Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Bor i 215 kvadratmeter villa med 65 kvadratmeter källare. Eluppvärmd (suck)...

4200kw/h för Januari, värre var det dock 2019 då vi gjorde av med 4700kw/h i Jan. So far i Februari taktar vi 68% högre förbrukning än förra året.

Bundet elpris på ~45 öre kw/h gör det ändå ok.

Shit pommefrittes. Ta in offert på bergvärme, den kommer betala sig på några enstaka år.

Vi sänkte vår förbrukning med ca 20 000 kWh per år (33-12). Alltså från en betydligt lägre nivå. I rena pengar tar det bara 8 år att betala hela rasket på 215 000 kr för borrhål, pump, mm.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Jag själv i en liten tvåa på 42kvm. Eon+Spotty

Permalänk
Medlem

Fick januari räkning nu: 6900kr

Två luftvärmepumpar (en isar igen hela tiden), elelement i hela huset (hälften avstängda). Där vi är oftast håller vi ca 22-23 grader. Sovrum och övriga utrymmen ca 18-20 grader.
70-tals hus = dåligt isolerat.
25a säkring in i huset som kostar (den behövs).
Rörligt elpris EON.

Bott i huset ca tre år, men inser nu att vi behöver göra ändringar i hur vi värmer huset (220 kvadrat, två plan+ källare).
Fått höra från grannar att de som bodde innan oss värmde inte hela huset och den del de värmde höll de till ca 18 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Shit pommefrittes. Ta in offert på bergvärme, den kommer betala sig på några enstaka år.

Vi sänkte vår förbrukning med ca 20 000 kWh per år (33-12). Alltså från en betydligt lägre nivå. I rena pengar tar det bara 8 år att betala hela rasket på 215 000 kr för borrhål, pump, mm.

Jo, tanken har slagit mig ett par gånger. Man ska orka med projektet också bara med allt annat som pågår. Vilken kostnad i snitt landade ni på per radiator?

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Fick januari räkning nu: 6900kr

Två luftvärmepumpar (en isar igen hela tiden), elelement i hela huset (hälften avstängda). Där vi är oftast håller vi ca 22-23 grader. Sovrum och övriga utrymmen ca 18-20 grader.
70-tals hus = dåligt isolerat.
25a säkring in i huset som kostar (den behövs).
Rörligt elpris EON.

Bott i huset ca tre år, men inser nu att vi behöver göra ändringar i hur vi värmer huset (220 kvadrat, två plan+ källare).
Fått höra från grannar att de som bodde innan oss värmde inte hela huset och den del de värmde höll de till ca 18 grader.

Hur kan man köra rörligt om man har den förbrukningen?
Vist elen blir dyrare på sommaren om man kör fast men då gör man av med så mycket mindre el
Har för tillfället 55,5öre i fast pris vilket inte är något super pris men i juli ska det göra om igen och då får vi se vad jag får för pris då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Hur vanligt är det med kallhyra i lägenheter egentligen? Det verkar som en del har det, och jag har nog aldrig ens träffat någon som har kallhyra. Eller kanske det brukar vara det i bostadsrätter?

Jag har "halvkallhyra"...

Bostäderna i föreningen (byggda mitten av 00-talet) har vattenburen värme (liksom varmvatten) från egen gaspanna (ingen fjärrvärme alltså). Men på vintern räcker det bara till ca 19-20 grader, i alla fall hos mig, och det är för kallt för mig. Alla lägenheter har också fläktdriven ventilation med simpel värmeväxlare som även agerar köksfläkt, och i den modulen finns en eldriven värmeslinga som stödvärmer den inkommande luften (det finns ett vred som jag kan ställa från noll till max, och vid max får jag ca 23 grader jämfört med 19-20 på noll). Men den slingan drivs av lägenhetens el, som jag ju står för som individ. Exakt hur stor andel av min elräkning som är stödvärmen i aggregatet vet jag inte, men jag förbrukar ca 200-250 kWh mer per månad vintertid, så gissningsvis är det mesta av det extravärmen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squish:

Jo, tanken har slagit mig ett par gånger. Man ska orka med projektet också bara med allt annat som pågår. Vilken kostnad i snitt landade ni på per radiator?

Vi hade redan vattenburet i hela huset, där får du nog räkna 100 000 extra för konvertering. I garaget bytte vi från dir verkande el till vatten, fläktkonvektorn kostade ca 15 000 installerad och klar.

Vi har bott i huset sen 2012, det enda jag ångrar idag är att jag väntade 7 år med att byta. Jag skulle gjort det tidigare 😉

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Vi hade redan vattenburet i hela huset, där får du nog räkna 100 000 extra för konvertering. I garaget bytte vi från dir verkande el till vatten, fläktkonvektorn kostade ca 15 000 installerad och klar.

Vi har bott i huset sen 2012, det enda jag ångrar idag är att jag väntade 7 år med att byta. Jag skulle gjort det tidigare 😉

Fan nu blev jag sugen, har bott sen 2018 och har haft två relativt milda vintrar och nu denna, kalla dyra historia.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Brukar ligga runt 1300-1400 per kvartal för en 3a på 55m2 hyresrätt där ena rummet aldrig används.
Stänger jag av datorn varje dag innan jobbet så landar jag nog runt 1000 på ett kvartal

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Fick januari räkning nu: 6900kr

Två luftvärmepumpar (en isar igen hela tiden), elelement i hela huset (hälften avstängda). Där vi är oftast håller vi ca 22-23 grader. Sovrum och övriga utrymmen ca 18-20 grader.
70-tals hus = dåligt isolerat.
25a säkring in i huset som kostar (den behövs).
Rörligt elpris EON.

Bott i huset ca tre år, men inser nu att vi behöver göra ändringar i hur vi värmer huset (220 kvadrat, två plan+ källare).
Fått höra från grannar att de som bodde innan oss värmde inte hela huset och den del de värmde höll de till ca 18 grader.

Vi låg också på 6900kr på den primära fastigheten, fast då har vi 20a säkring.
Två luftvärmepumpar även här (en i huset 20 grader och en i en träningshall där den står på 17 grader).
I övrigt är det direktverkande el med en vedspis.

Drygt att ha hög elförbrukning, men det skulle bli galet drygt att byta allt till vattenburet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Inaktiv

Har fast pris i min avgift för min bostad på 58 kvm, betalar totalt 4029 kr i månaden och då ingår....

El. 245 kr
Vatten. 0 Kr
Kabel Tv. 115 Kr
Fiber 1000/1000. 165 Kr
P-Plats inkl motorvärmare. 0 Kr
Eget kallförråd på gården, är som ett halvt garage ungefär. 0 Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Fick januari räkning nu: 6900kr

Två luftvärmepumpar (en isar igen hela tiden), elelement i hela huset (hälften avstängda). Där vi är oftast håller vi ca 22-23 grader. Sovrum och övriga utrymmen ca 18-20 grader.
70-tals hus = dåligt isolerat.
25a säkring in i huset som kostar (den behövs).
Rörligt elpris EON.

Bott i huset ca tre år, men inser nu att vi behöver göra ändringar i hur vi värmer huset (220 kvadrat, två plan+ källare).
Fått höra från grannar att de som bodde innan oss värmde inte hela huset och den del de värmde höll de till ca 18 grader.

Jag fick ner min förbrukning rejält genom att byta ut min 15 år gamla luftvärmepump mot en ny.
Jag ser även till att den är ren (årlig rengöring) och filtret görs givetvis rent någon gång i månaden.
Samma gäller uteenheten, ta för vana att göra rent den på hösten inför vintern (när man rengör inomhus enheten).

Det är intressant att sitta och klura på värmesystem i hus och hur man kan designa smart, sätt dig ner och klura på saker som ventilation, bor du i ett 70 tals hus är det kanske självdrag och det är sällan optimalt.
FTX kanske är en variant, bergvärme med elradiatorer, nya luftvärmepumpar eller så kanske det räcker med en frånluftsvärmepump.

Permalänk

El
Fast avgift, el 25,48
Förbrukning, el 433kWh 0,29/kWh 123,95
Energiskatt 433kWh 0,36/kWh 154,29
Fast avgift, nät 900/år 76,44
Överföringsavgift, nät 433kWh 0,22/kWh 97,08
Momskostnad, El (25% på 477,24 kr) 119,31

Summa 597

Tamigfan 600kr för en ynka lägenhet på 43kvm...
Roligt att skatten är högre än själva kostnaden för el...

Och jag har fast elbolag kan inte påverka priset något överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Ingenting, ingår i hyran
Så jag kör med el-element på vintern för extra cozyness och AC på sommaren så fort det blir minsta varmt.
Förutom övriga elektriska grunkor då som dator, TV, Xbox, Hue lampor osv.

Permalänk

20A säkring

110kvm + (Övervåning 59kvm ej klar Isolerad men ingen värmen) Januari Månad ( Jobbar hemifrån och datorn är på 24/7)
Förbrukning Januari Månad 1169 kWh , fast pris 0,38 på 3 år. Huset är dock nybyggt men förra året så var Januari månad 782kwh så skillnad i temperaturen ute märker man ju av. Frugan är dock duktig på att använda tvättmaskin och torktumlare.
System för uppvärmning frånluftsvärmepump. Ställd temperatur är 22 grader

Tittade förbrukning för hela 2020 och de var 8 629 kWh så de känns ändå bra för att vara hus men detta år kommer vi nog gå över 10 000 när övervåningen är klar. Men tycker det känns som en bra nivå

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Totalt 3692 kr för 2411 kWh i januari.
154 kvm hus med direktverkande el + luftvärmepump och 20A säkring. 2 vuxna och 2 barn.

Permalänk
Medlem

Inte fått för januari ännu från nätleverantören men december landade jag på 675:- för en trea på 78kvm med varmhyra. Har dock två datorer som snurrar i princip dygnet runt så där är väl den stora posten, plus golvvärme i badrummet som ligger på hushållselen. Kan ju välja stänga av den, blir inte så mycket kallare i badrummet men kallt klinkergolv är inte så kul gå på.

Januari kommer bli högre för elpriset ligger nästan 20 öre högre per kWh.

Avregleringen har verkligen inte gynnat oss konsumenter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Inte fått för januari ännu från nätleverantören men december landade jag på 675:- för en trea på 78kvm med varmhyra. Har dock två datorer som snurrar i princip dygnet runt så där är väl den stora posten, plus golvvärme i badrummet som ligger på hushållselen. Kan ju välja stänga av den, blir inte så mycket kallare i badrummet men kallt klinkergolv är inte så kul gå på.

Januari kommer bli högre för elpriset ligger nästan 20 öre högre per kWh.

Avregleringen har verkligen inte gynnat oss konsumenter.

Jag har haft min satt på 25 grader i en månad nu, vad kan det uppskattas ge i kallkostnad på elen?
Är värmegolv dyrt i drift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag har haft min satt på 25 grader i en månad nu, vad kan det uppskattas ge i kallkostnad på elen?
Är värmegolv dyrt i drift?

Har ingen riktig koll på vad det kan kosta. Lägenheten i övrigt är ju vattenburen och ingår i hyran. Svårt separera vad golvvärmen i badrummet kostar, måste nästan stänga av den en månad för att se vilken skillnad det gör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

16 A säkring. 450kr i måndaden. 2 datorer som körs 8 timmar per dag. Sen har vi tvättmaskin och tumlare, spis, kyl - och frys och lampor.

Permalänk

Vad är normal nätabonnemangspris för er? Hur räknar man ihop nätbolag och elhandelsbolagpriserna? Vad är normal elförbrukning i kWh för en som bor i en mellanstor lägenhet per månad?

Hur många W drar en dator och hur många kWh drar en dator per månad? Finns det någon formel på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Hur många W drar en dator och hur många kWh drar en dator per månad? Finns det någon formel på det?

Det beror helt och hållet på vilka komponenter du har (naturligtvis). Men en hyffsat modern gamingdator skulle jag mellan tummen och pekfinger gissa 300-550W i spel, med peakvärden på högre än så. Ska du veta exakt vad du får betala för det måste man ha en wattmätare då förbrukningen går upp och ned hela tiden.

Annars tittar du på watt och räknar timmar. Vid 250W tar det fyra timmar att komma upp i 1 kWh. Vid 400W 2,5h. Men som sagt, en modern dator ligger sällan så stabilt så du med säkerhet kan säga "nu är den uppe i 1kWh", utan en mätare.

EDIT för att förtydliga: För att veta vad den drar under en månad kan du alltså räkna t ex 8h x 0.25kWh (för 250W) x 30 dagar x elpriset (2kr i mitt fall) alltså 8 x 0.25 x 30 x 2 = 120 kr. Men det är alltså inte så man ska räkna då datorn sannolikt inte förburkar 250W konstant, och du har den säkert inte på exakt så många timmar varje dag, så uträkningen blir lite meningslös.

Alling har ett utmärkt inlägg nedan om energi och tid förresten:

#16829623

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Det beror helt och hållet på vilka komponenter du har (naturligtvis). Men en hyffsat modern gamingdator skulle jag mellan tummen och pekfinger gissa 300-550W i spel, med peakvärden på högre än så. Ska du veta exakt vad du får betala för det måste man ha en wattmätare då förbrukningen går upp och ned hela tiden.

Annars tittar du på watt och räknar timmar. Vid 250W tar det fyra timmar att komma upp i 1 kWh. Vid 400W 2,5h. Men som sagt, en modern dator ligger sällan så stabilt så du med säkerhet kan säga "nu är den uppe i 1kWh", utan en mätare.

Alling har ett utmärkt inlägg nedan om energi och tid förresten:

#16829623

Tack men jag skulle påpekat under drift i vanliga fall. Spelar gör man inte varje gång datorn är på. Jag spelar väldigt sällan. Min dator drar i runda slängar mellan 80-100W i idle och 120W med vanligt arbete och de gånger jag spelar så kan det gå upp till 180W.

Ska man ta något medelvärde mellan det? Låt säga att datorn är på 20 timmar varje dag i en månad. Dessa är även inräknat de gånger jag inte stänger av datorn på natten så genomsnittet per dag jag använder datorn går upp lite. Av denna månad spelar jag max en vecka i snitt 8 timmar per dag av dessa 20 timmar datorn är på.

Så på datorn spelas det 8 timmar dagen i vecka och under spelsessionerna drar datorn 180W. Så min totala speltid per månad är 56 timmar. Det tar jag genom att ta 8h x 7 dagar = 56h timmar. Sedan tar jag 180W x 56h = 10 080W vilket är 10 kWh ungefär.

Ännu en gång datorn är på 20 timmar totalt varje dag i en månad. Hur räknar jag av speltiden där jag spelar 8 timmar dag varje vecka? Ska jag ta 20h x 31 dagar = 620h minus dessa 56h jag spelar vilket blir 564h och ta det gånger 120W vilket blir 67 680 watt timmar per månad delat på 1000 för att få det till 67,68 kWh per månad.

Nu plussar jag ihop dessa 10 kWh per månad där jag spelar och de timmar datorn står med normal arbetslast vilket är 67,68 kWh och det blir tillsammans 77,78 kWh per månad.

Räknar jag rätt nu?

Jag tycker datorn drar för mycket och det märks på elräkningarna. Jag vill räkna ut om jag sparar genom att köra en snålare modell. Kör en Intel i7 5820K och det är som bekant en 140W modell. Lägg dessutom till flera hårddiskar i datorn och den drar ganska mycket i idle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Tack men jag skulle påpekat under drift i vanliga fall. Spelar gör man inte varje gång datorn är på. Jag spelar väldigt sällan. Min dator drar i runda slängar mellan 80-100W och de gånger jag spelar så kan det gå upp till 180W.

Ska man ta något medelvärde mellan det? Låt säga att jag spelar åtta timmar under en vecka och datorn är på 18 timmar varje dag i snitt där inte så mycket arbete utförs. Men man kan lägga på 20W utöver dessa 100W då datorn ändå får jobba lite när man surfar och gör lite mer vardagliga ärenden?

Jag redigerade inlägget lite.

Hur vet du att datorn drar den effekten? Men visst kan du ta ett medelvärde.

EDIT: Annars kan du räkna sakerna separat, alltså spelade timmar och andra timmar. 8h på en vecka ger:

8 x 4 = 32h.

Vilket ger i kWh, räknat på 180W:

0.18 x 32 = 5.76 kWh. Multiplicera med vad du betalar för el.

Övrig användning räknat på fyra veckor (vilket inte kommer stämma då en månad inte är fyra veckor och veckorna överlappar i månaderna, men grovt):

(18 x 7 x 4)-(8 x 4) = 472h.

Vilket ger i kWh, räknat på 100W:

0.1 x 472 = 47.2 kWh. Multiplicera med vad du betalar för el.

Eller så räknar du veckovis förstås. Men som sagt, det är oerhört svårt att veta utan en mätare.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Jag redigerade inlägget lite.

Hur vet du att datorn drar den effekten? Men visst kan du ta ett medelvärde.

EDIT: Annars kan du räkna sakerna separat, alltså spelade timmar och andra timmar. 8h på en vecka ger:

8 x 4 = 32h.

Vilket ger i kWh, räknat på 180W:

0.18 x 32 = 5.76 kWh. Multiplicera med vad du betalar för el.

Övrig användning räknat på fyra veckor (vilket inte kommer stämma då en månad inte är fyra veckor och veckorna överlappar i månaderna, men grovt):

(18 x 7 x 4)-(8 x 4) = 472h.

Vilket ger i kWh, räknat på 100W:

0.1 x 472 = 47.2 kWh. Multiplicera med vad du betalar för el.

Eller så räknar du veckovis förstås. Men som sagt, det är oerhört svårt att veta utan en mätare.

Det är just en mätare jag använder. Den hoppar såklart en hel del beroende på last men om jag tar det på ungefär så mäter den alltifrån 80W till 100W i idle från datorn då. Jag vill ändå lägga på 20W uttöver det då datorn många gånger har en arbetslast som ligger över idlevärdet.

Varför räkna veckovis? Nu tog jag 7 dagar för spelande respektive 31 dagar där utför vanlig arbete då det är blir konstigt att räkna veckor, så som du skriver så är att räkna veckor inte bra då veckor överlappar varandra. Jag tar de minus varandra för att få fram de timmar där datorn utför normal arbetslast. Sedan tar jag de timmarna jag spelar och plussar på det. Viist finns det också månader som denna månad som endast är 28 dagar men de flesta månader är 31 dagar.

PS. Jag ändrade till 20 timmar. 18 timmar per dag kanske ändå är lite lågt underskattat. Det är bättre att överdriva än att underdriva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Det är just en mätare jag använder. Den hoppar såklart en hel del beroende på last men om jag tar det på ungefär så mäter den alltifrån 80W till 100W i idle från datorn då. Jag vill ändå lägga på 20W uttöver det då datorn många gånger har en arbetslast som ligger över idlevärdet.

Var får du 4an ifrån? Nu tog jag 7 för det är 7 dagar på en vecka. 5.76 kWh låter alldeles för lågt enligt mig. Jag tog 31 dagar då det är dumt att räkna veckor, så som du skriver så är att räkna veckor inte bra då veckor överlappar varandra. Nu finns det också månader som denna månad som endast är 28 dagar men de flesta månader är 31 dagar.

PS. Jag ändrade till 20 timmar. 18 timmar per dag kanske ändå är lite lågt underskattat. Det är bättre att överdriva än att underdriva.

4 veckor tänkte jag.

Räknar 1.15 timmar spel per dag, vilket ger vid 180W:

1.15 x 31 x 0.18 = 6.417 kWh.

Det andra blir då, räknat med 100W:

20 x 31 x 0.1 = 62 kWh. Minus 6.471 ger 55.583 kWh.

(timmar x dagar x kW)

Låter väl rätt rimligt? En hundralapp i månaden för att ha datorn igång.

Permalänk
Avstängd

Nej vänta ursäkta jag läste 8 timmar spel i veckan, inte per dag! Då blir det annorlunda förstås.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

4 veckor tänkte jag.

Räknar 1.15 timmar spel per dag, vilket ger vid 180W:

1.15 x 31 x 0.18 = 6.417 kWh.

Det andra blir då, räknat med 100W:

20 x 31 x 0.1 = 62 kWh

(timmar x dagar x kW)

Låter väl rätt rimligt? En hundralapp i månaden för att ha datorn igång.

Vet inte hur du får fram 1.15 timmar spel per dag? Jämnar du ut det på en månad eller hur tänker du?

En hundralapp låter för lite. Mina elkostnader är med nätelbolag och elhandelsbolag var totalt strax över 400kr förra månaden och elanvändningen förra månaden var runt 150 kWh. Datorn enligt dina uträkningar står endast för en tredjedel? Lägg till att jag endast har på låt säga fyra lampor lampor under dagens ljusa timmar, kyl/frys. Ugnen och mikron används sällan likaså tvättmaskinen. Tvättmaskinen tvättar jag i normala fall varannan vecka.

Skrivet av Meathim:

Nej vänta ursäkta jag läste 8 timmar spel i veckan, inte per dag! Då blir det annorlunda förstås.

8 timmar per dag är det. Nu spelar jag inte 8 timmar per dag men det blir lättare att räkna så tycker jag. Ibland har perioder dår jag spelar väldigt mycket och ibland väldigt lite.

Permalänk
Medlem

Blir mörkrädd när jag läser förbrukning hos vissa. Jag har sen december 2016 gjort av med 16000kwh på uppvärmning.
Gör av med 9500 kwh per år med all el.
Men det är pga flertalet kyl och frys. Sådana drar mycket el tydligen 😃

Permalänk
Medlem

Bor i 104kvm radhus (bostadsrätt) med fjärrvärme där värmen ingår i månadsavgiften. När det kommer till el så gör vi av med ca 2800kWh per år. Mätare avläses en gång per månad.

Januari - Säkring 16A - Förbrukning 236 kWh

Elnät
-------------------
Abonnemang 266kr
Elöverföring 58kr
Energiskatt 84kr
Moms 102kr

Elhandel
--------------------
El 126kr
Årsavgift 34kr
Spotpåslag 9kr
Elcertifikatskostnad 4kr
Moms: 43kr

Totalt: 726kr

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO