Fraktkostnad Tv till butik?

Permalänk
Medlem

Fraktkostnad Tv till butik?

Hej!
Vad tror ni frakten kan bli, för att skicka tillbaka en Tv - 55 tum, till butik - Netonet ?

Permalänk
Medlem

Vet inte priset men det står ju följande hos Netonnet, antar att du kan börja där om du inte redan gjort det.

OBS! Vid retur av produkt som levererats på pall vänligen ta kontakt med vår kundservice för vidare instruktioner om hur du går vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Hej!
Vad tror ni frakten kan bli, för att skicka tillbaka en Tv - 55 tum, till butik - Netonet ?

Om du har bil, och har netonnet närheten så går det låna släpvagn hos dom gratis och köra dit tv.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det kan gå på upp till 500 kr. Kundservice kommer svara på vilket och har rabatt så du behöver inte titta själv.

Skrivet av zogez:

Om du har bil, och har netonnet närheten så går det låna släpvagn hos dom gratis och köra dit tv.

Blir inte så gratis när TS har 90 km till närmsta NetOnNet om han bor i Gävle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle tro att det kan gå på upp till 500 kr. Kundservice kommer svara på vilket och har rabatt så du behöver inte titta själv.

Blir inte så gratis när TS har 90 km till närmsta NetOnNet om han bor i Gävle.

Det blir åtminstone billigare än att skicka den, plus att han vet att den inte blir skadad i frakten, vilket annars är standard.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det blir åtminstone billigare än att skicka den, plus att han vet att den inte blir skadad i frakten, vilket annars är standard.

Du skickar ju med försäkring?

90 km x 2 är typ 200 kr bränsle och 3 timmar av din tid.

Alternativt kan du be NetOnNet boka frakten och betala några hundra, och de hämtar hemma hos dig.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svar grabbar 👍🏻
Presis jag bor alldeles för långt bort - gävle, som PetterK, skrev - så det blir via post.

Tänkte själv att säkert minst en 500 hundring, sen satt Rädslan in och lamslog förnuftet, och rädslan började dividera en tusing eller två haha. Men så galet kan det väl inte bli.
Ska ta och ringa upp dem på Måndag!

Ok, så man kan be Netonet att sköta allt detta själva - bokning osv så posten hämtar upp den. Låter smidigt. Får kolla upp det på måndag!

Tack igen och ha en.trevlig helg 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du skickar ju med försäkring?

90 km x 2 är typ 200 kr bränsle och 3 timmar av din tid.

Alternativt kan du be NetOnNet boka frakten och betala några hundra, och de hämtar hemma hos dig.

Jag vet inte vad NetOnNet tar, men Hembiobutiken tar 1600 kr för en TV i den storleken. Om det är som förut anlitar de DSV och här bör man ju notera att ofta är det här tjänster inriktade på företag, med följden att man måste ta av sin tid dagtid. Så var det när jag skickade tillbaka en TV, dock på deras bekostnad, och när en hyfsat stor skrivare gick tillbaka till Dustin (DOA). I det senare fallet var det PostNord och jag tror inte att den tjänsten går att boka privat. Hade jag fått betala hos Hembiobutiken så hade jag nog allvarligt funderat på att boka en stortaxi till deras butik.

Sedan är det inte säkert att man får in TV:n i bilen stående, vilket kartongerna är gjorda för. Är TV:n stor är det inte säkert att den går in liggande heller, om man struntar i alla anvisningar och försöker med det istället. Ska man lämna tillbaka den så måste man ju även ha den i kartong. Då kan det bli så att man antingen måste känna någon med lämplig bil, alternativt hyra en...

Permalänk
Medlem

Svårt att lösa det på annat sätt än upphämtning, få som har terminaler att lämna in på. Ombud vill inte ha styckgods eller pall. Privat är det alltså inte så lätt att boka, då man säkert behöver ringa speditören och inte har något avtal med dem. ÅF har avtal, skulle de behöva betala tusenlappar skulle de inte kunna sälja något till dig

Skrivet av ztenlund:

Jag vet inte vad NetOnNet tar, men Hembiobutiken tar 1600 kr för en TV i den storleken. Om det är som förut anlitar de DSV och här bör man ju notera att ofta är det här tjänster inriktade på företag, med följden att man måste ta av sin tid dagtid. Så var det när jag skickade tillbaka en TV, dock på deras bekostnad, och när en hyfsat stor skrivare gick tillbaka till Dustin (DOA). I det senare fallet var det PostNord och jag tror inte att den tjänsten går att boka privat. Hade jag fått betala hos Hembiobutiken så hade jag nog allvarligt funderat på att boka en stortaxi till deras butik.

Sedan är det inte säkert att man får in TV:n i bilen stående, vilket kartongerna är gjorda för. Är TV:n stor är det inte säkert att den går in liggande heller, om man struntar i alla anvisningar och försöker med det istället. Ska man lämna tillbaka den så måste man ju även ha den i kartong. Då kan det bli så att man antingen måste känna någon med lämplig bil, alternativt hyra en...

Skulle det vara så att ett företag som även kan ta emot retur i en butik 90 km bort kräver 1600 kr så lönar det sig såklart att hyra en bil/lätt lastbil om man inte har någon (eller stor nog) själv. Lite får man ta när man nyttjar ångerrätten.

Hembiobutiken nämner inte något annat än att kunden är ansvarig för frakt, NetOnNet nämner att du ska kontakta dem för att få returfraktsedel utskickad när du skickar tillbaka större paket som ombuden inte kan hantera. Svårt att tro att du skulle hitta billigare frakt på egen hand där och de kommer svara på hur mycket den kostar.

Nu kan ju NetOnNet ta mer än 500 kr förvisso, men deras prisnivå kommer nog vara värt att slippa åka fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tusen tack för svar grabbar 👍🏻
Presis jag bor alldeles för långt bort - gävle, som PetterK, skrev - så det blir via post.

Tänkte själv att säkert minst en 500 hundring, sen satt Rädslan in och lamslog förnuftet, och rädslan började dividera en tusing eller två haha. Men så galet kan det väl inte bli.
Ska ta och ringa upp dem på Måndag!

Ok, så man kan be Netonet att sköta allt detta själva - bokning osv så posten hämtar upp den. Låter smidigt. Får kolla upp det på måndag!

Tack igen och ha en.trevlig helg 👍🏻

Som synes ovan kan det bli så dyrt som du föreställer dig, men enda sättet att veta är att fråga NetOnNet om ingen som nyligen gjort det läser tråden och svarar. Allt beror på vilka avtal och vilken policy de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Svårt att lösa det på annat sätt än upphämtning, få som har terminaler att lämna in på. Ombud vill inte ha styckgods eller pall. Privat är det alltså inte så lätt att boka, då man säkert behöver ringa speditören och inte har något avtal med dem. ÅF har avtal, skulle de behöva betala tusenlappar skulle de inte kunna sälja något till dig

Jo, precis, jag fick ju relevanta uppgifter och fick ringa PostNord för att bestämma hämtningstidpunkt. Här ska sägas att trots att PostNord får mycket skit så fungerade den tjänsten till punkt och pricka. DSV hade däremot vissa problem med tidsuppfattningen och lyckade omväxlande komma för tidigt och för sent (bokning av tidsintervall på hemsidan, eller hur det var). "Bäst" var i och för sig UPS som ringde med "jag står utanför" när jag låg i sängen och drog mig... Ehh, öhh, jaha?!

Citat:

Skulle det vara så att ett företag som även kan ta emot retur i en butik 90 km bort kräver 1600 kr så lönar det sig såklart att hyra en bil/lätt lastbil om man inte har någon (eller stor nog) själv. Lite får man ta när man nyttjar ångerrätten.

Någon "vinst" kanske det kan bli, men lätta lastbilar i allmänhet är ganska dyra att hyra och det gäller att räkna med milen, för ofta anges priset inklusive ett fåtal mil. Lägg till bränsle och eventuell skadekostnadsreducering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Någon "vinst" kanske det kan bli, men lätta lastbilar i allmänhet är ganska dyra att hyra och det gäller att räkna med milen, för ofta anges priset inklusive ett fåtal mil. Lägg till bränsle och eventuell skadekostnadsreducering.

Här är de billigare att hyra än en minibuss eller SUV iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Här är de billigare att hyra än en minibuss eller SUV iaf

Om jag tittar nu på OKQ8 på en station, förvisso dygnshyra i det fallet, så är det billigare att hyra en V60 och köra 20 mil än en Renault Kangoo... V60:n har fria mil, medan Kangoon inte har det, vilket gör att det bara där drar upp priset med 300 kr. Då har jag inte ens tagit med att skadekostnadsreducering (eller elimineringen) är dyrare till Kangoon. Bränsleförbrukningen bör inte skilja alltför mycket, åtminstone om båda är diesel.

Och då pratar vi ju om den billigaste av de lätta lastbilarna mot en av de dyrare personbilarna. Sedan kan man förstås hitta extra dyra personbilar också. Börjar man titta på en del av de rena hyrbilsfirmorna kan man ju på vissa ställen hyra sportbilar o dyl och då drar det iväg rejält...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som synes ovan kan det bli så dyrt som du föreställer dig, men enda sättet att veta är att fråga NetOnNet om ingen som nyligen gjort det läser tråden och svarar. Allt beror på vilka avtal och vilken policy de har.

Ja vi får hålla tummarna. Hoppas verkligen jag klarar mig under tusingen åtminstone. Sen vet man ju då bättre och lär enbart köra Komplett e.x, där de även står för frakten tebax i värsta fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om jag tittar nu på OKQ8 på en station, förvisso dygnshyra i det fallet, så är det billigare att hyra en V60 och köra 20 mil än en Renault Kangoo... V60:n har fria mil, medan Kangoon inte har det, vilket gör att det bara där drar upp priset med 300 kr. Då har jag inte ens tagit med att skadekostnadsreducering (eller elimineringen) är dyrare till Kangoon. Bränsleförbrukningen bör inte skilja alltför mycket, åtminstone om båda är diesel.

Och då pratar vi ju om den billigaste av de lätta lastbilarna mot en av de dyrare personbilarna. Sedan kan man förstås hitta extra dyra personbilar också. Börjar man titta på en del av de rena hyrbilsfirmorna kan man ju på vissa ställen hyra sportbilar o dyl och då drar det iväg rejält...

Vilken TV får du in i en liten V60 som du inte får in i en Peugeot 208? Du får nog inte in en 55-tummare i någon av dem, V60 har 65 cm lasthöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilken TV får du in i en liten V60 som du inte får in i en Peugeot 208? Du får nog inte in en 55-tummare i någon av dem, V60 har 65 cm lasthöjd.

Du lägger den givetvis ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilken TV får du in i en liten V60 som du inte får in i en Peugeot 208? Du får nog inte in en 55-tummare i någon av dem, V60 har 65 cm lasthöjd.

Jag har inte påstått det, utan jag har påpekat att lätta lastbilar är oproportionerligt dyra att hyra, vilket gör att man bör se upp med att tänka att det nog inte är så dyrt att hyra en sådan och köra 20 mil. Hade man hyrt en personbil i stil med Kangoo, fast utan en ekande plåtburk baktill, så hade den inte kostat mer än en V60 att köra 20 mil med.

Förhållandet beror förmodligen på hur beläggningen är, men även att de i snitt körs kortare, har fler skadetillfällen och att de snarare konkurrerar med flyttfirmor o dyl än andra transportmedel. Jag har själv fått en bil påbackad av ett flyttskåp för en hög år sedan. Detta följde nog typmönstret med en ovan förare, i detta fall en kvinna (långt över 18) med helt nytaget körkort som skulle flytta in i en lägenhet. Glas över hela baksätet och hål i plåten i bakdörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du lägger den givetvis ner.

Då går den sönder av sin egna vikt, åtminstone om du lägger den på fel sida. Men nej, du får inte plats med en större TV i V60 över 208an hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då går den sönder av sin egna vikt, åtminstone om du lägger den på fel sida. Men nej, du får inte plats med en större TV i V60 över 208an hur som helst.

Fick in 65" i min auris, så det går nog.
Inga problem att lägga TV ner.
Förr varnades det för att låta plasma ligga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fick in 65" i min auris, så det är inga problem.
Inga problem att lägga Tv ner.
Förr varnades det för att låta plasma ligga ner.

Gäller även många LCDer, då bakbelysningen kan komma i kontakt med panelen och spräcka panelen. Går den sönder under transporten är du ganska körd och får ta ut TVn på drulleförsäkringen.

Får man in TVn i en mindre bil så behöver man såklart inte hyra någon lätt lastbil, minibuss eller SUV med extra lastutrymme. Inlägget förutsatte att du inte fick in TVn (på ett godtagbart sätt) i en Peugeot 208 eller Volvo V60.