Fraktkostnader från Kina skenar – ökning med 500 procent på ett år

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av AplAy:

Nu tar jag delvis på mig äran att min kontroversiella tråd om frakt från Kina sådde ett frö eller två!

Då måste jag tyvärr vara elak och säga att jag inte sett din tråd förrän du skrev det här inlägget. Lovar att läsa igenom den senare!

Skrivet av AplAy:

OnT: Inte för att vara den men 30 kr (vi säger 40 kr för att vara säkra) prisökning på grafikkort styckvis är ju inte så farligt om det läggs på slutkunden? Å andra sidan lär det vara fler fraktvägar än bara från Kina så det lär väl bli ett par hundralappar i värsta fall innan det nått svenska butikshyllor och lager?

Mycket riktigt och det därför har vi tog med flera exempel i artikeln! En i förhållandet liten produkt (grafikkort) med högt pris påverkas inte mycket, om ens något alls när det handlar om 30-40 kronor. Det är skillnad på ett prisvärt chassi som Phanteks Eclipse P400A som kostar 799 kronor och det skulle få ett påslag om ~150 kronor på grund av att fraktkostnaden skjutit i höjd.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jo tack, Håller precis på att handla upp material från Kina. Covid + kinesikt nyår rimmar illa

Har fått priser på allt från 9300-13000 dollar för en 40ft till 4900-11700 för en 20 ft till göteborg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Perfekt tillfälle och tänka om och modernisera tågbanorna från Kina -> Ryssland -> EU, perfekt tillfälle för båda att tjäna massvis med pengar samtidigt som frakten går från några månader till dagar/veckor.

Men det är 2 bakåtsträvare till länder så det är väl hopplöst.

Fler high end fabs i EU skulle heller inte skada, vi måste ju ha kisel någonstans inom Europa.

Blir nog svårt skulle jag säga. De största fraktfartygen tar 14.000 TEU:s på ett lass. Ett godståg tar 50 vagnar här i Sverige och tydligen upp till 100 vagnar i USA. Det blir många tåg som måste gå för att ersätta varje fraktfartyg även om vi skulle bygga en specialräls för ändamålet som då kan ta 100 vagnar så blir det 1400 tåg för varje fraktbåt. Hur många båtar det går från Kina till Europa får du googla på själv

Faktaruta TEU
TEU är en förkortning av twenty-foot equivalent unit, på svenska tjugofotsekvivalent.
TEU är ett mått på hur många containrar med längd 20 fot (6,10 meter), bredd 8 fot (2,44 meter), höjd 8,6 fot (2,59 meter) ett fartyg kan lasta eller vilken volym som passerar igenom en hamn. I dag är oftast en container 40 fot (FEU), vilket motsvarar två TEU.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag missar säkert något här men varför tar man inte med sig lika många containrar tillbaka som man lastar av?

Permalänk
Medlem

Om man räknar på ett helt datorbygge med ca 10 komponenter kan det ju lätt bli ett pålägg om 500kr. Är ju ändå en märkbar skillnad för alla ~10k byggen.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Fonclbrich:

Dags att börja producera datorkompontenter mer lokalt då, jag skulle föredra att köpa grafikkort från min lokala tillverkare

Enbart om den är ekologisk också.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag missar säkert något här men varför tar man inte med sig lika många containrar tillbaka som man lastar av?

Skeppen går inte lika tätt när länder stänger ner och inte har något att skicka med skeppet ut, Stop här och där får ringar på vattnet och stör hela frakt kedjan

Permalänk
Medlem

Som konstaterat så är frakten fortfarande ganska billig sett till absoluta tal. Med ökade krav på att transporterna dessutom ska bli mer miljövänliga och släppa ut färre partiklar och mindre mängd svaveloxider kommer också fartygsdriften att bli dyrare.

Skrivet av Kasken:

Att frakt generellt sedan lång tid tillbaks varit "för billig" är absolut ingen osanning eller överdrift...

Japp. Jag höll på att smälla av för ~20 år sedan när min lokala ICA-handlare sålde gul lök importerad från Nya Zeeland och den kostade ~5 kr/kg.

Skrivet av Meathim:

Gå ned till byn, beställa ett grafikkort, gå till den lokala krogen och ...

... dricka en öl som producerats i grannhuset.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Myhybris:

Jo tack, Håller precis på att handla upp material från Kina. Covid + kinesikt nyår rimmar illa

Har fått priser på allt från 9300-13000 dollar för en 40ft till 4900-11700 för en 20 ft till göteborg.

Oj, det är en bra bit upp från de 9 000–11 000 dollar jag fått höra om (speciellt för TEU!). Är det prishöjningar som skett nyligen och har ett direkt samband med det kinesiska nyåret?

Om du vill gå in på mer detaljer och bidra till en uppföljande artikel får du gärna dra iväg ett PM!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Så kan det gå när man målat in sig i ett hörn med att outsourca allt till Kina.

Japp! Kan bli jobbigt framöver för många. Finns mängder av artiklar men här är en relativt ny

https://www.theverge.com/platform/amp/2019/1/28/18200330/why-...

Vi såg ju även failen under Corona.
Fattar inte hur man vågar sätta sig i en sån sits, men problemet är väl att prispressen på marknaden gör att alla tvingas åt samma håll.

Jag tänker ju mer tvärtom, in-sourca ”allting” så man är helt självgående som land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Japp! Kan bli jobbigt framöver för många. Finns mängder av artiklar men här är en relativt ny

https://www.theverge.com/platform/amp/2019/1/28/18200330/why-...

Vi såg ju även failen under Corona.
Fattar inte hur man vågar sätta sig i en sån sits, men problemet är väl att prispressen på marknaden gör att alla tvingas åt samma håll.

Jag tänker ju mer tvärtom, in-sourca ”allting” så man är helt självgående som land.

Fast hur ska det gå ihop rent ekonomiskt? Är du villig att betala för de produkter som är tillverkade med svenska löner/avgifter? Bara hemelektronik blir ju sanslöst dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag tänker ju mer tvärtom, in-sourca ”allting” så man är helt självgående som land.

Bäst om det vore utspritt, så man inte har alla ägg i samma korg, oberoende av var korgen står.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Du skulle tyvärr inte ha råd?

Är det så självklart? De stora kostnaderna i moderna datorsystem ligger i komponenter som inte tillverkas i Kina. Visst skulle lokal produktion bli dyrare - men hur mycket dyrare? Det var länge sedan som en kinesisk lön låg på några kronor per dag, idag tjänar man i de stora städerna där produktionen faktiskt sker ungefär samma summor som vi tjänade på femtiotalet här hemma i Sverige, en tid när Sverige var en av världens rikaste länder.

Permalänk
Medlem

Perfekt, först drunknar vi i skräp wish prylar, sen fylls varenda websida på nätet med reklam för små copy/paste webbshoppar som säljer wish skräp till 10x priset och nu kommer wish skräpet kosta lika mycket som kvalitetsgrejer p.g.a frakten.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Oj, det är en bra bit upp från de 9 000–11 000 dollar jag fått höra om (speciellt för TEU!). Är det prishöjningar som skett nyligen och har ett direkt samband med det kinesiska nyåret?

Om du vill gå in på mer detaljer och bidra till en uppföljande artikel får du gärna dra iväg ett PM!

Mycket har att göra med nyåret och osäkerheten på priser efter. Skräckexemplet på 11700/TEU är antagligen för att leveratören ville ta höjd för inte riskera något. Annars fick jag mer "rimliga" förslag på runt 5800/TEU för skeppning i slutet på februari från andra leverantörer.

Skall gå en båt mot Gbg 4 mars och där verkar priserna ligga runt 4500/TEU, dock med reservation att vi får stå för eventuell förändring om priserna går upp, så väldigt osäkert. Fortfarande 2-3ggr högre taxor än innan pandemin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kina har faktiskt hållit på och byggt tågräls tvärs över asien, och kanske in i europa också - jag vet inte exakt hur långt/var den går - i åratal nu just för att befästa sin position som exportör, och som viktig investerare i andra länder också för den delen. Kallas silk railroad vill jag minnas, inofficiellt iallafall.

Du tänker säkert på Belt and Road, men det är mycket mer än bara tågräls utan en strategi för att bygga upp en global infrastruktur: https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative

Faktiskt ett oerhört fascinerande projekt. När Sverige öser biståndspengar över korrupta FN-tjänstemän, och muslimska terrorister väljer istället Kina att bygga upp något som länderna kommer ha nytta av nu och kommande 100 åren.

Skrivet av Oliver91:

Och vi behöver inte konsumera som vi gör idag för att rädda vår jord heller... vi behöver inte ha den nyaste och senaste tekniken överallt i hemmet.

Tror du befinner dig på fel sida för att ha den åsikten. Får jag rekommendera att du håller dig till https://www.alternativ.nu/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Perfekt, först drunknar vi i skräp wish prylar, sen fylls varenda websida på nätet med reklam för små copy/paste webbshoppar som säljer wish skräp till 10x priset och nu kommer wish skräpet kosta lika mycket som kvalitetsgrejer p.g.a frakten.

Rätt bra lösning på problemet, kanske vi har tur att dom där skitaffärerna självdör

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Du tänker säkert på Belt and Road, men det är mycket mer än bara tågräls utan en strategi för att bygga upp en global infrastruktur: https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative

Faktiskt ett oerhört fascinerande projekt. När Sverige öser biståndspengar över korrupta FN-tjänstemän, och muslimska terrorister väljer istället Kina att bygga upp något som länderna kommer ha nytta av nu och kommande 100 åren.

Tror du befinner dig på fel sida för att ha den åsikten. Får jag rekommendera att du håller dig till https://www.alternativ.nu/

Nädå, har bara slutat köpa skit som pajar efter 1 minut.. så inga elverktyg från biltema/jula av billigaste sort, inga billiga datorkomponenter, inga billiga mobiltelefoner.. köper det jag tror kan hålla många år framöver för att vara snäll mot min plånbok.

köper också betydligt mer begagnat idag än vad jag gjorde förr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Kemikalieskatten är ännu en verkningslös skatteintäkt de hittat på.

Nää.
Det var alliansen som hade frågan uppe angående reglering av hormonstörande ämnen i vår omgivning. Alliansen gick igenom frågan. Alliansen tillsatte sedan en utredning på området. Alliansen valde frågeformulering för utredning samt utredningschef.
Utredningen hade ett gäng områdesexperter som tittade på alternativ. Förslaget gavs att utfasningen av en del flamskydd bör göras med beskattning. Politikerna är inte områdesexperter på vilka sätt som är bäst att fasa ut giftiga ämnen i vår omgivning så de har gått på experternas linje när det väl var dags att ta beslut efter att utredningen blev klar.

Ja - under tiden som utredningen fortlöpte så bytte vi regering. Så de som i slutändan gav OK till utredningens föreslagna väg var socialdemokraterna och MP.
Men det var alltså inte MP som hittade på kemikalieskatten ;). Det blir missvisande att påstå det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Blir nog svårt skulle jag säga. De största fraktfartygen tar 14.000 TEU:s på ett lass. Ett godståg tar 50 vagnar här i Sverige och tydligen upp till 100 vagnar i USA. Det blir många tåg som måste gå för att ersätta varje fraktfartyg även om vi skulle bygga en specialräls för ändamålet som då kan ta 100 vagnar så blir det 1400 tåg för varje fraktbåt. Hur många båtar det går från Kina till Europa får du googla på själv

Faktaruta TEU
TEU är en förkortning av twenty-foot equivalent unit, på svenska tjugofotsekvivalent.
TEU är ett mått på hur många containrar med längd 20 fot (6,10 meter), bredd 8 fot (2,44 meter), höjd 8,6 fot (2,59 meter) ett fartyg kan lasta eller vilken volym som passerar igenom en hamn. I dag är oftast en container 40 fot (FEU), vilket motsvarar två TEU.

1. Tåg går enkelt att göra helt elektriskt, snack om det på fraktfartyg också men det är 50-100 år bort innan det händer.

2. Du kan ställa 50 tåg i rad om det behövs så hur mycket ett tåg tar är irrelevant, frakttåg har minimal personalstyrka, ett fraktfartyg har 20-100 pers som ska betalas och födas 24/7 hur många månader som helst och en inte så vild gissning är att en tågförare kostar mindre än vem som helst på fraktfartyget per timme.

3. Kör du tåget genom större städer får du mer utspridning och mer handel åt båda hållen, något fartyg måste spendera flera dagar på för av/pålastning, på tåg gör man bytet på några timmar.

4. Rälsen kan användas för passagerartåg också.

5. Fraktfartyg står enligt google för 18% av världens luftföroreningar, en stor del av skiten hamnar rakt in i havet.

6. Ganska säker på att alla fraktfartyg inte når upp till 14000 TEU, utan handlar om en handfull som ligger i den klassen, storleken på tåg är dock ganska samma oavsett var i världen du tittar.

7. Tågrån kanske blir poppis igen och polisernas elittrupper får äntligen leva ut sina "Under Siege 2" fantasier.

Edit: Var 18% av vissa föroreningar, 2-3% av resten, fortfarande gigantiska mängder för att folk ska få kinapaket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

1. Tåg går enkelt att göra helt elektriskt, snack om det på fraktfartyg också men det är 50-100 år bort innan det händer.

Elektriska fraktfartyg tror inte jag heller på. Mindre passagerarbåtar är inga problem men inte fraktfartyg, än iallafall.

2. Du kan ställa 50 tåg i rad om det behövs så hur mycket ett tåg tar är irrelevant, frakttåg har minimal personalstyrka, ett fraktfartyg har 20-100 pers som ska betalas och födas 24/7 hur många månader som helst och en inte så vild gissning är att en tågförare kostar mindre än vem som helst på fraktfartyget per timme.

Du har helt rätt men det blir ett väldigt långt tåg med de tillhörande vagnarna, men absolut kan det funka. Men blir knepigt om man ska blanda passagerartåg och frakttåg på samma räls.
Hittade en siffra på 30 besättningsmän på en båt. De tjänar garanterat mer än de flesta tågförare.

3. Kör du tåget genom större städer får du mer utspridning och mer handel åt båda hållen, något fartyg måste spendera flera dagar på för av/pålastning, på tåg gör man bytet på några timmar.

Har du 50 tåg a 100 vagnar så kommer nog av och pålastning också ta sin lilla stund.

4. Rälsen kan användas för passagerartåg också.

Se 3:an, hastigheten är olika på passagerartåg och godståg många gånger.

5. Fraktfartyg står enligt google för 18% av världens luftföroreningar, en stor del av skiten hamnar rakt in i havet.

Hur stor del kommer tågen ta om varje fartyg i största klassen ska ersättas med 100 tåg? Krävs mer el som kommer kräva mer utsläpp osv.

6. Ganska säker på att alla fraktfartyg inte når upp till 14000 TEU, utan handlar om en handfull som ligger i den klassen, storleken på tåg är dock ganska samma oavsett var i världen du tittar.

Finns tydligen nu också båtar som klarar 18000 TEU. Vet inte hur många det är men läste att Mearsk beställt nio stycken till. Ingen aning hur många det finns innan men säkerligen många i storleken större än 10000 TEU.

7. Tågrån kanske blir poppis igen och polisernas elittrupper får äntligen leva ut sina "Under Siege 2" fantasier.

Är ett stort problem på sjön också då lasten är otroligt värdefull med 14000 containrar fyllda med allt från bilar till plastbitar.

Edit: Var 18% av vissa föroreningar, 2-3% av resten, fortfarande gigantiska mängder för att folk ska få kinapaket.

Själv försöker jag handla svenskt men mycket måste skickas från Asien. Än så länge har jag inte provat alla dessa sidor i kina likt Wish.com.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Dåligt skämt: Om allt tillverkas i Kina, varför inte bara tillverka fler containrar?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vart tillverkar fractal design sina chassin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

... Visst skulle lokal produktion bli dyrare - men hur mycket dyrare? Det var länge sedan som en kinesisk lön låg på några kronor per dag, ...

Man kan ju undra vad arbetskostnaden ligger på till att börja med. De flesta produktionslinor är redan högt automatiserade och i Sverige har vi billig och tillförlitlig el- och vattenförsörjning. Ser man bara till att förlägga fabrikerna en längre bit från storstadsområdena så är dessutom tomtmarken billig.

Skrivet av GuuFi:

2. Du kan ställa 50 tåg i rad om det behövs så hur mycket ett tåg tar är irrelevant, ...
4. Rälsen kan användas för passagerartåg också.

Det finns en hel del faktiska begränsningar för hur många tågset som samtidigt kan trafikera en viss järnvägssträcka. Det är en av orsakerna till alla tågförseningar i Sverige och också anledningen till att inte mer gods skickas med tåg inom Sverige. Om man dessutom vill att gods- och passagerartrafik ska samsas på samma spår blir effekten antingen att, som i Sverige, godstågen hela tiden får stanna och vänta på att passagerartåg ska köra om eller så kommer passagerartågen att få hålla en mycket lägre hastighet anpassad efter de tunga godstågen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Nått tips på internetkällor där man kan hålla sig mer uppdaterad om just internationell logistik? Tips på kurslitteratur inom ämnet internationell logistik? Jag vill gräva ner mig mer i ämnet för att slippa okunnigt dampa på min Kinabeställning!

Kul att du är intresserad
Det du frågar om är ganska generellt och kanske något svårt att pinpointa vilken del du finner mest intresse av.
Man kan väl säga att internationell logistik kan beröra allt ifrån strategier över produktion och var den skall vara placerad utifrån perspektiven tillgång på personal och kompetens, råvaror som skall levereras och hur snabbt du kan mata produktionen (och i rätt tid), Center of Gravity på var färdiga produkter skall vidare (produktionens kunder), leverantörsval från länder du importerar ifrån, både produktion men även fraktbärare etc etc etc.
En annan stor gren är bland annat produktionslogistik (om du är intresserad där så använde jag mig själv av "Logistikens grunder") som berör olika intressenter/avdelningar.
Är du mer inne på själva transportflöden och just sjöfrakt i detta fall så kan jag rekommendera Alphaliner. Osäker dock om en privatperson kan komma åt den. Ganska så dyr, så är nog en fördel om ditt jobb har intresse av den och vill betala åt dig.
Den berör shippingrelaterade frågor så som infrastruktur och utvecklingen av hamnar/kranar/etc samt rederier, deras båtar, olika slingor och utvecklingen där. Den tar även upp internationella organ som styr och ställer över till exempel bränslen. Senast för ett år sedan så var ämnet "IMO 2020" väldigt aktuellt där man krävde rederierna på att installera "tvättmaskiner" så kallade scrubbers, alternativt att gå över från bränslet IMO380 till VLSFO för att minska utsläpp av svavel.

Går skriva en hel uppsats om ämnet, så frågan är nog mer vad exakt du vill veta mer om eftersom informationen ser olika ut beroende på vilken del i ett helt flöde man hanterar.

Permalänk
Medlem

"Nära till hands för SweClockers medlemmar är ett datorchassi, där det idag finns många prisvärda och högkvalitativa alternativ"

Tänkte redan för 10 år sedan att chassilådan bara är luft och väldigt bökig att få in i bilen/få hem.
Dags för chassitillverkarna att göra Ikea Editions av sina chassin där man kan beställa dem billigare men omonterade och i mindre, plattare och mer behändiga paket.
Chassin som är svårskruvade och svårmoddade där paneler, burar är nitade gillar jag inte. Hade varit så mkt lättare om det bara satt skruv överallt. Då kan man ju lätt ta bort och ändra på chassit, ta bort hdd burar etc som i billigare chassin brukar vara ditnitade.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Tycker inte om att så många är beroende av en skurkstat som Kina. Dagen de har en fungerande demokrati, sure. Men innan det händer lär de ha ett inbördeskrig eller liknande kris gissar jag. Diktaturer försvinner ju aldrig utan starkt motstånd tyvärr.

På 1500-talet styrdes Sverige av diktatorn Gustav Vasa. Nuförtiden har vi demokrati. Med din logik måste vi alltså ha haft ett inbördeskrig någon gång mellan 1500-talet och 2000-talet. Skulle du kunna upplysa mig om vad det skulle vara för inbördeskrig?

Samma fråga kan man för övrigt ställa om Sydkorea, Storbritannien, Spanien och flera andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Man kan ju undra vad arbetskostnaden ligger på till att börja med. De flesta produktionslinor är redan högt automatiserade och i Sverige har vi billig och tillförlitlig el- och vattenförsörjning. Ser man bara till att förlägga fabrikerna en längre bit från storstadsområdena så är dessutom tomtmarken billig.

Det finns en hel del faktiska begränsningar för hur många tågset som samtidigt kan trafikera en viss järnvägssträcka. Det är en av orsakerna till alla tågförseningar i Sverige och också anledningen till att inte mer gods skickas med tåg inom Sverige. Om man dessutom vill att gods- och passagerartrafik ska samsas på samma spår blir effekten antingen att, som i Sverige, godstågen hela tiden får stanna och vänta på att passagerartåg ska köra om eller så kommer passagerartågen att få hålla en mycket lägre hastighet anpassad efter de tunga godstågen.

En tågbana på 6000km eller whatever med bara stopp i större städer har plötsligt mindre begränsningar än en tunnelbana på 30km med 20 stopp.

Tågförseningarna i Sverige beror på något helt annat, nästan ingen åker med dem sedan lönerna ökade till skyarna för de som arbetar med det samtidigt som priserna är 5x högre än andra länder i Europa, billigare att åka bil ensam än att ta tåget, sjukt men tyvärr sant.

Sverige är absolut sämsta exemplet för hur tåg ska fungera, ta valfritt annat land i EU så har du nog vettigare lösningar som inte är försenade.

Att ett godståg får vänta i 10 minuter påverkar i det stora hela ingenting, men återigen ilandsproblem i Sverige, verkar fungera felfritt i andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag missar säkert något här men varför tar man inte med sig lika många containrar tillbaka som man lastar av?

För att de går inte ToR, containerskeppen har normalt en fast rutt runt jorden och går inte med tomma containrar. Skulle vara alldeles för oekonomiskt, de där stora bjässarna drar helt säkert 50m3 diesel /tjockolja(minst) per dygn.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast hur ska det gå ihop rent ekonomiskt? Är du villig att betala för de produkter som är tillverkade med svenska löner/avgifter? Bara hemelektronik blir ju sanslöst dyrt?

Betalar du hellre 100kr till din granne än 500kr till dig själv? Betalar du hellre 500kr till random kines (no offense) än 1000kr till någon i din egen familj?

Begreppet dyrare är ju irrelevant om man inte tittar på helheten. Vem betalar man till.