3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smedberg:

Hahah, helt galet. Klickade in mig samma minut som du postade och klickade "lägg i kundvagn".
Då var det redan för sent

Permalänk
Medlem

@Webhallen
Har ni fått några 3080 GameRock? Såg ut som att Komplett och Scan UK fick leveranser i början av veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDS:

Hahah, helt galet. Klickade in mig samma minut som du postade och klickade "lägg i kundvagn".
Då var det redan för sent

Samma här /:

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

NoN bevakning utav kort fungerar ju bra... Missar 3080 white hela tiden 🤣

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

För att va helt ärlig så ser inte kylaren hel dålig ut på ASUS RTX 3070 DUAL OC kortet.

https://youtu.be/Gzfq7zjOnoo?t=377

Han skriver även att han kom max upp i 73c när han körde stresstest.

Mvh Paw

Skrivet av Mattias10:

Kylaren är utan tvekan väldigt bra för att vara ett 2 fläckts kort. Mycket bättre än Ventus 2x, Zotac Twin Edge och Gigabyte Eagle!

Vet ni om det är specifikt Gigabyte 3070 Eagle som lider av dålig kylare?

Mitt Gigabyte 3080 Eagle OC ligger stadigt på 62 grader och med bra ljudnivå när jag stressar det.
Tänkte om jag missat något.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Skrivet av Spidercat12:

Konstigt jag bokade 15:16 och har gulbock

Och jag har bokat 15:12 😣

Permalänk

@webhallen Hur ser det ut som med Msi Ventus 3x OC?

https://www.webhallen.com/se/product/324067-MSI-GeForce-RTX-3...

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD
+
Nvidia
= Sant
★shivaliciouz

Permalänk
Skrivet av jeppe109:

Vet ni om det är specifikt Gigabyte 3070 Eagle som lider av dålig kylare?

Mitt Gigabyte 3080 Eagle OC ligger stadigt på 62 grader och med bra ljudnivå när jag stressar det.
Tänkte om jag missat något.

Hallå håll dig till ämnet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Hallå håll dig till ämnet nu

Jag ber om ursäkt. Har svårt att förstå själv varför jag tog upp 3070 i en tråd om 3080/3090 i lager.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Hallå håll dig till ämnet nu

Skrivet av jeppe109:

Jag ber om ursäkt. Har svårt att förstå själv varför jag tog upp 3070 i en tråd om 3080/3090 i lager.

Äsch vem fan bryr sig. Finns ju ändå inga 3080 i lager hehe.

Och kan ju passa på att svara på din fråga om kylaren nu när jag redan skrivet detta. Vet ej exakta skillnaderna mellan 3070 och 3080 kylaren. Men det jag vet är att Gigabyte Eagle 3080 kylaren är inte något märkvärdigt. Därför den är så billig jämfört med resten. Utan den är en av de mest högljudaste men den har dock helt ok temp, ligger väl i mitten av alla. Men då får man även ta i åtanke att den kör på lägre watt än många andra kort. Kan även vara intressant att veta att den har en stock powerlimit på 320w och max powerlimit på 320w, så det säger ju en del om kortet det också. Annars kör den även samma VRM setup som de flesta andra billiga kort såsom Zotac Trinity och alla MSI kort förutom Suprim X. Founder's edition kör även detta VRM setup. Överlag inte det bästa koret, har för mig att O!Techonolgy rankade den C klass, alltså näst sämsta klassen. Går väl från S eller SS ner till D tror jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

yes!
90 pers på kö kvar den 17e september, får in 5 kort :/

Ouch, men då ligger man på top-85 snart åtminstone

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

OBS, testar att skriva samma sak igen då jag känner att det finns en chans att mitt inlägg försvann helt i bruset tidigare, hoppas det inte är emot några regler eller så.

Någon här som har beställt och fått sitt kort från Proshop?

Fått ett datum på förväntad leverans av 3080 Suprim X nu mellan 2021-02-04 och 2021-02-09. Fick samtidigt från Dustin att min beställning där förväntas skickas från dom 01-28, men där får jag betala 10500 istället för 9500 hos Proshop. Ironiskt att man har haft det jobbigt att vänta till att det jobbiga är att helt plötsligt behöva välja

Men iallafall, någon som har fått sitt kort och har någon aning hur bra det går att lita på Proshops datum? Eller är det Inet-nivå på osäkerheten.

EDIT: Deras översiktssida över RTX 3000-serien är oförändrad gällande Suprim x 3080, men jag har fått via support att man ska lita mer på de datum som står i sin order. Han skrev att dom har ca 80 Suprim X på ingång enligt leverantören. Kan vara en bra lärdom om inte annat, lita inte alltid på Proshops översiktssida: https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med korten med vattenblock? Trodde det skulle vara lättare att få tag i dessa i med att miners inte direkt sitter med customloop och för att det generellt sett är låg efterfrågan på korten.

Men jag kanske har fel i med att EK3080 är ”slutsålt” på Inet m.m trots att det knappt kommit några ?

Permalänk

Då var det min tur att säga tack och adjö för denna tid. Hämtade precis ut mitt 3080 Gaming x trio, som beställdes 5 januari från Amazon. Känns nästan lite vemodigt att lämna, även om jag bara varit aktiv här i lite mer än en månad.

Lycka till så ses vi vid nästa lansering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Då var det min tur att säga tack och adjö för denna tid. Hämtade precis ut mitt 3080 Gaming x trio, som beställdes 5 januari från Amazon. Känns nästan lite vemodigt att lämna, även om jag bara varit aktiv här i lite mer än en månad.

Lycka till så ses vi vid nästa lansering!

Grattis! Bara en sista koll, vad gav du och när gjorde du beställningen (kanske redan besvarat tidigare)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ingen som beställt från Alina och har koll på leveranser då? får fråga ikväll annars

Permalänk
Skrivet av General Nord:

Grattis! Bara en sista koll, vad gav du och när gjorde du beställningen (kanske redan besvarat tidigare)?

Tack

Jag betalade 9290 kr för kortet. Beställningen gjordes 5 januari och jag fick det förväntade leveransdatumet 21-25 januari fyra dagar senare, alltså 9 januari.

Permalänk
Medlem

Är det illa att jag börjat drömma om jakten efter ett 3080? Drömde om att Netonnet hade fått in Asus ROG Strix White Edition i Nybro (av nån anledning). Jag bor i Stockholm, jag var redo att åka liksom.. 5 timmars resa liksom 😅

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Webhallen har uppdateraat MSI 3080 VENTUS sidan och det verkar som den "bekräftade leveransen" nu den 18e aldrig fanns. Längtar nu till nästa bekräftade leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Är det illa att jag börjat drömma om jakten efter ett 3080? Drömde om att Netonnet hade fått in Asus ROG Strix White Edition i Nybro (av nån anledning). Jag bor i Stockholm, jag var redo att åka liksom.. 5 timmars resa liksom 😅

fy f*n va roligt!!
..och hemskt samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Webhallen har uppdateraat MSI 3080 VENTUS sidan och det verkar som den "bekräftade leveransen" nu den 18e aldrig fanns. Längtar nu till nästa bekräftade leverans.

Inte bra.... Har beställd samma kort från Elgiganten och det är så klart no news what so ever.

Permalänk
Skrivet av RageFire:

Nice!
När bokade du kortet?
12/1 hade jag plats #74
Borde vara riktigt nära ett grafikkort nu kanske

Bokade 20/9 efter 18:00. Kommer inte ihåg exakt tid

Hoppas du får ditt snart också!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av noobs:

Webhallen har uppdateraat MSI 3080 VENTUS sidan och det verkar som den "bekräftade leveransen" nu den 18e aldrig fanns. Längtar nu till nästa bekräftade leverans.

Skrivet av parenek4:

Inte bra.... Har beställd samma kort från Elgiganten och det är så klart no news what so ever.

Den kom den gick den segrade i det lilla antal det kom i och inget mer är på g.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

I detta fallet så stämmer det, det är en kund som har avbokat och därmed har näst på tur i den butiken fått tilldelning.. låter det vara för denna gången då vi har mer kort på gång (som tyvärr landar om 2 veckor) De korten kommer täcka 15.20 och tidigare

Det tackar jag för som trogen Webhallen kund 😄

Har nu ett Zotax 3090 Trinity med 5års garanti över.

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Grön bock på Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC på Webhallen beställd 19/12. Trevligt

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan ju hoppas att de hittar på en algoritm som funkar extremt dåligt på GPU, och helst kräver nån udda funktion som bara finns i Intel-processorer, t ex. Helst också så att man går back med normal elkostnad och komponentkostnad även med priser 10-20 gånger över det högsta noterade värdet i dag. Så vi får slut på galenskaperna.

Är inte så enkelt tyvärr- många sådana algos har kommit och gått. Monero som är populärt för cryptomining-malware kör just nu på RandomX som favoriserar cpus, särskilt bra på Ryzen 12/16c men inte direkt profitable utanför storskaliga operations.

Problemet är att en decentraliserad valutas säkerhet vilar i att ha en distribuerad hashrate- monero var till exempel tidigare oerhört populär att mina med Vega-kort, men när Bitmain (vars miners vid tillfällen har stått för 60%+ av bitcoins hashrate) designade och stod redo att börja sälja en ASIC som skulle konkurrera med konsument-gpus på cryptonight algon så körde monero en snabb hardfork bara för att kunna skydda sig från en produkt lanserad av ett företag. Communityn för monero, en anonymiseringsvaluta förstod alltså hur farligt det hade varit att tillåta ett enda kinesiskt företag och deras mining-pool att få majoritet på valutans hashrate.

Nya metoder som går ifrån PoW finns och är på gång, men man kan nästan garantera att något alltid kommer ersätta de valutor som tar ut sig själva från den marknaden då det nu är en pengamaskin med eget liv. När ethereum går över till proof-of-stake så kommer någon annan valuta som kör på daggerhashimoto-algon dyka upp och miners/traders kommer pumpa skiten ur den tills den är värd nog att mina på den hårdvaran som redan finns.

Vad ethereum gör kan vara ett bra exempel på hur det kan göras- hårdvara behövs men på väldigt liten nivå och enbart stakeholders får "rätten" att mina med en arbiträr svårighet.

Om detta faktiskt ska få ett slut så är det nvidia/amd som måste stoppa det, antingen genom att designa kort som bara inte är effektiva (radeon-6000 serien med sin relativt smala minnesbuss är till exempel inte bättre på ETH än ett 3060Ti trots sitt pris) eller på något annat vis. Hittills har de ju gjort rakt tvärtom- Nvidia säljer chip direkt till miners verkar det som, Nvidia har också tidigare släppt "miningkort" som ingen köpte då de kostade ovettigt mycket för dålig prestanda jämfört med att bara mina på deras vanliga kort. AMD släppte en särskild driver som lät en ta ut det bästa ur Vega korten för mining.

Finns givetvis ett vettigt sätt att lösa problemet med kryptovaluta en gång för alla- bygg om samhället så ackumulering av extrem rikedom hos individer inte är möjligt, så att saker som drog och sexhandel inte är olagligt och måste ske med svarta pengar, så att alla kan tjäna en levbar minimilön i alla land och så att banker och stora företag inte kan tillåtas bli så stora att de regelbundet måste "räddas" med enorma summor skattepengar när de gjort bort sig. Med allt det fixat kommer nog ingen bry sig om kryptovalute längre

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Dax att läsa lite reviews

Eller så frågar man bara här på Sweclockers så får man oftast väldigt bra svar

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

För dessa kort, ja allt räknas i FPS. De har samma arkitektur och därmed i grund och botten samma featureset.
OC har en mer rigorös utvärderingsprocess hos leverantörerna där de bästa chippen, dvs de som klockar tillräckligt bra, går till OC-kort. Men om kunderna köper de utan OC i ändelsen och de får chip "över" som klockar extremt bra, så går de in i kort utan OC. Med andra ord. Du köper OC om du vill öka sannolikheten för att få ett chip som klockar bättre. Finns inga garantier för detta dock. Du får också en standardklockning från fabrik. Kortet är redan förklockat en aning när du får det, men oftast mycket mycket lite.

Att nya leveranser är på väg innebär inte att man kommer åt ett sådant kort då. Du listade 3080 Ventus på Webhallen. Ja det kommer en leverans 18/1. Men det finns också 187 personer i kö. Den leverans som kommer 18/1 är knappast över 187 kort så om du inte redan lagt en beställning för minst en månad sedan så kommer du inte kunna köpa ett kort som inkommer 18/1. Sånt är läger just nu tyvärr.

Grymt uttummande svar, tack!

Den största vinsten ligger kanske inte just i exakt dessa korten det var mer som exempel då jag tänkte på de olika modellaerna 70, 80 och 90.
Om vi ser till FPS, vilket kort skall man då välja utan hänsyn tagen till leveranstiden och vilket skall man sikta in sig på med hänsynd till att överhuvudtaget få tag i ett helt ok kort nu när läget är som det är utan att betala 25t för ett kort.

Vinner man verkligen så mycket FPS på den ökande prisbilden mellan 70, 80 och 90?

Jo insåg det efter jag postade att det är lite kört med de tiderna jag redovisade

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Grön bock på Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB OC på Webhallen beställd 19/12. Trevligt

Mitt non oc zotac beställt den 12/12 lyser med sin frånvaro...

Permalänk

Jag beställde ett 3090 eagle oc den 29 december och har runt plats 10 i kön fick ja höra. haft ett väldans strul med webhallen. jag ringde ju och frågade vilket nätagg ja skulle ha till bygget. beställde 5950x cpu och 64 gb ram. noctua dh15 kylare och lite sånt. hans svar var att ett corsair rm850 w skulle räcka bra! sedan fick man ju höra att de kanske borde va 1000w. så kollade med webhallen igen. och då skrattade nästan medarbetaren åt mig o sa att 850 aldrig skulle funka och att ja skulle avbeställa allt o ställa mig sist i köerna... kollade därefter med inets personal plus deras datorbyggare. och de verkar fungera utmärkt med 850w. vad anser ni grabbar? behöver hjälp. är inte lika erfaren som resten av er