Fråga gällande tull och moms

Permalänk

Fråga gällande tull och moms

Har beställt varor från Thailand som skickades med DHL via Tyskland. Paketet fick ett kollinummer som slutade på DE. När det nu har anlänt till Sverige så har jag fått ett meddelande via nätet att DHL inte kunde leverera paketet. Jag ringer då till dem och då säger de att Postnord har tagit över paketet och via Postnords hemsida ser jag att paketet nu finns att hämta hos ombud. När jag sedan kommer hem från jobbet så har jag även fått en avi som meddelar att kollit finns att hämta hos ombud. Ingenting är skrivet på avin om att någon extra kostnad ska tas ut. Samtidigt har det kommit ett annat brev från Postnord som säger att jag ska betala tull samt moms på varan innan paketet skickas eller lämnas ut till ombud.

Tidigare så har jag betalat först och därefter så tar det ett antal dagar innan paketet levereras hem eller till ombud.

Känns som om något har gått fel hos tullen eller Postnord. Ska hämta ut paketet i morgon så får vi se vad som händer.

Det jag undrar är: Ska inte paket som skickas via Tyskland (eller inom EU) vara fria från Tull och moms? Jag har absolut inget mot att betala avgifterna, men den här gången verkar allt ganska snurrigt i och med att paketet ska finnas och hämta hos ombud samtidigt som jag fått ett kravbrev där tull och moms ska betalas innan paketet levereras till mig eller ombud.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Fast nu har väl paketet ändå skickats ifrån Thailand = moms och tull eftersom det kommer utanför EU.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det jag undrar är: Ska inte paket som skickas via Tyskland (eller inom EU) vara fria från Tull och moms?

Hur menar du egentligen att det skickats från Tyskland? Om det kommer från Thailand och bara råkat mellanlanda i Tyskland så kommer det fortfarande från Thailand, och då ska du så klart betala tull och moms. Om det däremot är någon i Tyskland som importerat paketet åt dig och sen skickat det vidare till dig så är det mottagaren i Tyskland som får betala avgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har beställt varor från Thailand som skickades med DHL via Tyskland. Paketet fick ett kollinummer som slutade på DE. När det nu har anlänt till Sverige så har jag fått ett meddelande via nätet att DHL inte kunde leverera paketet. Jag ringer då till dem och då säger de att Postnord har tagit över paketet och via Postnords hemsida ser jag att paketet nu finns att hämta hos ombud. När jag sedan kommer hem från jobbet så har jag även fått en avi som meddelar att kollit finns att hämta hos ombud. Ingenting är skrivet på avin om att någon extra kostnad ska tas ut. Samtidigt har det kommit ett annat brev från Postnord som säger att jag ska betala tull samt moms på varan innan paketet skickas eller lämnas ut till ombud.

Tidigare så har jag betalat först och därefter så tar det ett antal dagar innan paketet levereras hem eller till ombud.

Känns som om något har gått fel hos tullen eller Postnord. Ska hämta ut paketet i morgon så får vi se vad som händer.

Det jag undrar är: Ska inte paket som skickas via Tyskland (eller inom EU) vara fria från Tull och moms? Jag har absolut inget mot att betala avgifterna, men den här gången verkar allt ganska snurrigt i och med att paketet ska finnas och hämta hos ombud samtidigt som jag fått ett kravbrev där tull och moms ska betalas innan paketet levereras till mig eller ombud.

Om det skickas via Tyskland så krävs det att det har genomgått förtullning för att du skall slippa.

Citat:

Min vara kommer från ett EU-land, men jag ändå är jag ombedd att betala moms och momshanteringsavgift. Hur kommer det sig?

En försändelse med ursprung utanför EU:s tullunion kan ankomma till Sverige med ett annat EU-land som avsändare genom så kallad transitering. En vara som ankommer till Sverige på det här sättet har inte genomgått förtullning enligt gällande EU-rätt vid ankomst till EU, utan ska istället förtullas när det kommer till destinationslandet. PostNord ska i dessa fall därför hantera varan som om den kommer direkt utifrån EU:s tullunion, och upprätta en momsdeklaration, samt en tulldeklaration när regelverket kräver det.

Om din vara däremot har sitt ursprung i ett EU-land eller om försändelsen redan har genomgått en korrekt förtullning vid ankomst till EU, har det blivit fel och du ombeds då ta kontakt med vår kundservice.

Hämtar du ut paketet och inte betalar tullavgiften så kommer du få kravbrev, vill du inte betala så hämtar du inte ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har beställt varor från Thailand som skickades med DHL via Tyskland.
Det jag undrar är: Ska inte paket som skickas via Tyskland (eller inom EU) vara fria från Tull och moms?

Jovisst, men nu kommer ju paketet(ursprungsland) från Thailand. Och inte Tyskland.

Transferländer är ointressant.
Ursprunget som är intressant, alltid.
Du kan beställa från Tyskland, sedan kan det åka jorden runt.

Fortfarande tullfritt, därför att ursprunget är Tyskland.

Permalänk

Som jag skrev är jag absolut beredd och betala avgifterna. Vet bara att det har diskuterats både här och där att paket som skickas via ett EU land som agerar mellanhand inte ska beläggas med tull eller moms. Är det inte på det sättet många ”Kinapaket” skickas i dag. Mig spelar det ingen roll, men jag blev fundersam när jag både kan hämta ut paketet utan avgift och dessutom samtidigt får brev om att avgift ska betalas innan paketet skickas till mig eller ombud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv

@Aqua_HeaD: Det du pratar om är en tjänst som man kan köpa till för xx kronor, alternativt att sändaren kan erbjuda en sådan lösning.
Logiken är simpel.
Kommer paketet inom EU: JA=Du behöver inte betala några avgifter
Kommer paketet inom EU: Nej=Staten vill ha pengar

Permalänk
Skrivet av anon25463:

@Aqua_HeaD: Det du pratar om är en tjänst som man kan köpa till för xx kronor, alternativt att sändaren kan erbjuda en sådan lösning.
Logiken är simpel.
Kommer paketet inom EU: JA=Du behöver inte betala några avgifter
Kommer paketet inom EU: Nej=Staten vill ha pengar

Klart staten ska få sina pengar. Det får alldeles för lite pengar i dagsläget så jag lägger gärna så mycket det bara går i statskassan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Inaktiv

Folk missar poängen.

Citat:

När jag sedan kommer hem från jobbet så har jag även fått en avi som meddelar att kollit finns att hämta hos ombud. Ingenting är skrivet på avin om att någon extra kostnad ska tas ut. Samtidigt har det kommit ett annat brev från Postnord som säger att jag ska betala tull samt moms på varan innan paketet skickas eller lämnas ut till ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Som jag skrev är jag absolut beredd och betala avgifterna. Vet bara att det har diskuterats både här och där att paket som skickas via ett EU land som agerar mellanhand inte ska beläggas med tull eller moms. Är det inte på det sättet många ”Kinapaket” skickas i dag. Mig spelar det ingen roll, men jag blev fundersam när jag både kan hämta ut paketet utan avgift och dessutom samtidigt får brev om att avgift ska betalas innan paketet skickas till mig eller ombud.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl en miss från deras sida. Hämtar du ut det och sen väljer att inte betala avgiften så kommer de fortsätta skicka kravbrev och sen hamnar det hos kronofogden.

Edit: var glad över det, det innebär ju att du slipper vänta på paketet och att det inte kommer försvinna på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Folk missar poängen.

Egentligen inte.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Det jag undrar är: Ska inte paket som skickas via Tyskland (eller inom EU) vara fria från Tull och moms? Jag har absolut inget mot att betala avgifterna, men den här gången verkar allt ganska snurrigt i och med att paketet ska finnas och hämta hos ombud samtidigt som jag fått ett kravbrev där tull och moms ska betalas innan paketet levereras till mig eller ombud.

Ts har fått ett kravbrev att betala moms och tull.
Sen att det verkar ha blivit nån miss och det landat på ombudet innan betalning är väl en annan femma.
Ts skulle ju dock kunna hämta ut paketet och skita i att betala och se vad som händer.

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk

Tack för alla svar. Vi lär inte komma längre än så här. Paketet hämtas och avgiften betalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Tack för alla svar. Vi lär inte komma längre än så här. Paketet hämtas och avgiften betalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Paketet har bara transiterats genom Tyskland, destinationene är sverige, moms och tull betalas här.

*EDIT*

Eftersom DHL var den som först var speditör för paketet så har dom sitt eget kollinummer på paketet, redan när det kom till tyskland så visste DHL att det inte var dom som skulle köra ut paketet utan att det var Postnord så då sattes ett kollinummer på som postnords system förstår sig på, därför blev det DE i slutet på ditt kollinummer, paketet är dock fortfarande inte moms och tullklarerat och därför skall det betalas, däremot brukar inte paket skickas ut innan tullklareringen är klar så det verkar vara någon miss från postnord eller tullens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Som jag skrev är jag absolut beredd och betala avgifterna. Vet bara att det har diskuterats både här och där att paket som skickas via ett EU land som agerar mellanhand inte ska beläggas med tull eller moms. Är det inte på det sättet många ”Kinapaket” skickas i dag. Mig spelar det ingen roll, men jag blev fundersam när jag både kan hämta ut paketet utan avgift och dessutom samtidigt får brev om att avgift ska betalas innan paketet skickas till mig eller ombud.

Skickades från m.sweclockers.com

Om varorna skickas med paket så debiteras du i regel tull och moms i efterhand. De så kallade "kinapaketen" är skickade som en form av brev och saknar full spårbarhet, här får man vanligtvis betala tull och moms i förskott.

Alla varor som importeras till EU ska beläggas med tull och moms, så har varorna inte förtullats i Tyskland (vilket dem i ditt fall inte har) så ska dem göra det när dem kommer till Sverige.

Permalänk
Skrivet av Destromath:

Paketet har bara transiterats genom Tyskland, destinationene är sverige, moms och tull betalas här.

*EDIT*

Eftersom DHL var den som först var speditör för paketet så har dom sitt eget kollinummer på paketet, redan när det kom till tyskland så visste DHL att det inte var dom som skulle köra ut paketet utan att det var Postnord så då sattes ett kollinummer på som postnords system förstår sig på, därför blev det DE i slutet på ditt kollinummer, paketet är dock fortfarande inte moms och tullklarerat och därför skall det betalas, däremot brukar inte paket skickas ut innan tullklareringen är klar så det verkar vara någon miss från postnord eller tullens sida.

Klart och tydligt. Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag undrar om nån vet vad "Övriga skatter" är enligt DHL. Fått detta på en faktura utöver Tull och Moms..