Tekniska fel som förstör en i annars bra film eller serie

Permalänk
Avstängd

Man får inte bry sig för mycket. Men ibland blir det svårt att låta bli.

Går vi tillbaka några (massa) år så kan man undra varför Hermione inte använda sin tidsresarmojäng till att.. Döda Voldemort? Rädda Sirius? Nej, men en fågel var värd att rädda.

Men pratar vi tekniska fel måste nog Die Hard 4 vara en av de värsta, när allt går att hacka från vad som helst, det kräver bara "skills".

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Stör mig ibland på sådana fel. Det senaste jag kan komma på är inte direkt teknikrelaterat, men i serien "The Head" så är de på Antarktis och firar "sista solnedgången" och slutet på sommaren. Som om det är en helt vanlig dag där solen står högt på himlen, sen går den ner på kvällen och så är det becksvart polarnatt i ett halvår till "första soluppgången" och slutet på vintern.

Man tycker ju att nån i produktionen skulle ha påpekat att det inte är så det fungerar. Samma fel finns för övrigt i filmen "30 Days of Night".

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tom76:

Jag fick en djup suck häromdagen när jag råkade anmärka på att huvudpersonen i en serie gjorde en mantelrörelse när han laddade sin pistol för att sedan kliva in i bilen och göra den en gång till när han klev ur bilen efter kortare färd

Haha ja det är ju klassiskt, likaså pumpa hagelbössa eller både svärd och skjutvapen som gör helt ologiska ljud bara av att bli lyfta.

Edit1: Skjuta pistol eller hagelbössa på typ 200m avstånd är ju också rätt fint.

Edit2: Ljud som kommer innan så man hinner ducka eller samtidigt som kulan från långt avstånd är också poppis.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Haha ja det är ju klassiskt, likaså pumpa hagelbössa eller både svärd och skjutvapen som gör helt ologiska ljud bara av att bli lyfta.

I serien Banshee på HBO gjorde de den klassikern lite för många gånger.

De är ändå poliser men måste mantelrörelse eller pumpa shotgun flera gånger i serien för att visa att nu är det "allvar", okej så pistolen/shotgun var ens redo att skjuta liksom om det blev skarpt läge?

------

Sen så klarar karaktärerna i den serien att brutalt slåss i 10 minuter med blod överallt, de tål slag och sparkar som skulle dödat en vanlig människa.

Men i nästa scen så blir de TKO:d av ett slag i bakhuvet. Antar att level 100 stealth ger tillräckligt mycket bonus damage.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Haha ja det är ju klassiskt, likaså pumpa hagelbössa eller både svärd och skjutvapen som gör helt ologiska ljud bara av att bli lyfta.

Det signalerar "nu jävlar blir det åka av, nu är det allvar" för TV-tittaren mycket mer än om kulan redan ligger i loppet

Permalänk
Medlem

När personer, oftast agenter på jakt efter nån skurk, åker till polartrakter i lågskor och utan mössa.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

En serie som faktiskt var mycket bra på fakta och detaljer var den om Helénmordet 1988 (?) som gick på SVT nyligen.
Jag hittade bara en sak där som var fel, i sista eller näst sista avsnittet körde en truck i bakgrunden, den trucken var inte från den tiden.
Lite synd att se det när resten av serien var så välgjord med just de detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Haha ja det är ju klassiskt, likaså pumpa hagelbössa eller både svärd och skjutvapen som gör helt ologiska ljud bara av att bli lyfta.

Edit1: Skjuta pistol eller hagelbössa på typ 200m avstånd är ju också rätt fint.

Edit2: Ljud som kommer innan så man hinner ducka eller samtidigt som kulan från långt avstånd är också poppis.

Glöm inte att varje gång någon karaktär tar upp en pistol, hagelbrakare eller AK så gör den klickiga ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Datorgrejerna är mycket värre. Kan bero på att det ligger närmare hjärtat liksom, men ibland blir man ju bara ledsen. Exempelvis:
https://www.youtube.com/watch?v=dxIPcbmo1_U

Om det är 3D-filhanteraren du blir ledsen över så kan det vara intressant att höra att den fanns på "riktigt" även om den aldrig lämnade prototyp stadiet: https://en.wikipedia.org/wiki/Fsn_(file_manager)

Permalänk

Min favorit är att ALLTING sprängs om du krockar med det. Det spelar ingen roll vad det är, det kommer försvinna i ett eldmoln vid minsta stöt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Trunk:

Vissa filmer har lika många växlar på bilen som skott i magasinet; oändligt många.

John Connors cross i Tearminator 2. Helt klart växlar på MC någonsin!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av St3amer:

Glöm inte att varje gång någon karaktär tar upp en pistol, hagelbrakare eller AK så gör den klickiga ljud.

Nä det var ju lite det jag menade med ologiska ljud när man lyfter dem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://external-preview.redd.it/WMdC4xEnjEOu1DMxncZzdfrIKQy0nxV-HO0Dlu3zrFE.png?auto=webp&s=7fa15bef772e77e5d804d729d594c6af170f1ee1

"Bästa" användandet av processorkylare som rekvisita är annars i Netflix-serien Maniac som syns på bilden ovan.

"Du sade ju att jag skulle hålla huvudet kallt."

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av LemonIllusion:

"Du sade ju att jag skulle hålla huvudet kallt."

Synd bara att kylaren sitter baklänges men förhoppningsvis hjälper printerkablarna det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av St3amer:

Glöm inte att varje gång någon karaktär tar upp en pistol, hagelbrakare eller AK så gör den klickiga ljud.

Skrivet av Doomfarer:

Min favorit är att ALLTING sprängs om du krockar med det. Det spelar ingen roll vad det är, det kommer försvinna i ett eldmoln vid minsta stöt.

Typ biljakter i gamla filmer när de får däckskrik när de kör på sand/grus och bilen exploderar när nån kliver ut och slänger igen dörren.

Antigravitation har väl bara gamla bilar i Shield ?

Båten går extremt fort med tanke på bilens fart för att köra bredvid den och om den nu gick så fort så drar den inte upp mer vågor än båtar gör om de kör typ 10 knop eller vad den kanske gör i verkligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Scorpion (2014)
Det värsta jag någonsin sett. Förutom att serien är makalöst usel så är sånt du stör dig på rekordhögt i denna.
Känner du att djupa suckar inte är nog så kan jag rekommendera att ni ser denna serie tillsammans

Haha håller med. När denna serien kan ha 7.1 på imdb får jag inte så stor tilltro för mänskligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

När personer, oftast agenter på jakt efter nån skurk, åker till polartrakter i lågskor och utan mössa.

Inte helt omöjligt scenario dock med tanke på hur många människor som måste räddas i fjällmiljö varje år

Skrivet av egon2003:

Haha håller med. När denna serien kan ha 7.1 på imdb får jag inte så stor tilltro för mänskligheten

I mina erfarenheter är i stort sett alla serier som har under 8.0 på imdb ren dynga och något man knappt kan ha på i bakgrunden. 8.0-8.5 är inga mästerverk direkt men om man gillar genren så kan de helt klart vara sevärda. Över 8.5 är i regel ett säkert kort. Förutom Firefly. Hur en sådan generisk och dåligt skriven serie kan ha 9.0 är för mig ett mysterium. Låt gå att det inte finns så myclet bra sci-fi men måste man få ståpäls och rösta 10/10 varje gång bara för att en serie är snäppet bättre än medel?

Aja... För att hålla mig till topic så kan jag fortsätta i samma bana och säga att jag stör mig lite på när folk ger injektioner. KA-SHLAM låter det när de för kung och fosterland hugger en fem centimeter lång nål rakt in i halsen eller armen. Normalt ger man injektioner venöst eller subkutant, inte i benmärgen.

Eller när läkarna är de som gör allt hos patienten. Visst finns det vissa undersökningar där läkare är med emellanåt men på ett sjukhus kommer du aldrig se en läkare ta ekg, blodprov (om det inte är arteriellt), röntgen osv osv. De har bättre saker för sig. I alla fall om man ser till hur det är i Sverige men jag tror det är likadant i USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrol:

Om det är 3D-filhanteraren du blir ledsen över så kan det vara intressant att höra att den fanns på "riktigt" även om den aldrig lämnade prototyp stadiet: https://en.wikipedia.org/wiki/Fsn_(file_manager)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Fsn.png

Nja, filhanteraren har jag väl inget större problem med egentligen, mer att Unix-kunskaper skulle vara generella, och att en tioårig tjej som inte ens kan hålla en mus är så bevandrad inom "Unix" att hon bara löser problemen. Men absolut finns det mycket värre exempel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Inte helt omöjligt scenario dock med tanke på hur många människor som måste räddas i fjällmiljö varje år
I mina erfarenheter är i stort sett alla serier som har under 8.0 på imdb ren dynga och något man knappt kan ha på i bakgrunden. 8.0-8.5 är inga mästerverk direkt men om man gillar genren så kan de helt klart vara sevärda. Över 8.5 är i regel ett säkert kort. Förutom Firefly. Hur en sådan generisk och dåligt skriven serie kan ha 9.0 är för mig ett mysterium. Låt gå att det inte finns så myclet bra sci-fi men måste man få ståpäls och rösta 10/10 varje gång bara för att en serie är snäppet bättre än medel?

Aja... För att hålla mig till topic så kan jag fortsätta i samma bana och säga att jag stör mig lite på när folk ger injektioner. KA-SHLAM låter det när de för kung och fosterland hugger en fem centimeter lång nål rakt in i halsen eller armen. Normalt ger man injektioner venöst eller subkutant, inte i benmärgen.

Eller när läkarna är de som gör allt hos patienten. Visst finns det vissa undersökningar där läkare är med emellanåt men på ett sjukhus kommer du aldrig se en läkare ta ekg, blodprov (om det inte är arteriellt), röntgen osv osv. De har bättre saker för sig. I alla fall om man ser till hur det är i Sverige men jag tror det är likadant i USA.

Firefly är nog den bästa serie som skapats men den var för avancerad så folk började inte förstå den innan den försvann, i princip ingen tittade på den när den sändes men alla som får reda på att det finns en westernserie i rymden gillar den. Det är underligare att den inte har 11/10 i betyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Hej, jag hittade ingen tråd om detta så jag provar att skapa en. Fick precis en stor suck av flickvännen då jag åter igen klagade på en serie (Lupin) där det var it relaterade saker jag störde mig på. Saker som jag som hobbytekniker kan se är uppenbarligen fel. Jag har tydligen en tendens att påpeka sådant när vi ser filmen, eller efteråt när vi ska prata om vad vi tyckte. Tänk er Bond Skyfall när de kopplar in en terrorists dator rakt in i Mi6 nätverk?

Har ni några filmer eller serier som blivit förstörda på liknande fel?

När du ändå nämnde Bond är det en båtjakt där en båt jagas av en helikopter och båten drar iväg om jag inte minns fel. Tror det var Skyfall

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Firefly är nog den bästa serie som skapats men den var för avancerad

Nu är jag lite off topic, men avancerad? Det är en sjukt trevlig serie, men vad är det som skulle vara speciellt avancerat med den?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av frong:

När du ändå nämnde Bond är det en båtjakt där en båt jagas av en helikopter och båten drar iväg om jag inte minns fel. Tror det var Skyfall

Vet inte exakt vilka fordon det handlar om men många offshoreracerbåtar har faktisk mycket högre toppfart än de flesta helikoptrar.

Skrivet av Nioreh83:

Nu är jag lite off topic, men avancerad? Det är en sjukt trevlig serie, men vad är det som skulle vara speciellt avancerat med den?

Jag svarade på ett inlägg.
Men serien är väldigt udda och tar ett tag att förstå och det är ungefär när man kollat på den man inser att den verkligen är genialisk och att man vill se mer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte exakt vilka fordon det handlar om men många offshoreracerbåtar har faktisk mycket högre toppfart än de flesta helikoptrar.

Åfan, hade jag ingen aning om. Kört båt hela livet men aldrig suttit i en helikopter. Nu känner jag mig väldigt korkad Låter dem komma undan med det då...

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Åfan, hade jag ingen aning om. Kört båt hela livet men aldrig suttit i en helikopter. Nu känner jag mig väldigt korkad Låter dem komma undan med det då...

Du skulle kunna, sopa det under (över?) mattan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

När du ändå nämnde Bond är det en båtjakt där en båt jagas av en helikopter och båten drar iväg om jag inte minns fel. Tror det var Skyfall

En av de bästa (värsta) liknande sakerna måste vara när Snake surfar ikapp en bil i Flykten från LA (den horribla uppföljaren till Flykten från New York). Snygga effekter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Firefly är nog den bästa serie som skapats men den var för avancerad så folk började inte förstå den innan den försvann, i princip ingen tittade på den när den sändes men alla som får reda på att det finns en westernserie i rymden gillar den. Det är underligare att den inte har 11/10 i betyg.

Skrivet av mrqaffe:

Jag svarade på ett inlägg.
Men serien är väldigt udda och tar ett tag att förstå och det är ungefär när man kollat på den man inser att den verkligen är genialisk och att man vill se mer.

Jag lovar att inte gå mer off-topic efter detta men jag kan inte låta det här gå ostört förbi.

Det är fritt fram att tycka Firefly är superbra om man vill även om jag inte kan förstå varför. Men den är varken avancerad eller svår att förstå.

Manusförfattarna måste nästan ha ansträngt sig för att göra den så lättillgänglig som möjligt. ”Lättillgänglig” som i enkel att se och följa med handlingen. Skådespelarna i sin tur verkar ha ansträngt sig för att vara så endimensionella som det är möjligt, inget djup alls i karaktärerna. Skaparna hittade boken ”101 ways to make your character ridiculously stereotypical” och följde den till punkt och pricka.
Men visst är det en rolig serie?!? Han har ju en rolig mössa på sig! Och vad sägs om skämten som man såg komma på tio mils avstånd, de är lika roliga när de berättas för femtioelfte gången.

Missförstå mig inte, jag ser också att serien hade en potential att vara riktigt, riktigt bra. Men istället fick vi en billig och slafsigt gjord serie vars enda bedrift är att vara bättre än det genomsnittliga skräpet som sänds på TV. Det är väl också där skon klämmer, det är en sci-fi mixat med western och komedi. Eftersom det är en väldigt smal nisch så verkar folk mest vara glada över att serien finns överhuvudtaget och hypar därmed upp sig själv.

Jämför Firefly med t.ex. Game of Thrones, The Wire, Breaking Bad, Sopranos, Band of Brother m.fl. Dessa har ca 0,3 högre i betyg än Firefly. I min värld är det fullkomligt omöjligt att 90 % av alla redditörer och sweclockare jämställer Firefly med dessa serier.

Så, slut på gnällandet. Vill man att jag ska fortsätta. Skriva spaltmetrar om Firefly så får någon starta en tråd om det.

Permalänk

Då Geordi La Forge rapporterar att en planet har en yttemperatur på -291 °C.
Han är annars ytterst kompetent men i det fallet har han fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag lovar att inte gå mer off-topic efter detta men jag kan inte låta det här gå ostört förbi.

Det är fritt fram att tycka Firefly är superbra om man vill även om jag inte kan förstå varför. Men den är varken avancerad eller svår att förstå.

Manusförfattarna måste nästan ha ansträngt sig för att göra den så lättillgänglig som möjligt. ”Lättillgänglig” som i enkel att se och följa med handlingen. Skådespelarna i sin tur verkar ha ansträngt sig för att vara så endimensionella som det är möjligt, inget djup alls i karaktärerna. Skaparna hittade boken ”101 ways to make your character ridiculously stereotypical” och följde den till punkt och pricka.
Men visst är det en rolig serie?!? Han har ju en rolig mössa på sig! Och vad sägs om skämten som man såg komma på tio mils avstånd, de är lika roliga när de berättas för femtioelfte gången.

Missförstå mig inte, jag ser också att serien hade en potential att vara riktigt, riktigt bra. Men istället fick vi en billig och slafsigt gjord serie vars enda bedrift är att vara bättre än det genomsnittliga skräpet som sänds på TV. Det är väl också där skon klämmer, det är en sci-fi mixat med western och komedi. Eftersom det är en väldigt smal nisch så verkar folk mest vara glada över att serien finns överhuvudtaget och hypar därmed upp sig själv.

Jämför Firefly med t.ex. Game of Thrones, The Wire, Breaking Bad, Sopranos, Band of Brother m.fl. Dessa har ca 0,3 högre i betyg än Firefly. I min värld är det fullkomligt omöjligt att 90 % av alla redditörer och sweclockare jämställer Firefly med dessa serier.

Så, slut på gnällandet. Vill man att jag ska fortsätta. Skriva spaltmetrar om Firefly så får någon starta en tråd om det.

Skönt att höra att det är fler än jag. Tycker personligen Firefly är meh, med 5,5/10 i betyg kanske. Känns som en sekt runt Firefly. Folk repeterar att den ska vara så bra utan att tänka/tycka själv.
Håller med allt du säger. NEJ serien är inte avancerad eller svår att förstå, jag förstår inte ens hur man kan påstå det?
Om nu mrqaffe inte är två steg framför och kör en Rick & Morty meme med det hela vill säga.

Permalänk
Medlem

Terminator2 kör grabben med 4takt cross fast motorljudet är 2takt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3