PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundetsparla:

Intressant!

Jag snackade också med MM igår när jag avbokade min DE och hade ett rätt gott snack med pågen som svarade, berättar detta då jag kanske är lite biased och väljer och tro på honom, men han sa att han att de kör stenhårt på kön - Datum och klockslag som gäller. Frågade hur långt de hade kommit i kön och det kunde han inte säga. DETTA är vad jag har svårt för med MM under den här releasen, bara var transparenta och ta bort ovissheten för de som väntar, gör det enklare att hantera situationen då, tycker jag. Men han sa dock att ingen ÅT har nån koll på när nån leverans kommer från Sony, de kommer sporadiskt och mängderna skiljer. Men, han verkade rätt säker på att de som hade beställt innan release kommer att ha sin konsol nån gång under Q1.

Tack för bra sammanfattning.
Är inne på samma spår som du där. Jag tror de underskattat hur långt och hur gärna folk vill ha detta. Kan säga att det är första gången jag jagat så mycket info för någon release någonsin. Ett mail från MM där de säger att man inte är bortglömd och att de tillämpar kösystem hade räckt långt.

Har full förståelse för att de inte vet exakta leveransdatum osv från Sony det är inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem

När ÅT säger att dom inte vet när och hur många PS5 dom ska få och samtidigt så säger dom att inom Q1 ska alla som beställt ha fått sina, låter inte det som rent BS?

Tyckte först att EG med sin utlottning verkade bra, men har ändrat uppfattning, då det uppenbart går att fuska där också. Och när dom inte verkar ha viljan att ändra systemet (bankid), så verkar skumt. Samma sak att kräva att man ska bli kundmedlem, för att vara med i utlottningen...skumt..

Jag har ingen förståelse att ÅT inte vet hur många PS5 dom får ifrån Sony och vilka leveransdatum. Jag jobba senast på en industri och vi kunde inte säga till kunderna, att vi inte visste när dom kunde få sin produkt!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Skrivet av Mattefred:

Någon som har koll på ginza och hur dom ligger till?

Allt jag vet är atg jag ligger på plats 400 något, dem har ingen information om när dem får in konsolerna eller hur många dem får in.

Permalänk
Skrivet av Biggiiiss:

Allt jag vet är atg jag ligger på plats 400 något, dem har ingen information om när dem får in konsolerna eller hur många dem får in.

Hur vet man sin plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

När ÅT säger att dom inte vet när och hur många PS5 dom ska få och samtidigt så säger dom att inom Q1 ska alla som beställt ha fått sina, låter inte det som rent BS?

De varierar väl beroende på återförsäljare men jag tror inte att de faktiskt får så mycket mer info från Sony. Gissar även på att Sony inte kan ge exakta datum heller. Det råder komponent brist på grund av pandemin.

Skrivet av pirpen:

Tyckte först att EG med sin utlottning verkade bra, men har ändrat uppfattning, då det uppenbart går att fuska där också. Och när dom inte verkar ha viljan att ändra systemet (bankid), så verkar skumt. Samma sak att kräva att man ska bli kundmedlem, för att vara med i utlottningen...skumt..

Det är inte skumt det är Marketing 101. De lottar inte ut för att vara snälla och stoppa scalpers & bottar. De gör det för att värva medlemmar (kunddata) och för att de ser ut som att dom "gör nåt åt alla hemska anti-gamer-scalpers". Att implementera BankID motverkar syftet och kostar pengar så jag tror aldrig att dom kommer göra det.

Skrivet av pirpen:

Jag har ingen förståelse att ÅT inte vet hur många PS5 dom får ifrån Sony och vilka leveransdatum. Jag jobba senast på en industri och vi kunde inte säga till kunderna, att vi inte visste när dom kunde få sin produkt!

Force Majeure eller hur det stavas är en vanlig klausul i kontrakt och avtal för att hantera lite "galna" grejer så det är väl inte helt orimligt givet pandemin vi har att inte är helt exakta datum och mängd som man kommunicrar.

EG är ju ingen kund till Sony på det sättet utan en distributör. Vi är kunden, och i B2C handel så kan man vara betydligt mer vag när det kommer till information om ens leveranser etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattefred:

Någon som har koll på ginza och hur dom ligger till?

Beställde 2020-10-23
PlayStation 5 digital edition
Är på plats 1

Vill man veta sin plats är det bara att maila och fråga dem

Permalänk

[quote postid="18915016" userid="

Force Majeure eller hur det stavas är en vanlig klausul i kontrakt och avtal för att hantera lite "galna" grejer så det är väl inte helt orimligt givet pandemin vi har att inte är helt exakta datum och mängd som man kommunicrar.

EG är ju ingen kund till Sony på det sättet utan en distributör. Vi är kunden, och i B2C handel så kan man vara betydligt mer vag när det kommer till information om ens leveranser etc.
[/quote]

Kanske lite offtopic men Force Majeure kan bara åberopas vid oförutsedda händelser. När ÅT säljer sina konsoler just nu är inte pandemin en oförutsedd händelse utan något som ÅT minst sagt är fullt medvetna om. Så alla som betalat för expressfrakt- kräv pengarna tillbaka. Det har ni full rätt till!

OnT - Heja MM 🤗🤗

Permalänk

Nu är det på gång å skickas ps5 från Elgiganten som köptes på senaste utlottningen

Kom upp i appen mina paket

CC_ProductLineStatus.SAP_CAR.delivery_status.DELIVERY_IN_PROGRESS:Delivery in progress?

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk

PS5 kommer idag från Elgiganten om paketet var redan på väg i fredags elelr lördags från bring så varför får inte mottagare kolli id? fick först några timmar innan bara och paketet är redan i stadens terminal, hur f** fungerar hanteringen kan man väl undra.
Vikt
7,1 kg
Mått
50 x 45 x 20 cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bestone_swe:

PS5 kommer idag från Elgiganten om paketet var redan på väg i fredags elelr lördags från bring så varför får inte mottagare kolli id? fick först några timmar innan bara och paketet är redan i stadens terminal, hur f** fungerar hanteringen kan man väl undra.
Vikt
7,1 kg
Mått
50 x 45 x 20 cm

Tycker du ska skänka bort PS5an till oss andra som kämpat hårt

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Jag beställde denna ifrån Ginza 2020-12-11 disk version.

Du har köplats 470.

Som tur har jag redan ett ps5a ifrån cdon som jag fick ett bra tag sen när jag beställde 2020-11-10. Denna ifrån ginza är present till min lillebror. Kommer dock dröja ett tag till...

Permalänk
Skrivet av dibban:

Tycker du ska skänka bort PS5an till oss andra som kämpat hårt

alla kämpar hört för att få tag på en vet väl alla i denna förum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

När ÅT säger att dom inte vet när och hur många PS5 dom ska få och samtidigt så säger dom att inom Q1 ska alla som beställt ha fått sina, låter inte det som rent BS?

Tyckte först att EG med sin utlottning verkade bra, men har ändrat uppfattning, då det uppenbart går att fuska där också. Och när dom inte verkar ha viljan att ändra systemet (bankid), så verkar skumt. Samma sak att kräva att man ska bli kundmedlem, för att vara med i utlottningen...skumt..

Jag har ingen förståelse att ÅT inte vet hur många PS5 dom får ifrån Sony och vilka leveransdatum. Jag jobba senast på en industri och vi kunde inte säga till kunderna, att vi inte visste när dom kunde få sin produkt!

Sedan förekommer det för denna typ av superpopulära produkter att distributören får information om leveranser men att kvantiteterna är under total NDA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bestone_swe:

alla kämpar hört för att få tag på en vet väl alla i denna förum

Hahaha

#18909159

Hoppas på lite news från Webhallen idag!

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Skrivet av dibban:

Hahaha

#18909159

Hoppas på lite news från Webhallen idag!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått en konsol levererad nyligen från Dustinhome?

Jag vill bara kolla om hur statusen är där för jag får ingen svar av dem som jag har någon nytta av.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Seanto:

Är det någon som har fått en konsol levererad nyligen från Dustinhome?

Jag vill bara kolla om hur statusen är där för jag får ingen svar av dem som jag har någon nytta av.

Tack på förhand.

Det var en i tråden som fick levererat runt den 21 januari. Beställdes 17 september. När beställde du?

Edit: 13 oktober enligt min research

Permalänk
Medlem

Mest besviken e jag på amazon(Efter weballen och inet) ... Inget än , beställt 20 nov..

Permalänk
Medlem

Beställde 2020-09-17. Frågade Webhallen om de åtminstone kunde säga vilken köplats jag har men då svarar de "De kan vi inte svara på". Låter ju ganska konstigt att de inte ens kan ge mig min köplats när man har väntat så länge.

Permalänk
Medlem

Dustin gick nyligen ut med ett mail till alla som förbokat med information om att tillgången är fortsatt dålig och att de inte kan göra något åt det. De meddelade då att de flesta kommer att få vänta till sommaren. Jag tror inte att de ger status alls. Det är mest ett bra sätt att göra folk besvikna senare. Jag beställde sent, 9/11, och har inte hört något.

Anledningen till att butiker inte ger status är att de inte får information de kan lita på. Av Sonys tystnad att döma vill de inte heller ge några löften som sedan bryts. Som tidigare nämnt ligger inte problemet hos varken butiker eller ens Sony. Sedan är också efterfrågan rätt extrem.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rimze:

Mest besviken e jag på amazon(Efter weballen och inet) ... Inget än , beställt 20 nov..

Ja vafan man hade ju trott att Amazon om något hade haft lite äss i rockärmen... Radiotystnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av plix:

Beställde 2020-09-17. Frågade Webhallen om de åtminstone kunde säga vilken köplats jag har men då svarar de "De kan vi inte svara på". Låter ju ganska konstigt att de inte ens kan ge mig min köplats när man har väntat så länge.

Fick svar av dom att det har tidigare sålts köplatser så för att motverka scalpers så ger de inte ut köplatser längre

Permalänk
Medlem

Inga nyheter om när NetOnNet får in en till leverans? Sjukt besviken på att dem inte skickade min order vid beställning, bygg ett riktigt system istället för att "råka" sälja mer än vad man har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dijonsenap:

Det var en i tråden som fick levererat runt den 21 januari. Beställdes 17 september. När beställde du?

Edit: 13 oktober enligt min research

Ja, det stämmer.
Just nu så säger de bara innan sommaren. Innan trodde de att jag skulle få den innan i slutet av mars men det verkar inte så hoppfullt just nu.

Det hade varit lite lugnande om man hade vetat sin placering i kön men det vill de inte dela med sig av.

Permalänk
Medlem

Har totalt givit upp hoppet om en PS5 ändå låter jag ordern från Amazon ligga kvar. Väntar mig svar om 1 år ungefär.

Amazon.se:
Beställd: 20 november 2020
Status: Hejsan Jag tänkte höra om det finns nån uppdatering på min order? Amazon: - k

Permalänk

Beställde mitt 14/6-2020 och har inte fått mitt än, köpte på Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av giggelingbear:

Beställde mitt 14/6-2020 och har inte fått mitt än, köpte på Webhallen

12/6 här. I början av januari estimerade webhallen slutet av februari, nu vill dom inte uttala sig om det. Hoppas på Q1 i alla fall...

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Har totalt givit upp hoppet om en PS5 ändå låter jag ordern från Amazon ligga kvar. Väntar mig svar om 1 år ungefär.

Amazon.se:
Beställd: 20 november 2020
Status: Hejsan Jag tänkte höra om det finns nån uppdatering på min order? Amazon: - k

Samma här (typ). chattade med dem senast idag. Dem har ingen aning =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LonniE88:

Samma här (typ). chattade med dem senast idag. Dem har ingen aning =/

Känns mer som en principsak att man inte avbokar då de säger: Du kan alltid avboka din order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cotech:

Fick svar av dom att det har tidigare sålts köplatser så för att motverka scalpers så ger de inte ut köplatser längre

Gissar mer på att de inte vill att folk byter butik, vilket de skulle göra om de fick veta att de är på plats 6000 hos Webhallen medan andra butiker har en kö på typ 200 pers