Permalänk

Jonsbo A4 - Joining the SFF community

Har ända sedan Zotac visade sitt LGA-775 socket GeForce 9300-ITX-WiFi runt år 2010 haft funderingar på att ge mig på ett SFF-bygge.

Nu har ju prestandaförbättringar som SLI/Crossfire medför minskat eller nästan upphört helt då spelstudios inte supporterar detta i samma utsträckning längre, och då finns det ju ingen direkt mening att ha ett chassi med massa tomyta som inte kommer att komma till någon nytta....
Och dessutom så har det blivit lite "instängt" det senaste året och då kan det vara bra för psyket med ett litet "projekt" så man inte blir helt tokig!

Sagt och gjort så började resan mot mitt första SFF-bygge och här har ni resultatet!

*ursäktar att det ser lite stökigt ut på skrivbordet men blir lätt så nu när man jobbar hemma och det blir dubbla antalet kablar till kringutrustning och jobbdator...

Chassi: Jonsbo A4, Silver
CPU: AMD Ryzen 5 5600X
CPU Kylare: EK-AIO 240 D-RGB
Moderkort: MSI MPG B550I GAMING EDGE WIFI
Lagring: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, 2x Samsung 860 Evo 1TB i RAID 0
Minne: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB)
GPU: EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA
PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum

Jag gav upp på att få till RGB-inställningarna i MSI Mystic light, sparar inte inställningarna ordentligt efter omstart så kör nu på "Default" (rainbow) därav skiljer det sig mellan bilderna, tanken var ljus-lila på RAM och GPU och ice-blue på allt annat men men....

Besök galleriet här

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Snyggt, är själv riktigt nöjd med lådan.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Coolt och trevlig setup. jag blev dock mest intresserad av den där armen med en skärm på.
Vad är det för prylar? Har ett litet hörn och den lösning skulle var perfekt där.

Permalänk
Medlem

Najs men du borde få till så att datorn sitter under skrivbordet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Snyggt, är själv riktigt nöjd med lådan.

Tackar, kikade faktiskt lite i ditt galleri när jag gjorde "research" om chassit, är ju inte direkt det vanligaste och lite svårt att hitta andra byggen på det

Skrivet av upaflsh:

Coolt och trevlig setup. jag blev dock mest intresserad av den där armen med en skärm på.
Vad är det för prylar? Har ett litet hörn och den lösning skulle var perfekt där.

Hej, det är en portabel 15.6" skärm, har ju en stor 43" skärm men kände ändå behovet av en extra skärm och detta passade perfekt.

Armen var den enda jag kunde hitta med tillräckligt stort omfång för att skärmen skulle få plats:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08K9BLZTJ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Skärmen köpte jag på Black friday för ca 1500sek, duger som skärm för Netflix/Spotify och Discord, men använde den även i vintras till mitt Nintendo Switch och som skärm till mobilen och laptop för att få större bild på Netflix/Youtube
https://www.amazon.de/-/en/Portable-Monitor-Display-UPERFECT-External/dp/B08MFCHYVH/ref=sr_1_9?dchild=1&keywords=uperfect%2Bportable%2B15&qid=1612799742&s=computers&sr=1-9&th=1

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Najs men du borde få till så att datorn sitter under skrivbordet.

Skaffar inte ett chassi med glaspaneler för att gömma den, måste ju "flexa" lite (i framtiden när man kan besöka varandra igen...)

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Kul att se mer Jonsbo-chassin här på SweClockers Själv har jag haft både ett UMX4 och ett UMX4 Plus, och hade jag satsat på SFF hade någon av deras mindre modeller definitivt varit intressant

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Inte lika snygga bilder här. Tagen med iphone 8
Men hel vattenkyld minirigg, fast större en din
https://www.sweclockers.com/galleri/15335-liten-ryzen-7-packe...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Snyggt! Vilken 4k skärm är det?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Skrivet av Starric:

Kul att se mer Jonsbo-chassin här på SweClockers Själv har jag haft både ett UMX4 och ett UMX4 Plus, och hade jag satsat på SFF hade någon av deras mindre modeller definitivt varit intressant

Rekommenderar detta chassit, ganska trevligt att bygga i trots storleken, var ett tag inne på att ta deras V10 chassi som även det är riktigt snyggt

Skrivet av darrenj:

Inte lika snygga bilder här. Tagen med iphone 8
Men hel vattenkyld minirigg, fast större en din
https://www.sweclockers.com/galleri/15335-liten-ryzen-7-packe...

Äh ser ju klart och tydligt, du kör ju custom waterloop som jag är för *ehm "feg" för än så länge, ser ju jättebra ut!

Skrivet av Zoxx0:

Snyggt! Vilken 4k skärm är det?

En Acer 43" Predator CG437KP, står i min signatur vad jag mer har för kringutrustning

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe9301:

Rekommenderar detta chassit, ganska trevligt att bygga i trots storleken, var ett tag inne på att ta deras V10 chassi som även det är riktigt snyggt

Äh ser ju klart och tydligt, du kör ju custom waterloop som jag är för *ehm "feg" för än så länge, ser ju jättebra ut!

En Acer 43" Predator CG437KP, står i min signatur vad jag mer har för kringutrustning

Tack
¨Men blev trött på skada på fingern på alla tighta platser och höga varvtal på pumpen när 5800X värma upp plötsligt. Tror jag nådde det jag ville på denna build. Nu är den demonterad och snart på marknaden.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Vart köpte du ek aion och vad blev totalkostnaden? Funderar på en själv, i övrigt, mycket nice bygge! Har bara jobbat med jonsbo vr2, gillar deras design.. kanterna kunde varit mindre vassa, fått ett permanent ärr på fingret pga det

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Vart köpte du ek aion och vad blev totalkostnaden? Funderar på en själv, i övrigt, mycket nice bygge! Har bara jobbat med jonsbo vr2, gillar deras design.. kanterna kunde varit mindre vassa, fått ett permanent ärr på fingret pga det

Hej, köpte direkt från EKWB, gick väl på ca 1500 sek med frakten inräknad:
https://www.ekwb.com/shop/aio/all-aio-models

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem

Så nätt liten sak ^^

Kollar också på väggarna, du har verkligen prytt din arbetsplats fint. Har du mycket intresse för medeltida stil?

Praktiskt val av skrivbord, det är inte alla som tänker på vad mycket det gör att bordsskivan är konkav vid sittplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe9301:

En Acer 43" Predator CG437KP, står i min signatur vad jag mer har för kringutrustning

Ah missade, stirrade mig blind på info i själva galleriet. My bad.
Är den awesome?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge må jag säga🙂

Blir själv mer och mer sugen på sff bygge då den minimalistiska stilen och det lilla fotavtrycket tilltalar mig,blir nog ett sånt chassi när ekonomin tillåter igen🙂

Permalänk
Medlem

Ska själv bygga SFX och valde att lägga en beställning på Cooler Masters 850W istället (som kommer först 15/3)...) då det säga att spikarna på 3000-seriens GPUer kan bli rätt problematiska. Rullar allt på bra med ditt SF750? För funderade på att köpa det istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Balconette:

Så nätt liten sak ^^

Kollar också på väggarna, du har verkligen prytt din arbetsplats fint. Har du mycket intresse för medeltida stil?

Praktiskt val av skrivbord, det är inte alla som tänker på vad mycket det gör att bordsskivan är konkav vid sittplatsen.

Riktigt kompakt, trots storleken väger den ca 11kg
Har inget direkt intresse av medeltida stil, undrar hur du drog den slutsatsen?

Skrivet av Zoxx0:

Ah missade, stirrade mig blind på info i själva galleriet. My bad.
Är den awesome?

Den är riktigt grym, 4K HDR på nyare speltitlar är verkligen awesome, har lite problem med skärmflimmer men har läst att det troligen har med G-sync att göra men inget som stör mig

Skrivet av Fahla:

Riktigt snyggt bygge må jag säga🙂

Blir själv mer och mer sugen på sff bygge då den minimalistiska stilen och det lilla fotavtrycket tilltalar mig,blir nog ett sånt chassi när ekonomin tillåter igen🙂

Tackar, jag hade planer på att bygga i ett mindre chassi som typ ett "Sentry 2.0", men ville ha plats för lite extra SSD-lagring och vattenkylning där för blev det Jonsbo chassit.

Men jag är ändå riktigt nöjd, det var ett roligt bygge, nu ska man bara våga sig på en custom waterloop med

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Ska själv bygga SFX och valde att lägga en beställning på Cooler Masters 850W istället (som kommer först 15/3)...) då det säga att spikarna på 3000-seriens GPUer kan bli rätt problematiska. Rullar allt på bra med ditt SF750? För funderade på att köpa det istället.

Jag hade faktiskt lagt en förhandsbokning på Cooler Masters SFX nätagg, men Corsairs kom in i lager igen hos Inet så beställde en illa kvickt, har inte märkt av några som helst problem vid benchmarks/stresstest eller vid spelande.
Nu har jag sedan dess undervoltat kortet lite för att få ner temperaturerna till en behagligare nivå (ca 65 grader på både GPU och CPU).

Kör ju med en 5600X nu, så hade man steppat upp till en 5950X hade jag kanske varit lite orolig för nätagget...

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe9301:

Riktigt kompakt, trots storleken väger den ca 11kg
Har inget direkt intresse av medeltida stil, undrar hur du drog den slutsatsen?

Den är riktigt grym, 4K HDR på nyare speltitlar är verkligen awesome, har lite problem med skärmflimmer men har läst att det troligen har med G-sync att göra men inget som stör mig

Tackar, jag hade planer på att bygga i ett mindre chassi som typ ett "Sentry 2.0", men ville ha plats för lite extra SSD-lagring och vattenkylning där för blev det Jonsbo chassit.

Men jag är ändå riktigt nöjd, det var ett roligt bygge, nu ska man bara våga sig på en custom waterloop med

Jag tyckte mig få intrycket av rustningar och lite Sagan om Ringen-känsla av dina motiv på väggen, men när jag kollade närmre på dem nu så ser jag att det är mer modern militia. Jag var nog bara skumögd igår. ^^ Häftiga motiv oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe9301:

Jag hade faktiskt lagt en förhandsbokning på Cooler Masters SFX nätagg, men Corsairs kom in i lager igen hos Inet så beställde en illa kvickt, har inte märkt av några som helst problem vid benchmarks/stresstest eller vid spelande.
Nu har jag sedan dess undervoltat kortet lite för att få ner temperaturerna till en behagligare nivå (ca 65 grader på både GPU och CPU).

Kör ju med en 5600X nu, så hade man steppat upp till en 5950X hade jag kanske varit lite orolig för nätagget...

Planerar själv att köra med en 5600x också och den lär jag inte uppgradera på länge men mitt 1080ti ska uppgraderas i framtiden och var rädd att det inte skulle räcka men eftersom min maxnivå troligtvis ligger på samma prestandaklass som 3080 och inte 3090 känns det ju rätt lugnt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl