1. Varför blir det fel? Var står det att åf inte kan ta av nästkommande leverans. Får webhallen in 50 RTX3080 kort av en viss modelll bör ett av dessa kunna gå att skicka till en kund som har fått ett defekt kort av den modellen. Könummer
2. Hur går detta i hop med att ärenden ska hanteras in om skälig tid? En kund som stått i kö i 3 månader och sedan fått en defekt vara ska inte behöva vänta tre månader till. Detta kan inte anses vara skälig tid.
Du uppmanas komma med hänvisning till var i konsumentköplagen (eller annan lag)där det står att butikerna är skyldiga att följa sina interna könummer. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
Exakt som Dax skrev mellan posterna här
Dom kort som kommer in är ju bokade i köp av kunder så dom kan inte tillhöra lagervara för täckning.
Varorna som kommer in är bokade av kunder redan. Därför är det även hos vissa ÅF låst bokning för att det är överbokat av kunder och dem ej kan ge leverans. Jag har alltså ett bokat exemplar. Ligger på en bokad plats hos min ÅF. Jag vill ej få min plats tagen av någon annan. Simple as that är det för dem flesta. Även jag inser det även om jag skulle behöva skicka in mitt kort på garanti att jag ej kan ta andras platser i en kö där folk har vart först till kvarn att beställa.
Angående skälig tid så får man kräva att istället få varan ersatt ifall det tar för lång tid som ett alternativ. Vilket ingen verkar vilja göra till introduktionspris då det ej finns kvar. Så valet är ens eget. Går det över tiden på ca 3 veckor (som i tidigare ärenden vart måttet för tid det ska ta) kan du kräva pengarna tillbaka vilket butiken ska kunna ge dig. Annars om du som kund ej godtar det så är det ens val att fortsätta vänta på en produkt som det råder brist i hela världen på i tillverkning. Jag kan alltså ej kräva efter 3-4 veckor att jag ska ha skadestånd ex om jag har fått alternativet att få tillbaka köpesumman. För där har kunden fått ett av giltiga alternativen.