Permalänk
Medlem

Fiber tv laggar? normalt?

Hoj!

Skaffat nyligen Fiber tv å 1 - 2 ggr i timmen så laggar det till nån enstaka sekund är det normalt?
Har TV via Viasat å fick svaret av dem att det är något man får acceptera helt enkelt.

Viasat boxern är ansluten trådat direkt till fiber dosan också.

Ska det var så helt enkelt? stör mig inte så mycket på det men tänkte kolla om det är verkligen menat
att det ska vara så helt enkelt.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Nej. Har inte IPTV nu men hade inga problem med Felia av det slaget under ~10 år.

Problemet är nog som med Viaplay, det kostar att investera i serverkapacitet så man låter hellre matcher gå ned än att få det att funka bra för kunden.

Permalänk
Medlem

Jag har Viasat Ip-Tv via fiber. I princip aldrig varit med om något lagg eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag har Viasat Ip-Tv via fiber. I princip aldrig varit med om något lagg eller liknande.

Har du din ansluten till router? eller direkt till fiber dosan?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Har du din ansluten till router? eller direkt till fiber dosan?

Direkt till fiberdosan. Måste ha det för att Multicast ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Direkt till fiberdosan. Måste ha det för att Multicast ska fungera.

Hmm ok, har också det.

Får kanske ta å försöka klura ut varför det är så då, om du har viasat också å det är inte så för dig.
kanske får slå en signal igen till viasat kanske fick tala med fel person helt enkelt.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Vad har du för hastighet? Det ska inte behöva upplevas som du beskriver.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad har du för hastighet? Det ska inte behöva upplevas som du beskriver.

250/250 så ska ju inte vara internet som är problemet vad jag vet om jag inte har missat något.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

250/250 så ska ju inte vara internet som är problemet vad jag vet om jag inte har missat något.

Verkligen inte, låter som det är nåt annat som spökar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad har du för hastighet? Det ska inte behöva upplevas som du beskriver.

Brebandshastigheten är inte relevant eftersom IPTV får vid sidan om bredbandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Brebandshastigheten är inte relevant eftersom IPTV får vid sidan om bredbandet.

Ah, var inte medveten om den detaljen. Antog att dom delade bandbredd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Brebandshastigheten är inte relevant eftersom IPTV får vid sidan om bredbandet.

Skrivet av RVX:

Ah, var inte medveten om den detaljen. Antog att dom delade bandbredd.

helt hundra? dem sa något på telefon att jag behöver minst 6-10 Mbit/s men nu har jag ju väl över det.
Kan det vara själva boxern som orsakar något? att den blir för varm eller något?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

helt hundra? dem sa något på telefon att jag behöver minst 6-10 Mbit/s men nu har jag ju väl över det.
Kan det vara själva boxern som orsakar något? att den blir för varm eller något?

IPTV går utanför Internet om det finns plats för det.
En fiberkonverter har en länkhastighet på fibern, oftast 100, 1000 eller 10000 Mbit/s.
Om du har 250 Mbit/s så är länkhastigheten minst 1 Gbit/s så det finns gott om plats för IPTV.
Om man har samma internet hastighet som länkhastighet så kommer IPTV att ta en bit av din internet hastighet.
IPTV har högre prioritet så det blir inga problem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W