Permalänk
Medlem

Måste skriva av mig om Bahnhof

-Varning för sur ton-

Har sedan drygt fyra månader tillbaka upplevt sporadiska avbrott i min internetuppkoppling. Skickat en felrapport till Bahnhof varje gång, typ tio gånger.
En intressant grej är att varje gång tappar min granne, plus ett företag i stan som går på svartfiber internet samtidigt.
Min idé var att det är något fel utanför stadsnätet, mellan någon av Bahnhofs servrar.

De sade att jag skulle ladda hem och köra en trial-version av PingPlotter och logga felet. (ett verktyg som pingar konstant för att kolla uptime)
Har skickat två olika PingPlotter-rapporter som visar problem med uppkopplingen. Min granne använde internet vid dessa tillfällen och upplevde problemen båda gångerna.
När jag pratat med supporten säger de att rapporterna inte duger, för att de inte är riktiga, "upplevda" avbrott, för det är bara är ICMP (ping)-trafik. Rapporterna visar problem mellan Bahnhofs servrar, och supporten säger att det är "högst osannolikt" att problemet ligger där.
Jag är ärlig och säger att jag inte var hemma för att uppleva avbrotten. Det verkar helt ointressant att min granne upplevde problemen.

Satt just i telefon med dom i vad som kändes som en evighet, och fick höra om och om igen hur rapporterna inte påvisade något som "upplevs", och att de behöver en ny rapport, helst ett avbrott som jag själv upplever. Jovars, bara att det oftast är problem på natten, och kan dröja en vecka mellan avbrotten...

Om fem dagar går PingPlotter-trialen ut, och då föreslår supporten att jag t.ex. kan formatera om datorn för att kunna köra trialen igen.
Om de inte är nöjda med nästa rapport så erbjuder de att avsluta mitt abonnemang.

Öppnar för diskussion kring problem som kundservice inte är manade att lösa.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof i över 10 år & känner verkligen inte igen mej, kan naturligtvis bero på att jag aldrig behövt hjälp då linan aldrig är nere och har alltid max hastighet även med deras OpenVPN( Integrity VPN).

Ser ut som du är rätt ensam med tanke på denna kundundersökning:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/02/23/bahnho...

Glad Påsk

Permalänk
Medlem

Bahnhofs support är oftast bra men de kan vara lite motstridiga, oftast är det med mer avancerade problem som inte finns i deras mallar då de som alla andra använder call centers gissar jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Du är inte ensam, hade väldiga problem med skumma avbrott och fick gör "ping plotter" test som såklart visade ingenting. Då som för dig kunde felet uppstå när som helst och mitt i natten osv. Höll säkert på få avbrott med 1månads mellarnum i 1år's tid, då var internet borta timmar i sträck. Sedan plötsligt en dag blev det REJÄLT avbrott på säkert 2 veckor. Och först efter det har jag inte haft problem.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Har haft Bahnhof i över 10 år & känner verkligen inte igen mej, kan naturligtvis bero på att jag aldrig behövt hjälp då linan aldrig är nere och har alltid max hastighet även med deras OpenVPN( Integrity VPN).

Ser ut som du är rätt ensam med tanke på denna kundundersökning:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/02/23/bahnho...

Glad Påsk

Härligt med stabil lina. Jag gillar verkligen Bahnhof på alla andra sätt, hur dom ställer sig till politiska frågor.

Skrivet av Ferrat:

Bahnhofs support är oftast bra men de kan vara lite motstridiga, oftast är det med mer avancerade problem som inte finns i deras mallar då de som alla andra använder call centers gissar jag på.

Det är precis så det känns, att mitt problem inte är med i mallen. Kommunikationen med dom är som ett flödesdiagram som är designat att gå i cirklar.

Skrivet av Kevlarheart:

Du är inte ensam, hade väldiga problem med skumma avbrott och fick gör "ping plotter" test som såklart visade ingenting. Då som för dig kunde felet uppstå när som helst och mitt i natten osv. Höll säkert på få avbrott med 1månads mellarnum i 1år's tid, då var internet borta timmar i sträck. Sedan plötsligt en dag blev det REJÄLT avbrott på säkert 2 veckor. Och först efter det har jag inte haft problem.

Intressant. Känns inte så proffsigt imo att de ber en köra ett trial-program, som är helt meningslöst om problemet inte uppstår inom de 14 dagarna...

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Inaktiv

Såklart det går att formatera datorn för att slippa betala för applikationer, du skulle fråga supporten om de har något tips på hur du kan använda deras bredband utan att betala? Kanske finns det ett olåst skåp i närheten..

Annars intermittenta fel är kluriga, när det nu är flera som har fel samtidigt så får flera anmäla detta och visa att det sker samtidigt. Att Bahnhof borde ha stabilt bredband är en annan femma.

För övrigt är jag tveksam till att de inte redan har den diagnosinformationen de behöver och vet om att det är lite ostabilt, men det kostar att åtgärda och de vill helst köra med grejer så länge som de kan innan de byter ut dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Du är inte ensam, hade väldiga problem med skumma avbrott och fick gör "ping plotter" test som såklart visade ingenting. Då som för dig kunde felet uppstå när som helst och mitt i natten osv. Höll säkert på få avbrott med 1månads mellarnum i 1år's tid, då var internet borta timmar i sträck. Sedan plötsligt en dag blev det REJÄLT avbrott på säkert 2 veckor. Och först efter det har jag inte haft problem.

Skrivet av xinux:

Det är precis så det känns, att mitt problem inte är med i mallen. Kommunikationen med dom är som ett flödesdiagram som är designat att gå i cirklar.

Intressant. Känns inte så proffsigt imo att de ber en köra ett trial-program, som är helt meningslöst om problemet inte uppstår inom de 14 dagarna...

Det låter ju rent spontant som att en Switch, eller lina/konverter någonstans på vägen är instabil. Har själv felsökt liknande, men på lokala företagets nätverk. Utrustningen ser ut att fungera som den ska. Inga fel sker när man pingar den... men mängden paketförluster eller andra saker mellan tex 2 olika portar i switchen, eller att en port "lägger av" och sen startar upp igen, är extremt svårhittade problem. (Tog mig dagar att hitta boven här, även om man prövade byta, en sak efter en annan).

Det som troligen hänt i fallet ovan är att den utrustning som varit på väg att rasa, äntligen rasat. Sen när man får upp allt så gör man ju tester och ser att allt fungerar på plats innan man lämnar.

Problemet @xinux är att man måste visa att det är flera källor, inte bara en som går ner. Mao... gör pingplottar mot flera adresser, tex allt från Googles DNS till trafikverket till andra större siter. Ser man en gå ner, så kan de hävda att det kan vara slump, inte påtagligt osv. Går alla ner... då kan man ju visa att det påverkar. Testa även med program som mäter paketförluster på UDP trafik, dessa är ju väldigt känsliga för problem och kommer snabbt visa 5-20%+ förluster om du har instabil anslutning.

Gör också så att du och grannen synkar era tester, så att man han härleda tiderna det skett.

Och oroa dig inte för 14 dagars regeln. Kan du visa att de inte levererat en fungerande anslutning till dig, har du rätt att kräva kompensation/ersättning. Enstaka avbrott är något som inte täcks, men om den varit obrukbar längre tid är det rätt solklart.

Problemet är ju att allt som är privatperson delar har usel support... egentligen. Tekniker tid på en site kostar mer än de tjänar på dig i 6-12 månader. Därför drar de alla trådar de kan för att undvika det, tyvärr. Och många gånger är det så att man är nöjd, tills det rasar... för då rasar korthuset och man i protest/ilska byter leverantör... tills man upptäcker att det är exakt samma skit, bara andra personer i luren.

Permalänk
Medlem

Bahnhofs support är en total katastrof.. Motstridiga och okunniga minst sagt.

Efter 5 veckors ned-tid och 20 samtal senare erkände supporten till slut att fibermodemet till min lägenhet inte fungerade och hade kraschat efter en patch dom själva skickat ut.
Supporten vägrade återkoppla och sa att jag får ställa mig i deras Enormt långa telefonkö om jag vill få en statusuppdatering på ärendet.

Dom gjorde verkligen Allt för att undvika skicka ut tekniker.
I slutändan fick jag endast 3 veckor avdrag på fakturan enligt deras beräkningar på när patchen skickats ut.
Byter leverantör inom kort.

Annars relativt stabilt nät i Stockholm under 3 års tid.

Permalänk
Medlem

haft problem flera gånger, det har alltid avhjälpts, det kan dock ta lite tid för dom måste naturligtvis vara säkra på var felet ligger.
sista gången bytte man ut fiberlinan ( visserligen inte bahnhofs fel men jag gjorde felanmälan till dom som såg till att det åtgärdades) så ja, jag är nöjd med dom

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Inte så mycket som problem men dem jag talar med verkar inte vilja göra så mycket åt saken när det väl dyker upp, och för var gång är det SAMMA process som måste genomföras. Efter 4(!!!!) hemmaroutrar så blev det till slut en pfSense dator, efter det så löstes alla mina problem. Vad som tekniskt sett löste det kan jag inte säga, skulle vara intressant att veta. Jag använder just nu min konsumentrouter som AP.

Supporten försökte greppa vad problemet låg och det närmsta dem kunde ge en educated guess är att "handshaken" mellan routern och lägenhetskomplexets managed switch inte alltid skedde.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant och veta vem det är som är kommunikationsoperatör i det hela. Vi vet sedan en tid tillbaka att just kombinationen Zitius och Bahnhof är väldigt strulig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Har haft Bahnhof i över 10 år & känner verkligen inte igen mej, kan naturligtvis bero på att jag aldrig behövt hjälp då linan aldrig är nere och har alltid max hastighet även med deras OpenVPN( Integrity VPN).

Ser ut som du är rätt ensam med tanke på denna kundundersökning:
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2018/02/23/bahnho...

Glad Påsk

Alltid uppfattat att det är väldigt mycket prat från Bahnhof och då Karlung.

Citat:

- Vi vinner nu för andra året i rad. I år är vi mer än tre gånger så bra som vår närmaste konkurrent. Bahnhof kommer alltid att stå på våra kunders sida. Det gäller oavsett om de behöver riktigt vassa bredbandstjänster, eller om det handlar om att skydda våra kunder från statliga eller kommersiella intressen som hotar ett öppet och säkert internet, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Här är rankingen från de, enligt Bahnhof, största operatörerna:

Citat:

1. Bahnhof, + 24
2. Telia, -11
3. Telenor, -24
4. Comhem, -30
5. Bredbandsbolaget, -42

På en skala mellan -100 och 100 så är 24 inte tre gånger så bra som -11....

Och inte bara det, här är rankingen på de bästa operatörerna:

Citat:

1. Bahnhof
2. Stadsnät (via lokal operatör)
3. Bredband2
4. Telia
5. AllTele, Universal, T3
6. Tele2
7. Telenor
8. Tre
9. Com Hem
10. Bredbandsbolaget

Dvs Bahnhof, av någon anledning, anser inte att de skall jämföras med Bredband2, trots att de är ungefär lika stora...

Alltså, som alltid, väldigt mycket snack från Bahnhof/Karlung...

Permalänk
Medlem

Har också haft några omgångar med deras support. Är väl sådär nöjd då det löst sig båda gångerna, men det har även krävt att jag haft mitt A-game.

Följande gäller ADSL, via skanovas nät och peerat via Telia.

1a incidenten:
Nätet stendog, felanmälde direkt. Då var det direkt tal om att jag skulle plocka fram ett annat ADSL-modem och testa med. Vem har flera modem liggandes på hög? Hur som helst, efter att ha förklarat detta och väntat några dagar så hoppade nätet igång av sig själv. Ingen förklaring kunde lämnas vad som var fel utan man var bara glad att det hade löst sig.

Ryckte på axlarna lite över ovan. Kan såklart ha varit så att det var ett större fel som felsöktes av skanova till följd av annan abbonents felanmälan.

2a incidenten:
Helt plötsligt så går vår DL-hastighet från att vara ~7,27mbit/s till att vara maximalt 3,15mbit/s. Felanmälan till kundtjänst startade samma visa, testa med ett annat ADSL-modem. Förklarade på nytt att jag inte lagerför sådana för framtida diagnos av ADSL-lina. Efter några dagar så bestämmer man att felsökning skall ske genom att koppla in Skanova. Tekniker från Eriksson kommer ut några dagar senare och mäter upp linan, strålande värden. Ingen återkoppling från Bahnhof. Ligger på för att det inte skall dröja veckor innan vi får full hastighet igen.
Då skickas ett sk lånemodem ut, vilket fungerade kalas. Skickade åter det gamla modemet. Dröjer någon vecka, när jag får meddelande åter att det inte är något fel på det gamla modemet. Får tillbaka det, testar på nytt - samma fel (max 3,15mbit/s). Får lov att filma när jag byter mellan modem för att på så sätt påvisa felet som föreligger i utrustningen. Först då vela dom ta tillbaka det gamla modemet på nytt för ny felsökning.

Sen hör jag inte något på några veckor, varpå jag kontaktar dem igen. Ja då är ärendet avslutat, ingen info till mig att det har avslutats eller att jag kan behålla lånemodemet.

I båda incidenterna ovan så har jag fått den vanliga run-downen med "testa annan kabel, testa utan router, starta om diverse utrustning som inte har ett skit med felet att göra" - men det har jag förstått är branchstandard.

För att summera deras kundtjänst så är det trevliga killar och tjejer i Borlänge, men kompetensen är inte på topp och man gör gärna minsta minimala som krävs av en. För ett år sedan, när jag tecknade avtalet på ADSL så var jag säker på att köra Bahnhof när fibret kopplas inom någon månad - nu är jag inte lika säker längre.

Bara en sån sak som att dem inte visste hur man bryggade Tilgin-modemet jag fick gör att jag tappar förtroendet lite. Eller ja, dom kunde brygga det. Men modemet tog den enda IP-adress som fanns tillgänglig - vilket gjorde att jag inte kunde koppla in något på andra sidan bryggan (fanns ingen tillgänglig IP).

Löste bryggningen själv.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det låter ju rent spontant som att en Switch, eller lina/konverter någonstans på vägen är instabil. Har själv felsökt liknande, men på lokala företagets nätverk. Utrustningen ser ut att fungera som den ska. Inga fel sker när man pingar den... men mängden paketförluster eller andra saker mellan tex 2 olika portar i switchen, eller att en port "lägger av" och sen startar upp igen, är extremt svårhittade problem. (Tog mig dagar att hitta boven här, även om man prövade byta, en sak efter en annan).

Det som troligen hänt i fallet ovan är att den utrustning som varit på väg att rasa, äntligen rasat. Sen när man får upp allt så gör man ju tester och ser att allt fungerar på plats innan man lämnar.

Ja EXAKT min teori att någon/några switchar krånglat av och till hela tiden. Fick höra från supporten att "vi vidarebefodrar det här problemet blalala" och jag sa då vad jag trodde vart felet låg, sen har samma problem uppkommit 1månad igen. Sedan har väll allt till slut brakat sönder totalt och först DÅ har man bytt ut allt.... Och hastigheten blev något högre efter felet blev åtgärdat. Minns även att dom kunde skicka en tekniker och om det ej fanns något fel SKULLE JAG stå för teknikers utryckning..

Skrivet av IceKey:

Hade varit intressant och veta vem det är som är kommunikationsoperatör i det hela. Vi vet sedan en tid tillbaka att just kombinationen Zitius och Bahnhof är väldigt strulig.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, där jag bor så vet jag att zitius tillhanda håller tekniken häromkring.. Så ligger definitivt något i det.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Bahnhof kladdade till en flytt rejält, fick kladda med fakturor som inte stämde och var fel osv i typ 5 månader innan det blev rätt.
Massvis med samtal och sitta i kö. Var det sämsta jag någonsin skådat i support och deras möjlighet att lösa ett simpelt problem.

Bad om ursäkt varje gång, sa det var fixat, var inte fixat, ringde, bad om ursäkt, sa det var fixat, var inte fixat aaaand continue.

Sen att ringa in om att nätet ex ligger nere är me pointless. Lämnar sin mac osv. Dom säger "Du får sms när det är felsökt och problemet är löst"
Typ 1 vecka efter internet fungerade igen "nu ska ditt nät fungera som det ska igen" typ okej, thanks?

Ang vilken operatör jag har spelar det noll roll på själva nätet. Samma mög på alla, haft samma ms på alla med någon ms hit och dit vilket är felmarginal.

Som tur är behöver man inte kontakta support så ofta.

Nu har jag BB2 (bytte från Bahnhof förra månaden) 7 månader halva priset med BB2 var värt det. Fungerar exakt lika som Bahnhof. Så varför betala dubbelt typ.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, skönt att veta att jag inte är helt ensam i detta.

Skrivet av Paddanx:

Problemet @xinux är att man måste visa att det är flera källor, inte bara en som går ner. Mao... gör pingplottar mot flera adresser, tex allt från Googles DNS till trafikverket till andra större siter. Ser man en gå ner, så kan de hävda att det kan vara slump, inte påtagligt osv. Går alla ner... då kan man ju visa att det påverkar. Testa även med program som mäter paketförluster på UDP trafik, dessa är ju väldigt känsliga för problem och kommer snabbt visa 5-20%+ förluster om du har instabil anslutning.

Gör också så att du och grannen synkar era tester, så att man han härleda tiderna det skett.

Och oroa dig inte för 14 dagars regeln. Kan du visa att de inte levererat en fungerande anslutning till dig, har du rätt att kräva kompensation/ersättning. Enstaka avbrott är något som inte täcks, men om den varit obrukbar längre tid är det rätt solklart.

Problemet är ju att allt som är privatperson delar har usel support... egentligen. Tekniker tid på en site kostar mer än de tjänar på dig i 6-12 månader. Därför drar de alla trådar de kan för att undvika det, tyvärr. Och många gånger är det så att man är nöjd, tills det rasar... för då rasar korthuset och man i protest/ilska byter leverantör... tills man upptäcker att det är exakt samma skit, bara andra personer i luren.

Jag skulle vilja gå all in, och logga uptime från olika ställen.. men det lutar mer åt att testa den lokala leverantören, och hoppas på att det blir mer stabilt. Men vad vet jag, de kanske går mot samma servrar/switchar/anslutningar i slutändan.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Jotack, får ut ~500 Mbit/s nedladdning och 950 Mbit/s uppströms.
Samma hastighet med föregående leverantör, vilket fick mig att påpeka på en gång att felet förmodligen inte ligger hos Bahnhof.

Telia Öppen fiber, men de proppsade på att jag skulle felanmäla via Bahnhof.
De påstår minsann att inget är fel. Mailade senast för 8 dagar sedan, total tystnad sedan dess.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har du FTTH eller FTTB (sitter det en konverter i din lägenhet, eller bara ett RJ45-uttag)? Ber om ursäkt om det nämnts tidigare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@xinux: Det där är ett symptom hos all support, dom har sina mallar dom följer sen spelar det ingen roll var felet finns i verkligheten. Lägg några månader så blir det eskalerat från first line till second line eller third line support så får du hjälp men gäller ju att kriga tyvärr.

Till alla som har fått bra hjälp så har dom inte råkat ut för något eller så fallit inom ramarna för vad supporten ska göra alt haft extremt tur och fått någon som tänker lite out of the box (antagligen ny som visar framfötterna och ännu inte hunnit bli förstörd )

Svensk byråkrati i ett nötskal

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@xinux: Det där är ett symptom hos all support, dom har sina mallar dom följer sen spelar det ingen roll var felet finns i verkligheten. Lägg några månader så blir det eskalerat från first line till second line eller third line support så får du hjälp men gäller ju att kriga tyvärr.

Till alla som har fått bra hjälp så har dom inte råkat ut för något eller så fallit inom ramarna för vad supporten ska göra alt haft extremt tur och fått någon som tänker lite out of the box (antagligen ny som visar framfötterna och ännu inte hunnit bli förstörd )

Svensk byråkrati i ett nötskal

Precis min erfarenhet.
Ett annat problem på hemma-marknaden är att det är så lite pengar, en kund är ingen kund. Kostar väl säkert mer stt hjälpa en krånglande kund än vad det inbringar.

Ända sedan jag började köpa bredbandstjänster så har jag -alltid- fått valet stt häva avtalet vid större problem. Dom gör sig hellre av med kunden än eskalerar och löser.

Sen har vi öppna stadsnätet på gott och ont, 9 gånger av 10 jag haft problem har det varit stadsnätet och det skapat väl säkert merjobb och ledtid/byråkrati vid felsökning.
Zitius har varit värst och det berodde nog mycket på deras teknik. Dom körde t ex nån typ av mjukvara för hel styrningen som t ex gjorde att operatören inte kunde köra egna DHCP utan man gick via zitius DHCP. Då satt Bahnhof till mig i 4 års tid och sa att dom inte kunde lösa problemen.
Sen hade även någon snålat, om det var zitius eller hyresvärden var oklart, men dom hade köpt billig utrustning som ofta pajade vilket återigen ledde till avbrott som Bahnhof friskrivning sig från, vilket jag förstår.
Men det är ändå sjukt frustrerande att som slutkund inte ha någon relation till kommunikationsoperatören, och sen via sin leverantör bara få se problemet skyllt vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har du FTTH eller FTTB (sitter det en konverter i din lägenhet, eller bara ett RJ45-uttag)? Ber om ursäkt om det nämnts tidigare.

En antik Ericsson-dosa och en större "Inteno", så jag antar jag har konverter.

Tror dock tyvärr inte att det är relevant då det inte bara är jag som upplever problemet. Företaget som också upplever problemen (2km bort) har förmodligen en annan setup.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Företag har ofta mer att säga till om då de betalar mer för sina abonnemang. Skulle be den du känner på företaget felanmäla

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är ju vad det är för företag som har svartfiber, men inte något service avtal på linan? De om någon bör ju kunnat sätta lite press för att få problemet löst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bahnhof.
OMORALISKT FÖRETAG. Dom berättar inte att dom sänkt priset till sina befintliga kunder. Jag vill varna alla för Bahnhof. Uppmanar er att gå in och se vad ni egentligen skall betala för er uppkoppling. Idag kollade jag vad jag skulle betala för 250/100 på deras hemsida. 359:-/mån skall det kosta.
Sa då till mig själv. "Hmmm, men jag betalar ju 399:- /mån. Varför det?"
Ringde till fakturaavdelning och tänkte att detta var ett ärligt fel av Bahnhof. Blir då upplyst om att Bahnhof har tagit beslut att inte berätta för sina befintliga kunder att priset gått NER. Bara när det går UPP.
Man vill tydligen inte rädd om befintliga kunderna utan LURAR dom att betala ett högre pris så länge kunden inte upptäcker det. Fruktansvärt dåligt omdöme och väldigt oproffsigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Må säga att jag är för det mesta "nöjd" med det jag har fått ur Bahnhof.

Då Coronavirusset slog till, erbjöd dom mig utan beräkning dubbel nerlastning från 250 till 500 Mbits och det skulle vara i ca. 2 mån. Men det varade helt till Februari 2021 helt utan extra beräkning.

Det är inte alltid Bahnhofs fel, utom samarbetspartners som IP-Only och andra vi har fiberanslutning hos, så oftast har felen varit kabelbrott nånstans för att nån klåpare har grävd sönder fibern nånstans.

Kundservice har ni rätt i - kan vara en blandat kompott.

Här är min bedömning efter 3 år med Bahnhof fiber:

Det goda:

- Få avbrott, det mesta avklaras inom någon timmar.
- Bra privatlivs säkerhet, bolaget kämpar emot bevakning av enstaka.
- Billigare än dom andra operatören i det lilla område jag bor i på landet.
- Fri uppsägning. Ingen bindningstid.

Det knappt så goda:

- Kan ta lång tid när du byter upp hastighet, innan dom får det gjord.
- Långa svarstider på beställningar.
- Enformig kundsupport, du måste igenom smörjan du redan har varit igenom med standard felsökning till tross för att du vet vart felen ligger nånstans, dom läser upp ifrån ett schema som dom "måste" genom först, detta tar onödigt lång tid, lite folk med bättre kunskaper inom närverk ville vara en fördel hos kundservice.
- Jättesvårt att be om extra IP nummer, även om du har rätt till 3, så defaultar dom ofta tillbaks till 1, och man måste ringa dom för att re-aktivera dom andra. Oftast funkar IP ändringen inte, och man ger upp till slut.

Så ja - det finns utrymme för förbättringar, men dom är i mina ögon klart det bästa valet fram tills nu, har provat många andra tidigare, men bättre finns inte i Sverige i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megadronten:

Bahnhof.
OMORALISKT FÖRETAG. Dom berättar inte att dom sänkt priset till sina befintliga kunder. Jag vill varna alla för Bahnhof. Uppmanar er att gå in och se vad ni egentligen skall betala för er uppkoppling. Idag kollade jag vad jag skulle betala för 250/100 på deras hemsida. 359:-/mån skall det kosta.
Sa då till mig själv. "Hmmm, men jag betalar ju 399:- /mån. Varför det?"
Ringde till fakturaavdelning och tänkte att detta var ett ärligt fel av Bahnhof. Blir då upplyst om att Bahnhof har tagit beslut att inte berätta för sina befintliga kunder att priset gått NER. Bara när det går UPP.
Man vill tydligen inte rädd om befintliga kunderna utan LURAR dom att betala ett högre pris så länge kunden inte upptäcker det. Fruktansvärt dåligt omdöme och väldigt oproffsigt tycker jag.

Det är väl inget som är unikt för Bahnhof, de flesta operatörer har samma förfarande.
Det är min erfarenhet i alla fall, oavsett om det gäller bredband, tv-avtal, telefoni eller vad det nu kan vara. Det är upp till dig som kund att hålla kolla på det. Om det är rätt eller fel är en annan sak, bara konstaterar att det är så det fungerar i de flesta fall som jag varit med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Det är väl inget som är unikt för Bahnhof, de flesta operatörer har samma förfarande.
Det är min erfarenhet i alla fall, oavsett om det gäller bredband, tv-avtal, telefoni eller vad det nu kan vara. Det är upp till dig som kund att hålla kolla på det. Om det är rätt eller fel är en annan sak, bara konstaterar att det är så det fungerar i de flesta fall som jag varit med om.

+1, det är kutym och något alla telecom-bolag säkerligen tjänar en hel del pengar på.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har haft Bahnhofs egen fiber (bytte från Öppen Fiber) ett par år nu. Det har fungerat bra och i de fall jag behövt prata med supporten har jag fått bra svar.

Senast behövde jag hjälp med att brygga deras 10 Gbps Huawei-router på 10 Gbps-porten (lyckades göra det själv på 1 Gbps men fick inte 10 gbps att funka) och chatten lyckades först inte alls. Trots reset och omstart kunde de inte logga in. Men då bad de mig ringa in och välja "övrigt" (minns inte exakt) då det inte var någon kö där och den killen hjälpte mig och väntade in så att allt fungerade innan vi la på. Det kändes som han hade bättre koll.

Jag har också sparat mailadressen till deras villafiber då jag noterade att de där hade bra teknisk kunskap och använt den ibland för tekniska frågor, senast angående att använda SPF+-modulen i en annan router. Och där har jag fått bra svar direkt.

Mina föräldrar har nyligen bytt till Bahnhof (från ComHem) och de hade lite strul i början där bahnhof först tycks glömt att boka omkopplingen så de var utan internet några dagar men i övrigt har det funkat bra.

Lider verkligen med dig. Jobbigt att ha en instabil uppkoppling, särskilt i dessa tider när många jobbar hemma. Ett tips är att prata med din granne och se om ni båda kan ha pingplotter. Och kanske även synkronisera med företaget som har problem (eftersom du uppenbarligen har någon sorts kontakt där). Om ni är fler som kan påvisa att "ja, vi alla har problem) så kanske det kan få lite fart på dom ....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

har du en screenshot på pingplottern? resultaten alltså