Rädda hemmavideor på VHS och Betamax

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

640x480 är inte PAL utan NTSC (det är också VGA) så kan du inte läsa in filmen i PAL (576 linjer) ?

Vad menar du?

Så här ser MP4-format alternativen ut:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

640x480 är inte PAL utan NTSC (det är också VGA) så kan du inte läsa in filmen i PAL (576 linjer) ?

Hittade nu det där med 576 linjer. Originalfilen som är MPEG har 576 linjer och 25 bilder per sekund.

Jag kan dock inte spela upp MPEG-filen i Windows Media Player (bilden försvinner). Jag vill välja rätt filformat (framtidssäkert format) och kunna spela upp/redigera både i Windows och Mac.

Permalänk
Inaktiv

https://www.diamondmm.com/faq-items/arcsoft-showbiz-file-expo...

Läste här att MP4 rekommenderades för YouTube (ej mitt syfte) men också för arkivering.

Formaten QTMOV visas ej för mig i listan, men övriga gör + MPEG2.

Permalänk
Inaktiv

Gick igenom fler filformat och alla i standard och hög kvalitet är på 30 bilder per sekund (eller mer exakt 29,97 bilder per sekund). MPEG2 i låg kvalitet ger 24 bilder per sekund och MP4 i låg kvalitet ger 15 bilder per sekund.

Edit: Jag kan gå in i inställningar bredvid kvalitet/hastighet och välja 15 b/s, 23,976 b/s, 24 b/s, 29,97 b/s och 30 b/s. Upplösningar: 176x144, 320x240, 352x240, 640x480, 704x480, 720x480, 1280x720, 1440x1080, 1920x1080.

Permalänk
Inaktiv

Blev många inlägg nu, men eftersom originalfilen i MPEG2 har korrekt format (720x576, 25 b/s) så kanske jag ska använda något annat program för att skapa MP4 i PAL-format? För nuvarande filformat MPEG2 verkar inget vidare när det inte enkelt spelas upp. Medföljande programvara verkar spela in i PAL och MPEG2, men det finns inget sätt för mig att konvertera/spara i MP4-format och behålla PAL.

Tar gärna emot tips/förslag på hur jag ska göra.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att scanna via t.ex. vmix. Man kan testa gratis i 60-dagar, har möjlighet att välja just exakt vilken upplösning och bitrate man själv vill, hur den ska hantera interlace. Det är bara dumt att spara i t.ex. 720p eller högre om materialet är 240p, 360p, etc. från början.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av High1ander:

Jag kan rekommendera att scanna via t.ex. vmix. Man kan testa gratis i 60-dagar, har möjlighet att välja just exakt vilken upplösning och bitrate man själv vill, hur den ska hantera interlace. Det är bara dumt att spara i t.ex. 720p eller högre om materialet är 240p, 360p, etc. från början.

Vad menar du med scanna?

Jag har ju redan spelat in ca 30 min, men det är i MPEG2-format. Undrar hur jag får det i MP4-format och behålla PAL. Menar du att det programmet (vmix) kan göra det medföljande programvaran kan (ShowBiz) d.v.s. spela in från videofångstadaptern?

Ja, det känns dumt att spara i högre upplösning är vad vad det är.

Permalänk
Medlem

Även om det verkar ligga en bra bit ovanför den här trådens ambitionsnivå så skulle jag vilja rekommendera http://www.digitalfaq.com
Bra guider med hur man digitaliserar olika format på bästa sätt och förklaringar för en massa olika saker. Bra forum med kunnigt folk också.

Permalänk
Inaktiv

Läste på Blocket att de som säljer sina tjänster också levererar i MPEG2-format. Blir inte klok på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Blev många inlägg nu, men eftersom originalfilen i MPEG2 har korrekt format (720x576, 25 b/s) så kanske jag ska använda något annat program för att skapa MP4 i PAL-format? För nuvarande filformat MPEG2 verkar inget vidare när det inte enkelt spelas upp. Medföljande programvara verkar spela in i PAL och MPEG2, men det finns inget sätt för mig att konvertera/spara i MP4-format och behålla PAL.

Tar gärna emot tips/förslag på hur jag ska göra.

Med originalfilen, menar du då den som videofångaren + program skapat? Eftersom den redan är digital blir alla andra (typ) förändringar av format till det sämre. Låt den vara i mpeg2, det är också standard som ungefär alla program (VLC, etc) kommer att kunna spela upp framöver. Om några år kan du köra filmerna genom någon AI-uppskalningstjänst och kanske få ganska förbluffande resultat.

Det finns ingen som helst vits med att gå från 25 bilder/s till 30 bilder/s, det blir bara sämre.

Jag gissar att en del "blocket"-personer använder VHS till DVD/hårddiskinspelare och dessa brukar ha mpeg2. Andra använder kanske videofångare liknande den du har, men förhoppningsvis med lite bättre videobandspelare, s-videokabel osv.

Det man kan göra för att slippa mpeg2 är att gå direkt till mp4 genom att använda ett annat inspelningsprogram, typ OBS, kanske VLC, etc. Men vinsten blir inte gigantisk.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Saxat från https://support.microsoft.com/sv-se/topic/filtyper-som-st%C3%...

Citat:

Eftersom det bara finns en videoavkodare för MPEG-1 i Microsoft Windows-operativsystem går det inte att spela upp MPEG-2-strömmar i Windows Media Player utan en extra MPEG-2-videoavkodare (även kallad DVD-avkodare). Mer information om hur du köper DVD-avkodarpaketen, finns på följande Microsoft-webbplats:

Så jag behöver köpa ett DVD-avkodarpaket?

Det står även följande om MPEG1:

Citat:

MPEG-1 (.mpeg, .mpg, .m1v) Den här standarden möjliggör kodning av progressiv video med en överföringshastighet på 1,5 miljoner bitar per sekund (bit/s). Filformatet är särskilt avsett för video-CD- och CD-i-media. De vanligaste implementeringarna av MPEG-1-standarden ger en videoupplösning på 352x240 vid 30 bildrutor per sekund (fps). MPEG-1 ger något lägre kvalitet än vanlig VHS.

Tänkte annars om jag skulle spela in i MPEG1 istället för MPEG2 men det står att det är lägre kvalitet än vanlig VHS. Så det låter ju inte som ett vettigt alternativ heller.

Finns online konverterare när man söker på "mpeg to mp4" men känns fel att använda. Tycker jag borde kunna göra det på datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Med originalfilen, menar du då den som videofångaren + program skapat? Eftersom den redan är digital blir alla andra (typ) förändringar av format till det sämre. Låt den vara i mpeg2, det är också standard som ungefär alla program kommer att kunna spela upp framöver. Om några år kan du köra filmerna genom någon AI-uppskalningstjänst och kanske få ganska förbluffande resultat.

Det finns ingen som helst vits med att gå från 25 bilder/s till 30 bilder/s.

Ja, jag menar den som videofångaren + program skapat. Hur ska jag kunna spela upp eller visa/dela den om den är i MPEG2? Jag kan inte ens se den i Windows Media Player, endast i programmet som skapade den. Jag vill ju kunna se, dela och redigera.

Edit: Hämtade VLC som kunde spela upp. Frågan är bara hur jag redigerar det sen när jag vill. Kan jag spela upp det med QuickTime på Mac? Kan jag redigera det i iMovie?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pirum:

Det man kan göra för att slippa mpeg2 är att gå direkt till mp4 genom att använda ett annat inspelningsprogram, typ OBS, kanske VLC, etc. Men vinsten blir inte gigantisk.

OBS? Jag har VLC och hittade "öppna fångstenhet" men hittar inget där.

Funderar helt ärligt på lämna tillbaka den och betala mer för Elgatos videofångare, den ska tydligen erbjuda MP4 https://www.elgato.com/en/video-capture

Jag vill kunna redigera (och i iMovie) utan att förlora kvalité genom att konvertera från ett format till ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vad menar du med scanna?

Jag har ju redan spelat in ca 30 min, men det är i MPEG2-format. Undrar hur jag får det i MP4-format och behålla PAL. Menar du att det programmet (vmix) kan göra det medföljande programvaran kan (ShowBiz) d.v.s. spela in från videofångstadaptern?

Ja, det känns dumt att spara i högre upplösning är vad vad det är.

I princip alla "capture kort", t.ex. Elgato eller något från Clas Ohlsson, Kjell, Jula, etc. gör bara så datorn kan få signalerna, själva korten "kodar" inte generellt sett. Utan det är programvaran som "kodar" det som spelas upp från t.ex. VHS-bandspelaren --> Capture card --> Program som bandar.

Det är sämst att spela in t.ex. mpeg2 eller något annat och sen koda om igen. T.ex. när jag nyligen skaffa nytt capture kort så var medföljande programvaran sämst, och t.ex. Premiere Pro stöder inte den sortsen capture card...

OBS som är ett program likt Vmix kan fånga (OBS är helt gratis), men då när jag testa snabbt där så var man tvungen att välja 720p eller 1080p, vilket är helt slöseri för så lågupplöst material i 4:3...

Så jag fortsatta att testa runt tills jag hitta Vmix (som sagt gratis 60-dagar och ingen watermark eller begränsning för den storlek VHS passar för). Där kan jag t.ex. ställa in så jag bandar allt i Standard PAL-upplösning, vilket är lagom då det är vad VHS-bandspelaren spottar ut och även om VHS är lägre upplösning så går det inte rakt av att jämföra/konvertera "analoga lines" mot "digitala pixlar", så lite overhead kan vara bra.

T.ex. nu så bandar jag i Standard PAL 25 eller 50mbit som redan då är overkill för VHS, men blir nog närmare 1TB data när alla band är fångade.

Grejen är att VHS och Standard PAL är så himla låg upplösning så inga problem alls för en dator som är 10 år gammal att scanna och koda av. Så i princip alla "capture kort" är bra nog. Jag var dock tvungen att köpa nytt nu eftersom en gammal jag hade inte stöddes av Windows 10 (10 år gammal model). Min CPU ligger på 6-8% nu när den kör Vmix och bandar.

I Vmix kan man ställa in också så den gör nytt klipp efter 10 min, eller 5 min, osv... Själv så låter jag den bara kötta på så kör jag genom den i Davinci Resolves mediahanterare sen. Genom den så kan man klippa upp ut utan att behöva koda om klippen, så man blir av med slask eller delar upp klipp om man vill. Davinci Resolve finns som gratisversion också.

Banda också i mp4 h264, banda inte i h265 då det är mycket mer CPU-krävande och har väldigt lite vinster i kvalite på så små upplösningar.

Skrivet av anon315148:

OBS? Jag har VLC och hittade "öppna fångstenhet" men hittar inget där.

Funderar helt ärligt på lämna tillbaka den och betala mer för Elgatos videofångare, den ska tydligen erbjuda MP4 https://www.elgato.com/en/video-capture

Jag vill kunna redigera (och i iMovie) utan att förlora kvalité genom att konvertera från ett format till ett annat.

Byt inte kort, det är som sagt bara programvaran du behöver byta, Vmix eller OBS. Finns säkert fler men jag sluta leta när Vmix var så bra (lite irriterad att Premiere Pro eller Davinci Resolve inte stödjer sånt, två riktiga proffs-program som jag annars alltid jobbar i).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av High1ander:

I princip alla "capture kort", t.ex. Elgato eller något från Clas Ohlsson, Kjell, Jula, etc. gör bara så datorn kan få signalerna, själva korten "kodar" inte generellt sett. Utan det är programvaran som "kodar" det som spelas upp från t.ex. VHS-bandspelaren --> Capture card --> Program som bandar.

Det är sämst att spela in t.ex. mpeg2 eller något annat och sen koda om igen. T.ex. när jag nyligen skaffa nytt capture kort så var medföljande programvaran sämst, och t.ex. Premiere Pro stöder inte den sortsen capture card...

OBS som är ett program likt Vmix kan fånga (OBS är helt gratis), men då när jag testa snabbt där så var man tvungen att välja 720p eller 1080p, vilket är helt slöseri för så lågupplöst material i 4:3...

Så jag fortsatta att testa runt tills jag hitta Vmix (som sagt gratis 60-dagar och ingen watermark eller begränsning för den storlek VHS passar för). Där kan jag t.ex. ställa in så jag bandar allt i Standard PAL-upplösning, vilket är lagom då det är vad VHS-bandspelaren spottar ut och även om VHS är lägre upplösning så går det inte rakt av att jämföra/konvertera "analoga lines" mot "digitala pixlar", så lite overhead kan vara bra.

T.ex. nu så bandar jag i Standard PAL 25 eller 50mbit som redan då är overkill för VHS, men blir nog närmare 1TB data när alla band är fångade.

Grejen är att VHS och Standard PAL är så himla låg upplösning så inga problem alls för en dator som är 10 år gammal att scanna och koda av. Så i princip alla "capture kort" är bra nog. Jag var dock tvungen att köpa nytt nu eftersom en gammal jag hade inte stöddes av Windows 10 (10 år gammal model). Min CPU ligger på 6-8% nu när den kör Vmix och bandar.

I Vmix kan man ställa in också så den gör nytt klipp efter 10 min, eller 5 min, osv... Själv så låter jag den bara kötta på så kör jag genom den i Davinci Resolves mediahanterare sen. Genom den så kan man klippa upp ut utan att behöva koda om klippen, så man blir av med slask eller delar upp klipp om man vill. Davinci Resolve finns som gratisversion också.

Banda också i mp4 h264, banda inte i h265 då det är mycket mer CPU-krävande och har väldigt lite vinster i kvalite på så små upplösningar.

Byt inte kort, det är som sagt bara programvaran du behöver byta, Vmix eller OBS. Finns säkert fler men jag sluta leta när Vmix var så bra (lite irriterad att Premiere Pro eller Davinci Resolve inte stödjer sånt, två riktiga proffs-program som jag annars alltid jobbar i).

Tack för ditt inlägg. Höll på bli tokig! Satt och spelade in ett band i 30 min och sen andra bandet blev på 1,5 timma. Insåg att det var massor jag ville klippa (bandet bestod av flera olika scener), och bara tanken på att jag inte enkelt ska kunna redigera filerna fick mig att sluta.

Jag hämtade faktiskt OBS men såg att det var höga upplösningar precis som du skriver. Sen förstår jag inte riktigt hur den fungerar, hur jag spelar in. Dock vet jag inte om jag gjorde fel eller om det var det faktum att VHS-spelaren spottade ut bandet som sen fastnade. Troligen fel på just det bandet då det hände den en gång tidigare. Så vi ska reda ut den imorgon.

Kunde dock inte se/välja filformat i OBS? Vad spelar den då in i som standard? Jag får kanske ta och kika på Vmix...

Jag vill spara allt i MP4 för att senare importera och redigera i iMovie. Just nu vill jag bara få det i MP4 så att jag kan redigera det vid ett senare tillfälle.

Ska försöka sova nu, även om jag har svårt att släppa något ofärdigt. En natts sömn gör säkert nytta dock.

Tack igen för att ni tar er tid att hjälpa, vet inte vad jag skulle göra utan er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för ditt inlägg. Höll på bli tokig! Satt och spelade in ett band i 30 min och sen andra bandet blev på 1,5 timma. Insåg att det var massor jag ville klippa (bandet bestod av flera olika scener), och bara tanken på att jag inte enkelt ska kunna redigera filerna fick mig att sluta.

Jag hämtade faktiskt OBS men såg att det var höga upplösningar precis som du skriver. Sen förstår jag inte riktigt hur den fungerar, hur jag spelar in. Dock vet jag inte om jag gjorde fel eller om det var det faktum att VHS-spelaren spottade ut bandet som sen fastnade. Troligen fel på just det bandet då det hände den en gång tidigare. Så vi ska reda ut den imorgon.

Kunde dock inte se/välja filformat i OBS? Vad spelar den då in i som standard? Jag får kanske ta och kika på Vmix...

Jag vill spara allt i MP4 för att senare importera och redigera i iMovie. Just nu vill jag bara få det i MP4 så att jag kan redigera det vid ett senare tillfälle.

Ska försöka sova nu, även om jag har svårt att släppa något ofärdigt. En natts sömn gör säkert nytta dock.

Tack igen för att ni tar er tid att hjälpa, vet inte vad jag skulle göra utan er.

Jag är inte själv användare av OBS eller Vmix annars än just nu för VHS-konvertering. Vmix har stöd där man t.ex. väljer inkälla och då finns det massor med val där "capture card" är ett, och då kommer bilden upp. Sen måste man kolla så ljudet hänger med också, att den ska lyssna på capture-kortet och inte windows egna ljud, osv... Finns säkert massa youtube-videos som visar hur man "spelar in". Men rent krasst så har jag lagt in capture som en källa, och spelat in bara, sett till så alla settings varit samma, Standard PAL, på projekt och inkälla. Så ingen konvertering ska ske. Sen bandat i mp4 (finns massor med andra alternativ också). Ljudet körde jag overkill på 512kb (men ljud bygger så lite på totala bitraten så får i princip vara överdrivet högt).

Mina päron har inte haft några problem heller med att kolla på filerna på sina datorer.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av High1ander:

Jag är inte själv användare av OBS eller Vmix annars än just nu för VHS-konvertering. Vmix har stöd där man t.ex. väljer inkälla och då finns det massor med val där "capture card" är ett, och då kommer bilden upp. Sen måste man kolla så ljudet hänger med också, att den ska lyssna på capture-kortet och inte windows egna ljud, osv... Finns säkert massa youtube-videos som visar hur man "spelar in". Men rent krasst så har jag lagt in capture som en källa, och spelat in bara, sett till så alla settings varit samma, Standard PAL, på projekt och inkälla. Så ingen konvertering ska ske. Sen bandat i mp4 (finns massor med andra alternativ också). Ljudet körde jag overkill på 512kb (men ljud bygger så lite på totala bitraten så får i princip vara överdrivet högt).

Mina päron har inte haft några problem heller med att kolla på filerna på sina datorer.

Jag ska hämta Vmix och kolla. Hämtade Vmix Desktop Capture men jag antar att jag måste hämta Vmix också? Trodde det var enskilda program först. När jag startar Desktop Capture så ställer jag in den på korrekt ljudkälla och 25 b/s?

Återkommer under dagen med hur det går.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder Handbrake för att skapa en mp4. Enkelt att använda och förstår sig oftast på vad det är som öppnas. Du utgår i så fall från mpeg-filen som du redan har fångat.

Jag har också använt iMovie på Mac, men du verkar ha en PC, så det tipset är kanske inte så användbart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

@High1ander Förstår verkligen inte hur programmet fungerar. Sökt men hittar inget specifikt om VHS. Såg att jag kunde välja PAL, 50i, 25 bps, MP4 osv. Begriper inte hur jag ställer in/hittar bild- och ljudkällan dock.

Permalänk
Inaktiv

Stämmer säkert att andra program såsom vMix kan göra jobbet, men jag behöver något mycket enklare och som bara är "plug and play". Medföljande programvara var liksom inte svår att förstå. Så tror ändå det kan vara värt att lämna tillbaka och köpa Elgato, för att få dess medföljande programvara. Alla skriver att den är så enkel att använda och att den sparar i MP4.

Permalänk
Medlem

Jag har hållt på med liknande tidigare och det kommer bli dyrare i slutändan att göra det själv än lämna in.... Hitta en lokal firma som gör det så slipper du skicka. Det är rent ut sagt skitsegt att klippa i gamla VHS-inspelningar, svårt att få rätt bild (blir lätt för ljust eller mörkt, för lite eller för mycket färg).

Som tidigare nämnts spelar hårdvaran mindre roll om du ändå bara får ut composit-signal och inget S-VHS. Mjukvaran är den som tolkar/kodar signalen. 576i 50Hz är det som gäller för PAL. Varannan linje ritas varannan bildruta så på en datorskärm ser det trist ut i rörelse, då behöver man en deinterlacer som fixar linjerna.

För mig blev det Adobe Premiere för Capture och något fristående program för deinterlaceing, minns ej vilket men finns även plugins för det.

Men har du tid och ork kan du ju testa dig fram tills du hittar en som gör det du vill gratis, finns en uppsjö. här är en lista
https://www.videohelp.com/software/sections/capture?orderby=R...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Jag har hållt på med liknande tidigare och det kommer bli dyrare i slutändan att göra det själv än lämna in.... Hitta en lokal firma som gör det så slipper du skicka. Det är rent ut sagt skitsegt att klippa i gamla VHS-inspelningar, svårt att få rätt bild (blir lätt för ljust eller mörkt, för lite eller för mycket färg).

Som tidigare nämnts spelar hårdvaran mindre roll om du ändå bara får ut composit-signal och inget S-VHS. Mjukvaran är den som tolkar/kodar signalen. 576i 50Hz är det som gäller för PAL. Varannan linje ritas varannan bildruta så på en datorskärm ser det trist ut i rörelse, då behöver man en deinterlacer som fixar linjerna.

För mig blev det Adobe Premiere för Capture och något fristående program för deinterlaceing, minns ej vilket men finns även plugins för det.

Men har du tid och ork kan du ju testa dig fram tills du hittar en som gör det du vill gratis, finns en uppsjö. här är en lista
https://www.videohelp.com/software/sections/capture?orderby=R...

Inte värt att lämna in. Vissa band vet jag inte ens hur mycket de är på och jag bryr mig inte om kvalitén på det sättet du beskriver. Det såg likadant ut på datorskärmen som det gjorde på TV, och det är vad det är. Svårt att tro att lämna in skulle vara lika billigt som att köpa Elgatos för tusen spänn. Sen vill jag inte ge bort de enda kopior jag har.

Hårdvaran kanske spelar mindre roll men jag är beroende av medföljande mjukvara ska fungera smärtfritt, vilket den verkar göra på Elgato av omdömena att bedöma. Julas medföljande programvara var visserligen inte svår men har inte det format jag önskar.

Adobe Premiere är på tok för avancerat för mig. Märker att folk ligger på en helt annan nivå än mig vilket gör det knepigt att ge råd till någon som tycker "less is more". Samma känsla för Photoshop. Det jag gör är mycket enklare saker och jag föredrar ett mer användarvänligt program.

Tack ändå för de tips och råd jag har fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Inte värt att lämna in. Vissa band vet jag inte ens hur mycket de är på och jag bryr mig inte om kvalitén på det sättet du beskriver. Det såg likadant ut på datorskärmen som det gjorde på TV, och det är vad det är. Svårt att tro att lämna in skulle vara lika billigt som att köpa Elgatos för tusen spänn. Sen vill jag inte ge bort de enda kopior jag har.

Hårdvaran kanske spelar mindre roll men jag är beroende av medföljande mjukvara ska fungera smärtfritt, vilket den verkar göra på Elgato av omdömena att bedöma. Julas medföljande programvara var visserligen inte svår men har inte det format jag önskar.

Adobe Premiere är på tok för avancerat för mig. Märker att folk ligger på en helt annan nivå än mig vilket gör det knepigt att ge råd till någon som tycker "less is more". Samma känsla för Photoshop. Det jag gör är mycket enklare saker och jag föredrar ett mer användarvänligt program.

Tack ändå för de tips och råd jag har fått.

Det fanns ju en del enkla gratisprogram i listan.
I halmstad finns https://digitalafilmhuset.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@High1ander Förstår verkligen inte hur programmet fungerar. Sökt men hittar inget specifikt om VHS. Såg att jag kunde välja PAL, 50i, 25 bps, MP4 osv. Begriper inte hur jag ställer in/hittar bild- och ljudkällan dock.

Precis, finns inte specifikt VHS, men VHS är i princip bäst på det du nämner, PAL 50i, etc... Så välj bara Standard PAL 50i, sen väljer du själv vilken bitrate du vill köra, jag rekommenderar 25-50mbit och 512kb för ljudet.

Sen är det bara att kolla någon tuturial på nätet för hur man "spelar in" på vmix. T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=39PdUbrkmxQ

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Inte värt att lämna in. Vissa band vet jag inte ens hur mycket de är på och jag bryr mig inte om kvalitén på det sättet du beskriver. Det såg likadant ut på datorskärmen som det gjorde på TV, och det är vad det är. Svårt att tro att lämna in skulle vara lika billigt som att köpa Elgatos för tusen spänn. Sen vill jag inte ge bort de enda kopior jag har.

Hårdvaran kanske spelar mindre roll men jag är beroende av medföljande mjukvara ska fungera smärtfritt, vilket den verkar göra på Elgato av omdömena att bedöma. Julas medföljande programvara var visserligen inte svår men har inte det format jag önskar.

Adobe Premiere är på tok för avancerat för mig. Märker att folk ligger på en helt annan nivå än mig vilket gör det knepigt att ge råd till någon som tycker "less is more". Samma känsla för Photoshop. Det jag gör är mycket enklare saker och jag föredrar ett mer användarvänligt program.

Tack ändå för de tips och råd jag har fått.

Hur gick det till sist? Sitter själv och vill spara lite gamla VHS band föräldrarna hittat varför denna tråd är högintressant.

Finns det någon anledning att titta på dyrare varianter som: https://www.inet.se/produkt/6305826/elgato-video-capture ?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hur gick det till sist? Sitter själv och vill spara lite gamla VHS band föräldrarna hittat varför denna tråd är högintressant.

Finns det någon anledning att titta på dyrare varianter som: https://www.inet.se/produkt/6305826/elgato-video-capture ?

Det kom annat i vägen så det är fortfarande på tapeten. Återlämnade Julas videofångare och ska köpa just den dyrare varianten som du länkar. Har presentkort hos Webhallen så hade tänkt köpa den där, men den finns inte i lager (varit slut ett tag). Så fort den kommer i lager så ska jag beställa den. Kan återkommer efter det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Hur gick det till sist? Sitter själv och vill spara lite gamla VHS band föräldrarna hittat varför denna tråd är högintressant.

Finns det någon anledning att titta på dyrare varianter som: https://www.inet.se/produkt/6305826/elgato-video-capture ?

Tänkte uppdatera tråden då jag precis blev klar med digitaliseringen. Började igår kväll och det har inte tagit mer tid än speltiden i sig. Elgato Video Capture var extremt enkel att komma igång med. Bara att hämta programvaran och drivrutiner från deras hemsida, koppla ihop videofångaren med VHS-spelaren och vips så är man igång. Allt sparas automatiskt i MP4-format.

Dyr men så värt det för min del. Ska höra om någon släkting behöver digitalisera nått innan jag säljer den vidare.

Så ja, jag rekommenderar den starkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon315148:

Tänkte uppdatera tråden då jag precis blev klar med digitaliseringen. Började igår kväll och det har inte tagit mer tid än speltiden i sig. Elgato Video Capture var extremt enkel att komma igång med. Bara att hämta programvaran och drivrutiner från deras hemsida, koppla ihop videofångaren med VHS-spelaren och vips så är man igång. Allt sparas automatiskt i MP4-format.

Vad fick du för filstorlekar på exempel 60minuter video?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Vad fick du för filstorlekar på exempel 60minuter video?

60 min blev ca 1 GB skulle jag säga.

74 min = 1,27 GB
66 min = 1,13 GB
54 min = 950 MB

Allt jag spelade in var eget material förutom 2 filmer som jag passade på att digitalisera. En originaldubb och en udda film.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon315148:

60 min blev ca 1 GB skulle jag säga.

74 min = 1,27 GB
66 min = 1,13 GB
54 min = 950 MB

Allt jag spelade in var eget material förutom 2 filmer som jag passade på att digitalisera. En originaldubb och en udda film.

Tackar tackar
Okej, det är de nya som med min 10år gamla.. inget direkt förändrat.
Jag skulle vilja ha tag i något som komprimerar hårdare så det går att komma ner runt 500MB/h, då jag har vääääldigt många gamla VHS filmer som inte verkar finnas att köpa eller ladda ner från nätet. Så storlek blir ju av betydelse när det är ett 50tal filmer