Kan bara skicka mms men inte sms på en sony xperia 10

Permalänk

Kan bara skicka mms men inte sms på en sony xperia 10

På min sony xperia 10 kan jag bara skicka mms men när jag försöker skicka sms så går dem aldrig igenom. Det står bara att det inte kunde skickas, försök igen. Har någon en aning vad det skulle kunna vara för fel? Har halebop och dem har gjort en felsökning via nätet och säger att allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Det är ett ganska vanligt problem om telefonen inte ställer in APN (Access Point Name) profilerna korrekt när den skapar de automatiskt. Mobilen har en APN profil för MMS och en APN profil för Internet. Kolla så att din mobil har inställningarna som Halebop har listat här.

Om länken inte fungerar:

Internet:

  • Namn: Halebop

  • APN: halebop.telia.se

  • Proxy, Port. användarnamn, lösenord, Server, MMSC, MMS-proxy och MMS-port: Lämna tomt

  • MCC: 240

  • MNC: 01

  • Autensieringtyp/Verifieringstyp: Ingen

  • APN-typ: default, supl

  • APN-protokoll: IPv4

  • APN-protokoll vid roaming: IPv4

  • Bärare, MVNO-typ och MNVO-värde: Lämna tomt

MMS:

  • Namn: Halebop MMS

  • APN: mms.telia.se

  • Proxy, port: Lämna tomt

  • Användarnamn: mms

  • Lösenord: telia

  • Server: Lämna tomt

  • MMSC: http://mmss/

  • MMS-proxy: 193.209.134.132

  • MMS-port: 8080 (fungerar även med port 80)

  • MCC: 240

  • MNC: 01

  • Autentsieringstyp/Verifieringstyp: PAP

  • APN-typ: mms

  • APN-protokoll: IPv4

  • APN-protokoll vid roaming: IPv4

  • Bärare, MVNO-typ, MNVO-värde: Lämna tomt

Permalänk
Medlem

Lite osäker på hur det är nuförtiden (kört iPhone senaste åren), men android hade tidigare möjligheten att ändra sk meddelandecentral/SMSC. Det var väldigt vanligt tidigare att det var ändrat när just SMS inte kunde skickas. Gå in under inställningar för meddelanden och leta efter något som heter liknande ovanstående så ska det där stå ett telefonnummer. För Halebop bör det vara samma som Telia +46705008999.
Står det något annat än det så byt och prova på nytt, då bör det fungera.

Permalänk
Medlem

har du i-message eller annan app som den tror den skall skicka ifrån ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

har du i-message eller annan app som den tror den skall skicka ifrån ?

Nej det har jag ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappa_Bengt:

Nej det har jag ej

Prövat omstart av telefonen ?:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Om du går in på inställningar på kanske meddelande. har du någon annan app som är förinställt för att skicka sms?
Är lite liknande tanke som i-messages

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |