Vanlig dator, köpa "bygg på beställning" eller färdig på elkedja

Permalänk

Vanlig dator, köpa "bygg på beställning" eller färdig på elkedja

Efter en tråd i den bärbara dator sektionen har jag landat i att jag ska ha en stationär dator.

Jag spelar inte supermycket, datorn ska vara en allround dator för mig och mina småbarn.
Det är dock dumt att köpa något som inte kommer klara sig länge förståss.

Jag står i valet och kvalet hur jag ska göra.
I en ringhörnan finns denna dator https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

I andra ringhörnan: https://www.wermlandsdata.se//catalog/product_info.php?produc...

Det som tillkommer i dator nr 2 är ju då W10 plus trådlöst nätverkskort (ca 1700:-).

Så frågan är är det värt 3500 spänn mer för en burk med 3060 ti istf 2060 super?
(i burk nr 2 är processorn något vassare med iofs)

de spel jag kommer köra är en del äldre spel men av dem nya är väl Baldurs Gate 3 ett lir jag kommer spela.
Spel som även finns på konsol, spelar jag på xbox/ps5

Tacksam för synpunkter/hjälp

Permalänk

Jag hade tagit datorn i ringhörna två, aka wemlandsdatas alternativ. Du kan även skaffa windows för en billigare peng via sidor som kinguin eller liknande (ca 200kr).

Anledningen till varför jag tycker att du bör gå på den datorn är framförallt för att det är inga oem komponenter där tillverkaren har specialmoderkort som gör det svårare att ersätta dem om du skulle vilja uppgradera framöver eller om något skulle gå sönder efter garantitiden. Du får även det dubbla lagringsutrymmet i den datorn.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på den billigare av dessa om du inte har väldigt specifika krav på spel med en viss upplösning i höga uppdateringsfrekvenser på skärmen. Ett 2060 kommer hålla flera år framöver då uppenbarligen många uppgraderar sina 960/970/980 grafikkort(6 år gamla) för 3000-serien nu.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara:

Lenovo T5 med 2070 och ryzen 3600 för 10999 :- (inkl wifi)

Denna dator går att få för 9300 om du känner någon med ett studentkonto som du kan köpa den genom(eller finna annan rabattkod. Då blir det ett solklart val i min mening.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Skrivet av mrtazz:

Jag skulle gå på den billigare av dessa om du inte har väldigt specifika krav på spel med en viss upplösning i höga uppdateringsfrekvenser på skärmen. Ett 2060 kommer hålla flera år framöver då uppenbarligen många uppgraderar sina 960/970/980 grafikkort(6 år gamla) för 3000-serien nu.

Ett tredje alternativ skulle kunna vara:

Lenovo T5 med 2070 och ryzen 3600 för 10999 :- (inkl wifi)

Denna dator går att få för 9300 om du känner någon med ett studentkonto som du kan köpa den genom(eller finna annan rabattkod. Då blir det ett solklart val i min mening.

Denna Lenovo T5 verkar vara det bästa alt just nu.
Får kolla lite vad som gäller med koder med förstås, men om det går att få tag på den för 9300 är det ju givet