Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Vilka aktier har du placerat i?

Cibus Nordic Real Estate
Activision Blizzard
Microsoft Corp
Amazon.com
Ericsson B
Instalco
Prosus NV
Embracer Group
Adobe Inc
Tele2 B
Essity B
Elanco Animal Health

Men ska nämnas igen att jag gör det för "skoj skull" för jag vill se hur de tänker och gör, för att sedan lära mig av det. Men förmodar att de bara är Avanza kunder som får dessa nyheter så jag rekommenderar att gå med Avanza! Väldig bra sida för de som är nya med aktier och fonder osv. Jag kommer inte uppdatera här mer när Placera släpper nya rekomendationer, det tar för mycket tid men lycka till!

Permalänk
Medlem

Du menar placeras analyser? Dom ligger helt öppna, ganska ofta har dom träffat bra är min känsla. Hade man köpt Cibus vid första rek hade man nog varit väldigt nöjd nu.

https://www.avanza.se/placera/forstasidan.plc.html

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/05/27/utdeln...

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte bara som om att de blankat mer än 100% av aktierna i GME. Det verkar även som att det finns betydligt mer aktier i cirkulation än vad som skall finnas. 71 miljoner aktier är släppta. Institutioner äger 103 miljoner aktier i gme. Sen alla på WSB som äger på det.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Du menar placeras analyser? Dom ligger helt öppna

Jaha okej! Då vet jag haha

Skrivet av Gainsgoblin:

ganska ofta har dom träffat bra är min känsla. Hade man köpt Cibus vid första rek hade man nog varit väldigt nöjd nu.

Ja precis, jag känner det också när jag läser deras rekommendationer ofta. Därför tänkte jag köra på ett tag och se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det verkar ju inte bara som om att de blankat mer än 100% av aktierna i GME. Det verkar även som att det finns betydligt mer aktier i cirkulation än vad som skall finnas. 71 miljoner aktier är släppta. Institutioner äger 103 miljoner aktier i gme. Sen alla på WSB som äger på det.

Någon som har koll på vad det innebär i praktiken?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Det verkar ju inte bara som om att de blankat mer än 100% av aktierna i GME. Det verkar även som att det finns betydligt mer aktier i cirkulation än vad som skall finnas. 71 miljoner aktier är släppta. Institutioner äger 103 miljoner aktier i gme. Sen alla på WSB som äger på det.

Skrivet av Boozfob:

Någon som har koll på vad det innebär i praktiken?

Det spekuleras vilt här iallafall: https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/l9rk78/sec_d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Någon som har koll på vad det innebär i praktiken?

En jävla massa förfalskade aktier.
Allt känns planerat desto mer man gräver i den här i historein. Great reset på ingång

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

En jävla massa förfalskade aktier.
Allt känns planerat desto mer man gräver i den här i historein. Great reset på ingång

Om man bortser från själva fuskandet så borde väl priset gå ner om det finns fler aktier? premarket är ju upp 🤔
https://www.marketwatch.com/investing/stock/gme

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag investerar i STEAM-spel. Framtidssäkra mitt spelintresse

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Det verkar ju inte bara som om att de blankat mer än 100% av aktierna i GME. Det verkar även som att det finns betydligt mer aktier i cirkulation än vad som skall finnas. 71 miljoner aktier är släppta. Institutioner äger 103 miljoner aktier i gme. Sen alla på WSB som äger på det.

Vad menar du? Gamestop har ungefär 70 milj aktier.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Om man bortser från själva fuskandet så borde väl priset gå ner om det finns fler aktier? premarket är ju upp 🤔
https://www.marketwatch.com/investing/stock/gme

Fattar jag siffrorna korrekt så har premarket folket i skriande stund sålt nästan 340 000 aktier innan börsen öppnar, och det ser ut att gå ganska vilt. Frågan är vilka som står för handeln och vilka aktier det också handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Om man bortser från själva fuskandet så borde väl priset gå ner om det finns fler aktier? premarket är ju upp 🤔
https://www.marketwatch.com/investing/stock/gme

Blankarna vill sänka aktien så lågt som möjligt, men reddit satte stopp för det. Så wall street tar väl till alla fulknep dom kan nu.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ligger ganska tungt i smart eye som jag gick in i på 110 sek/st. Även om det har gått upp krafigt så är det ett företag som jag tror kommer öka framöver om nu inte produktionen av bilar avtar eller att börsen går ner generellt (alltid svårt för "små" tillväxtföretag att stå emot)

Svårt att göra teknisk analys men omställningen från ice till elbilar kommer innebära en stor mängd nya modeller.
Så även om det totala antalet bilar som säljs är oförändrat så innebär förhoppningsvis nya modeller och modernare plattformar större chans för denna typen av lösningar att implementeras än om det är version 43 av skoda octavia. Den ökade datorkraften öppnar säkert upp också.

Detta är mina egna tankar om framtiden men köpet baserades på företagets orderingång och potential

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, amerikanarna rapporterade fortsatta problem med blandannat Robinhood. Blir en spännande vecka. )

Blir det något lite över det ordinarie?
Exempelvis: https://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-gota-och-ryrsjon-lil...

Finns även minst ett slott ute.

Ofta dom säljer herrgården, där har man varit på många julfester, midsommarfester osv!

Permalänk
Medlem

Sammanfattning om gamestop för er som missat (ljud ett måste):
https://twitter.com/stoolpresidente/status/135591640223914803...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Dum nybörjarfråga... Jag använder mig av Avanza, som jag antar att många gör. Kan vi köpa/sälja i realtid på Amerikanska marknaden under hela dess öppentid (15:30 - 22:00)? För en kompis till mig snackade om att vi bara kan göra det undertiden Avanza är öppen fram till kl 17:00.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Din kompis är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Dum nybörjarfråga... Jag använder mig av Avanza, som jag antar att många gör. Kan vi köpa/sälja i realtid på Amerikanska marknaden under hela dess öppentid (15:30 - 22:00)? För en kompis till mig snackade om att vi bara kan göra det undertiden Avanza är öppen fram till kl 17:00.

Avanza-sidan är öppet dygnet runt (dvs du kan logga in när du vill)

Du kan logga in och handla med amerikanska aktier under tiden den amerikanska börsen är öppen dvs. det du skriver: 15:30-22:00 Ibland kan den som den svenska börsen, stänga tidigare pga helgdagar etc.

Din kompis för med osanning och har säkert aldrig handlat en enda amerikansk aktie.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det kan ligga viss sanning i det han säger, om jag inte minns fel så kan vissa bull/bear-certifikat som handlas på svenska börsen, men som har amerikanska aktier som underliggande, bara handlas under svenska börsens öppettider.
Men aktier går att handla som vanligt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har köpt mer GME och lade även till AMC i fredags, vill inte missa chansen att trycka till hedgefonderna rejält

Marknaden skall vara fri.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar. Har ju självklart köpt gme och amc och vill ju inte missa chansen att sälja, bara för att Avanza skulle vara stängt. Inte för jag har några stora pengar investerade, men det betyder inte att man vill missa "squeezen"

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Första gången jag har köpt aktier nu med GME, för skojs skull. Jag är dock osäker på hur det går till när man säljer.

Går det att sälja direkt när jag vill, eller måste man ange vid vilket värde man vill sälja vid i förtid?

Avanza är 15min efter för mig, går det att göra så den uppdaterar live? Om inte, säljer jag för priset som är på avanza, eller priset som är live (beroende på svaret på övre frågan)?

Kanske dumma frågor men skulle uppskatta svar.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Första gången jag har köpt aktier nu med GME, för skojs skull. Jag är dock osäker på hur det går till när man säljer.

Går det att sälja direkt när jag vill, eller måste man ange vid vilket värde man vill sälja vid i förtid?

Avanza är 15min efter för mig, går det att göra så den uppdaterar live? Om inte, säljer jag för priset som är på avanza, eller priset som är live (beroende på svaret på övre frågan)?

Kanske dumma frågor men skulle uppskatta svar.

De är väl en 15 min. fördröjning om du inte är inloggad.
Klart du kan sälja när du vill när börsen är öppen. Om det finns en köpare är en annan sak.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Första gången jag har köpt aktier nu med GME, för skojs skull. Jag är dock osäker på hur det går till när man säljer.

Går det att sälja direkt när jag vill, eller måste man ange vid vilket värde man vill sälja vid i förtid?

Avanza är 15min efter för mig, går det att göra så den uppdaterar live? Om inte, säljer jag för priset som är på avanza, eller priset som är live (beroende på svaret på övre frågan)?

Kanske dumma frågor men skulle uppskatta svar.

Du kan sälja när som helst, men du måste självklart sätta ett pris du vill sälja för. Avanza lägger automatiskt in ett förslag på lämpligt pris, men det går bra att ändra. Observera att du inte kan sätta ett säljpris som skiljer sig för mycket från senaste pris. Så du kan inte lägga en säljorder på 10X nuvarande pris för att vara beredd på nån squeeze. Du får hålla koll på priset och vara beredd på att gå in och sälja. Finns många sidor som är mer realtid än avanza. Som du säger är avanza 15 minuter bakom på amerikanska priserna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Första gången jag har köpt aktier nu med GME, för skojs skull. Jag är dock osäker på hur det går till när man säljer.

Går det att sälja direkt när jag vill, eller måste man ange vid vilket värde man vill sälja vid i förtid?

Avanza är 15min efter för mig, går det att göra så den uppdaterar live? Om inte, säljer jag för priset som är på avanza, eller priset som är live (beroende på svaret på övre frågan)?

Kanske dumma frågor men skulle uppskatta svar.

Du får realtidspriset när du klickar på köp/säljknappen på Avanza.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Ofta dom säljer herrgården, där har man varit på många julfester, midsommarfester osv!

För 10,5 miljoner kan den bli din, greve Chromatic!

Kan tänka mig att det finns många goda minnen av herrgården. Har själv suktat efter en herrgård som såldes i Hudiksvalls skärgård för ett tag sedan. 22 rum, tennisbana, stuteri och annat trevligt. Förhållandevis billig med, 6-8 miljoner. Lite mer än vad jag behöver, men trevligt att titta på mer orealistiska alternativ ibland förstås.

Skrivet av Shrudder:

Du får realtidspriset när du klickar på köp/säljknappen på Avanza.

Jag har för mig sett nämnas att man ska kunna aktivera realtid på Avanza utanför köp/sälj men att man troligen behöver betala för åtkomsten. Inget jag själv behövt så här långt dock så har inte kikat närmare.

Bör tilläggas att är det ett jäkla tryck, som vid öppningen både i torsdags och fredags, så blir prisuppdateringarna väldigt dåliga. Men löses efter ett tag oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har för mig sett nämnas att man ska kunna aktivera realtid på Avanza utanför köp/sälj men att man troligen behöver betala för åtkomsten.

Finns här https://www.avanza.se/min-profil/installningar/abonnemang.htm...

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du kan sälja när som helst, men du måste självklart sätta ett pris du vill sälja för. Avanza lägger automatiskt in ett förslag på lämpligt pris, men det går bra att ändra. Observera att du inte kan sätta ett säljpris som skiljer sig för mycket från senaste pris. Så du kan inte lägga en säljorder på 10X nuvarande pris för att vara beredd på nån squeeze. Du får hålla koll på priset och vara beredd på att gå in och sälja. Finns många sidor som är mer realtid än avanza. Som du säger är avanza 15 minuter bakom på amerikanska priserna.

När börsen är öppen på riktigt, d.v.s. när den inte är pre/post market så kan man sätta vilken kurs man vill. Om de inte ändrat något från förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

När börsen är öppen på riktigt, d.v.s. när den inte är pre/post market så kan man sätta vilken kurs man vill. Om de inte ändrat något från förra veckan.

Nej olika börser har olika regler, men det brukar vara max 10-15% off från mittspread.

https://www.avanza.se/kundservice.html/1140/avvikande-order/

Men jag vet inte exakt vad gränsen är på NYSE

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB