Tekniskt okunnig letar färdigbyggd speldator för runt 15-17k

Permalänk
Medlem

Tekniskt okunnig letar färdigbyggd speldator för runt 15-17k

Hejsan! Nu har jag tröttnat på min gamla dator som inhandlades runt 2013 för 10k (medräknat skärm, tangentbord och mus). I och med att datorn är såpass gammal känner jag att jag det är lika bra att köra på en helt ny. Då jag är tekniskt okunnig samt lat så känns det inte så aktuellt att försöka mig på att bygga ihop något själv, utan bekväm av mig som jag är vill jag gärna köpa hem en färdigbyggd speldator som det bara är att koppla i och köra på.

Nu till vad jag söker i datorväg. Mina tankar är framförallt att passa på och köpa på mig en spelmaskin som håller ett tag framöver och därför tänker jag att jag sträcker mig upp till cirka 15-17k som budgettak. Skärmen tänker jag att jag kör vidare på min gamla för tillfället, och att jag i ett senare skede kan börja kika på uppgradering på den fronten.

Överklockning är inget jag direkt planerat för men inte heller något som är helt uteslutet, har en polare i närheten som är rätt duktig på datorer så skulle jag vara sugen på det kan jag nog lösa det med honom, det som får mig att tvivla är risken för knas med garanti och så vidare...

Grafikkortsmässigt har jag fått bilden att det inte är så jättemycket frågetecken vad gäller min tänkta budget, verkar som att den riktiga frågan är huruvida jag ska köra på RTX 3060 TI eller om det är värt att gå upp till 3070.. (Spontant känns det inte så när jag kollat skillnaden i FPS osv). Den egentliga frågan är väl snarare hur pass mycket längre jag klarar mig om jag kör på 3070 än 3060 TI? Blir det en märkbar skillnad kanske det är en värd investering ändå..

Vad gäller processor verkar det framförallt vara typ Core I7 10700 vs Ryzen 5 eller Ryzen 7 på de jag kikat på.. Hittar inte så jättemycket om den reella skillnaden vad gäller prestanda mellan Ryzen 7 och Core I7 utan de verkar vara rätt snarlika i vad man får från dem, eller är jag fel ute? Ryzen 5 verkar ju vara snäppet under 7:an men även snäppet billigare..

I övrigt verkar de flesta datorerna ha 16 gigabyte RAM gemensamt, samt 1TB SSD vilket är givet, klarar mig inte på 512gb..

Här är några exempel som jag fastnat för, framförallt letat på Inet och Komplett då jag hört mycket bra om deras service osv, men slänger med en från Elgiganten också då den verkar snarlik:

https://www.inet.se/produkt/1978442/acer-predator-orion-3000-...

https://www.komplett.se/product/1171782/dator-surfplatta/komp...

https://www.komplett.se/product/1176520/gaming/speldator/stat...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Ja, vad tror ni kära Sweclockare, är det något särskilt som ni märker i mina planer/exempel som står ut eller som jag ska ha i åtanke? Alla tankar är hjärtligt välkomna av denna stackars amatör i datordjungeln

EDIT: En reell skillnad jag såg nu är att Elgiganten skriver att de har tvåårsgaranti på sin dator medan Inet+Komplett har ett år på de länkade.. Kanske värt att ha i åtanke?

Permalänk
Medlem

Skriver samma sak som i en tidigare tråd med liknande ämne.

Jag har alltid byggt mina egna datorer - men hittade en färdigbyggd dator till riktigt sjukt bra pris som jag köpte.
Och jag har inte haft annat än problem.
Om det inte var att processorn gick för varm så lät fläktarna fruktansvärt mycket.
Inte nog med det så är man helt utelåst från BIOS. Mina 2986mhz ram byttes ut till ett par på 3200mhz , till min stora förvåning så klockas de ner till 2400mhz med världens sjukaste timings.
Chassit kommer vara svår moddat - det kommer vara tight byggt för de saker som finns inuti den.
Vill du byta ut en fläkt, se till att byta till en i samma storlek. Alternativt att du moddar på annat sätt. Så som att borra egna hål.
Byta cpu-kylare kan du bara glömma om du inte vill bryta garantin - då backplaten är limmad till moderkortet.
Och jag kan garantera att kylaren är undermålig även till en oklockbar processor.
Sen kommer du säkerligen inte få plats med vilken kylare som helst. Speciellt inte ALLA tower-kylare.

Allting går att lösa genom att byta moderkort men ska man verkligen behöva det?
Jag gjorde det enbart för att priset på datorn var så billigt att det inte fanns något bättre att göra.

Du kan sätta in mer ram i datorn men måste då köpa EXAKT samma ram från tillverkaren. Går inte köpa från tex INET eller komplett och sätta in. Eller går gör det men de kommer klocka ner sig till lägsta möjliga hastighet utan möjlighet att klocka upp dem.
Tar du bort nuvarande ram och sätter in egen köpta från tex inet eller komplett kommer samma sak ske.
Du kommer vara helt utelåst från BIOS. Du kommer kunna göra minimalt med ändringar, knappt så du kan styra fläktarna som säkerligen kommer låta som hela havet stormar.

Bespara dig själv huvudvärken och bygg en dator själv om inte annat be någon hjälpa dig

Var jag tvungen att välja någon eller några av datorerna du länkar så hade jag gått på Acer maskinerna.
Men avråder starkt från att göra det.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att inte köpa en färdigbyggd dator typ de du länkat i trådstarten. Det är ofta man får billiga nätdelar, dåliga fläktar och horribel kabeldragning i de där.
Jag är väldigt tekniskt okunnig men efter att läst på lite och tittat på några youtubefilmer så har jag lyckats sätta ihopa några datorer som alla funkat perfekt.
Vågar man inte göra det själv så kan man sätta ihopa ett paket själv på t.ex. Inet och betala för att de sätter ihopa det till dig, tror det brukar kosta runt 8-900:- om de gör det, men då får du precis de grejorna du vill ha och du kan uppgradera datorn sen efterhand.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/30948-sweclockers-vinterd...

Du kan lägga till montering hos Inet/Webhallen m.fl. om du beställer allt från samma ställe, kan krävas köp av OS också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

https://www.sweclockers.com/artikel/30948-sweclockers-vinterd...

Du kan lägga till montering hos Inet/Webhallen m.fl. om du beställer allt från samma ställe, kan krävas köp av OS också.

Inget OS krav på Webbis dock blir man utan stresstest isåfall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Precis som de andra håller jag med om att köpa en färdigbyggd inte är en bra idé, möjligen kan din polare som du nämnde kunde överklocka hjälpa dig bygga datorn?

Permalänk

Finns ju typ inga grafikkort köpa, så färdigbyggd känns lockande men samtidigt inte. Någon som har koll på de olika tillverkarna, antar det finns olika grader i helvetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av näthamstern:

Finns ju typ inga grafikkort köpa, så färdigbyggd känns lockande men samtidigt inte. Någon som har koll på de olika tillverkarna, antar det finns olika grader i helvetet?

Vad du än gör, köp inte HP.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Denna kanske, finns på lager. Ett RTX3070 är ju inte kattskit precis.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb