Duger bluetoothlurar som man har till mobilen till gaming?

Permalänk
Medlem

Duger bluetoothlurar som man har till mobilen till gaming?

Hej!

Jag har ett litet dilemma. Har inte hoppat på den här blåtandsvågen som varit när det gäller hörlurar.
Använder ett par Bowers & Wilkins P7 just nu både i telefon och dator. Dessa hörlurar har varit fantastiska tycker jag men de är rätt slitna vid det här laget och sladden glappar(startar google assistenten hela tiden).

Tidigare när jag spelat mycket så har jag haft ett gamingheadset, men ambitionsnivån är lägre nuförtiden. Spelar mest med kompisar några timmar i veckan och då duger mina P7 rätt bra, även fast mikrofonen är lite sisådär.

Nu kommer vi till frågan, skulle det funka för mig att köpa ett par bluetoothlurar för att ersätta dessa lurar? Som funkar till telefon/ipad/dator utan en massa krångel och som funkar bra i spel/discord? Det jag tänker mest på är om det blir fördröjning eller att mikrofonerna är för dåliga eller vad det nu kan vara.

Jag har inte tänkt någon budget direkt, det är mer en generell frågeställning, men om någon har tips så mottages det gärna.

Eller är det bättre att jag köper ett headset till datorn och ett par hörlurar till annat?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga nej men det kanske beror på vad man har för BT anslutning ifrån datorn.
Jag testade mina bose QC35 emot en ASUS bt dongle och fick några sekunder delay

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på vilka delar som kombineras, lär funka om de stödjer aptxll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag skulle säga nej men det kanske beror på vad man har för BT anslutning ifrån datorn.
Jag testade mina bose QC35 emot en ASUS bt dongle och fick några sekunder delay

Ah okej, ja men då får jag nog köpa mig ett billigt par trådade lurar till datorn då. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror på vilka delar som kombineras, lär funka om de stödjer aptxll.

Vart kan man se om datorn har aptxll?
Datorn jag har är en:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5507398

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Toke:

Vart kan man se om datorn har aptxll?
Datorn jag har är en:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5507398

Du får nog leta på vilka kretsar den använder eller kolla i drivrutiner och datablad.
Men även lurarna måste ju stödja det så läsa databladet för dem är också ett sätt.
https://www.aptx.com/aptx-low-latency

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Jag skulle säga nej men det kanske beror på vad man har för BT anslutning ifrån datorn.
Jag testade mina bose QC35 emot en ASUS bt dongle och fick några sekunder delay

Jag kör med QC35 dock ver 2 med en ASUS bt dongle och har ingen delay, så det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Jag kör med moderkortets BT och mina Sony 1000xm3 och har verkligen ingen fördröjning. Kanonljud!
Huvudsaken är att båda stödjer nyare Codec. På xm3an finns Aptx, det gör det INTE på xm4an som är nyaste modellen så den kan jag inte svara på om den fungerar lika bra. Sonys lurar har även Ldac codec som val, men jag är osäker på om detta används på moderkortets BT anslutning, jag gissar att det är AptX som används.
Står lite om det här https://helgeklein.com/blog/2019/01/bluetooth-audio-quality-a...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Okej, men då verkar det finnas en chans för det att fungera
Då ska jag leta reda på ett par lurar bara!

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får nog leta på vilka kretsar den använder eller kolla i drivrutiner och datablad.
Men även lurarna måste ju stödja det så läsa databladet för dem är också ett sätt.
https://www.aptx.com/aptx-low-latency

Bättre att köpa en BT Adapter som stödjer AptX LL väldigt få datorers BT chipp stödjer AptX, AptX LL och AptX HD out of the box.

Avantree DG60 och Creative BT-W3 stödjer både AptX HD och AptX LL

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Bättre att köpa en BT Adapter som stödjer AptX LL väldigt få datorers BT chipp stödjer AptX, AptX LL och AptX HD out of the box.

Avantree DG60 och Creative BT-W3 stödjer både AptX HD och AptX LL

Grymt tack! Om det blir hög fördröjning så köper jag en sådan dongel bara då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Grymt tack! Om det blir hög fördröjning så köper jag en sådan dongel bara då

Blir du nöjd kommer du aldrig gå tillbaka till trådat Det är verkligen jättegött att slippa snöret till datorn Bara att resa sig och gå när man skall hämta nått att dricka eller så.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att mikrofonfunktionen på en del hörlurar inte fungerar bra med PC. Mina Bose QC35 II går över i ett annat läge när mikrofonen används så att ljudet ändras till mono plus att det låter burkigt som bara den. De går alltså inte att använda vid spel om man behöver prata med andra samtidigt över Discord eller liknande.

Dock vet jag inte om detta egentligen har att göra med codecs, bluetoothversioner och allt annat ovan som ni nämnt i tråden.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande inget smidigt sätt att se i Windows om aptX används eller stöds? Har för mig att olika gånger jag provat med olika sorters blåtandslurar (som stött aptx) så defaultas mikrofonen till nån monoljudstandardvariant eftersom både mikrofon och hörlur ska dela på samma bandbredd. Har bara gett upp på blåtandsmic i Windows.

@Toke Tänk på att även lurarna måste supporta AptX-LL. En av få som gör det är Sennheiser HD450BT. Har dom själv och är nöjd, men har som sagt inte fått mikrofonen att fungera i Windows.

Permalänk
Rekordmedlem

Hörlurar "headphone" har per definition inte integrerad mikrofon.
Headset har mikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hörlurar "headphone" har per definition inte integrerad mikrofon.
Headset har mikrofon.

Jo precis, så att ge rådet "Beror på vilka delar som kombineras, lär funka om de stödjer aptxll" blir då lite märkligt i det här fallet. Svaret borde bli: nej, det duger inte i de fall discord eller liknande också ska användas. Eller?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alex5555:

Jo precis, så att ge rådet "Beror på vilka delar som kombineras, lär funka om de stödjer aptxll" blir då lite märkligt i det här fallet. Svaret borde bli nej, det duger inte i de fall discord eller liknande också ska användas.

Det är ju rätt många som har en separat mikrofon vid datorn och jag tycker att man ska gå på vad som skrivs, hörlur innebär att det inte är headsetfunktionalitet som behövs.
Men jag har ingen koll på om hårdvaran stödjer aptxll eller inte, bara att aptxll gör att ljudlatensen inte blir innebär nått problem för synkroniseringen mot bilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Finns det fortfarande inget smidigt sätt att se i Windows om aptX används eller stöds? Har för mig att olika gånger jag provat med olika sorters blåtandslurar (som stött aptx) så defaultas mikrofonen till nån monoljudstandardvariant eftersom både mikrofon och hörlur ska dela på samma bandbredd. Har bara gett upp på blåtandsmic i Windows.

@Toke Tänk på att även lurarna måste supporta AptX-LL. En av få som gör det är Sennheiser HD450BT. Har dom själv och är nöjd, men har som sagt inte fått mikrofonen att fungera i Windows.

Jag kör som sagt Sonys 1000xm3 https://www.netonnet.se/art/justnu/presenttips/tillstudenten/...
och där funkar micen perfekt. Väldigt bra ljud.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Satsa på ett par hörlurar med APTX LL och köp till en usb-sticka som har APTX LL

https://www.amazon.de/-/en/Avantree-Bluetooth-Wireless-Excell...

Permalänk
Medlem

Gick aboslut inte spela med Sony WH-1000XM3 samtidigt med MIC

Spelade PuBg med en kompis och jag fick ha telefonen som MIC i discord Annars riktigt bra lurar för musik!

Permalänk
Medlem

Jag provade med ett par Sony WH-1000XM3 och det var märkbar delay på ljudet. Inser nu att jag kanske inte hade köpt tillräckligt bra bluetooth-dongel dock.

Permalänk

Jag har testat bluetooth hörlurar med inbyggd mic och även headset Jabra Elite 85 h men aldrig fått mikrofonen att lira riktigt i spel.
Ni som har lyckats hade varit intressant att veta hur ni gör.

Permalänk

Allt beror på hur kräsen man är, Bluetooth 5.2 med LE Audio förbättrar det en hel del. https://audioxpress.com/news/bluetooth-le-audio-and-lc3-marke...
. Alongside this, LC3Plus will boast a latency time of around 5ms, much quicker than SBC’s 100ms. As a result, the lingering issue of Bluetooth for gaming can finally be addressed, as the threshold for human brains to detect when audio is out of sync is as low as 30ms.

Nackdelen är att man både behöver en sändare och hörlurar som stöder detta och det är väldigt ont om det då det är så nytt, jag hade hoppas på att nya Samsung Galaxy S21 skulle stöda det men icke, får se om iPhone 13 blir den första populära enheten som stöder det och då kommer såklart Apple fixa bra hörlurar som stöder det och allt fler apar efter.

Jag själv funderar på att köpa bättre hörlurar för omkring 5000kr, men jag avvaktar just på att få med LE Audio. Sedan säger vissa, idiot köp inte första version och då får jag vänta ännu längre, vilket blir tråkigt. Men när jag väntar så spar jag pengarna och kan ångra mig och köpa innan om jag skulle vilja.

*edit*
Ett youtubeklipp om Bluetooth 5.2 LE Audio
https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8
Ja, det är tråkigt att vänta, men det kommer väldigt snart, kanske redan schyssta grejer i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Bättre att köpa en BT Adapter som stödjer AptX LL väldigt få datorers BT chipp stödjer AptX, AptX LL och AptX HD out of the box.

Avantree DG60 och Creative BT-W3 stödjer både AptX HD och AptX LL

Billigare direkt från creative. https://se.creative.com/p/headphones-headsets/creative-bt-w3

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Tänk bara på att mikrofonfunktionen på en del hörlurar inte fungerar bra med PC. Mina Bose QC35 II går över i ett annat läge när mikrofonen används så att ljudet ändras till mono plus att det låter burkigt som bara den. De går alltså inte att använda vid spel om man behöver prata med andra samtidigt över Discord eller liknande.

Dock vet jag inte om detta egentligen har att göra med codecs, bluetoothversioner och allt annat ovan som ni nämnt i tråden.

Jag har precis samma "problem" med mina BT-hörlurar. Det är ett headset tekniskt sett, men ljudet blir burk-och-snöre när mikrofonen är på.

Om man ska ha ett trådlöst headset, men fortfarande ska ha kvalité på ljudet, får man nog se sig om efter någon "gaming"-variant. Med detta menar jag ett headset med den klassiska mikrofonen framför munnen.

Eller skaffa en bordsmikrofon som jag gjorde. Fungerar lika bra.

När det kommer till spelande med BT-lurar. Inga problem alls. Har inte märkt någon fördröjning. (Notera att jag är den enda som gör något trådlöst inom de närmsta 500m, då jag bor på landet. Vet inte hur det påverkas av att bo mitt i stan)

Permalänk
Hedersmedlem

Ja som flera sagt redan. Bluetooth har ett gäng olika kommunikationsprotokoll.
Ett av dem är aptx eller aptx 2. Men de är inte duplex. All bandbredd används för att skicka ljud till lurarna. Aptx tillåter alltså inte användning av lurarnas mikrofon.
Vill du ha lurar och mic samtidigt så finns det äldre protokoll. Men de låter som skit i båda riktningar. Anpassat för telefonsamtal vilket ju inte låter så vackert.

Så ja, räkna bort mikrofonen för datoranvändning.

Eller ja, det är möjligt att det har hänt grejer på duplexfronten protokollmässigt också? Mina sennheiser momentum wireless var iaf bedrövliga när dennes mikrofon skulle användas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag kör med Steelseries arctis 7 och är helt ok nöjd med ljudet inte det bästa men absolut inte det sämsta. Nu är ju inte dessa BT eller? Annars hade jag satsat på ett par lurar med aptx och en mic som sitter fast i ditt skrivbord vilket på så sätt gör att du kan ha ett par snygga lurar som du kan ha utanför kontoret. Jag skulle som sagt aldrig gå ut med mina steelseries på mig. Är själv sugen på att skaffa https://drop.com/buy/drop-wireless-headphones och sedan en schysst Rode mic på skrivbordet.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Allt beror på hur kräsen man är, Bluetooth 5.2 med LE Audio förbättrar det en hel del. https://audioxpress.com/news/bluetooth-le-audio-and-lc3-marke...
. Alongside this, LC3Plus will boast a latency time of around 5ms, much quicker than SBC’s 100ms. As a result, the lingering issue of Bluetooth for gaming can finally be addressed, as the threshold for human brains to detect when audio is out of sync is as low as 30ms.

Nackdelen är att man både behöver en sändare och hörlurar som stöder detta och det är väldigt ont om det då det är så nytt, jag hade hoppas på att nya Samsung Galaxy S21 skulle stöda det men icke, får se om iPhone 13 blir den första populära enheten som stöder det och då kommer såklart Apple fixa bra hörlurar som stöder det och allt fler apar efter.

Jag själv funderar på att köpa bättre hörlurar för omkring 5000kr, men jag avvaktar just på att få med LE Audio. Sedan säger vissa, idiot köp inte första version och då får jag vänta ännu längre, vilket blir tråkigt. Men när jag väntar så spar jag pengarna och kan ångra mig och köpa innan om jag skulle vilja.

På PC-sidan känns det bara som att Windows laggat efter något årtionde med drivers och support för BT när man vill ha både ljud och mikrofon:

"Technically, when you’re just using the headphones as a sound output device, they’re using the A2DP Bluetooth profile, and ideally using AptX for maximum sound quality. When you need the microphone, they’ll use the headset profile or hands-free profile (HSP or HFP). This allows for both recording via the microphone and playback via the headphones, but the headphone sound quality is terrible when using HSP or HFP."

Detta är varför jag gav upp att försöka koppla mitt aptX LL headset till Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har bett sweclockers göra test om just bluetooth.
Finns det tex bra BT 5.0 till pc?
Vilken BT har bra programvara? För windows egna är ett skämt.

Hoppas dom faktiskt gör detta test snart

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kört med mina Sony WH-H900N på både laptopen och datorn. Dessa stödjer LDAC om jag inte missminner mig. Fungerat utmärkt vad jag kunnat konstatera.

Skrivet av SCORPIUS:

Finns det tex bra BT 5.0 till pc?

Finns det dålig BT 5.0?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"