Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Permalänk
Medlem

Spottar på spy iffy, av fler anledningar än jag ids diskutera :), tvi tvi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Även om nu artisten får mindre pengar per spelning så tror jag det dras in på hur många gånger låtarna spelas istället.
Nu har jag ingen aning om hur summorna ser ut men räkna med att de fick 15kr för varje såld skiva förr i tiden och nu kan de få 2 öre per gång någon låt från skivan spelas. Är det en hitlåt så går den åtskilliga gånger på en dag och inkomsten fortsätter att rulla in dag ut och dag in istället för en engångsföreteelse som det var förr.

Jag tror inte det går någon nöd på artisterna men givetvis är det svårt för mindre artister att komma genom det stora bruset av musik som släpps.

Förr i tiden krävdes det att musiken var bra och faktiskt säljbar för att ett skivbolag skulle ge ut skivan, idag räcker det med instrument, en dator och lite kunnande så är din låt ute på youtube eller liknande. Vet inte om man själv kan lägga till låtar på streamingtjänster eller om det går via någon form av filter.

Själv kör jag Tidal så de lär väl säkert också höja priset med en tia. Gillar appen på tidal bättre och är bättre koppling till Sonos. Iallafall när jag jämförde dessa för många år sen.
CD-skivor gavs bort till röda korset för många år sen.

Eh, vår "egen" Sophie Zelmani hade förut en årsinkomst på ca 250.000 och klarade sig med den, för något år sedan så sa hon att hon var tvungen att börja jobba nu också.
Det är många som har fått det kärvare och all typ av musik går inte så enkelt att turnera med, och det är ju speciellt illa nu när viruset har härjat över ett år.

Inget litet okänt band:

Portishead made just $2,500 off 34 million streams
https://consequenceofsound.net/2015/04/portishead-made-just-2...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tycker att det är okej med en höjning på 10 kronor efter så många år. Jag är en bakgrundslyssnare mer, men tycker att det är bättre än reklamradion. Provade Tidal ett tag men det programmet buggade mer för mig. Är lite nyfiken på Youtube Musik för att få reklamfritt Youtube också.

Det som jag är lite orolig för är att de bygger in mer funktioner i Windows-programmet så det blir mer buggigt, slöar ner, m.m. Det är redan ett Chrome-skal-program så att slöa ner det mer är inte bra. Mer musikvideos, avlyssning och liknande. Se hur t.ex Epic och andra spelklienter blir med mer rörelser och dylikt. Allt ska vara så "flashigt" och Coolt. (är nog för gammal)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Betalar för family och är nöjd. Lyssnar ju ändå ca 10h om dagen. Det som sticker i ögonen är väl de höga arvodena på toppen medan artisterna inte får speciellt mycket.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk

Hade gärna sett att dem skulle göra lite mer utbetalning åt artisterna istället. Dock instämmer jag att det känns som en rimlig summa ändå, med tanke på hur mycket man faktiskt lyssnar på musik under en månad

Permalänk
Medlem

Hej jag kör min musik från hårddisk till stereo via OPPO 105 till en APL dac samt transport till APLen, det låter för mig så mycket bättre och noll avgift, ett ordentligt minne i telefonen och du har lätt en fet låtlista som du kan ändra efter behov. jag prövade Spotify ett tag men vi blev aldrig vänner. Min musik i ligger på hårddisk och ca 1500 cd/SA cd/DVD audio
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

För att Spotify har fantastiska integrationer på väldigt många enheter, lätt användargränssnitt. Kostar extremt lite och har näst intill allt man kan vilja lyssna på. (jag har i alla fall aldrig saknat något).

Har aldrig använt Spotify, men youtube finns ju till mobilen och nu har dom gjort en för musik med och det är gratis.

Skrivet av zlang:

Lyssnar på min B&W anläggning när jag kör bil, det flesta nya bilar har spotify inbyggt i infotainment systemet och i högsta kvalitet låter det bättre än från telefonen. Övrig användning är Spotify offline via klockan när jag går på promenad eller via telefon när jag kör skoter och när det inte finns internet på resan till fjällen.

Hemma blir det allt som oftast Youtube för musik.

Låter som du är beroende av den.

Själv klara jag mig fint med Youtube.

Skrivet av Söderbäck:

Antagligen för att många inte sitter och trynar framför datorskärmar hela tiden ;).
Många vill ha en fungerande lösning i mobilen som inte stannar av att man stänger skärmen exempelvis.

Med bättre förslag och låtlistor, möjlighet att ladda ner album, delning av album och allt sånt.
Spotify är mer än bara musikinnehåll. Det är en tjänst med en hel del mervärde.

Själv använder jag inte heller spotify. Youtube används av mig också. Men jag ser helt klart mervärdet i spotify som youtube inte kan erbjuda.

Youtube funkar bra på mobilen med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Youtube funkar bra på mobilen med.

Inte om du stänger mobilskärmen.
Dessutom - som sagt:

"Med bättre förslag och låtlistor, möjlighet att ladda ner album, delning av album och allt sånt.
Spotify är mer än bara musikinnehåll. Det är en tjänst med en hel del mervärde."

För egen del gör jag redan som dig. Jag använder youtube istället för spotify. Men det här passar inte alla.
Det finns nämligen flera grejer som inte fungerar lika bra - även om du själv inte är intresserad av dessa.

Om du undrar över varför alla inte använder youtube istället så har jag svarat på den frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är väl Joe Rogans lönecheck som drar upp det.

Egentligen inget att bråka om de pengarna. Gillar inte Spotifys försök att ta över podcastar så jag kanske byter till Apple Music av det skälet, men priset är inget att bråka om.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Spotify är mycket invasivt och tar dessutom bra betalt för det. Jag anser att de är i botten av de tillgängliga tjänsterna. Oetiskt företag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har aldrig betalat för Spotify. Rippar mina egna skivor och lägger in på telefonen. Blir mycket billigare så i längden + att det är högre kvalitet. 1300kr/år är faktiskt ingen liten summa.

Ibland har jag haft lust att bränna egna CD-skivor för att spela i bilen. Jobbade på en bilfirma där min alban-kollega körde CD-skivor, och jag garvade lite halvt och frågade om han allvarligt talat körde det fortfarande. Han svarade att kvalitén var MYCKET bättre. Fick låna hans bil några gånger och tjuvlyssnade på hans alban-skivor, var faktiskt riktigt bra och han hade helt rätt om kvalitén.

Permalänk
Medlem

Förstår dem, de investerar mycket pengar i egenproducerat material och även 3e part som Joe Rogan osv...

...Men! 99,9% av alla de 22 260 minuterna jag använde Spotify förra året var musik. Poddar intresserar mig inte alls för tillfället så det suger ju lite att få ökat pris för att Spotify ska kunna investera i saker jag har noll glädje av.

Jag kan ju tycka att någon ny typ av prenumeration dedikerat till detta vore bättre då tex. Vill man få tillgång till vissa typer av poddar krävs ett tillägg eller ngt sånt snarare än att öka för alla vare sig man nyttjar det eller inte.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

"Motiveringen bakom är att Spotify ska ha medel för fortsatta investeringar i plattformen, med mer innehåll och fler framtida funktioner."

Så fram tills nu har de inte gjort några investeringar? Och vad har mängden innehåll med priset att göra, de betalar ju per vår konsumption, inte hur många val vi har på vad vi ska lyssna på.

Tycker motiveringen känns som bulls*. Hade varit lättare att svälja t.ex. att de ska betala mer till artisterna/ökade kostnader för licenser.

Dock spelar ökningen ingen större roll i vilket fall, kommer inte säga upp mitt abb.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Spotify som musiktjänst blir bara sämre och sämre. Skulle lyssna på podcast idag. Windows 10-maskin och Spotify, själva programmet, var så jävla segt vara tack vare deras värdelösa implementation av video. Samma med mobilappen. Använder den till 99% de är musik. Men den har blivit segare och klumpigare för varje år som gått. Att dom drog in päpodcasts i den hjälpte nog inte för det känns som det hände någonting där.

Dom skulle behöva börja om från början med samtliga program/appar (för ungdomarna) och göra nya gränssnitt. Idag är det som att dom klämt in på tok för mycket i ett gränssnitt som inte håller helt enkelt.

Funderar skarpt på att säga upp prenumerationen som jag haft sen dom släppte appen. Kanske är gräset grönare på andra sidan. Podar använder jag ju inte Spotify för. Varför skulle jag göra det när Google podcast är 3 ggr snabbare och med bättre sökresultat.

Spotify har blivit en jävla segrodd röra bara, och nu vill dom höja priset? Hmmm....

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Skolan är gratis och ni får studiebidrag. Spara krokodiltårarna.

Way to ruin the joke

Permalänk
Medlem

Bytt till TIDAL redan, enkelt att flytta spellistorna.

Permalänk
Medlem

Inget problem med höjningen, många timmar musik per krona, men blir lite sne över hur mycket rabatter 2 pers och familj konton får jfr att vara ett ensam hushåll i jämförelse. Förstår att enskilda konton är mer flyktiga till andra tjänster och att det är enklare att bara ha en betalning att hantera, man blir bara lite trött på samma sätt som när en släkting frågar "Och när du du hitta någon och gifta dig?"

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bytt till TIDAL redan, enkelt att flytta spellistorna.

Funderar på att göra detsamma. Hur funkar detta? Är det en inbyggd funktion eller behöver man använda sig av någon tredjepartstjänst?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Bytt till TIDAL redan, enkelt att flytta spellistorna.

Kollar på att göra detta också. Det som förefaller tala emot är avsaknaden av familjeabonnemang. Kan inte hitta info om detta på deras HP, någon som vet??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

"Motiveringen bakom är att Spotify ska ha medel för fortsatta investeringar i plattformen, med mer innehåll och fler framtida funktioner."

Så fram tills nu har de inte gjort några investeringar? Och vad har mängden innehåll med priset att göra, de betalar ju per vår konsumption, inte hur många val vi har på vad vi ska lyssna på.

Tycker motiveringen känns som bulls*. Hade varit lättare att svälja t.ex. att de ska betala mer till artisterna/ökade kostnader för licenser.

Dock spelar ökningen ingen större roll i vilket fall, kommer inte säga upp mitt abb.

Joe Rogan skall ju ha sin miljard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Inget problem med höjningen, många timmar musik per krona, men blir lite sne över hur mycket rabatter 2 pers och familj konton får jfr att vara ett ensam hushåll i jämförelse. Förstår att enskilda konton är mer flyktiga till andra tjänster och att det är enklare att bara ha en betalning att hantera, man blir bara lite trött på samma sätt som när en släkting frågar "Och när du du hitta någon och gifta dig?"

Det här är ju hur samhället fungerar. Som rätt så hyffsat avlönad men ensamstående ingenjör så hade jag lika gärna kunnat ställa mig på gatan och kasta hundralappar mot barnfamiljerna. Flyttade ifrån Stockholm för att ens ha en chans att leva ett drägligt liv utan att fan vara tvungen att hitta en lika avlönad kvinna. När man är uppe i min ålder så börjas det snackas barn på andra dejten. Allt jag vill göra är att köpa moppe och bygga biceps dock. Haha. Typ så...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Höjningen av Spotify gör mig ingenting. Det som skulle få mig att överge Spotify är om de blir ännu mer aggressiva när det gäller marknadsföring av poddar och promotande av artister. Redan idag är det på gränsen till vad jag tycker är okej. Jag hade hellre sett att de hade renodlat och utvecklat sin tjänst när det gäller musik. T.ex. erbjuda högre ljudkvalité och mer information om låtar och skivorna, men Spotify gör inga större ansträngningar att erbjuda något som helst mervärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det har väl hänt en del med ersättningsnivåerna på 6 år dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Har aldrig använt Spotify, men youtube finns ju till mobilen och nu har dom gjort en för musik med och det är gratis.

Eeeh då är det ju lite konstigt att komma med kommentaren "Förstår inte ens varför någon använder Spotify, allt finns ändå på youtube."

Med den logiken så kan man ju lika gärna säga tvärtom med, varför YouTube när Spotify finns?

Permalänk
Medlem

Nästan samma pris som för Youtube premium då, lyssnar på min musik via spellistor där istället, bonus att man slipper reklam på hela sidan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Eh, vår "egen" Sophie Zelmani hade förut en årsinkomst på ca 250.000 och klarade sig med den, för något år sedan så sa hon att hon var tvungen att börja jobba nu också.
Det är många som har fått det kärvare och all typ av musik går inte så enkelt att turnera med, och det är ju speciellt illa nu när viruset har härjat över ett år.

Inget litet okänt band:

Portishead made just $2,500 off 34 million streams
https://consequenceofsound.net/2015/04/portishead-made-just-2...

Så det funkar tyvärr med ett skrivkontrakt, får 10% av intäkterna och då är ju inte 1-7 öre (svenska) per stream en särkilt bra deal för artisten. 7 öre om premium i Sverige och 1 om gratiskonto i Luxemburg. En stream = att någon lyssnar 30 sekunder på låten om jag är rätt informerad. Edit: Inte kollat upp men troligen ganska lika oavsett vilken plattform som streamer. Rätta mig om någon har mer koll.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det har väl hänt en del med ersättningsnivåerna på 6 år dock.

Nja
https://robertkaplinsky.com/work/how-much-money-do-you-earn-f...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Netlix, Spotify och Microsoft gamepass totalt under 500kr månad är billigt nöje för en familj. Lägg på internetuppkoppling 349kr.
Just nu är man nöjd. Men självklart kommer allt höjas mer och mer per år. Det vet man ju och det visste jag redan innan jag tecknade nått abbonemang.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Och ändå ger dom minst pengar till låtskrivarna? Samt har ingen möjlighet att synka upp egenrippade låtar till molnet.
Nej, kör vidare på Apple Music än så länge, tack.

Permalänk
Medlem

Jag gillar spotify men nu drar det sig nära priset för apple one...
för 40kr mer kan jag få apple music, arcade och tv+....