Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Absolut, men man måste ju räkna med det i totalpriset!

Delar man det först då mellan kylskåp, spis, lampor först? Så typ avgifter/10 ish 🤔

Jag förstår resonemanget, men då skall ju samma räknesätt appliceras på allt, kylskåp drar 1kw + avgifter med mera.
Då sitter man ju till slut där och betalar för avgifter x10 för ett mindre boende. De som bor i hus som har fler enheter lotter högre såklart. Så avgifter per år blir... Orimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Delar man det först då mellan kylskåp, spis, lampor först? Så typ avgifter/10 ish 🤔

Jag förstår resonemanget, men då skall ju samma räknesätt appliceras på allt, kylskåp drar 1kw + avgifter med mera.
Då sitter man ju till slut där och betalar för avgifter x10 för ett mindre boende. De som bor i hus som har fler enheter lotter högre såklart. Så avgifter per år blir... Orimligt

Fast du har ju också avgifter som är per kwh, inte bara en fast avgift. Det är väl den man får ta med.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Fast du har ju också avgifter som är per kwh, inte bara en fast avgift. Det är väl den man får ta med.

Den är absolut rimlig.

Permalänk
Medlem

Jag har mineat i några veckor när jag inte använt datorn (Dvs sover...), upptäckte för några dagar sedan att jag kan spela Escape from Tarkov med minern igång i bakgrunden utan att påverka spelet (Men miningen går ju inte lika snabbt) Så minear nu 24/7, ska bli kul att se vad man kan få ihop. Skulle vara kul att bygga en ny miningrigg också men det känns lite sådär när proof of stake är precis runt hörnet (?)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har mineat i några veckor när jag inte använt datorn (Dvs sover...), upptäckte för några dagar sedan att jag kan spela Escape from Tarkov med minern igång i bakgrunden utan att påverka spelet (Men miningen går ju inte lika snabbt) Så minear nu 24/7, ska bli kul att se vad man kan få ihop. Skulle vara kul att bygga en ny miningrigg också men det känns lite sådär när proof of stake är precis runt hörnet (?)

Proof of stake?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Mitt RTX 3060 Ti har kört lite Ethereum mining när jag sover och är på jobbet. Hittills har jag dragit in 37 USD på 4 dagar vilket känns rätt najs måste jag säga

Har en hashrate på 62.9 MH/s och en temperatur på 57 c, elen ingår i min hyra så köttar på så mycket man bara kan just nu.

Det är bara normal förbrukning som ingår, nån gång om året, eller när du flyttar görs en reglering och du får betala allt överskjutande. Kan bli en spännande räkning ibland. Lite som att mobilsurfa när man båtluffar i asien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Proof of stake?

Proof of Stake tar bort möjligheten att mine:a. När Eth 2.0 drar igång 2022 startar PoS. Proof of Work som vi har just nu kommer alltså försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Proof of Stake tar bort möjligheten att mine:a. När Eth 2.0 drar igång 2022 startar PoS. Proof of Work som vi har just nu kommer alltså försvinna.

Vad bra att jag bara planerar att minea i 6 månader till då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Tänkte bara hoppa på tråden för de som inte har erfarenhet av mining i Sverige och upplysa om att skatteverket kräver 30% skatt på all vinst som görs från mining, detta deklarerar man själv.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338713.html?q...

Det är *inte* 30% de ska ha, det är 50%, inkomst av tjänst. Det är alltså full kommunalskatt (runt 30%) + egenavgifter (runt 30%). Gräver du 100 kr ska staten ha 100 / 1.3142 / 1.3 = 58 kr kvar.

Du måste därefter för all framtid hålla koll på ditt omkostnadsbelopp (vad växelkursen var när du grävde fram alla coins i genomsnitt). När du senare växlar valutan måste du nämligen betala kapitalskatt 30% på kapitalvinst. Om du slarvat bort ditt omkostnadsbelopp blir det 0 och du får därmed betala 30% skatt på hela värdet, även den del av värdet du redan betalt skatt på. När du avyttrar en delmängd av dina coins eller skaffar fler så måste du beräkna nytt omkostnadsbelopp.

Se till att automatisera inhämtning av dina inkomster och beräkning av omkostnadsbelopp. Växla inte mer än en gång om året. Annars blir du tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Om man handlar direkt med sitt mineade krypto. T.ex tog Komplett BTC tidigare (Kanske fortfarande). Hur beskattas det?

Just nu är det väldigt värt det att minea. Synd man bor i elområde fyra och betalar idag 99 öre kw/h före nätavgifter osv. Landar på runt 2.5:-/kwh

Eftersom du avyttrar bitcoin till Komplett, så måste du plocka fram ditt omkostnadsbelopp och beräkna kapitalvinst/förlust mot den växelkurs Komplett gav dig och deklarera det på blankett K4 i nästa deklaration. Det gäller varje köp du gör med kryptovaluta. Omkostnadsbeloppet är den kurs valutan hade när du grävde fram den och skattade inkomst av tjänst på den. Skattesystemet kommer inte att hålla i längden, men det är så det ser ut fortfarande år 2021. Jag rekommenderar inte att köpa saker direkt med bitcoin. Växla till fiat först ett fåtal gånger per år, så behöver du bara sköta kapitalbeskattningen på de tillfällena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Proof of Stake tar bort möjligheten att mine:a. När Eth 2.0 drar igång 2022 startar PoS. Proof of Work som vi har just nu kommer alltså försvinna.

Crypto världen är slö, räkna inte kallt med att det blir så, räkna också med hardforks (etc/eth osv).

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon331053:

Har hört ifrån en väldigt involverad källa som säger att ETH 2.0 kommer inte att implementeras på åtminstone 2år till. Minst.

Allt annat är bara drömmar ifrån ett totalt halv inkompetent developer team från Eth.

DuckMuck 👍

Hoppas verkligen din källa har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Proof of Stake tar bort möjligheten att mine:a. När Eth 2.0 drar igång 2022 startar PoS. Proof of Work som vi har just nu kommer alltså försvinna.

Eth 2.0 med PoS släpptes 1a december 2020.

Du kan läsa på här: https://ethereum.org/en/eth2/get-involved/

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Eth 2.0 med PoS släpptes 1a december 2020.

Du kan läsa på här: https://ethereum.org/en/eth2/get-involved/

Det var bara Eth2 fas 0 som påbörjades i december. Eth2 fas 2, vilket är det som tar bort PoW helt, har inte körts igång än

Permalänk
Medlem

Kört ethereum mining en vecka nu och fick en utbetalning på 0.05551eth ca 822kr vid tillfället. Känns nästan surrealistiskt att få pengar för ingenting, men jag tänkte köra på fram till det blir varmt igen (ersätter ett element med 3090 mining).

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Kört ethereum mining en vecka nu och fick en utbetalning på 0.05551eth ca 822kr vid tillfället. Känns nästan surrealistiskt att få pengar för ingenting, men jag tänkte köra på fram till det blir varmt igen (ersätter ett element med 3090 mining).

Jag sitter i samma båt, hur hade du tänkt casha ut det? Jag funderar på att gå via LocalBitcoins

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Jag sitter i samma båt, hur hade du tänkt casha ut det? Jag funderar på att gå via LocalBitcoins

Tänkte kolla om Revolut fungerar som det ska. Har förstått som att man kan skicka crypto dit sedan ta ut det via bank i sverige.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Får ni betalt i vanliga pengar eller i Ethereum? Det mest intressanta hade ju varit att minea upp till 1 Ethereum och sedan spara till framtiden.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör för skojs skull med mitt 2070 Super, dragit in runt $27 på strax under 3 dagar, beräknas dra in runt 1200:- i månaden.
Ligger oftast mellan 36-42MH/s (Utan OC/UV) och 68-70C, men kanske ska testa lite med det och se om det går att förbättra.

https://i.imgur.com/rJR9Bpq.png

Vilket program använder du?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Märkliga avgifter Nicehash tar ut. 34 euro för att överföra slantarna till min plånbok...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Märkliga avgifter Nicehash tar ut. 34 euro för att överföra slantarna till min plånbok...

Det där låter väldigt konstigt. NH ska ta ut 1,5 eur för en eur-transaktion?
Edit: 1,5 euro minimum eller 1,5 %. Det låter enligt mig helt rimligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Det där låter väldigt konstigt. NH ska ta ut 1,5 eur för en eur-transaktion?
Edit: 1,5 euro minimum eller 1,5 %. Det låter enligt mig helt rimligt!

Ja jag avbröt överföringen. 34 euro för att överföra 40 euro. Helskumt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Snusfri
Skrivet av cerb1980:

Vilket program använder du?

Kör med t-rex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Vilket program använder du?

Gminer, 2miners eth EU pool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ja jag avbröt överföringen. 34 euro för att överföra 40 euro. Helskumt.

Konstigt... Men har du aktiverat alla de olika stegen för utbetalning? Dvs bekräftat din ID, sen utfört SEPA betalning? Jag är mitt i steget där jag väntar på att NH banken i Estland ska ha tagit emot min SEPA betalning så jag kan börja ta ut pengar

Angående skatt som tidigare nämnts... Jag är ganska säker på att man via hobbyverksamhet enbart ska skatta på det man "tjänar"/går plus, eftersom en hobbyverksamhet inte har som syfte att göra pengar är det endast det man gör som ska beskattas.
Min tolkning av det är att inkomster ska beskattas först efter jag betalat av min gamingdator t ex. Allt annat är ju en omkostnad för att kunna syssla med min nya hobby, mining. Så jag tjänar inte pengar förrän jag betalat av det.

Permalänk
Medlem

Kan ju skapa ett binance konto, då kan du mina direkt till plånboken i ditt konto. Där kan du också skaffa ett virtuellt visakort så du kan handla direkt med det. Får också utbetalt en gång om dan där.

Permalänk
Medlem

Kollar lite vad man drar in med ett 1080 ti. Nicehash säger drygt 4.5 USD/dag medan som ethereum calculators säger närmre 10. Känns ju konstigt att NH skulle ge hälften?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Konstigt... Men har du aktiverat alla de olika stegen för utbetalning? Dvs bekräftat din ID, sen utfört SEPA betalning? Jag är mitt i steget där jag väntar på att NH banken i Estland ska ha tagit emot min SEPA betalning så jag kan börja ta ut pengar

Angående skatt som tidigare nämnts... Jag är ganska säker på att man via hobbyverksamhet enbart ska skatta på det man "tjänar"/går plus, eftersom en hobbyverksamhet inte har som syfte att göra pengar är det endast det man gör som ska beskattas.
Min tolkning av det är att inkomster ska beskattas först efter jag betalat av min gamingdator t ex. Allt annat är ju en omkostnad för att kunna syssla med min nya hobby, mining. Så jag tjänar inte pengar förrän jag betalat av det.

Grejen är ju att jag gått igenom alla verifieringar som krävdes. Ville helt enkelt bara föra över allt från Nicehash till min Wallet. Mest för att känna att jag hade kontroll över det jag samlat ihop. Får mer och mer känslan av att Nicehash vill låsa in tillgångarna? Dett kommer upp när jag vill göra ett uttag:

Warning! High Network Fee due to current blockchain conditions. Try again later, to save on fees De vill alltså ha 34 euro i avgift för att för över 40 euro. Så fort jag löst det där på nåt sätt kommer jag fimpa Nicehash.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Grejen är ju att jag gått igenom alla verifieringar som krävdes. Ville helt enkelt bara föra över allt från Nicehash till min Wallet. Mest för att känna att jag hade kontroll över det jag samlat ihop. Får mer och mer känslan av att Nicehash vill låsa in tillgångarna? Dett kommer upp när jag vill göra ett uttag:

Warning! High Network Fee due to current blockchain conditions. Try again later, to save on fees De vill alltså ha 34 euro i avgift för att för över 40 euro. Så fort jag löst det där på nåt sätt kommer jag fimpa Nicehash.

Ja jag kör också nicehash, men ska ta ut pengarna direkt till mitt konto som euro, dvs ingen wallet. Får se om jag får samma avgifter.
Håller med dig i övrigt. Verkar som att de håller på med fuffens, för varje gång värdet på ETH/BTC gått upp på sistone har de passande nog sysslat med "maintenance" så man inte kan följa sin riktiga mining framgång...
Blir nog att börja köra Phoenix/T-rex direkt mot någon pool/egen wallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kollar lite vad man drar in med ett 1080 ti. Nicehash säger drygt 4.5 USD/dag medan som ethereum calculators säger närmre 10. Känns ju konstigt att NH skulle ge hälften?

Jag hade kollat whattomine... För det låter orimligt högt med 10 usd/dag för ett 1080 ti. Vi snackar närmre 3080 prestanda då.