annars gå direkt i ägarnas fickor då det inte finns någon motivation att fixa nya flashiga funktioner.

Så nej, mining tillför ingenting för utvecklingen av korten, det är spel och konkurrens som gör det.

Och efterfrågan. Efterfrågan är själva nyckeln till företagsamhet. Lär man sig första halvtimmen på samtliga ekonomikurser

*PS, Nvidia och AMD är vinstdrivande företag. Som aktiebolag så måste de maximera vinst o skita i oss... Typ

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte för att det spelar nån roll, dom kan alltid installera en äldre version av drivrutinerna...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Larv, 🐛

Om jag köper ett grafikkort, då ska jag få använda det till vad jag vill. Gör fler kort istället.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Faktiskt testat mina så helt ren bakom öronen är jag inte. Slutade dock snabbt. Testade förra året vid -5 grader ute att i tre dagar mina och tre dagar elvvärme-element i mitt datorrum på 10 kvm. Elementet gav överlägset mer värme och drog mindre ström inklusive min datortid. Mätte dock med en billig 300 kr elmätare i grenuttaget.

Elementet gav mer värme eftersom det har högre effekt. Det drar också mer ström, eftersom det har högre effekt.

Permalänk
Avstängd

Bra. Styr upp miningkort och gamerkort via drivrutinen så får gamers ha sina kort ifred.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

Eller så kan dom istället skapa mera grafikkort

Hur ska man lyckas med det när det är halvledare som det är brist på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Larv, 🐛

Om jag köper ett grafikkort, då ska jag få använda det till vad jag vill. Gör fler kort istället.

Det kan du inte i dag heller. Och de kan inte göra fler kort. Fabrikerna går på max redan. Nya fabriker tar flera år att bygga upp.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför alla hänger upp sig så mycket på just spärren i mjukvaran, och att det går att komma runt det.

Har ni kanske inte tänkt på att de dedikerade mining korten kommer vara ett bättre alternativ om man vill mina?

De blir mycket mindre kostnad för Nvidia än ett fullt kort för gaming etc, och även om det inte direkt betyder att Nvidia behöver sälja dem för en lägre prislapp, så kommer de förmodligen göra det.

Om de säljer dem för samma pris som ett 3060 t.ex. så kommer de bara köpa 3060 istället, och Nvidia vill nog sälja dessa mining kort. Med andra ord, kommer de nästan garanterat vara billigare.

Vilken dum miner skulle köpa GeForce om de kan få samma hash rate för billigare?

Jag tycker i alla fall det är en bra riktning. Det är åtminstone inte något negativt, vilket är mer än jag kan säga om kommentarerna här.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter mer som att Nvidia inte lyckas så bra med sin yield. Knappast att de bryr sig om deras kort används för mining, ett sålt kort är ett sålt kort så sak samma för dem. Och så här kan de sälja mer kort.

Ouppdaterad som man är, men är inte hashraten lite kass för 30-50HX, är det inte däromkring kort låg för 3-4 år sedan med 1080 (Ti) och AMDs alternativ?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Förstår inte riktigt varför alla hänger upp sig så mycket på just spärren i mjukvaran, och att det går att komma runt det.

Har ni kanske inte tänkt på att de dedikerade mining korten kommer vara ett bättre alternativ om man vill mina?

De blir mycket mindre kostnad för Nvidia än ett fullt kort för gaming etc, och även om det inte direkt betyder att Nvidia behöver sälja dem för en lägre prislapp, så kommer de förmodligen göra det.

Om de säljer dem för samma pris som ett 3060 t.ex. så kommer de bara köpa 3060 istället, och Nvidia vill nog sälja dessa mining kort. Med andra ord, kommer de nästan garanterat vara billigare.

Vilken dum miner skulle köpa GeForce om de kan få samma hash rate för billigare?

Jag tycker i alla fall det är en bra riktning. Det är åtminstone inte något negativt, vilket är mer än jag kan säga om kommentarerna här.

Med tanke på att korten kommer kräva både strömförsörjning och kylning i paritet med gamingkort så kommer de nog inte bli så mycket billigare att tillverka.

Sen är det ju så att leveransproblemen beror på brist på både deras egna chip och de övriga komponenterna som ska på PCBn så kommer inte det här öka tillgången på gamingkort eftersom miners ändå kommer köpa gamingkorten om det är lönsamt. Miners kommer inte sluta köpa fler kort för att det finns tydliga produktstacks som riktar sig mot dem eller gamers. De slutar köpa just nu för att det inte finns kort att köpa, inte för att ekonomin på något sätt skulle halta kring mining just nu.

Permalänk
Medlem

Nä det här är inte rätt lösning, i grunden handlar de ju om att artificiellt låsa ner funktioner för att tvinga folk att köpa dyrare modeller. Just nu är det kanske i "bra" syfte men dålig precedens i längden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar vara en vettig kompromiss i en dålig situation.
Klart de inte kan låsa ner korten de redan sålt till miners det är inte heller rättvist mot någon som redan har köpt den men att lansera ett nytt kort som är sämre att minea med så gamers har en chans att köpa något och dessutom lansera ett minerkort så att gamers som även den lättar trycket lite på Geforce korten.
Dessutom slipper Nvidia problemet att det kommer ut lika många begagnade kort på marknaden sen när det helt plötsligt slutar vara lönsamt.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Avstängd

GÖTT ...in med så många käppar i hjulet som det bara går för de som gräver!

Permalänk
Medlem

Underbart, hoppas det fungerar.

Önskar AMD och Nvidia kunde ta fram separata kort optimerade för mining som inte är Gpu baserade utan bara renodlade beräkningskretsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Nä det här är inte rätt lösning, i grunden handlar de ju om att artificiellt låsa ner funktioner för att tvinga folk att köpa dyrare modeller. Just nu är det kanske i "bra" syfte men dålig precedens i längden.

Det sker hela tiden. Geforce-kort är "stympade" versioner av Quadro-kort, där framför allt FP32-prestanda sänkts med flera tvåpotenser. Att halvera mining-prestanda är precis samma sak.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Förstår inte riktigt varför alla hänger upp sig så mycket på just spärren i mjukvaran, och att det går att komma runt det.

Har ni kanske inte tänkt på att de dedikerade mining korten kommer vara ett bättre alternativ om man vill mina?

De blir mycket mindre kostnad för Nvidia än ett fullt kort för gaming etc, och även om det inte direkt betyder att Nvidia behöver sälja dem för en lägre prislapp, så kommer de förmodligen göra det.

Om de säljer dem för samma pris som ett 3060 t.ex. så kommer de bara köpa 3060 istället, och Nvidia vill nog sälja dessa mining kort. Med andra ord, kommer de nästan garanterat vara billigare.

Vilken dum miner skulle köpa GeForce om de kan få samma hash rate för billigare?

Jag tycker i alla fall det är en bra riktning. Det är åtminstone inte något negativt, vilket är mer än jag kan säga om kommentarerna här.

För att många av oss inte tror att spärren fungerar samt att den kommer gynna även spel negativt. Den typen av fysikberäkningar vill vi ha i spel men det håls tillbaka av t.ex konsoler och att vi sitter lite fast med fatens CPUer. Vi vill kunna använda både små och långa flytalsberäkningar för fysik och AI i spel och även förändringar i hur omgivning ser ut.
Att hindra det som redan sker på midend kort lär ju knappast göra att AAA titlar eller INDIE utveklare hoppar på tåget.
"Vad tänkte ni, ska vi inte köra detta med AI i våran marknadsföring det är ju inte?" "Nej. Det går inte" "Varför inte?"
"Det vi har gjort nu fungerar bättre på 10år gamla kort än de som är ute nu. Kommer aldrig sälja inom 5år, lägg det på is, kunddatabasen är för låg".
Påhittat så klart men fortfarande ett faktum med nvidia och rayt och 1660 serien som är samma som 2000 serien och ser ut att hända om och om igen. Har inte tillräckligt många hoppat på tåget så ja, då tar de bilen eller går eller står still. Ingen gemensam rörelse. Alla går sin egen väg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Många här som inte förstår vad detta handlar om.

Det Nvidia säger att de ska göra är att lägga in kod i kortet som specifikt känner igen Etherium-mining och då (enbart då) halverar prestandan. Det påverkar inget annat man gör på grafikkortet - sannolikt inte ens andra mining-algoritmer!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så pass stor skillnad mellan ett 3060 i bärbara och ett vanligt att det knappt inte kan räknas som samma modell. Gissningsvis kommer de fortfarande gå att mina på.

Menar, kommer dom att strypa den eftersom det är ett "RTX 3060".

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Sötast

What..... fan vad fult.

Jag minar inte själv men man "kan inte" <-tydligen kan man släppa en produkt med x specifikation för att sedan förstöra den medvetet.

Om man däremot släppt kortet med denna begränsningen från början så fine - då vet folk det när de köper dem.
Men i efterhand? Nej, fult.

Edit: My bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What..... fan vad fult.

Jag minar inte själv men man "kan inte" <-tydligen kan man släppa en produkt med x specifikation för att sedan förstöra den medvetet.

Om man däremot släppt kortet med denna begränsningen från början så fine - då vet folk det när de köper dem.
Men i efterhand? Nej, fult.

Vad menar du med "i efterhand"? 3060 säljs ju inte än (en vecka kvar), så alla som köper det kommer ju att ha haft möjlighet att ta del av informationen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Många här som inte förstår vad detta handlar om.

Det Nvidia säger att de ska göra är att lägga in kod i kortet som specifikt känner igen Etherium-mining och då (enbart då) halverar prestandan. Det påverkar inget annat man gör på grafikkortet - sannolikt inte ens andra mining-algoritmer!

Haha håller med, känns som rena rama Flashback tråden i vissa kommentarer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What..... fan vad fult.

Jag minar inte själv men man "kan inte" <-tydligen kan man släppa en produkt med x specifikation för att sedan förstöra den medvetet.

Om man däremot släppt kortet med denna begränsningen från början så fine - då vet folk det när de köper dem.
Men i efterhand? Nej, fult.

Nyheten handlar om ännu ej släppta RTX 3060. Vilket också förklarar varför det bara gäller RTX 3060, skulle de försöka göra samma sak med befintliga modeller så kan miners bara använda en äldre drivrutin. Det är bara praktiskt möjligt på en modell som det ännu inte finns några drivrutiner för.

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Vad menar du med "i efterhand"? 3060 säljs ju inte än (en vecka kvar), så alla som köper det kommer ju att ha haft möjlighet att ta del av informationen.

Skrivet av perost:

Nyheten handlar om ännu ej släppta RTX 3060. Vilket också förklarar varför det bara gäller RTX 3060, skulle de försöka göra samma sak med befintliga modeller så kan miners bara använda en äldre drivrutin. Det är bara praktiskt möjligt på en modell som det ännu inte finns några drivrutiner för.

Total brainfart där då!

Ah, men kör på isåfall!
Deras produkter, deras sortinment.

Permalänk
Medlem

Självklart vill Nvidia få det att verka som om de gör det här för gamers, det låter ju bra. För mig känns det troligare som ett sätt att förhindra miningkort från att dyka upp på begagnatmarknaden i framtiden. Drömmen för Nvidia är väl om miners tvingas köpa kort som inte går att sälja begagnade till gamers, när miningen blir mindre lukrativ, det skulle ju påverka deras framtida försäljning av nya grafikkort.

Permalänk

Jag undrar bara om alla har glömt att det faktiskt finns för lite kontainrar i kina för tillfället och att det är svårt att pumpa ut kort fort nog? Om de ska göra mining specifika grafikkort kommer resurser krävas för det med. Tycker inte det är mer än pr-ploj, kommer inte finnas mycket kort hur man än vrider på det. Men det ser vi väl 5 minuter efter launch när alla kort ligger på tradera.

Permalänk
Medlem

De gör det för att själva tjäna mer på miningboomen. Anta de verkligen lyckas segmentera marknaden i rena gamingkort och rena miningkort (med ett magiskt trollspö) då skulle de kunna ta tre gånger mer betalt för miningkorten i den boom vi är i nu.

De försöker få det att framstå som att de har gamern i åtanke med den här strategin men jag anar att det ligger mer baktanke än så i deras agerande. Om man fortfarande kunde köpa ett RTX 3080 för $800 så kan man med dagens mininglönsamhet betala av det kortet på runt 10 veckor till det priset. Givetvis hade de under de här förutsättingarna mer än gärna tagit $2000 betalt om de kunde för ett rent mingingkort.

Iofs ingenting fel i att vilja tjäna pengar men... Det skulle vara ärligare om de kunde säga "Vi nVidia, ledare av den virtuella Raytracing revolutionen är nu även ASIC-tillverkare" PS. När miningboomen är över kan du använda ditt en gång ack så dyra kort som en dörrstopp.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Hevin:

Förstår inte riktigt varför alla hänger upp sig så mycket på just spärren i mjukvaran, och att det går att komma runt det.

Har ni kanske inte tänkt på att de dedikerade mining korten kommer vara ett bättre alternativ om man vill mina?

De blir mycket mindre kostnad för Nvidia än ett fullt kort för gaming etc, och även om det inte direkt betyder att Nvidia behöver sälja dem för en lägre prislapp, så kommer de förmodligen göra det.

Om de säljer dem för samma pris som ett 3060 t.ex. så kommer de bara köpa 3060 istället, och Nvidia vill nog sälja dessa mining kort. Med andra ord, kommer de nästan garanterat vara billigare.

Vilken dum miner skulle köpa GeForce om de kan få samma hash rate för billigare?

Jag tycker i alla fall det är en bra riktning. Det är åtminstone inte något negativt, vilket är mer än jag kan säga om kommentarerna här.

Att kunna sälja av mining kort är med räknat i ROI. Därför kommer ett vanligt grafikkort alltid vara ett bättre köp än ett mining kort

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kan ju inte vara juridiskt vattentätt att gå in och ändra detta i efterhand på en existerande produkt?

Det är det inte, Sony sålde PS3 med möjligheten att köra Linux som OS. Många köpte för att ha som billiga beräkningsmaskiner, universitet byggde kluster av dem osv. Sen spärrade Sony den möjligheten med en firmware uppdatering.

https://www.slashgear.com/sony-settles-with-ps3-owners-over-l...

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur lång tid det kommer att ta innan det går att spela på mining korten

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.