Permalänk
Medlem

Vad använder ni för portfolio trackers till era telefoner? Jag har en blandning av aktier (USA, Kanda, Schweiz, Sverige) och diverse fonder med bas i Sverige. Vore finemang om det gick att få in fonderna också. Har kollat lite på Delta och den ser ut att funka bra för mina aktier, men fonderna ser värre ut.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Vad använder ni för portfolio trackers till era telefoner? Jag har en blandning av aktier (USA, Kanda, Schweiz, Sverige) och diverse fonder med bas i Sverige. Vore finemang om det gick att få in fonderna också. Har kollat lite på Delta och den ser ut att funka bra för mina aktier, men fonderna ser värre ut.

Delta vad är det för program? Är det som Avanza och Nordnet?

Skrivet av Lavaguden:

Absolut skiter man i p/e-tal på kort sikt men du behöver snabbt öka omsättning hela tiden om du bibehåller högt p/e-tal.
Även de populäraste företagen behöver verklighetsknytas till slut.
Kan inte tro att Teslas kurs hade fortsatt som än raket om inte omsättning mångadubblats varje år och p/e-talet har varit ungefär detsamma.
Med zoom ser jag däremot inte deras marknadsandel aggressivt öka efter Corona.

Zoom har klättrat bra mycket sedan deras lows för någon månad sedan. Jag sålde mina Zoom aktier vid 359 någonting. Nu i efterhand ångrar man sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Komiskt att se hur alla Bitcoin-wurmare inte syns till längre med sina närms religösa budskap. De kanske lärde sig att allt kan inte gå upp i all oändlighet. Kanske är nu det är köpläge då det är så tyst!

Bitcoin $3 686,75 i skrivande stund. Ska bli kul att kika på det här inlägget igen om ett år eller så.

$39 261, gjorde du en >10x?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Delta vad är det för program? Är det som Avanza och Nordnet?

Zoom har klättrat bra mycket sedan deras lows för någon månad sedan. Jag sålde mina Zoom aktier vid 359 någonting. Nu i efterhand ångrar man sig.

Delta Investment Tracker. En app som kan skapa virtuella portföljer, där du kan ange inköpskurs, eventuellt courtage etc från en mängd olika börser. Portföljerna kan bestå av aktier, fonder, råvaror, kryptovalutor, etc.

Jag bor utomlands och min handelsplattform är bökig att logga in på. Med Delta kan jag i realtid, utan att logga in, följa utvecklingen av min virtuella portfölj (som är identisk med min riktiga).

Det jag skulle önska är möjligheten att också lägga in de svenskbaserade fonder jag har via Nordnet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av juckeyy:

Kollat på Corsair främst, men de erbjuder ju mer bl.a RAM.

Har du ens läst prospektet?
2020 låg resultatet på ca 82,5mkr, vilket ger en EPS på 2,84 och således ett P/E på ca 15.

Nej, jag har inte läst prospektet i sin helhet. Jag läste sammanfattningen då jag inte är särskilt intresserad, och frågade därför dig varifrån du fått informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Komiskt att se hur alla Bitcoin-wurmare inte syns till längre med sina närms religösa budskap. De kanske lärde sig att allt kan inte gå upp i all oändlighet. Kanske är nu det är köpläge då det är så tyst!

Bitcoin $3 686,75 i skrivande stund. Ska bli kul att kika på det här inlägget igen om ett år eller så.

Skrivet av Teval:

$39 261, gjorde du en >10x?

Ja dags för en 2års analys av plånboken, hur gick det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

$39 261, gjorde du en >10x?

Blir ju lite nyfiken på om du gjorde någon form av anteckning och noterade inlägget eller om det var en ren slump att du hittade tillbaks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blir ju lite nyfiken på om du gjorde någon form av anteckning och noterade inlägget eller om det var en ren slump att du hittade tillbaks.

Man skulle kunna tro det Jag gjorde en sökning på bitcoin i tråden och roade mig att läsa inläggen från hösten 2017 och fortsatte en bit framåt i tiden.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv

Vad konsumerar ni för ekonomi-poddar? Jag kör på Sparpodden (Nordnet), Avanzapodden & Rika Tillsammans. Orkar inte lyssna på amerikanska poddar, det är för USA-fokuserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Vad konsumerar ni för ekonomi-poddar? Jag kör på Sparpodden (Nordnet), Avanzapodden & Rika Tillsammans. Orkar inte lyssna på amerikanska poddar, det är för USA-fokuserat.

Lyssnar på Börssnack med Hansen och Olavi också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Vad konsumerar ni för ekonomi-poddar? Jag kör på Sparpodden (Nordnet), Avanzapodden & Rika Tillsammans. Orkar inte lyssna på amerikanska poddar, det är för USA-fokuserat.

Antiloop, Market Makers och Pareto.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon324648:

Vad konsumerar ni för ekonomi-poddar? Jag kör på Sparpodden (Nordnet), Avanzapodden & Rika Tillsammans. Orkar inte lyssna på amerikanska poddar, det är för USA-fokuserat.

Dessa samt DI's poddar och Placera. Väldigt random hur mycket jag följer dessa dock.

Skrivet av MakubeX:

Lyssnar på Börssnack med Hansen och Olavi också.

Skrivet av EagiZ:

Antiloop, Market Makers och Pareto.

Blev att lägga till de ni nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dessa samt DI's poddar och Placera. Väldigt random hur mycket jag följer dessa dock.

Blev att lägga till de ni nämner.

Fill or Kill är den bästa svenska podden imo.
Grant Williams Podcasts är fantastiska om man vill lära sig hur marknader fungerar, han intervjuar de bästa tänkarna inom finans.

Penserpodden är bra ibland också, särskilt när de pratar makro. De prickade mars-lowen i princip på dagen under Corona förra året.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen måndag! Något jag aldrig uttryckt tills jag tog steget in i börsen.

Skrivet av Chris_H:

Fill or Kill är den bästa svenska podden imo.
Grant Williams Podcasts är fantastiska om man vill lära sig hur marknader fungerar, han intervjuar de bästa tänkarna inom finans.

Penserpodden är bra ibland också, särskilt när de pratar makro. De prickade mars-lowen i princip på dagen under Corona förra året.

Nice, blir att lägga till.
Fler röster om hur folk ser och tolkar framtiden är verkligen inte fel, tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Äntligen måndag! Något jag aldrig uttryckt tills jag tog steget in i börsen.

Javisst. Jag har ögonen på följande: tsla, thcb, idex (ideanomics), clii, cciv, bngo, bcrx, bb, himx, crsr, sono. Swedbank har inget courtage i februari så jag tänker köpa/sälja intensivt.

Skrivet av bubbelbabbel:

Vad använder ni för portfolio trackers till era telefoner? Jag har en blandning av aktier (USA, Kanda, Schweiz, Sverige) och diverse fonder med bas i Sverige. Vore finemang om det gick att få in fonderna också. Har kollat lite på Delta och den ser ut att funka bra för mina aktier, men fonderna ser värre ut.

Använder Stocks Widget från F-droid, fungerar hyffsat. Visar tyvärr inga fonder eller premarket/after hours. Man kan knappa in sitt innehav men det går till exempel inte visa en historik över ens utveckling, en funktion jag gärna hade haft.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Hur många % Bitcoins tillkommer varje år i form av mining? Om nog många vill köpa en begränsad tillgång lär den ju rimligtvis stiga i pris, fram till dessa att nog många vill casha in och då lär det sjunka i pris. En aktie kan ju ge avkastning så länge man äger den, men Bitcoin antar jag ger bara vinst/förlust när den säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur många % Bitcoins tillkommer varje år i form av mining? Om nog många vill köpa en begränsad tillgång lär den ju rimligtvis stiga i pris, fram till dessa att nog många vill casha in och då lär det sjunka i pris. En aktie kan ju ge avkastning så länge man äger den, men Bitcoin antar jag ger bara vinst/förlust när den säljs.

Runt 1.8%, och ja det stämmer såklart att när fler säljer så går priset ner, enkel supply / demand. Det stämmer att bitcoin i sig själv inte ger nån ränta genom att bara ha ett innehav, även om många företag idag ger rätt bra ränta på bitcoins om man är ute efter det.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Min portfölj var för i år upp +68% imorse, nu måste den nog vara +85%... =0
Weed aktierna åker upp något brutalt igen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Har ni GW Pharmaceuticals då eller? De gick ju upp 100% igår när det blev bekräftat att de blivit uppköpta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Har ni GW Pharmaceuticals då eller? De gick ju upp 100% igår när det blev bekräftat att de blivit uppköpta.

Nej inte jag.
Har aktier i Aphria, Canopy Growth, Cresco Labs, Trulieve, Curaleaf och Green Thumb Industries.
Portföljen på ATH, måste vara nära 90% gains i år. Synd att Avanza inte uppdaterar siffran live.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Själv har jag endast en tusenlapp i en örescannabis. Jag tyckte cannabisaktierna rusat lite väl mycket så det kändes lika mycket gambling att gå in i en ”etablerad” aktie som i en öresaktie. Bestämde mig för att slänga in pengarna på en riktig högoddsare. Får se om det var en tusenlapp i sjön eller tiotusen i handen om ett år eller tre. Har gått fint senaste tiden men men. Behövs mer för att jag ska tycka det är värt att gå ur. Zenabis Global Inc. är företaget om någon annan känner för ren gambling. Men som med alla öresaktier ska man vara medveten om att risken är stor att det är pengar i sjön. Å andra sidan så brukar det bli en jävla raket om företaget kommer i rullning.

Jag har dock en annan cannabisaktie men de sysslar inte med odling utan med tillbehör. Alla rökare måste ju ha sjyssta bongar, papper och andra attiraljer. Även rökning är en materialsport för många.

High Tide heter det företaget. Har diskuterats en del på /r/pennystocks på sistone. Sålde nyss en tredjedel efter +70 %. Jag tror visserligen att aktien kommer stiga rejält mycket mer men jag har bränt mig tillräckligt många gånger så nu har jag insett att all vinst är bra vinst, oavsett om man kunde fått mer eller inte. Om den dimper kommer jag garanterat köpa tillbaka de jag sålde.

Någon som nappade på mitt tips om Tobii förra veckan? Grattis i så fall Även en blind höna...
Har fortfarande en ganska stor andel av min aktieportfölj i Tobii men jag sålde lite igår efter att ha gått +60 %, återigen för att säkra lite vinst men även här kommer jag köpa in mig igen om den dimper lite. Kanske inte riktigt lika mycket dock då jag hade en lite väl stor andel i aktien.

Edit: Intresset för aktier verkar ha ökat en hel del efter karusellen med gme. Tror ni det finns tillräckligt stort intresse för en separat tråd som endast handlar om aktier?

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Nej inte jag.
Har aktier i Aphria, Canopy Growth, Cresco Labs, Trulieve, Curaleaf och Green Thumb Industries.
Portföljen på ATH, måste vara nära 90% gains i år. Synd att Avanza inte uppdaterar siffran live.

Alla tillväxtbolag och ingen gått med vinst. Men vilken av dem har gått bäst för dig den senaste månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla tillväxtbolag och ingen gått med vinst. Men vilken av dem har gått bäst för dig den senaste månaden?

Aphria har gått med vinst flera kvartal. Canopy är långt efter i Kanada. För MSO rekar jag $MSOS, stor uppsida när väl banking reform och uplist från OTC sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla tillväxtbolag och ingen gått med vinst. Men vilken av dem har gått bäst för dig den senaste månaden?

Aphria har gått bäst. Sålde de också vid earnings då jag tänkte att det kan dippa som det brukar göra men icke. FOMOade tillbaka in och är +100% sen dess...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Någon som fått besked om tilldelning för Fractal?

Permalänk
Medlem

Avanza köpstoppar amerikanska warranter eftersom de inte har information på Sveriges officiella språk vilket enligt Avanza är ett krav i MiFID 2 och PRIIPS. Vad gör man nu om man vill handla i amerikanska warranter? Det verkar som att alla bara gett upp och accepterat att det inte längre går om man inte migrerar. Är det så tråkigt? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mercipoco:

Någon som fått besked om tilldelning för Fractal?

Det skulle väl komma imorgon?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mercipoco:

Någon som fått besked om tilldelning för Fractal?

Nej. Stoppet var kl 15 idag, så jag antar att de presenterar det imorgon.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Äntligen måndag! Något jag aldrig uttryckt tills jag tog steget in i börsen.

Nice, blir att lägga till.
Fler röster om hur folk ser och tolkar framtiden är verkligen inte fel, tvärtom.

Två saker. Jag har inte tagit något steg eller doppat tån, än. Jag har inte bestämt mig om jag skulle bli långsiktig eller daytrader och misstänker att jag initialt skulle bli en inaktiv daytrader, vilket för en oinvigd som mig låter som en oattraktiv, dålig kombo...

Men, i princip kanske man skulle testa, eller? Jag kanske får höra nya röster om hur folk ser och tolkar framtiden, vilket lockar. I coronatider är man lite less på det mesta av det gamla vanliga. Min hjulspår börjar bli lite väl djupa.

Har du något tips på hur man börjar? Jag har sett att det finns många liknande frågor med svar tidigare i tråden, men när man längtar efter måndag, då måste du gjort något extra rätt.

Vad är en bra summa att börja med? Skall man tänka i procent av tillgängliga medel eller i absoluttal eller hanterbara förluster? Jag vet inte alls vad som är ett rimligt utgångsläge. Kourtageavgiften är den i procent eller fast belopp? Ingen aning om något, inser jag. Jag såg att 1 bitcoin kostar 360 000 kr, vilket får mig att undra om man kan köpa 0,68 bitcoin eller om det måste vara heltal? Det verkar finnas en mängd hjälpsamma webbsidor, men initialt litar jag mer på Sweclockers än några andra, faktiskt. Jo, jag har vänner... Men de är inte alltid lika vidsynta som alla Argus-ögon här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|