AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem

Har skickat bugrapport på det där, ju fler som gör det desto snabbare borde de fixa det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kom ihåg att det är två olika temperaturer. Vet inte vart du tittar på tempen men Radeon Software visar Hotspot-temperaturen och t.ex. HWInfo visar GPU-tempen. För mig är GPU-tempen just nu 39 grader medan Hotspot-tempen är 42. Jag vet inte vilken som styr fläktarna men det kan vara GPU-tempen, som alltså är lite lägre, som styr fläktkurvan.

Vet inte om det är så men jag gissar det kan vara på det viset, det kan vara anledningen att fläktarna inte går fast tempen verkar ligga på en nivå där fläktarna borde snurra.

VRAM-klockan i sig påverkar inte temperaturen, det är rätt uppenbart då mitt kort ligger på 37-39 grader när jag inte gör något.

VRAM-klockan verkar ha en liten påverkan på tempen, men dock väldigt liten. I 60Hz med minnesklockan på "idlenivå" så är temperaturerna 36 respektive 38 grader, i 144Hz med klockan på strax under 2GHz så är temperaturerna 37 respektive 40 grader.

Jag tror vi som har ett RX 6800 med referensdesign (2-slot) i kombination med ett mItX-chassi blir mer påverkade av ”buggen” då kylaren inte har lika mycket massa som 3:e part och XT modellen. Alltså att kortet värms upp långsamt vid idle, troligtvis för att minnena värmer upp hela kylare på maxfrekvens.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med hög Vram-klocka i idle när ni kör högre Hz på skärmen kolla in denna länk. https://www.youtube.com/watch?v=Td3mBgE1Dsc&feature=youtu.be
Fungerade ypperligt för mig. Jag har ett 5700XT men det borde kunna fungera på era 6800-kort också.

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem

Vilket kort har ni som ger problem?

Jag har faktiskt inte haft ett enda problem med mitt Nitro kort.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av THomy:

Ni som har problem med hög Vram-klocka i idle när ni kör högre Hz på skärmen kolla in denna länk. https://www.youtube.com/watch?v=Td3mBgE1Dsc&feature=youtu.be
Fungerade ypperligt för mig. Jag har ett 5700XT men det borde kunna fungera på era 6800-kort också.

Ingen riktig fix. Det kommer nog en riktig fix för det där så småningom.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilket kort har ni som ger problem?

Jag har faktiskt inte haft ett enda problem med mitt Nitro kort.

Jag har också ett Nitro+. Jag har egentligen inget problem, allt fungerar hur bra som helst. Att kortets minnesklocka ligger på maxnivå i idle är dock inte som det ska vara. Har du kollat så det inte är så för dig med, om du nu kör i 100Hz eller högre?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har också ett Nitro+. Jag har egentligen inget problem, allt fungerar hur bra som helst. Att kortets minnesklocka ligger på maxnivå i idle är dock inte som det ska vara. Har du kollat så det inte är så för dig med, om du nu kör i 100Hz eller högre?

Jag kollade nu också och såg att memklockan aldrig går ner. MEN i HW info går ju strömmen och effekten till minnet ner till 0.
Även temperaturen är låg så jag undrar om det är felrapportering eller klockgating.

Hade minnet legat på 97-98 grader i idle hade jag blivit orolig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag kollade nu också och såg att memklockan aldrig går ner. MEN i HW info går ju strömmen och effekten till minnet ner till 0.
Även temperaturen är låg så jag undrar om det är felrapportering eller klockgating.

Hade minnet legat på 97-98 grader i idle hade jag blivit orolig.

Nej, det jag också sagt tidigare, tror inte det är någon fara att det är så och jag är inte heller orolig. Huruvida det är en bugg eller inte att det är så är något för AMD att reda ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Angående hög uppdateringsfrekvens så har jag samma problem. Min skärm är en 1440p 170Hz som max, men jag kan inte köra över 144Hz om minnet inte ska köras i full frekvens.

Det intressanta var att jag hade ett liknande problem med mitt gamla 1080Ti där kortet i 170Hz inte klockade ner sig till idle power state. Det gjorde det när jag sänkte till 144Hz men då fick jag flimmer då kortet gick ner till vila. En bugg Nvidia löste i sista drivrutinen (typiskt) innan jag fick tag i mitt 6800XT. Men jag kunde inte köra i 170Hz oavsett om jag inte ville att kortet skulle dra 60-70W konstant.

Så lite bättre med 6800XT nu då jag slipper flimmer och liknande. Det är inte hela världen, 144Hz går ju bra och det är ingen märkbar skillnad gentemot 170Hz. Men jag vill ju gärna köra skärmen i ett läge som den klarar och där kortet inte drar några extra W när man sysslar med skrivbordsuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ingen riktig fix. Det kommer nog en riktig fix för det där så småningom.

Nej det är ingen fix men en lösning för att hålla nere Hz tills det kommer en fix.
Om det nu nånsin kommer någon? Det där problemet finns ju även på 5000-serien.
Tempen sjunker lite på resten av kortet också när man kör det där trixet.

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta.

Fick hämtat ut det nya kortet i torsdags, ägnade två dagar till att bygga customloop och uppgradera till 5800X.
Idag när jag ska spela så får jag exakt samma problem som med det första kortet.

Körde lite Prime95 som har tuffat på utan några problem, det känns nästan som jag nöjer mig där så får butiken testa kortet. Det låter helt osannolikt, snart börjar jag leta efter kameror i väggarna för detta är rena dokusåpan.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Har skickat bugrapport på det där, ju fler som gör det desto snabbare borde de fixa det.

Jag skickade in en lång felrapport till AMD i förra veckan som jag först fick ett standardsvar på som bad mig installera om drivrutinerna med DDU-processen (vilket jag gjorde när jag fick mitt PowerColor 6900 XT). Svängde tillbaka mailet med ännu mer info (skrev sammanlagt ihop typ 1 4A med text med saker jag testat osv.) och bad dom läsa igenom min felrapport igen.

Efter ett par dagar fick jag detta till svar:

Skrivet av AMD Tech Support:

Thank you for your email.

I have reviewed your email thread once again and I have discussed with our internal team.

Yes, it’s a common behavior when you set 144hz the graphics card onboard memory will not clock down at idle and it clock downs when you reduce the refresh rate. Please note this does not impact any performance issues. If you are noticing any performance issue, please perform the clean installation of the driver which we have suggested in the previous response .

Thanks for contacting AMD

Ger mig inte allt för mycket hopp, men jag skickade in nästan samma felrapporter till både PowerColor och LG (har en 27GL850-B), men jag hoppas att AMD tar det på mer allvar om fler skickar in felrapporter om det. Jag har tillfälligt löst det hela genom att antingen köra HDMI med 100Hz eller Displayport med 120Hz.

En annan sak om någon har tips som AMD inte verkade intresserade av alls att svara på är detta (Har ej fått svar från varken LG eller PowerColor om det ännu):
När jag har min skärm inkopplad med Displayport så blinkar den "DisplayPort input" och "No signal" när datorn idlar och skärmen är släckt (eller ska vara släckt) ungefär var 3:e minut. Detta verkar inte hända när jag kör med HDMI (vilket jag gör nu för att inte bli tokig på att skärmen blinkar hela tiden när jag inte sitter vid datorn).

Slängde in signatur :)
Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC kört nu 2 dagar. Väldigt nöjd med kortet. Har aldrig haft så pass tyst kort. Även vid spelandet. Helt otroligt. Dock blev lite sugen att betala +500kr och köpa en Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ från komplett när den kommer in i lager. Vad tycker ni? +500kr är inte så mycket extra om man jämför 6800 med 6800XT eller hur?
Dagsläget kör jag med en Ryzen 5 3600 men funderar att byta ut den till en Ryzen 5600x också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Jag skickade in en lång felrapport till AMD i förra veckan som jag först fick ett standardsvar på som bad mig installera om drivrutinerna med DDU-processen (vilket jag gjorde när jag fick mitt PowerColor 6900 XT). Svängde tillbaka mailet med ännu mer info (skrev sammanlagt ihop typ 1 4A med text med saker jag testat osv.) och bad dom läsa igenom min felrapport igen.

Efter ett par dagar fick jag detta till svar:

Ger mig inte allt för mycket hopp, men jag skickade in nästan samma felrapporter till både PowerColor och LG (har en 27GL850-B), men jag hoppas att AMD tar det på mer allvar om fler skickar in felrapporter om det. Jag har tillfälligt löst det hela genom att antingen köra HDMI med 100Hz eller Displayport med 120Hz.

En annan sak om någon har tips som AMD inte verkade intresserade av alls att svara på är detta (Har ej fått svar från varken LG eller PowerColor om det ännu):
När jag har min skärm inkopplad med Displayport så blinkar den "DisplayPort input" och "No signal" när datorn idlar och skärmen är släckt (eller ska vara släckt) ungefär var 3:e minut. Detta verkar inte hända när jag kör med HDMI (vilket jag gör nu för att inte bli tokig på att skärmen blinkar hela tiden när jag inte sitter vid datorn).

Bra jobbat med felrapporten, stor eloge! Var dock kalldusch på svaret från AMD, med ett sådant svar så lär vi nog aldrig se en lösning av problemet med hög HZ och hög VRAM

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Jag skickade in en lång felrapport till AMD i förra veckan som jag först fick ett standardsvar på som bad mig installera om drivrutinerna med DDU-processen (vilket jag gjorde när jag fick mitt PowerColor 6900 XT). Svängde tillbaka mailet med ännu mer info (skrev sammanlagt ihop typ 1 4A med text med saker jag testat osv.) och bad dom läsa igenom min felrapport igen.

Efter ett par dagar fick jag detta till svar:

Ger mig inte allt för mycket hopp, men jag skickade in nästan samma felrapporter till både PowerColor och LG (har en 27GL850-B), men jag hoppas att AMD tar det på mer allvar om fler skickar in felrapporter om det. Jag har tillfälligt löst det hela genom att antingen köra HDMI med 100Hz eller Displayport med 120Hz.

En annan sak om någon har tips som AMD inte verkade intresserade av alls att svara på är detta (Har ej fått svar från varken LG eller PowerColor om det ännu):
När jag har min skärm inkopplad med Displayport så blinkar den "DisplayPort input" och "No signal" när datorn idlar och skärmen är släckt (eller ska vara släckt) ungefär var 3:e minut. Detta verkar inte hända när jag kör med HDMI (vilket jag gör nu för att inte bli tokig på att skärmen blinkar hela tiden när jag inte sitter vid datorn).

Tråkigt svar på en väldigt relevant felanmälan, har också felanmält problemet med hög minnesklocka i 144Hz. Detta borde ju ses som en bugg då det känns väldigt onödigt att minnet alltid ska köra på för fullt.

Jag har samma skärm (LG 27GL850-B) och kör den inkopplad med Displayport, men upplever inte samma problem som du gör då min skärm stänger av sig inom en minut när den inte får en bildsignal. Enkelt fix för din del är att stänga av skärmen när du går från datorn, ett klick och sedan ^ (pil upp) så är den av

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC kört nu 2 dagar. Väldigt nöjd med kortet. Har aldrig haft så pass tyst kort. Även vid spelandet. Helt otroligt. Dock blev lite sugen att betala +500kr och köpa en Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ från komplett när den kommer in i lager. Vad tycker ni? +500kr är inte så mycket extra om man jämför 6800 med 6800XT eller hur?
Dagsläget kör jag med en Ryzen 5 3600 men funderar att byta ut den till en Ryzen 5600x också.

Som du säger så är +500kr väldigt lite för ett 6800 XT då det är ett större prestandahopp än prisskillnaden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta längre... beställde en Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER Type C ^^
Blir spennande att testa. Hoppas att den är lika tyst som den sapphire 6800 pulse oc som jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta.

Fick hämtat ut det nya kortet i torsdags, ägnade två dagar till att bygga customloop och uppgradera till 5800X.
Idag när jag ska spela så får jag exakt samma problem som med det första kortet.

Körde lite Prime95 som har tuffat på utan några problem, det känns nästan som jag nöjer mig där så får butiken testa kortet. Det låter helt osannolikt, snart börjar jag leta efter kameror i väggarna för detta är rena dokusåpan.

Vad för fel?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC kört nu 2 dagar. Väldigt nöjd med kortet. Har aldrig haft så pass tyst kort. Även vid spelandet. Helt otroligt. Dock blev lite sugen att betala +500kr och köpa en Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ från komplett när den kommer in i lager. Vad tycker ni? +500kr är inte så mycket extra om man jämför 6800 med 6800XT eller hur?
Dagsläget kör jag med en Ryzen 5 3600 men funderar att byta ut den till en Ryzen 5600x också.

Tyvärr tror jag att den modellen Nitro+ av 6800 XT aldrig kommer finnas i lager för det priset hos Komplett, är nog bara en placeholder tills de får in fler kort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tyvärr tror jag att den modellen Nitro+ av 6800 XT aldrig kommer finnas i lager för det priset hos Komplett, är nog bara en placeholder tills de får in fler kort.

Mvh

Jag har en svag känsla att du har rätt i det. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vad för fel?

Efter 2-3h spelande så fryser sig hela datorn, efter 10 sekunder blir skärmarna svarta och efter 10 sekunder till så startar datorn om.

Var likadant med det andra grafikkortet som Inet verifierade fel på. Denna gången har jag uppgraderat till en 5800X, Rog strix B550-F och samma minnen jag använde på den förra setupen med 8700k/Asus Z370-A. Samsung EVO 850, ny Fractal 860w plat+.

Kortet funkar utmärkt om jag kör väldigt korta sessioner eller stänger ner spelet, startar om datorn bara för att ”vara safe” men direkt jag nöter lite så uppträder detta felet. Eventviewer visar ingenting, står bara kritisk omstart ungefär.

På förra systemet så testade jag uppdatera bios, installera om och uppdatera windows, klocka ner CPUn till stock, smart och seatools på ssdn, olika drivrutiner självklart med ddu/amd egna removal tool mellan, memtest, prime95 i flera timmar men problemet kvarstod.

Direkt jag testade ett 3070 (i brist på 3080) så försvann problemet direkt. När jag satte i igen så kom det tillbaka.

Nu är det samma visa på den nya datorn med Sapphire kortet. Alla stresstester som Cinebench, Prime95, Memtest osv funkar utmärkt men att spela går inte mer än som med tidigare kortet och allting fungerar felfritt med 3070 igen.

Söker jag på google typ ”6800xt pc feeze” så verkar det finnas andra med samma problem. Är så himla trött på att felsöka när man köpte ett ”värsting” gamingkort för att bara njuta.

Det kändes så jävla bra att få verifierat fel på förra kortet och komma hem med ett nytt, ”bättre” kort också står jag här nu igen med exakt samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Efter 2-3h spelande så fryser sig hela datorn, efter 10 sekunder blir skärmarna svarta och efter 10 sekunder till så startar datorn om.

Var likadant med det andra grafikkortet som Inet verifierade fel på. Denna gången har jag uppgraderat till en 5800X, Rog strix B550-F och samma minnen jag använde på den förra setupen med 8700k/Asus Z370-A. Samsung EVO 850, ny Fractal 860w plat+.

Kortet funkar utmärkt om jag kör väldigt korta sessioner eller stänger ner spelet, startar om datorn bara för att ”vara safe” men direkt jag nöter lite så uppträder detta felet. Eventviewer visar ingenting, står bara kritisk omstart ungefär.

På förra systemet så testade jag uppdatera bios, installera om och uppdatera windows, klocka ner CPUn till stock, smart och seatools på ssdn, olika drivrutiner självklart med ddu/amd egna removal tool mellan, memtest, prime95 i flera timmar men problemet kvarstod.

Direkt jag testade ett 3070 (i brist på 3080) så försvann problemet direkt. När jag satte i igen så kom det tillbaka.

Nu är det samma visa på den nya datorn med Sapphire kortet. Alla stresstester som Cinebench, Prime95, Memtest osv funkar utmärkt men att spela går inte mer än som med tidigare kortet och allting fungerar felfritt med 3070 igen.

Söker jag på google typ ”6800xt pc feeze” så verkar det finnas andra med samma problem. Är så himla trött på att felsöka när man köpte ett ”värsting” gamingkort för att bara njuta.

Det kändes så jävla bra att få verifierat fel på förra kortet och komma hem med ett nytt, ”bättre” kort också står jag här nu igen med exakt samma problem.

Vågar knappt säga detta så man får skäll av sweclockers medlemmar. Men hade samma problem med mitt 6800xt. Hade ett fractal 800w som var rätt gammalt. Uppgradera till be quiet 1200w så försvann krasherna. I mitt fall var det nätaggget.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vågar knappt säga detta så man får skäll av sweclockers medlemmar. Men hade samma problem med mitt 6800xt. Hade ett fractal 800w som var rätt gammalt. Uppgradera till be quiet 1200w så försvann krasherna. I mitt fall var det nätaggget.

Nä det känns lite som att man får på fan om man säger något "ont" om AMD. Jag köpte detta nätagget i mellandagarna på Inet, nu vet jag inte vad det är för testriggar de själva använder men skulle det vara något sådant så får de trolla med knäna och lösa det. Man borde tycka att AMDs ingenjörer borde veta vad deras egna kort kräver när de skriver 750W rekommenderat som i 99 fall av 100 är en överrekommendation för att försäkra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Nä det känns lite som att man får på fan om man säger något "ont" om AMD. Jag köpte detta nätagget i mellandagarna på Inet, nu vet jag inte vad det är för testriggar de själva använder men skulle det vara något sådant så får de trolla med knäna och lösa det. Man borde tycka att AMDs ingenjörer borde veta vad deras egna kort kräver när de skriver 750W rekommenderat som i 99 fall av 100 är en överrekommendation för att försäkra sig.

Tydligen får 6800xt och 6900xt fruktansvärda power spikes som får de allra bästa nätagg på fall.

Ser att du har 71A på din 12v lina, det borde räcka. Dock hade jag 70A på mitt fractal också. Det räckte inte.

På mitt 1200w nätt agg så har jag fyra 12v linor varav 76A är dedikerade till grafikkortet och 48A till CPU.

På ditt fractal ion så delar både gpu och cpu på 71A.

Citat:

Nä det känns lite som att man får på fan om man säger något "ont" om AMD

menade snarare att man inte ska skylla på nätagget, fast jag misstänker det endå

Be inet testa kortet med ett värsting nätagg.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Nä det känns lite som att man får på fan om man säger något "ont" om AMD. Jag köpte detta nätagget i mellandagarna på Inet, nu vet jag inte vad det är för testriggar de själva använder men skulle det vara något sådant så får de trolla med knäna och lösa det. Man borde tycka att AMDs ingenjörer borde veta vad deras egna kort kräver när de skriver 750W rekommenderat som i 99 fall av 100 är en överrekommendation för att försäkra sig.

Hur fungerar det om du undervoltar kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Nä det känns lite som att man får på fan om man säger något "ont" om AMD. Jag köpte detta nätagget i mellandagarna på Inet, nu vet jag inte vad det är för testriggar de själva använder men skulle det vara något sådant så får de trolla med knäna och lösa det. Man borde tycka att AMDs ingenjörer borde veta vad deras egna kort kräver när de skriver 750W rekommenderat som i 99 fall av 100 är en överrekommendation för att försäkra sig.

Jag kör mitt 6800 XT Nitro+, 5900X, 2 hårddiskar, 2 SSD, AIO och 5 fläktar på ett drygt ett år gammalt 750W utan några som helst problem. Har inte mätt hur många watt allt drar när det är maxbelastat dock.

Men, det sagt. Även ett nytt nätaggregat kan vara felaktigt, det kanske inte riktigt klarar vad det lovar när det kommer upp in en viss belastning. Att prova med ett annat kan vara en idé i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Tydligen får 6800xt och 6900xt fruktansvärda power spikes som får de allra bästa nätagg på fall.

Ser att du har 71A på din 12v lina, det borde räcka. Dock hade jag 70A på mitt fractal också. Det räckte inte.

På mitt 1200w nätt agg så har jag fyra 12v linor varav 76A är dedikerade till grafikkortet och 48A till CPU.

På ditt fractal ion så delar både gpu och cpu på 71A.

menade snarare att man inte ska skylla på nätagget, fast jag misstänker det endå

Be inet testa kortet med ett värsting nätagg.

Får se vad de återkommer med. Har också hört den teorin men även sett att folk har samma problem med tex Silverstone 1100W nätagg. Man får gärna skylla på nätaggen men man tycker att AMD borde ha bättre koll på sina egna prylar och kört ordentliga tester på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Får se vad de återkommer med. Har också hört den teorin men även sett att folk har samma problem med tex Silverstone 1100W nätagg. Man får gärna skylla på nätaggen men man tycker att AMD borde ha bättre koll på sina egna prylar och kört ordentliga tester på dessa.

https://www.kitguru.net/components/power-supplies/aris-bitzio...

Verkar vara en del brister på det nätagget.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Hur fungerar det om du undervoltar kortet?

Det provade jag med det första kortet, körde 1050mV som en "fix för coilwhine" som blev populärt snabbt efter releasen men det var samma visa. Provade även att klocka ner kortet lite men samma visa, allt återställdes såklart efter varje krasch men testade om och om igen.

Skrivet av Alphahanne:

Jag kör mitt 6800 XT Nitro+, 5900X, 2 hårddiskar, 2 SSD, AIO och 5 fläktar på ett drygt ett år gammalt 750W utan några som helst problem. Har inte mätt hur många watt allt drar när det är maxbelastat dock.

Men, det sagt. Även ett nytt nätaggregat kan vara felaktigt, det kanske inte riktigt klarar vad det lovar när det kommer upp in en viss belastning. Att prova med ett annat kan vara en idé i alla fall.

Belastningen är ganska låg egentligen, kollade Sweclockers test innan och i 4k Metro så drar ett system med 10900k OC 5GHZ, 32GB ram och 6800XT blyga 420w från uttaget i väggen. Nu spelar jag såklart i lägre upplösningen så låt säga 500W men även där finns det rejält i tak.

Kollar jag nuvarande 5800W så drar den ungefär 120W i spel, även om kortet skulle flåsa i 350W så är det inte i närheten.

Visst kan nya prylar vara defekta men Inet bekräftade fel på det första kortet, mer specifikt än så fanns inte beskrivet när jag frågade. Återstår att se vad de säger om Nitro+ som jag lämnade in idag.

Jag har alltid haft uppfattningen om att rek watt är väldigt generöst räknat för att gardera sig mot fel och gamla PSUer, vet att jag körde ett gammalt 7970 som var törstigt på sin tid på ett gammalt 550w nätagg man fick till ett chassi . Rejält underdimensionerat men fungerade felfritt med massor och fläktar och hårddiskar.

Jag skiter i vilken tillverkare jag har i datorn då det här med RT är ointressant för mig och i de senaste testerna så ligger ett 6800XT snäppet högre än 3080 men just nu vill jag bara ha ett grafikkort med denna prestandan som fungerar och inte får mig att sitta på tårna och tänka "ska det inte frysa snart" också helt plötsligt så händer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Skulle Inet säga att man får skaffa ett kraftfullare trots vad AMD rekommenderar så får jag väl skaffa ett sånt, de är säkert hyggliga nog att ta tillbaka/undersöka mitt nuvarande om det skulle vara så.