Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@Nissling
Smplayer spelar jag filmer med.

Jag vill även tipsa om Celluloid igen som är frontend till MPV.
https://celluloid-player.github.io/

Som jag skrev tidigare, så kan jag inte ta sidor som tipsar om VLC på allvar (ofta som förstaval över mediaspelare!?). Själv rankar jag både GOM Player och PotPlayer högre på Windows-sidan och för Linux finns det också flera trevligare alternativ (såsom Celluloid och SMPlayer).

Permalänk

Smplayer /Mplayer är bäst.
VLC bara i nödfall.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag känner att jag skulle sakna med Linux är Adobe-suiten! Är det någon som har tips på bra ersättning där som inte är typ GIMP? GIMP känns dessvärre många år efter i UX-håll IMO.

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Det enda som jag känner att jag skulle sakna med Linux är Adobe-suiten! Är det någon som har tips på bra ersättning där som inte är typ GIMP? GIMP känns dessvärre många år efter i UX-håll IMO.

Jag skapade nyligen följande tråd, "Bildredigering i GNU/Linux", i jakt på vettigt alternativ till Photoshop:
#18810205

Håller fullständigt med dig ang. GIMP, men anser även att det är en mindre katastrof sett till viktiga funktioner såsom texthantering, lagerhantering (justeringslager!?) och CMYK-stöd. Förhoppningsvis ser vi GIMP 3.0 under nästa år, men efter att testat GIMP 2.99 så är jag inte alltför imponerad.

Permalänk
Bildexpert

Jag tackar för tipsen allesammans! Ska prova omgående. Personligen tycker jag att VLC är helt ok på Windows, men bedrövligt på macOS (där använder jag bara Quicktime). VLC tycks inte vara särskilt bra på Linux heller så bra om det finns vettiga alternativ.

Skrivet av SanTeoX:

Svårt att få igång hårdvarudekodning via nvidia-grafikkortrt överlag i Linux, även med VLC även om det går för det mesta.

Hårdvarudekodning används väl primärt för att spela upp H.264 och H.265? Jag jobbar till 99,9% med ProRes och FFV1 som båda använder uteslutande I-frames, där avkodning som görs med mjukvara oftast räcker mer än väl vad jag vet. Enda undantaget är väl om man har Apples egna hårdvarulösningar för avkodning av ProRes men det är väldigt snäva användningsområden vi pratar om.

Skrivet av SanTeoX:

By the way, varför kör du ett B460 moderkort till en 10700k? Det är väl lite som att sätta en strypsnara på din cpu, no offence 😄

Nu är det inte jag som har bekostat datorn och det fanns viss budget jag behövde hålla mig inom så det blev en nödlösning även om man i retrospektiv hade kunnat satsa på en i7-10700F. Om man bortser från snabbare RAM och överklockning, vad är fördelen med Z490 framför B460? Är helt enkelt nyfiken.

EDIT: Även om GIMP är ett trevligt program i sig så har jag (åtminstone på Windows) aldrig fått någon bra prestanda i programmet när färghanteringen är igång. Det känns närmast pinsamt om man har jobbat i PS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Det enda som jag känner att jag skulle sakna med Linux är Adobe-suiten! Är det någon som har tips på bra ersättning där som inte är typ GIMP? GIMP känns dessvärre många år efter i UX-håll IMO.

Krita tycker jag är ok, lite mer åt adobe-hållet med kontroller och navigering. Som inbiten photoshoppare kan jag inte få gimp att göra som jag vill. Där var Krita iallafall bättre, även om det inte ersätter photoshop.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tackar för tipsen allesammans! Ska prova omgående. Personligen tycker jag att VLC är helt ok på Windows, men bedrövligt på macOS (där använder jag bara Quicktime). VLC tycks inte vara särskilt bra på Linux heller så bra om det finns vettiga alternativ.

Hårdvarudekodning används väl primärt för att spela upp H.264 och H.265? Jag jobbar till 99,9% med ProRes och FFV1 som båda använder uteslutande I-frames, där avkodning som görs med mjukvara oftast räcker mer än väl vad jag vet. Enda undantaget är väl om man har Apples egna hårdvarulösningar för avkodning av ProRes men det är väldigt snäva användningsområden vi pratar om.

Nu är det inte jag som har bekostat datorn och det fanns viss budget jag behövde hålla mig inom så det blev en nödlösning även om man i retrospektiv hade kunnat satsa på en i7-10700F. Om man bortser från snabbare RAM och överklockning, vad är fördelen med Z490 framför B460? Är helt enkelt nyfiken.

EDIT: Även om GIMP är ett trevligt program i sig så har jag (åtminstone på Windows) aldrig fått någon bra prestanda i programmet när färghanteringen är igång. Det känns närmast pinsamt om man har jobbat i PS.

Vill man inte överklocka och kan acceptera att bara kunna köra minnen i lite lägre hastigheter så duger B460 gott. Med z490 kan du köra minnen i väldigt mycket högre hastigheter, något som är strypt av intel i b460 (dumt av intel dock, för det finns ingen teknisk begränsning att inte kunna köra högre hastigheter).
En i7-10700f hade som du säger passat mycket bättre på B460 än vad 10700k gör. 10700k kan ju så mycket mer som B460 sätter stopp för så att säga. 🙂 Och på så sätt är det ju onödigt att betala för 10700k när man ändå inte kan nyttja något av det man betalar extra för. Därav liknelsen strypsnara för din 10700k 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert

Datorn används mest för FFmpeg, som är rätt oberoende av RAM. Och även utan överklockning hanterar jag filer som är så stora att begränsningarna i hastighet snarare ligger i skrivhastighet än hastigheter på CPU och RAM. Sen är det viktigare att datorn kan tugga på 24/7 med konverteringar utan problem än att man kan få ut högsta möjliga klockning.

Men visst, K-modellen var inte direkt nödvändig. Man lär sig av sina misstag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Kört min Intel NUC på clear Linux ett bra tag men aldrig testat WiFi. Flyttade den idag för att använda den huvudsakligen för att ha den i 3d-printer hörnan och upptäckte dem absolut fånigaste saken- Clear Linux, en distro gjord av Intel, har inte drivers paketerade för Intels WiFi kort som sitter i Intels egenbyggda NUC. Hade strul med att installera via usb och vart till slut rage quit med en snabb w10 install. Kanske lika bra då jag kan behöva repetierhost på den ändå. Kört Ubuntu på samma NUC tidigare där WiFi drivers utan problem gled in. Men ändå, Wtf?

Har inte kört Clear Linux själv, men verkar vara så att de grundläggande verktygen för att köra Wifi är inte installerade som förval. Som jag har förstått Clear Linux är dess primära fokus molntjänster och liknande, d.v.s. även om man kan använda det som en desktop är det mer likt en server distro.

Ubuntu server har samma "problem", du kommer inte kunna köra Wifi ens på en NUC. Men det är inte för att drivrutinerna saknas, Intels Wifi-drivare följer med standard-Linux kärnan, däremot måste man i fallet Ubuntu installera bl.a. paketet "wpasupplicant" för att kunna köra Wifi. I desktop Ubuntu (och gissningsvis i alla moderna desktop orienterade distro) är dessa verktyg installerade som förval, men server distros vill normalt ha minimalt med paket av säkerhetsskäl och Wifi är inte speciellt vanligt för en server.

Lite snabb googling på Wifi och Clear Linux verkar peka på att detta paket ska installeras om man vill använda Wifi, det förutsatt att man redan har drivrutiner (vilket man har på en NUC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte kört Clear Linux själv, men verkar vara så att de grundläggande verktygen för att köra Wifi är inte installerade som förval. Som jag har förstått Clear Linux är dess primära fokus molntjänster och liknande, d.v.s. även om man kan använda det som en desktop är det mer likt en server distro.

Ubuntu server har samma "problem", du kommer inte kunna köra Wifi ens på en NUC. Men det är inte för att drivrutinerna saknas, Intels Wifi-drivare följer med standard-Linux kärnan, däremot måste man i fallet Ubuntu installera bl.a. paketet "wpasupplicant" för att kunna köra Wifi. I desktop Ubuntu (och gissningsvis i alla moderna desktop orienterade distro) är dessa verktyg installerade som förval, men server distros vill normalt ha minimalt med paket av säkerhetsskäl och Wifi är inte speciellt vanligt för en server.

Lite snabb googling på Wifi och Clear Linux verkar peka på att detta paket ska installeras om man vill använda Wifi, det förutsatt att man redan har drivrutiner (vilket man har på en NUC).

Hmm, UI-element fanns för Wifi men sade att ingen wifimodul fanns installerad eller något dylikt. Har ucode filer för kortet som jag använt tidigare, men sket i det hela nu- har inget emot att köra annan distro bredvid windows. I detta fall slängde jag in clear linux då den kördes som server och jag såg rekommendationer att det skulle vara det mest stabila.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Hmm, UI-element fanns för Wifi men sade att ingen wifimodul fanns installerad eller något dylikt. Har ucode filer för kortet som jag använt tidigare, men sket i det hela nu- har inget emot att köra annan distro bredvid windows. I detta fall slängde jag in clear linux då den kördes som server och jag såg rekommendationer att det skulle vara det mest stabila.

Clear Linux verkar vara ännu mer bare-bone jämfört med Ubuntu server. I princip alla Intel Wifi kretsar som tillverkats det senaste decenniet drivs av samma driver: iwlwifi. Men drivrutinen är bara en del av flera komponenter som behövs för fungerade Wifi.

I Ubuntu server är det bara wpasupplicant paketet som saknas, där finns inte bara driver utan även firmware. Har man driver+firmware kommer nätverkskretsen fungera, men utan WPA-supplicant kommer man i praktiken inte kunna koppla upp sig på någon accesspunkt.

I fallet Clear Linux verkar inte bara WPA-supplicant saknas, man verkar inte heller installera firmware som förval utan det finns i paketet linux-firmware-wifi (hardware-wifi verkar vara ett meta-paket som lägger in allt som behövs för Wifi-stöd, bl.a. linux-firmware-wifi). Om man inte har firmware kommer inte driver kunna initiera kretsen -> lär vara det felet du såg. UI-elementet är helt ortogonalt mot drivers.

I Ubuntu server trillar folk dit på ett liknande sätt, är fullt möjligt att konfigurera "netplan" för Wifi (vilket är analogt med UI-delen i en desktop Clear Linux), men utan WPA-supplicant kommer man aldrig lyckas starta upp konfigurationen.

Kan tyckas användarfientligt, men det är faktiskt en vettig strategi för fallen Ubuntu server och Clear Linux då deras tänka användarfall förutsätter att man vet relativt mycket om Linux och de vill inte installera saker "bara utfall". I Ubuntu servers fall är det negativt för säkerheten, i Clear Linux fall är det negativt för både säkerhet och för deras prestandafokus.

Man ska nog vara väldigt bekväm med Linux innan man ger sig på Clear Linux. Visst kan det verka lockade att köra något där man faktisk "bara" förutsätter 10 år gamla datorer i stället för de ~20 år gamla system som Ubuntu, RedHat och liknande fungerar på. Men Clear Linux är en rätt avancerad distro med rätt smalt användningsområde.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Clear Linux verkar vara ännu mer bare-bone jämfört med Ubuntu server. I princip alla Intel Wifi kretsar som tillverkats det senaste decenniet drivs av samma driver: iwlwifi. Men drivrutinen är bara en del av flera komponenter som behövs för fungerade Wifi.

I Ubuntu server är det bara wpasupplicant paketet som saknas, där finns inte bara driver utan även firmware. Har man driver+firmware kommer nätverkskretsen fungera, men utan WPA-supplicant kommer man i praktiken inte kunna koppla upp sig på någon accesspunkt.

I fallet Clear Linux verkar inte bara WPA-supplicant saknas, man verkar inte heller installera firmware som förval utan det finns i paketet linux-firmware-wifi (hardware-wifi verkar vara ett meta-paket som lägger in allt som behövs för Wifi-stöd, bl.a. linux-firmware-wifi). Om man inte har firmware kommer inte driver kunna initiera kretsen -> lär vara det felet du såg. UI-elementet är helt ortogonalt mot drivers.

I Ubuntu server trillar folk dit på ett liknande sätt, är fullt möjligt att konfigurera "netplan" för Wifi (vilket är analogt med UI-delen i en desktop Clear Linux), men utan WPA-supplicant kommer man aldrig lyckas starta upp konfigurationen.

Kan tyckas användarfientligt, men det är faktiskt en vettig strategi för fallen Ubuntu server och Clear Linux då deras tänka användarfall förutsätter att man vet relativt mycket om Linux och de vill inte installera saker "bara utfall". I Ubuntu servers fall är det negativt för säkerheten, i Clear Linux fall är det negativt för både säkerhet och för deras prestandafokus.

Man ska nog vara väldigt bekväm med Linux innan man ger sig på Clear Linux. Visst kan det verka lockade att köra något där man faktisk "bara" förutsätter 10 år gamla datorer i stället för de ~20 år gamla system som Ubuntu, RedHat och liknande fungerar på. Men Clear Linux är en rätt avancerad distro med rätt smalt användningsområde.

Well, today I learned. Är det man får för att lyssna på vad folk på r/Linux säger, tittade även nu och förvåningsvärt många som säger att de kör den som sin desktop/laptop distro.

Använde den mest för en minecraft server för Rlcraft som inte riktigt lirar på mina väldigt långsamma xeon processorer, i slutänden strulade den mest ändå så nu blir den meckmaskin.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tröttnade lite på gnome, bland annat på att inte kunna låta skärmen vila efter viss tid, bestämde mig för att testa XFCE-manjaro igen och lösa auto-vila (suspend)-problemet jag erfor vid tidigare distrohoppning med både mx (xfce) och manjaro xfce. Well, stäng av ERP (finns bara på och av på mitt gigabyte-mobo) så funkar tidsbunden suspend med skärmlås. Inget har krånglat hittills, satt just som en halvnöjd katt och säkerhetskopierade en hel drös foton mellan två externa diskar.. när skärmen frös: https://forums.developer.nvidia.com/t/455-23-04-page-allocati... i närmare 15 minuter. Sedan åter bild dock och ska vara fixat iom 460-drivarna.

Apropå diskar så verkar xfce-miljön komma med många saker förinstallerade men motsvarighet till gnomes väldigt användbara för monteringsinställningar bla "Diskar" hittade jag inte. Sudo pacman -S gnome-disk-utility

Inget "nattljus" för skärmen heller men Redshift funkar bra, med manuella tider:
~/.config/redshift.conf:
[redshift]
dawn-time=05:50-06:25
dusk-time=21:05-22:00

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Stabila CentOS blir mer eller mindre dumpad.
Den kommer att följa "fresh" vilket i praktiken betyder betamjukvaror liknande upplägg som Fedora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Stabila CentOS blir mer eller mindre dumpad.

Fungerar inte Oracle Linux som ett fullgott alternativ?

https://www.oracle.com/linux/

Själv har jag bara kört CentOS lokalt tidigare för att komma så nära produktionsmiljöerna (RHEL) som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Stabila CentOS blir mer eller mindre dumpad.
Den kommer att följa "fresh" vilket i praktiken betyder betamjukvaror liknande upplägg som Fedora.

Beta och beta det vet jag inte, centos stream är ju 8.x nästa release som sen RHEL 8 använder, så inte super beta i mina öron direkt. Det är ju inte bleeding edge mjukvaror som stream använder.

Permalänk
Medlem

Jag slängde in Pop!_OS på den nya privata bärbara datorn (Razer Blade Base 2020, med OLED-panelen, 10750H, och RTX 2070).
Det märktes ju rätt snabbt att hårdvaruacceleration av videor i webbläsarna fortfarande är ett jävligt spektakel att få till i Linux.

Någon mer som sitter på en Comet Lake-processor och fått det att funka med den inbyggda iGPU:n (630)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Stabila CentOS blir mer eller mindre dumpad.
Den kommer att följa "fresh" vilket i praktiken betyder betamjukvaror liknande upplägg som Fedora.

Vill man fortsätta med RHEL som CentOS var, har grundaren startat upp Rocky Linux.
https://rockylinux.org/sv/

Noah intervjuade honom i episod 213.
https://podcast.asknoahshow.com/213

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Jag slängde in Pop!_OS på den nya privata bärbara datorn (Razer Blade Base 2020, med OLED-panelen, 10750H, och RTX 2070).
Det märktes ju rätt snabbt att hårdvaruacceleration av videor i webbläsarna fortfarande är ett jävligt spektakel att få till i Linux.

Någon mer som sitter på en Comet Lake-processor och fått det att funka med den inbyggda iGPU:n (630)?

Näe, det är väl tyvärr allmänt urdåligt stöd för hårdvaruacc i webläsaren. Det finns väl lite beta-webläsare med stöd, men inget jsg orkade pyssla med. I Windows flyter 4k video hur bra som helst i webläsarna med en I3 10100 med Intel UHD 630 medan jag knappt fick bra flyt med en Ryzen 7 1700 och ett Nvidia GTX 1660 Super i Linux.
Allt sånt som jag nyttjar har dåligt stöd i Linux. Jag verkar vara den enda i världen som överhuvudtaget inte bryr mig om spel. Förstår inte varför alla recensioner och prestandatest utgår från spel. Det finns så mycket annat att göra på en dator och så mycket andra funktioner i hårdvaran.
Nu hypas Ryzen för fullt, men jag går ifrån det för det är massor grejer jag vill ha som helt saknas i Ryzen men som Intel har i deras cpu:er
(Quicksync, gvt-g, bra fördelade iommu-grupper och en del mer)

Nu blev det offopic, men ontopic: hårdvaruacc i linuxwebläsarna suger är min erfarenhet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av walkir:

Fungerar inte Oracle Linux som ett fullgott alternativ?

https://www.oracle.com/linux/

Själv har jag bara kört CentOS lokalt tidigare för att komma så nära produktionsmiljöerna (RHEL) som möjligt.

Ingen aning om deras os är stabilt i längden. När ett stort företag ligger bakom något de egentligen kan tjäna pengar på, men inte gör det (för tillfället) känns det inte så förtroendeingivande.

Skrivet av crash:

Beta och beta det vet jag inte, centos stream är ju 8.x nästa release som sen RHEL 8 använder, så inte super beta i mina öron direkt. Det är ju inte bleeding edge mjukvaror som stream använder.

Lika bleeding edge som Fedora blir det säkert inte men snäppet under? Är inte såå insatt hur upplägget är tänkt att fungera men läser man kommentarerna på centos's site är 99% av användarna oroliga, arga och överväger starkt att gå över till något annat stabilare system. Redhat tjänade ju inget på Centos och det är väl det de vill börja göra, fastän Centos ändå varit till stor nytta för dem som test-bed så att säga.

Skrivet av Lembritt:

Vill man fortsätta med RHEL som CentOS var, har grundaren startat upp Rocky Linux.
https://rockylinux.org/sv/

Noah intervjuade honom i episod 213.
https://podcast.asknoahshow.com/213

Ser ju lovande ut. Hoppas det inte blir ett fåmans-projekt för de har ju en tendens att dö ut likt många andra linuxdistros (och inte minst bsd-distros som fokuserar på användarvänlighet).

Permalänk
Medlem

Satt och skrev långt dokument och skulle spara. Då kunde inte Linux komma åt någonting på hårddisken.
Varje dag får jag en drös uppdateringar, vilket är bra, och oftast så krävs det inte omstart,
men jag hatar dom gånger det hade behövts omstart och den inte säger något om det tills man sitter där med stort projekt som inte går att spara.
*irriterad*

Permalänk
Skrivet av faber:

Satt och skrev långt dokument och skulle spara. Då kunde inte Linux komma åt någonting på hårddisken.
Varje dag får jag en drös uppdateringar, vilket är bra, och oftast så krävs det inte omstart,
men jag hatar dom gånger det hade behövts omstart och den inte säger något om det tills man sitter där med stort projekt som inte går att spara.
*irriterad*

Hur installerar du uppdateringarna? Med standardinställningarna installerar Ubuntu (och troligtvis flera andra distributioner) uppdateringar automatiskt utan att man behöver göra något, vilket kan orsaka problem. Till exempel pajar Firefox om det installeras en uppdatering medan man använder Firefox. Då tvingas man stänga av och starta om Firefox för att det ska funka igen, vilket beroende på vad man gör kan vara mer eller mindre omständigt. Lösningen för mig var att stänga av automatiska uppdateringar och istället söka efter uppdateringar manuellt någon gång om dagen. Då ser jag vad som ska uppdateras och kan avgöra om jag vågar låta uppdateringarna installeras medan andra program är igång eller om jag vill vänta med uppdateringarna tills programmen är avslutade.

Jag har aldrig varit med om att en uppdatering gjort att det inte går att skriva till hårddisken. Är du säker på att felet är kopplat till en uppdatering? Hårddisken brukar bli skrivskyddad om det finns skadade sektorer på den. Är det i själva verket det som är felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Hur installerar du uppdateringarna? Med standardinställningarna installerar Ubuntu (och troligtvis flera andra distributioner) uppdateringar automatiskt utan att man behöver göra något, vilket kan orsaka problem. Till exempel pajar Firefox om det installeras en uppdatering medan man använder Firefox. Då tvingas man stänga av och starta om Firefox för att det ska funka igen, vilket beroende på vad man gör kan vara mer eller mindre omständigt. Lösningen för mig var att stänga av automatiska uppdateringar och istället söka efter uppdateringar manuellt någon gång om dagen. Då ser jag vad som ska uppdateras och kan avgöra om jag vågar låta uppdateringarna installeras medan andra program är igång eller om jag vill vänta med uppdateringarna tills programmen är avslutade.

Jag har aldrig varit med om att en uppdatering gjort att det inte går att skriva till hårddisken. Är du säker på att felet är kopplat till en uppdatering? Hårddisken brukar bli skrivskyddad om det finns skadade sektorer på den. Är det i själva verket det som är felet?

Fedora. Terminalen, Sudo dnf upgrade.
Denna gång så fick jag varningsruta som sa att en io eller iso fil saknades när jag försökte spara eller gå in i någon mapp via filhanterare, tror det var något relaterat till plasma.

Det har hänt några gånger, fast det är sällan. Uppdaterat via terminal, allt verkar som vanligt, men jag kommer inte åt filer förrän jag startat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Näe, det är väl tyvärr allmänt urdåligt stöd för hårdvaruacc i webläsaren. Det finns väl lite beta-webläsare med stöd, men inget jsg orkade pyssla med. I Windows flyter 4k video hur bra som helst i webläsarna med en I3 10100 med Intel UHD 630 medan jag knappt fick bra flyt med en Ryzen 7 1700 och ett Nvidia GTX 1660 Super i Linux.
Allt sånt som jag nyttjar har dåligt stöd i Linux. Jag verkar vara den enda i världen som överhuvudtaget inte bryr mig om spel. Förstår inte varför alla recensioner och prestandatest utgår från spel. Det finns så mycket annat att göra på en dator och så mycket andra funktioner i hårdvaran.
Nu hypas Ryzen för fullt, men jag går ifrån det för det är massor grejer jag vill ha som helt saknas i Ryzen men som Intel har i deras cpu:er
(Quicksync, gvt-g, bra fördelade iommu-grupper och en del mer)

Nu blev det offopic, men ontopic: hårdvaruacc i linuxwebläsarna suger är min erfarenhet.

Löste detta genom att installera en ny drivrutin för iGPU:n vid namn intel-media-va-driver-non-free. Funkar perfekt nu med Firefox, Brave, och Chromium! Iofs är väl alla de baserade på Chromium nuförtiden.
Tuggar igenom 8K VP9-klipp på YouTube utan problem.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Nissling:

Kör Ubuntu 20.04 LTS på en dator och allt funkar bra utom en liten detalj...

Bytte drivrutiner för grafikkortet till Xorg och allt har rullat på problemfritt sedan dess. Blir ju smått nostalgisk av att köra Ubuntu igen efter så många år av uppehåll och trots att många Linuxanvändare har svårt för distron i fråga så gillar jag den. Det är rätt lagom för mig som mest jobbar i macOS.

Permalänk
Medlem

ELEMENTARY OS

Hur laddar man en ikon som funkar "Show Desktop" ?

Det finns ett program t ex som heter Desktop Folder men programmet funkar ej (längre)

Permalänk
Medlem

Solus igen, Manjaro XFCE var stabilare än Manjaro Gnome men inte helt 100% och varför två sömnlägen och ca 14 inställningsappar i startmenyn. Den såg ut som en myrstack. Gillar snyggt UI inser jag, som Manjaro Gnome (3) men även Budgie, så provade nya Solus 4.2 : ) Verkade trevligt så installerade på samma ESP som Win10 är på och gamla distro-spöken från det förgångna, valde att ersätta Manjaro i installeraren. Installation klar, maskin startar om till...grub som förtvivlat letar efter Manjaro. Löstes med första förslaget här https://www.reddit.com/r/SolusProject/comments/9iglk9/solus_e...

OpenCL för Nvidia i Darktable ordnades via https://www.youtube.com/watch?v=fhDqPTLqVSk (det där hade jag inte kommit på själv)

fdkaac byggdes och installerades efter anvisningar på dess repo, samma för https://github.com/fossfreedom/indicator-sysmonitor som jag saknat.

Electron-onenote fanns som snap. Hade aldrig använt förr, fick en överraskning när jag gjord df -h

FSlint, Grsync, Enpass, shntool finns via Programvarucentral. Inte Timeshift men det ska inte vara omöjligt att sätta upp ett nytt sys när det behövs så länge bilder och de dokument som ej är i molnet och viss musik backas (försöker att dokumentera konfigdetaljer)

NFS-server finns inte men samba fungerar likaväl för det jag använder det till; pulseaudio-modules-bt har visst pensionerats till förmån för ..nåt som kanske mergas in i pulseaudio https://gitlab.freedesktop.org/pulseaudio/pulseaudio/-/merge_... men jag har dragit list och kabel längs taket och bakom katträdet ändå.

Budgie är så snyggt och på en vecka har inte sömn eller att kopiera filer eller att vakna eller grafiksignal krånglat en endaste gång. Kitty har en viss fördröjning ibland men vem bryr sig, allt känns..som en gammal vän : )

(Menyraden i botten, inkl. program- och menyikonerna, var pytte verkligen, blev inte ens gladare när jag fann en forumtråd med en som uppmärksammade precis samma sak, antagligen för att man fyller 40 i år. Den blev iaf bättre med en del större ikoner (1440) )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Satt och skrev långt dokument och skulle spara. Då kunde inte Linux komma åt någonting på hårddisken.
Varje dag får jag en drös uppdateringar, vilket är bra, och oftast så krävs det inte omstart,
men jag hatar dom gånger det hade behövts omstart och den inte säger något om det tills man sitter där med stort projekt som inte går att spara.
*irriterad*

Ännu bättre när man startar om så fungerar inte systemet längre efter en update.
Ubuntu 20.10 jeey

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Solus igen, Manjaro XFCE var stabilare än Manjaro Gnome men inte helt 100% och varför två sömnlägen och ca 14 inställningsappar i startmenyn. Den såg ut som en myrstack. Gillar snyggt UI inser jag, som Manjaro Gnome (3) men även Budgie, så provade nya Solus 4.2 : ) Verkade trevligt så installerade på samma ESP som Win10 är på och gamla distro-spöken från det förgångna, valde att ersätta Manjaro i installeraren. Installation klar, maskin startar om till...grub som förtvivlat letar efter Manjaro. Löstes med första förslaget här https://www.reddit.com/r/SolusProject/comments/9iglk9/solus_e...

OpenCL för Nvidia i Darktable ordnades via https://www.youtube.com/watch?v=fhDqPTLqVSk (det där hade jag inte kommit på själv)

fdkaac byggdes och installerades efter anvisningar på dess repo, samma för https://github.com/fossfreedom/indicator-sysmonitor som jag saknat.

Electron-onenote fanns som snap. Hade aldrig använt förr, fick en överraskning när jag gjord df -h

FSlint, Grsync, Enpass, shntool finns via Programvarucentral. Inte Timeshift men det ska inte vara omöjligt att sätta upp ett nytt sys när det behövs så länge bilder och de dokument som ej är i molnet och viss musik backas (försöker att dokumentera konfigdetaljer)

NFS-server finns inte men samba fungerar likaväl för det jag använder det till; pulseaudio-modules-bt har visst pensionerats till förmån för ..nåt som kanske mergas in i pulseaudio https://gitlab.freedesktop.org/pulseaudio/pulseaudio/-/merge_... men jag har dragit list och kabel längs taket och bakom katträdet ändå.

Budgie är så snyggt och på en vecka har inte sömn eller att kopiera filer eller att vakna eller grafiksignal krånglat en endaste gång. Kitty har en viss fördröjning ibland men vem bryr sig, allt känns..som en gammal vän : )

(Menyraden i botten, inkl. program- och menyikonerna, var pytte verkligen, blev inte ens gladare när jag fann en forumtråd med en som uppmärksammade precis samma sak, antagligen för att man fyller 40 i år. Den blev iaf bättre med en del större ikoner (1440) )

Kul att du gillar Solus!
Samma här, har kört Budgie varianten som DE i mer än 4 år nu och det har hänt massor på den tiden!

Har flera gånger lekt med tanken att distrohoppa men något håller mig ändå kvar, antar att uppgraderingstakten och stabiliteten och att jag aldrig behöver tänka på en ominstallation passar mig för väl. Saknar för lite för att motivera ett byte.

Som du säger, Budgie är faktiskt snyggt och har bara blivit mer och mer funktionellt nu det senaste halvåret med alla små justeringar de gjort.
Kan tänka mig att du hade problem med installationsmediat innan 4.2 släpptes, det förra mediat var rätt gammalt i rolling-release termer.

Fram tills nyligen lade jag märke till att mina bildskärmar jag har inkopplade ibland kunde få lite fnatt när jag bytte input-källa fram och tillbaka på någon av dem. Det verkade göra att den försökte "hitta om" alla skärmar igen, så det blinkade lite fram och tillbaka i otakt innan den bestämde sig för ett läge, men nu verkar de ha löst det problemet också. Så jag är helnöjd.

Ja meny-skalningen är något de borde ägna lite tid åt, det funkar bättre på KDE-varianten, jag har klarat mig så långt genom att höja DPI + att jag inte hunnit nå 40 bast riktigt ännu.

För programutbudet använder jag Flatpacks, Snaps och även AppImages där det behövs men finns någon applikation i Solus lite mindre apputbud så kör jag helst på den.

Kan tipsa om en rätt läcker system-monitor för terminalen: "bottom", funkar även för Windows och Mac.
Om man som jag har en Radeon GPU finns även "radeontop" för GPU monitorering.

Hade hoppats på ett giftermål mellan dess två applikationer men så länge kör jag en tmux-session med dem i varsin ruta.

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Bra tips om "bottom"! Gillar det, ska se hur det går att konfigurera. Ska spana in AppImages med.

Med nyligt distrohoppande i bakhuvudet känns det som att det ska finnas en del störningsmoment innan hopp från Solus Budgie igen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)