Lastpass stryper gratiskonton – kan endast användas på en typ av enhet

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag började använda LastPass helt från strax efter det lanserades 2008/2009 till 2015 då LogMeIn köpte dem, och var alltid väldigt nöjd. Ville dock inte vara med längre på grund av LogMeIns dåliga rykte och att det var uppenbart att de gradvis skulle börja försämra produkten för maximal vinst.

(Erkänner att jag inte var superkänd med LogMeIn och vad de faktiskt gjort, men jag lyssnade på flertalet säkerhetsexperter som jag litade på som tyckte att det var oroväckande.)

Använt BitWarden några år nu, har fungerat lika bra som LastPass till mina syften. Kan inte annat än rekommendera. När jag får tid ska jag leka lite med att installera bitwarden_rs med docker på min hemmaserver, även om jag kanske innerst inne känner att min BitWarden-databas förmodligen är säkrare hos dem.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Snusfri

Hu vad hemskt att någon vill ha betalt för deras arbete, hur vågar dom..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm känns trasigt att begränsa, typ köra två gratis konton en för telefonen och en för datorn, bara kopiera lösenorden. Kör typ Gmail för inlogg så kan kommer man ihåg båda inloggningen.

Exempel
PC: Peter.peterson+lastpass1@gmail.com

Telefonen peter.peterson+lastpass2@gmail.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jag har också bytt till Bitwarden nu. Jag gillade LastPass och hade kunnat tänka mig betala en rimlig engångskostnad för Premium, men abonnemangsmodellen med en kostnad som ska ticka varje månad och som ständigt tycks höjas är jag inte beredd att acceptera för en simpel lösenordshanterare.

Enda nackdelarna med Bitwarden som jag funnit hittills är att autoifyllningen inte riktigt tycks fungera på alla sidor (med Firefox-tillägget). Men det kanske kommer förbättras, det verkar ju vara i någon form av beta-status än så länge som inte ens är aktivt som default. Samt att tillägget inte funkar helt hundra i Firefox private mode https://help.bitwarden.com/article/extension-wont-load-in-pri... (ifyllnad via högerklick funkar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Enda nackdelarna med Bitwarden som jag funnit hittills är att autoifyllningen inte riktigt tycks fungera på alla sidor (med Firefox-tillägget).

Mmm, fast så var det med lastpass också, på vissa sidor funkade inte autoifyllningen, men oftast går det att högerklicka och fylla i den vägen istället.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Skrotade LastPass när jag gick över till webbläsaren Brave för någon dag sedan på både dator och telefon.

Brave är ganska ny och relativt oprövad, men allt funlar bra än så länge.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Digital fyndjägare

Enklare än så kan det inte bli "export/import".
Bye bye LastPass... Here we come Bitwarden.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Alltid tyckt att Lastpass varit lite segt och inte funkat jättebra med autofyll i min android. Med denna nyheten fick man äntligen motivationen att migrera nån annanstans och jäklar vad lätt det va. På 5 minuter har man skapat nytt konto, installerat på alla enheter, flyttat över alla lösenord och tagit bort allt vad Lastpass heter.

Blev Bitwarden nu bara för att alla rekommenderade det, får se hur bra den funkar.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Tyckte det var okej när Lastpass tog $1 i månaden för att kunna ha använda på mobiltelefonen eller hur det nu var... Sen blev det ju gratis när de köptes av LogMeIn, och nu ska de tredubbla priset alltså. Är inte superimponerad faktiskt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Hedersmedlem

Ska ta och kolla in Bitwarden då efter så mkt rekommendationer. Kör Last pass privat, via gamla jobbet och nya jobbet och har funderat på sätta upp LAst Pass Family för att kunna dela vissa saker med frugan, barnen och föräldrarna. Ska se hur man kan göra liknande med Bitwarden.

Det sagt, jag har varit väldigt nöjd med Last Pass. Fungerar utmärkt för det jag gör. har massor lsöenord, kategorier, anteckningar etc etc. Så är inte helt säker jag är sugen att byta.

Sen ang. kostnad .... personligen tycker jag 300 Kr per år är peanuts för en app som för mig är livsviktig. Jag lägger ner så mkt mer pengar på tjänster, hårdvara etc per år så för mig så är funktionen det viktigaste, inte om det är gratis, 100 kr eller 300 Kr. Byter jag till Bitwarden är det inte för att den är gratis utan för att den fungerar bättre.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Illa! Böt från lastpass till bitwarden för några år sen då lastpass höjde priset ganska ordentligt. Bitwarden fungerar bra. Klarar mig egentligen med free men när premium bara är 10$ per år så kan de gott få mina pengar för en bra fungerande tjänst

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk

Har ca 20 sajter anslutna till lastpass Authenticator som genererar sådana 6 siffriga koder.
Har bitwarden en motsvarighet? och exporteras dessa över automatiskt också?
Eller måste jag in på alla sajter och avaktivera, och sen lägga in alla på nytt?
Det funkar ju så smidigt när man ska logga in på lastpass i datorn att bara godkänna en popup i telefonen.
Funkat Bitwarden likadant?

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Expertgissare

Då var det fixat, flyttade över allt till Bitwarden på några sekunder.
Varför jag inte gjort det tidigare vet jag inte, har haft konto och tillägget installerat länge (över ett år) men inte flyttat över bara :/

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av knuttelyft:

Har ca 20 sajter anslutna till lastpass Authenticator som genererar sådana 6 siffriga koder.
Har bitwarden en motsvarighet? och exporteras dessa över automatiskt också?
Eller måste jag in på alla sajter och avaktivera, och sen lägga in alla på nytt?
Det funkar ju så smidigt när man ska logga in på lastpass i datorn att bara godkänna en popup i telefonen.
Funkat Bitwarden likadant?

Funderar jag också på. Men verkar inte riktigt vara så enkelt att migrera authenticator. Blir säkert att man måste göra om allt igen, drygt.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av knuttelyft:

Har ca 20 sajter anslutna till lastpass Authenticator som genererar sådana 6 siffriga koder.
Har bitwarden en motsvarighet? och exporteras dessa över automatiskt också?
Eller måste jag in på alla sajter och avaktivera, och sen lägga in alla på nytt?
Det funkar ju så smidigt när man ska logga in på lastpass i datorn att bara godkänna en popup i telefonen.
Funkat Bitwarden likadant?

Bitwarden har väl inte en Authenticator vad jag kan se? Har inte hört talas om att någon sådan tjänst kan ta över från en annan. Råder dig att byta till MS Authenticator som du har i telefon och sedan kan man med denna backup:a den till sitt ms konto. Med t.ex Google Authenticator så har du inte den möjligheten. Tycker också att det känns mer säkert att ha två olika tjänster mellan lösenord och Authenticator.

Edit: Den har en till betalande kunder (för alla funktioner), har inte provat den, men att importera är nog omöjligt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

LastPass Exodus: The Thread Nu har jag också exporterat från LP och importerat till BW. Blev positivt överraskad att mina folders från LP migrerade över till BW automatiskt. Spara ner .csv, importera .csv, done! Blev lite osäker när andra i tråden verkade behöva mecka i texteditor för att få det att funka. Hade varit trevligt om man kunde visa sina inloggningar i cards liknande som i LastPass ist. för en milslång lista men i övrigt verkar interfacet modernt och användarvänligt. Ska prova ett par veckor och se om jag deletar mitt LP-konto permanent.

Fråga: Vad är det för fördelar/nackdelar att ha Windows-programmet av Bitwarden installerat ist för ex. browser-extension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Trist, har använt i många år. Hade gladeligen betalt en engångsavgift på typ 10 dollars + moms, men prenumerera, aldrig. Speciellt som Lastpass på senare tid inte riktigt prioriterat Mac på rätt sätt.

Så. Då får jag väl hitta ett alternativ som funkar på Windows, Linux, MacOS, Android, och i Opera, Firefox, Safari.

Jag förstår att de vill ha prenumeranter. Det är ju poppis nu, och ger pengar framöver.

Jag vet inte, jag är ganska skeptisk mot att betala en gång "lifetime" för produkter som har pågående kostnader under användandet sålänge livstiden räknas i mer än något år. Det håller inte i längden eftersom det blir att bygga på ett konstant flöde av nya användare för att täcka återkommande kostnader. Alternativet är att företaget sparar dina pengar och portionerar ut de över antalet år (5-15år) du förväntas använda produkten, vilket inte riktigt är något som händer.

Permalänk

Lätt att exportera från Lastpass och importera i Bitwarden... Tyvärr kommer inte security notes med i exporten. Tänk på det innan ni glatt tar bort erat lastpass-konto
Hade en security-note med 3 txtfiler som ej följer med i export.

Permalänk
Medlem

Kör Bitwarden och betalar gladeligen för en bra tjänst, speciellt när man nu kan Yubikey med Bitwarden.

Permalänk
Medlem

Yep då blir det till att byta, har länge funderat på att byta bort LastPass ända sedan de blev uppköpta av LogMeIn men inte orkat fixa det men nu finns det en till anledning till att göra det.

Permalänk
Medlem

Jag har varit en förespråkare för LP tidigare och även nu då det är en av dem som har väldigt bra säkerhet.
Men nu har jag bytt till BW på kaffepausen, inte att jag vill betala 36 dollar när det gör detta på ett sådan nesligt sätt.

Har tidigare batalat för LP i något år men gick ner till gratis versionen då det egentligen inte var något jag behövde i Premium varianten.

Har ni vana BW användare hittat en fuktion som gör att det visad en liten ikon vid inloggnings rutorna som man kan trycka så att den fylls i? Nu behöver jag trycka på BW ikonen i verktygsfältet för att fylla i.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har ni vana BW användare hittat en fuktion som gör att det visad en liten ikon vid inloggnings rutorna som man kan trycka så att den fylls i? Nu behöver jag trycka på BW ikonen i verktygsfältet för att fylla i.

Gjorde också bytet nyss och funderar på samma sak...

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag har varit en förespråkare för LP tidigare och även nu då det är en av dem som har väldigt bra säkerhet.
Men nu har jag bytt till BW på kaffepausen, inte att jag vill betala 36 dollar när det gör detta på ett sådan nesligt sätt.

Har tidigare batalat för LP i något år men gick ner till gratis versionen då det egentligen inte var något jag behövde i Premium varianten.

Har ni vana BW användare hittat en fuktion som gör att det visad en liten ikon vid inloggnings rutorna som man kan trycka så att den fylls i? Nu behöver jag trycka på BW ikonen i verktygsfältet för att fylla i.

Skrivet av JoL_:

Gjorde också bytet nyss och funderar på samma sak...

Är på gång låter det som.

Definitely on our roadmap but no official ETA at this time.

Länk: https://community.bitwarden.com/t/overlay-popup-interface/14/...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har ni vana BW användare hittat en fuktion som gör att det visad en liten ikon vid inloggnings rutorna som man kan trycka så att den fylls i? Nu behöver jag trycka på BW ikonen i verktygsfältet för att fylla i.

Skrivet av Lagers:

Är på gång låter det som.

Definitely on our roadmap but no official ETA at this time.

Länk: https://community.bitwarden.com/t/overlay-popup-interface/14/...

Det verkar till och med finnas ett GitHub.projekt som är påbörjat i november men där han har kört fast lite: https://community.bitwarden.com/t/overlay-popup-interface/155...

Kanske nån kunnig Sweclockare som är sugen på att hjälpa till?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Fattar jag det rätt att detta är en inofficiell implementering av APIt, dvs servern har inget med Bitwarden att göra men är kompatibel med apparna. -> Det går att ha alla features utan en prenumeration?

Jag använder själv keepass sen flera år och är supernöjd, men "sharing" skulle ju vara en trevlig feature att ha.

Bitwarden är vad jag vet open source och bitwarden_rs är ett repo som byggs och släpps som en Docker image och köra det enkelt själv som en Docker container. Då slipper man att själv kompilera koden och allt det jobbet.

Mvh,
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Jag är en av dem som inte kommer betala för Lastpass nu när de inför restriktioner om antal enheter. Särskilt inte eftersom de lägger sig högre än många av sina konkurrenter i pris.

Jag har själv gått över till Bitwarden. Ett plus är att det är open source. Det var hur enkelt som helst att exportera alla lösenord i Lastpass och sedan importera dem i Bitwarden.

Hur är bitwarden, fattar jag det rätt så hostar du filen själv. Kan man hosta den typ på ett webhotell/ dropbox eller likande? Visst skulle man kunna ha en rpi hemma men känns inte säkert?

Hur är plutonen för olika browser och os?

Hur är appar för android och iOS?

Hur exporterade du alla lösenord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har ni vana BW användare hittat en fuktion som gör att det visad en liten ikon vid inloggnings rutorna som man kan trycka så att den fylls i? Nu behöver jag trycka på BW ikonen i verktygsfältet för att fylla i.

Det verkar finnas ett autofill option under "Settings/Options/Enable Auto-Fill on Page Load". Inte exakt vad du frågar efter men kanske duger tills login-ikon blir en feature

Permalänk

Jag använde deras fjärrstyrningstjänst ett tag men sen tokhöjde de priset på den så de var inte intresserade av vanliga dödliga som kunder tydligen. Gillar dock LastPass så får se hur jag gör, konstigt att de kunnat haft den gratis så länge som de gjort.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Har kört med Bitwarden i flera år och det fungerar mycket bra med app till iOS och tillägg i webbläsare på datamaskinerna. Använder inte deras TOTP med anledning av "alla ägg i samma korg" osv, men tänkte ta användning av exempelvis stödet för YubiKey framgent. Var tidigare användare av Lastpass men bytte på grund av mindre goda nyheter som företaget inte var öppna eller ärliga om. För den som bryr sig om vitpapper osv så publicerar Bitwarden bland annat sådant i sin blogg.

Skrivet av smd:

[...] Bitwarden fungerar bra. Klarar mig egentligen med free men när premium bara är 10$ per år så kan de gott få mina pengar för en bra fungerande tjänst

Bra, hoppas fler tänker på det viset så att inte Bitwarden klappar samman om det nu skall strömma till "väldigt många" användare från Lastpass.

Skrivet av Kyraal:

[...] När jag får tid ska jag leka lite med att installera bitwarden_rs med docker på min hemmaserver, även om jag kanske innerst inne känner att min BitWarden-databas förmodligen är säkrare hos dem.

Samma här gällande fetade

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Själv använder jag Firefox lockwise vilket jag tycker riktigt mycket om