Fractal Design på väg till börsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Vad har du för temp? Kör med ett 3070 o samma chassi. Tempen på gpu ligger på 70grader.

Jag kör samma med 2080 super, gick över 80 grader i AoE 3 DE så bytte topp och satte in 2 fläktar till och nu går det sällan över 70 grader, kör FD egna prisma PWM fläktar, 2 140 in i fronten och 2 ut i toppen och 1 120 ut bak.

Alla körs i lägsta RPM, har dock fått coilwhine från GPU eller mobo nu så det låter mer då toppen inte dämpar. Men klart tystare än att behöva köra fläktarna på Max under load.

Permalänk
Medlem

Fractal Designs chassin är precis vad man behöver. Inget krångel, bra på det mesta, inget lull lull.

Är väl inne på mitt 3:e FD chassi nu. Byter inte chassi speciellt ofta, passar det så funkar det för mig.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan FD verkligen växa så mycket mer? De slog igenom med väldesignade och diskreta chassin för ett bra pris när ett mellanklassegment knappt existerade. Men finns ju ingenting magiskt med deras produkter och konkurrensen har hårdnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan FD verkligen växa så mycket mer? De slog igenom med väldesignade och diskreta chassin för ett bra pris när ett mellanklassegment knappt existerade. Men finns ju ingenting magiskt med deras produkter och konkurrensen har hårdnat.

Kanske är därför det är dags för ägarna att casha ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kört define senaste typ 10 åren.
Inte många idag som gör lådor med fokus på tysthet. Massa hål överallt som sprider väsen.
Lysdioden är oftast stark dock så den kopplade jag bort.

va? är ju snarare motsatsen att tillverkarna kör med glaspaneler och annat skit som gör att luftflödet blir bajs i fronten där det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mer börsnyheter tack!
...

Ja tack, då kan fler av mina intressen täckas här.
Investeringar och teknik/hårdvara 😁👌

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Kan FD verkligen växa så mycket mer? De slog igenom med väldesignade och diskreta chassin för ett bra pris när ett mellanklassegment knappt existerade. Men finns ju ingenting magiskt med deras produkter och konkurrensen har hårdnat.

Med tanke på hur kassa chassin vissa andra tillverkare gör (host nzxt host) så tror jag det finns utrymme att växa för lite svensk ingenjörskraft och kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Vad har du för temp? Kör med ett 3070 o samma chassi. Tempen på gpu ligger på 70grader.

Har ett 6800XT reference, kör jag en runda Red dead 2 så ligger det på 82-84c. Kör jag utan frontpanelen så ligger jag på 70c. Kör 2st 140mm i fram samt 1st 120mm bak och helt stängt i toppen.

Hur kör du din setup ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Kan FD verkligen växa så mycket mer? De slog igenom med väldesignade och diskreta chassin för ett bra pris när ett mellanklassegment knappt existerade. Men finns ju ingenting magiskt med deras produkter och konkurrensen har hårdnat.

När jag tänker på Fractal Design tänker jag också oftast på Antec. Var på många sätt marknadsledande och innovativa men försvann när alla andra kom ikapp. Dagens Antec är inte i närheten om vad de en gång var.

Fractal behöver nog gå i samma spår som exempelvis Razer, sälja datorer under eget märke och då gärna laptops. Sälja komponenter känns som en ganska smal marknad.

Skrivet av jeppe109:

Ja tack, då kan fler av mina intressen täckas här.
Investeringar och teknik/hårdvara 😁👌

Samma här, blir snabbt intressantare när investeringsbiten också täcks. Lättaste sättet att köpa exempelvis AMD och Nvidia är på börsen. Svårt att få tag i exempelvis 5900X och 3080, vilket var vad jag skulle köpa nu i höstas.

Permalänk
Medlem

Fractal blev populära för att de erbjöd hyggliga chassin till låga priser, men nu när de har höjt priserna på alla chassin tycker jag inte längre att de är särskilt prisvärda. De har premiumpris fast utan samma nivå av kvalitet. När de flesta av deras chassin bygger på samma stomme tycker jag att det blir ännu mer förvirrande med prisnivåerna, för det är inte så vansinnigt mycket som skiljer modellerna åt egentligen.

Jag har själv ägt fyra Fractal-chassin, men är på gång med att testa ett NZXT istället. Det är naturligtvis roligt när det går bra för svenska företag, men jag skulle gärna se att de även passar på att göra sina chassin prisvärda igen. Detta är självfallet bara min subjektiva åsikt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Hade fractalprodukter för 5-6 år sedan, gängorna för att fästa chassiskruvar pajade alltid och ett nätagg pajade resten av komponenterna i mitt system. Har inte rört en fractalkomponenter sedan dess. Kör med lian li chassi och seasonic nätagg, för stor skillnad kvalitekänsla för att jag ens ska överväga fractal.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Har ett Meshify C som skal för mitt 3080FE just nu. Bestämde mig för att 3080 behöver vattenkylas och har nu inhandlat ett Meshify 2 och börjat installera EKWB produkter i (Meshify C är lite väl tight).
Innan det så har jag ägt 3 andra Fractal Design chassin och hjälpt flera kamrater bygga i sådana.
Mycket nöjd!

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter

Började min moderna "karriär" nu med ett chassi från Nzxt,ett H500.
Men då mer värmeutvecklande hårdvara införskaffades på kort tid så fick H500 chassit ge vika pga stigande temperatur för ett Meshify C chassi..

Inväntar ett Meshify 2 compact chassi dock.

Permalänk
Medlem

Fractal var för mig ett självklart val vid datorbyggen och jag rekommenderade dem alltid till polare. Bra kvalitet, tyst, smarta lösningar och tillräckligt bra luftflöde för ett riktigt bra pris, något som inte alls stämmer med verkligheten idag. Värst är väl tyvärr att de blivit extremt dyra och om man ändå betalar sådana pengar finns det bättre alternativ i det prissegmentet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Har ett 6800XT reference, kör jag en runda Red dead 2 så ligger det på 82-84c. Kör jag utan frontpanelen så ligger jag på 70c. Kör 2st 140mm i fram samt 1st 120mm bak och helt stängt i toppen.

Hur kör du din setup ?

Kör med 2s noctua 140mm i front med front panel, orginal 120mm bak, MSI 3070 ventus x3 gpu, och ryzen 3600 med noctua D15s.
GPU går aldrig över 71grader trotts jag minar bitcoin 24h. Men sliter mer med processorn klockad till 4,3Ghz, hade en CM hyper Evo 212 förut, men den klarade inte kyla processorn bra i det chassit. Men nu med D15s så går allt tyst och fint.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk

Har två FD-case idag, ett Define 7 och ett Define 7 Compact. Helt ok, men tycker de är lite dyra om man inte köper när det är erbjudanden vilket jag gjort. Nästa gång blir det kanske Phanteks eller Lian Li eller nåt.
FD har gjort bra grejer, men tycker inte man ska behöva hosta upp mer än runt en tusing för ett hyggligt case, det är ju bara plåt, glas och lite R&D, tillverkningskostnaden är nog inte många procent av slutpriset. Hade hoppat på ett Meshify 2 för en tusenlapp, men 50% mer lägger jag liksom inte. Speciellt när det är svenskt borde det vara lite bättre priser, inget behöver ju exporteras.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Kör med 2s noctua 140mm i front med front panel, orginal 120mm bak, MSI 3070 ventus x3 gpu, och ryzen 3600 med noctua D15s.
GPU går aldrig över 71grader trotts jag minar bitcoin 24h. Men sliter mer med processorn klockad till 4,3Ghz, hade en CM hyper Evo 212 förut, men den klarade inte kyla processorn bra i det chassit. Men nu med D15s så går allt tyst och fint.

Ah okej! Har faktiskt funderat på att köra 2st Noctua fläktar i fronten istället för mer statiskttryck så att dem orkar driva in luften utifrån. Kör idag den som följde med + en Fractal Design Dynamic X2. Dem snurrar runt 900RPM som max men skulle nog behöva 2st fläktar med lite mer tryck i

Tror också ditt 3070 inte alstrar lika mycket värme som mitt 6800XT. Tar du bort fronten helt lär du ligga på 60c på gpu?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Ah okej! Har faktiskt funderat på att köra 2st Noctua fläktar i fronten istället för mer statiskttryck så att dem orkar driva in luften utifrån. Kör idag den som följde med + en Fractal Design Dynamic X2. Dem snurrar runt 900RPM som max men skulle nog behöva 2st fläktar med lite mer tryck i

Tror också ditt 3070 inte alstrar lika mycket värme som mitt 6800XT. Tar du bort fronten helt lär du ligga på 60c på gpu?

Kan vara intressant att testa

fel stavning
Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

va? är ju snarare motsatsen att tillverkarna kör med glaspaneler och annat skit som gör att luftflödet blir bajs i fronten där det behövs

?
Min poäng var att Define har inte massa onödigt skit (går ju köpa med nu för tiden dock)
Inga glaspaneler, inte massa hål precis överallt.

Luftflödet är inga problem för min del med define r5, fast alla mina fläktar är på låg RPM kurva samt chassit står i en Alex hurts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Kan vara intressant att testa

Beställde 2x https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4540646.

3x högre statiskt tryck än dem jag har nu, borde göra susen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Har kört Fractal i 8 års tid. Mitt första var ett Define R4 i svart inköpt i Februari 2013.
Mitt andra var ett Define R5 i vitt inköpt i Mars 2016.
Och nu i December köpte jag ett Define Compact 7 i vitt.

Bra chassin helt enkelt med stilren design.

Får man fråga hur silver-fronten ser ut i verklighet? Tycker deras vita chassi passar bäst hos mig, men jag är rädd att silverfronten inte alls kommer passa in hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Beställde 2x https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4540646.

3x högre statiskt tryck än dem jag har nu, borde göra susen

Dom som jag har

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Jag har 23 Fractal Design Chassin just nu...har sålt 5-6 st oxå.
Lite nörd är jag väl...har svårt att byta märke...har några Corsair Obsidian & Cooler Master, men de är inte lika roliga
Kanske de har flipprat lite med Vector & Era, men de har säkert köpare de oxå.
Nästan alla med "bra" komponenter
Har en Vit Define S, som det bara finns ett ex. av
Nästan alla Define har TG-Glassida
Köpte en Define R2 år 2010 sedan har det rullat på
Runt 5 Nätagg 450w-1000w

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Dom som jag har

Ah där ser man! Då hoppas vi på bättre luftflöde sen då. Leverans onsdag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Hoppade på Corsair när de gick till börsen, bra deal. Tror däremot inte på Fractal om de fortsätter så här. Fina cases överlag, men företaget är en one trick pony som inte lyssnar med öronen mot marken. Gillar du rektanglar som presterar 80% och kostar 150% så är Fractal för dig, det funkade 2014-2017 och de gjorde ett stort jobb då, men andra har kommit ikapp. Detta är det främsta skälet till att jag inte skulle investa i FD. Deras hårdvarusegment är också för snävt för att jag skulle våga investera.

Jag har varit en fanboy, ägt de flesta av deras chassin, mellan 5-7st Meshify's som jag tycker är deras bästa case när man tar allt i beaktande. Extremt välavvägt case för sin tid, och ännu in på 2019. Meshify 2 borde ha varit en varsam facelift av den, med särskild hänsyn till GPU-temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Ah där ser man! Då hoppas vi på bättre luftflöde sen då. Leverans onsdag

6-7 grader kallare gpu utan front

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

6-7 grader kallare gpu utan front

Såpass ändå! Prövade dock lite annat och kom fram till att det är min lätta överklock som ger högre temp. Hade core på 2350mhz vilket är 100mhz över fabrik. Sänkte till stock 2250 samt lägre volt så ligger jag på 72-74c.

Kan nog bli ännu bättre när dem nya fläktarna anländer

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Stämmer detta? I artikel står det väl att det är befintliga ägares aktier som kommer att säljas, dvs inte ta in mer kapital.

Behöver man inte pengarna akut så ligger det i deras intresse att skjuta på det till dess att värderingen ökat.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör define R4 svart (utan ruta) sedan 2014. Riktigt nöjd.

Samma här fast sedan 2012, varit riktigt nöjd med detta chassi! 😌

Permalänk
Medlem

Liksom många andra har jag själv chassi från Fractal Design. Trivs väldigt bra med dem och köper numera alltid deras torn när jag bygger ny dator (vilket händer en gång var 6:e år kanske).
Alltså köper jag produkter från Fractal för 1000kr/6e år eller 166kr/år.
Jag ser inte att någon annan här skulle handla för flera tusen kronor av dem varje år. Inte som ett grafikkort man kanske byter var 3:e år och som kostar 10,000kr och där det bara finns 2 konkurrerande företag. Jag menar, alla vet vilka AMD och Nvidia är när man köper grafikkort, eller AMD och Intel när man köper processor - men vilka mer än datornördar vet vilka Fracal Design är?

Jag har tyvärr svårt att se varför man noterar ett företag med en så nischad produkt.
Visst, en omsättning på 600 miljoner SEK är ju imponerade för de flesta bolag. Att ha 80 anställda är bara till att gratulera och att vara utbredd i 50 länder är jättebra - men om man noterar så vill jag ju antingen investera för att hjälpa bolaget eftersom jag tror på deras idé och stödjer deras värderingar, eller så vill jag ha utdelning och kunna se mina pengar, min investering, växa.

Vad missar jag? Hur kommer Fractal att växa efter denna notering? Varför skall jag investera i dem? Kan någon övertyga mig så vänligen skriv.

Jag köpte Paradox när de noterades 2016 (och beklagar mig att jag sålde dem innan 2020). Jag har ägt EA, Ubisoft, Activision och har haft positioner i AMD och Intel - företag som kan producera varor eller tjänster på en allt växande digital marknad, men varför kommer datorchassi-marknaden att växa och varför kommer Fractal ta ännu fler marknadsandelar än de redan har eller hur skall de öka sina marginaler än de redan imponerande 21% de har idag?

Vänligen någon, enlighten me.
För om det är någonstans det finns folk som har koll på detta så är det här!