PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Dehumaniseringen av alla som jobbar på Webhallen och andra butiker är riktigt jävla äcklig alltså, vad jobbar ni själva med? Levererar ni perfektion trots att ni är beroende av massa andra faktorer som ni inte kontrollerar?

Edit: Att WH eller andra ska anställa personal för att hantera denna peak, i Sverige... Hur tänkte ni där, jag gissar ni vill att denna extrapersonal ska ha hög/tillräckligt hög kompetens också och inte typ vara vem som helst? Vem med den kompetens tar ett korttidsuppdrag som kan sluta när som helst tänkte ni?

Förstår inte varför jag citerades? Jag har inte haft problem med Webhallen och har heller aldrig dehumaniserat Webhallen. Har inte heller sagt att dom ska anställa mer personal för peak?!?

Jag kommenterade enbart att logiken "jag har aldrig haft problem med butik X, så därför finns det inga fel med butik X" är ganska flawed.

Väldiga påhopp i denna tråd, jösses vad folk är aggressiva.

Permalänk
Medlem

Jag passade på att lägga en beställning också. De tog en kreditupplysning på mig min fick aldrig någon orderbekräftelse. Valde faktura. Vad tror ni det leder till? Ingen bokning?

Permalänk
Medlem

Tips är välj aldrig faktura betala med swish om möjligt

Visa signatur

PC: Loque Ghost S1 MK2 || Intel i5 10600k || ASUS Z-490-I Gaming || Corsair 32GB @ 3400MHZ ||EVGA 2080ti BLACK || Intel 660p Series M.2 2280 SSD 2TB || Samsung 970 EVO 512SSD M2 || Samsung C49RG90 ||

Permalänk
Medlem

Var också inne 11:01 och försökte lägga min order, men fick bara felmeddelande efter att knappen hade tuggat en stund.

Hade NoN-kortet som förval. Var man bara lite sen eller kan det ha krånglat? Tråkigt i så fall 😬

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzibo:

När påstod jag att min upplevelse är det som gäller för alla? Jag har aldrig påstått att andra aldrig haft problem, eftersom nik_lin skrev om sin upplevelse, vill jag även uttrycka min, vad du sen tycker eller har för upplevelser får ju självklart stå för dig.

Tänka ett steg längre gör jag absolut, vilket du också borde förstå i inlägget jag skrev tidigare.

Hehe absolut! Precis som att folk haft dåliga upplevelser så finns det såklart dom som haft positiva upplevelser också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzibo:

Haha, anställa personal under en kort peak. Jag tror du missar det faktum att det är en pandemi i världen, vilket påverkar tillverkning av typ allt. Tror man får tänka lite större än bara Webhallen för att förstå distributionskedjan av enheter. Ser man till andra e-handlare i Sverige är Webhallen absolut inte ensamma, detta gäller inte bara PS5 utan grafikkort, RAM-minnen, hårddiskar, kylare, chassin, processorer, mobiltelefoner, skärmar och i princip allt som har en elektrisk komponent. Vänder vi huvudet och blickar mer mot väst (ja, globalt sett då) så är problemet betydligt värre. Ett land som USA med 33 gånger fler människor har inte heller fått speciellt många enheter.

Slutklämmen är att Webhallen är en niss i pilen när det ska tryckas ut begränsat antal enheter globalt av Sony, knappast först i ledet om vi säger så. Att Webhallen, som så många andra butiker runtom i världen fått extremt lite information om releasen gör inte saken bättre.

Jag har varit kund hos Webhallen många år, aldrig stött på några som helst problem, bortsett från när kraven på reklamation var obruten förpackning, men det är ju inte aktuellt längre. Webhallen gör precis exakt det jag förväntar mig att en butik i Webhallens dignitet ska göra.

Ha en bra dag.

Jag säger absolut inte att det är Webhallens fel att det är brist på PS5or (eller annan hårdvara för den delen)

Det jag klagar på är hur det hanterat launchen i form av att de först tagit på sig enorma mängder förhandsbokningar och sedan valt att inte informera sina kunder om hur få de faktiskt förväntats få. Eller tycker du att det är en vinst för Webhallen att folk som bokat 2019 inte fick någonting på release, medan folk som bokat hos andra strax innan release fått på första dagen?

De kunde ha varit ärliga mot sina kunder och gått ut långt tidigare till alla som bokat och bara konstaterat att "Oj, det ser ut som vi var optimistiska och vi kommer aldrig att kunna täcka i närheten av den mängden förhandsbokningar som vi tagit på oss", sedan kunde de låtit folk själva avgöra om de ville vara kvar i kön eller inte. Nu väntade de som bekant till tre dagar innan release innan de gick ut med någon riktig information. Jag förstår mycket väl att de ville räkna in exakta antal och kunna ge folk mer konkret info, men det var knappast första gången de insåg att det här aldrig kommer att gå.

Jag personligen hade gett dem avsevärt mer cred om de hade varit ärliga långt tidigare, även om det kanske hade kostat dem några beställningar. Alla gör fel, frågan är bara hur man hanterar det.

Vad det gäller personal och covid så har ju uppenbarligen många andra återförsäljare inom elektronikbranschen i Sverige lyckats hantera det väl och kunnat driva både försäljning och bra support. Det är (ärligt talat) inte som om varken lagerpersonal eller kundservice är någonting som kräver extremt lång utbildning utan snarare perfekt att ta in extrapersonal som vill tjäna pengar innan jul. Ungdomar? Studenter? Arbetslös personal från caféer/restauranger?

Jag försökte t ex få tag på Webhallen i början av december om status på en beställning som fanns i lager där ingenting hänt på en vecka. Efter 80 minuter i kö på deras chat så gav jag upp och tänkte försöka igen på eftermiddagen. Sedan så fick man bara upp att chatten var stängd pga överbelastning varje gång man testade, flera veckor framöver. Känns ju inte jätteseriöst. Webhallen är inte ett litet källarföretag som helt plötsligt exploderat år 2020 utan en chans att anpassa personalstyrkan.

Sedan kan jag hålla med om att mitt ordinarie uttalande om att de fortsätter suga var lite hårt Men jag tycker ändå att de har klantat sig på flera fronter på sista tiden, och jag hoppas innerligt att de skärper till sig och blir lika bra som förr. Men att som kund ha överseende med precis vad som helst bara för att man vill vara lojal mot ett företag man gillar känns inte heller OK, för jag kan ju ärligt säga att om mina senaste interaktioner med Webhallen hade varit mina första så hade jag nog varit extremt tveksam till att fortsätta handla hos dem.

Ganska off-topic dock, och bara mina två cent. Det är självklart upp till andra att tycka precis vad de vill om Webhallen

Permalänk
Medlem

Försökte först betala med Swish, mötes av att beloppet är över maxgränsen (Har nu i efterhand höjd maxbeloppet), valde därmed faktura och köpet gick "igenom".
Signerade mitt köp och kom till en resursbank redirekt sida där NetOnNet inte svarade. Har inte fått en orderbekräftelse så misstänker att jag inte kommer att få min vara.

Jag har spelat in min skärm och skickat iväg ett mail till NetOnNet då deras kundtjänst har utbildningsdag idag......

Permalänk
Medlem

Nu är CDON och power.se som har inte droppa ps5 än för januari.

Permalänk
Medlem

Netonnet släppte precis ett par till, lyckades betala med swish och har fått min orderbekräftelse. Hoppas det gick igenom!

Permalänk
Medlem

YES F*UCKING YES. Lyckades köpa nu.

Permalänk
Medlem

Knepig grej hände nyss. NON lade ut PS5 igen och jag fick igenom en beställning denna gången.
Använde Firefox i mobilen och efter jag signerat med BankID stod det att jag inte hade cookies aktiverat. Sen öppnades Chrome, som att BankID lyckades, och där står det att min beställning gick igenom och jag fick ett ordernummer.

Den ligger också på mina sidor på NON men jag fick inget mail. Ska man hoppas eller?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av VikkeB:

Netonnet släppte precis ett par till, lyckades betala med swish och har fått min orderbekräftelse. Hoppas det gick igenom!

Jag som ligger på att bevaka PS5an hos dem (via deras eget "bevaka produkt"-system, dvs) :/ Har inte fått någonting och nu är det redan kört Antar man måste köra plugin:en folk pratat om för att ha en chans.

Hoppas allting går igenom för dig iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik_lin:

Jag som ligger på att bevaka PS5an hos dem (via deras eget "bevaka produkt"-system, dvs) :/ Har inte fått någonting och nu är det redan kört Antar man måste köra plugin:en folk pratat om för att ha en chans.

Hoppas allting går igenom för dig iaf!

Ja jag använde distill, tyvärr är det nog så man måste göra i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VikkeB:

Ja jag använde distill, tyvärr är det nog så man måste göra i dagsläget.

Enda chansen att konkurrera med scalpers antagligen Ser mycket hellre att folk på forumet får än svin som bara köper för att sälja vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik_lin:

Jag som ligger på att bevaka PS5an hos dem (via deras eget "bevaka produkt"-system, dvs) :/ Har inte fått någonting och nu är det redan kört Antar man måste köra plugin:en folk pratat om för att ha en chans.

Hoppas allting går igenom för dig iaf!

Jag använder pricerunner bevakning.
Funkar men jag var upptagen med barn.
Hann inte igen.

Permalänk
Medlem

Grattis till er som lyckats beställa på idag!!! Jag får inte Distill att funka på min mobil. Kan någon ge lite tips eller en snabb guide ??

Permalänk
Skrivet av Pias2121:

Jag använder pricerunner bevakning.
Funkar men jag var upptagen med barn.
Hann inte igen.

Jag satt och åt lunch, satan!
Nåja, som tidigare person sa, kul att folk här iaf får och inte enbart scalpers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -AgamemnoN-:

Jag satt och åt lunch, satan!
Nåja, som tidigare person sa, kul att folk här iaf får och inte enbart scalpers.

På riktigt man kan inte veta vem är scalpers eller inte.
Jag har sett så många i Facebook som lägger bild äntligen fick och sen samma bild på marketplace.
Jag är trött med denna releasen,jag vill bara få en ps5.

Permalänk

Ni som lyckades beställa på Netonnet, vad står era ordrar på för status? För mig står det mottagen, men beställde andra grejer för några dagar sen och de har status redo att plockas.

Vad står det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dont_blame_me:

Ni som lyckades beställa på Netonnet, vad står era ordrar på för status? För mig står det mottagen, men beställde andra grejer för några dagar sen och de har status redo att plockas.

Vad står det för er?

Mottagen för mig med, det lär väl ta ett litet tag innan de påbörjar ordern.

Permalänk
Medlem

Min order står också som "Mottagen". Hoppas att dem hinner skicka iväg våra maskiner idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pias2121:

På riktigt man kan inte veta vem är scalpers eller inte.
Jag har sett så många i Facebook som lägger bild äntligen fick och sen samma bild på marketplace.

Kanske var underförstått "äntligen fick jag [också en chans att blåsa folk]"

Permalänk
Medlem

Börjar bli förbannad på detta. Jag har PS5 på bevakning hos NoN och fick ingen info om släpp idag. Verkar funka bra,,,not!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Börjar bli förbannad på detta. Jag har PS5 på bevakning hos NoN och fick ingen info om släpp idag. Verkar funka bra,,,not!

Har du testat distill? Har fungerat för mig mycket bra. Kan exportera ut min lista med alla affärer som säljer PS5 om önskas som även innehåller alla "point of interest"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Börjar bli förbannad på detta. Jag har PS5 på bevakning hos NoN och fick ingen info om släpp idag. Verkar funka bra,,,not!

Har du webläsaren med Distill uppe och kör hela tiden? Jag har inte använt det själv men jag gissar att för att Distill ska fungera så krävs det att webbläsaren körs konstant så att Distill också körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik_lin:

folk som bokat 2019 inte fick någonting på release

Just saying, jag bokade december 2019 och fick innan jul, inte på release men ändå.
Har heller aldrig använt deras dedikerade kundservice då jag går förbi en Webhallenbutik ofta och får bra hjälp där.

Permalänk
Medlem

Var det SE eller DE som släpptes på NoN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delejon:

Var det SE eller DE som släpptes på NoN?

Jag köpte DE versionen. vet ej om SE fanns

Permalänk
Skrivet av LonniE88:

Har du testat distill? Har fungerat för mig mycket bra. Kan exportera ut min lista med alla affärer som säljer PS5 om önskas som även innehåller alla "point of interest"

Gör det! Kan nog uppskattas

Permalänk
Medlem

Yes! Nu står min NoN order som skickad