Nekade kortbetalningar - Nytt direktiv för kortbetalningar

Permalänk
Medlem

Nekade kortbetalningar - Nytt direktiv för kortbetalningar

Hej hopp!

Jag försökte köpa mig ett nytt spel igår via Ubisoft / Epic Games, men blev hela tiden nekad. Har Länsförsäkringar som bank och har nu varit i kontakt med dem.

Tydligen har ett nytt direktiv gått i kraft som reglerar kortköp på internet. Jag är dåligt insatt i ämnet, så någon med lite mer expertis får gärna kommentera och förklara ytterligare exakt vad det är som gäller. Men jag har förstått det så att för att en kortbetalning skall gå igenom på nätet nu så måste det finnas verifiering via BankID / SMS eller annan verifieringsmetod.

https://www.svenskhandel.se/radgivning/betalfragor/sa-har-for...

https://info.nets.se/blogg/sa-fungerar-sca-nya-krav-fran-eu-p...

Min fråga till er, har någon av er märkt av någonting? Och om ni vill dela med er, vilken bank har ni i så fall?

EDIT: Omformulerade texten.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Kommer det påverka exempelvis prenumeration på netflix också? Då lär ju många bli drabbade.

Edit: Läste i länken att det finns undantag för det; det ska i sådant fall bara gälla vid första betalningen.

Permalänk
Medlem

Handlade på epic häromdagen, och hade inga problem (Swedbank), men jag har mitt kort sparat där om det gör skillnad.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Mina kort har haft stöd för det länge så ser inte varför det skulle bli någon skillnad, det har ju varit känt länge så de flesta har ju redan byggt ut för det. Låter som att du bör byta bank till en vettigare.

Permalänk
Medlem

Som jag fattade det är det att det krävs BankID numera vilket påverkar väldigt många appar och tjänster som inte har stöd för det. Norwegian som jag har skickade ut något om detta och de hade ju sms innan. Oftast finns det någon banköverföring man kan göra, typ Trustly som fungerar snabbt och smidigt istället.

EDIT:

Citat:

Vilka ändringar gör vi?

När du betalar med ditt Bank Norwegian- kort på internet, har du fram tills nu kunnat legitimera dig med engångskod via SMS. Som följd av de ändrade kraven, är inte engångskod via SMS säkert nog från och med den 7 januari 2021. Vi tar därför bort denna möjlighet och lägger till legitimering med BankID eller mobilt BankID.

Permalänk
Medlem

Funderat på detta också. Betalningen på mitt 3080 hos amazon misslyckades eftersom man hos Nordea måste öppna för internetköp utomlands trots att jag leggat med mobilt bankID. Öppningen gäller bara i 1 timme. Vet inte riktigt hur man ska göra då för betalningen försökte de dra innan kortet skickades men när den misslyckades så ville de att man skulle lega igen men betalningen drogs inte direkt då.

Effekten blir ju lite då att man iaf hos nordea varje timme måste gå in i appen och öppna internetköp, annars kommer betalningen misslyckas igen när de försöker dra. Blev att jag köpte presentkort för att lösa det för orkade inte hålla på med kundtjänst

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Jag förstår att de vill ha det för säkerheten, men jag tycker det är dumt att jag som kund inte själv kan få välja bort det aktivt. Jag vet att en sån betalningsverifiering pajade ett köp för mig en gång för några år sen. Det "verifierade" köpet gick inte igenom i nätbutiken det gällde. Som tur var hade jag fler kort att använda, från annan utgivare, så jag kunde lösa det. Men dumt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfzg:

Kommer det påverka exempelvis prenumeration på netflix också? Då lär ju många bli drabbade.

Edit: Läste i länken att det finns undantag för det; det ska i sådant fall bara gälla vid första betalningen.

Mycket möjligt, eller om det skiljer sig mellan autogiro/prenumeration och nya kortbetalningar.

Skrivet av CubaCola:

Handlade på epic häromdagen, och hade inga problem (Swedbank), men jag har mitt kort sparat där om det gör skillnad.

Jag köpte också ett spel på Epic nyligen, men det var innan årsskiftet. Då gick det bra, nu var det tvärstopp.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Fick använda bankid på foodora en gång, sen dess har det funkat som vanligt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Låter som det är något som typ som GDPR är bra i grunden men ingen som tänkte igenom hur det praktiskt skulle genomföras utan att det blev miljoner stökiga situationer som är snariga att lösa och ingen riktigt har något bra svar på. Inte försökt göra några köp idag, handlade igår senast över nätet dock. Känns som det här kommer bli stökigt...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xangeon:

Hej hopp!

Jag försökte köpa mig ett nytt spel igår via Ubisoft / Epic Games, men blev hela tiden nekad. Har Länsförsäkringar som bank och har nu varit i kontakt med dem.

Tydligen har ett nytt direktiv gått i kraft som reglerar kortköp på internet. Jag är dåligt insatt i ämnet, så någon med lite mer expertis får gärna kommentera och förklara ytterligare exakt vad det är som gäller. Men jag har förstått det så att för att en kortbetalning skall gå igenom på nätet nu så måste det finnas verifiering via BankID / SMS eller annan verifieringsmetod.

https://www.svenskhandel.se/radgivning/betalfragor/sa-har-for...

https://info.nets.se/blogg/sa-fungerar-sca-nya-krav-fran-eu-p...

Min fråga till er, har ni blivit drabbade? Och om ni vill dela med er, vilken bank har ni i så fall?

Personen på support berättade att han fått fler samtal idag om att folk inte kunnat handla på exempelvis Steam.

När detta löses visste de ej, men att det troligtvis kommer ske någon typ av åtgärd så fort som möjligt.

Drabbad?
Nej, det är ju en skyddsfunktion för att minska kortbedrägerierna.

Jag kan slå på/av denna funktionen på mitt Ica-kort. "Tillåt internetköp utan säkerhetskontroll".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag handlade på Amazon.se den 2:a januari och det gick bra då, jag har Länsförsäkringar Stockholm. Ingen verifiering då och har aldrig verifierat mig hos Amazon. Amazon kräver ju inte ens cvc koden... Men jag har inte handlat sedan dess

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

PayPal har jag gjort kortbetalningar med trots att kortet jag har där gått ut för länge sedan. Senast var jag tvungen att lägga in mitt nya betalkort antagligen på grund av det nya reglerna och det var inga problem. Jag tycker det är bra att EU ställer krav. I regel har det varit amerikanska företag som endast krävt siffror som står på kortet vid köp. Det är på tiden att det skärper sig och börjar med säkrare kortbetalningar.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, jag visste inte att det här är nånting ny. Kommer ihåg för en tag sen att vissa internetköp krävde att man identifierade sig med en kortläsare, medans nu för tid det är bankid som gäller. Handlar inte mycket på nätet men skulle säga jag stöter på det 4/10 gånger. Använder Handelsbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Ärligt talat, jag visste inte att det här är nånting ny. Kommer ihåg för en tag sen att vissa internetköp krävde att man identifierade sig med en kortläsare, medans nu för tid det är bankid som gäller. Handlar inte mycket på nätet men skulle säga jag stöter på det 4/10 gånger. Använder Handelsbanken.

Som jag förstår det har det är skillnaden att det numer är ett krav. Tidigare har det varit valfritt för försäljningstället att implementera.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag råkade ut för det när jag skulle åka taxi igår. Uber nekade, Bolt däremot funkade.

Sen på kvällen skulle jag köpa en grej på PSN, samma sak: nekade. Men där försökte jag igen och på tredje försöket gick det genom.

Tolkade det bara som om min bank hade strul (länsförsäkringar). Är ju märkligt att det funkar om man bara fortsätter att försöka om det nu skulle vara relaterat till den här förändringen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt något men iofs har jag Handelsbanken och de har länge haft manuell upplåsning av internetköp och tror senaste året eller så att de allt mer infört BankID verifiering stegvis för alla betalningar så tror de flesta redan är godkända. I de fall det gått har jag även redan haft på verifiering vid köp via mobilnummer eller liknande så kan vara därför jag inte märkt något, varken på Amazon, Webhallen, Netonnet eller EpicGames.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Mycket möjligt, eller om det skiljer sig mellan autogiro/prenumeration och nya kortbetalningar.

Jag köpte också ett spel på Epic nyligen, men det var innan årsskiftet. Då gick det bra, nu var det tvärstopp.

Nä jag kollade kvittot nu, 29 december var det..

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

jag skaffade Klarna för att gå runt Nordeas jobbiga upplåsing. Har också PFC för att ha ytterligare ett kort vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Drabbad?
Nej, det är ju en skyddsfunktion för att minska kortbedrägerierna.

Jag kan slå på/av denna funktionen på mitt Ica-kort. "Tillåt internetköp utan säkerhetskontroll".

Jag skulle ha valt ett bättre ord än drabbad, det inser jag nu. Precis som du säger så är det en säkerhetsåtgärd.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Jag fick en "kickstarter" dragning idag som gick igenom utan problem (alltså där jag skrivit in mina uppgifter tidigare, utan att använda bankID och pengarna drogs flera dagar senare). Har ett kort som SEB är utgivare för i grunden (SJ Prio-s kreditkort).

Permalänk
Medlem

Har även jag Länsförsäkringar och försökte köpa direkt i mitt switch igår och blev bara nekad utan förklaring, testade på nätet och fick då fram alternativ för verifiering. Så "drabbad" ja men inte till det sämre så länge som man faktiskt får riktiga besked om vad som händer.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsåtgärd, visst, men en lite irriterande sådan. Att behöva bekräfta med såväl CVC-kod som Bank-ID när man köper en bussbiljett för 35 spänn via bussbolagets app känns lite väl krångligt. Tycker de kunde tillåtit småköp (typ <100kr) utan verifiering iaf.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag råkade ut för det när jag skulle åka taxi igår. Uber nekade, Bolt däremot funkade.

Sen på kvällen skulle jag köpa en grej på PSN, samma sak: nekade. Men där försökte jag igen och på tredje försöket gick det genom.

Tolkade det bara som om min bank hade strul (länsförsäkringar). Är ju märkligt att det funkar om man bara fortsätter att försöka om det nu skulle vara relaterat till den här förändringen.

Jag försökte totalt fyra gånger mot Epic, tre gånger själv och en gång medans jag pratade med deras support. Samma fel varje gång. Men intressant att du lyckas få igenom ett köp till slut. De kanske har börjat vidta åtgärder redan igår kväll.

Skrivet av Sarynoth:

Har även jag Länsförsäkringar och försökte köpa direkt i mitt switch igår och blev bara nekad utan förklaring, testade på nätet och fick då fram alternativ för verifiering. Så "drabbad" ja men inte till det sämre så länge som man faktiskt får riktiga besked om vad som händer.

Ja det känns som att vi med Länsförsäkringar är lite låsta just nu, i alla fall om vi vill köpa digitala spel

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av PeCe:

Säkerhetsåtgärd, visst, men en lite irriterande sådan. Att behöva bekräfta med såväl CVC-kod som Bank-ID när man köper en bussbiljett för 35 spänn via bussbolagets app känns lite väl krångligt. Tycker de kunde tillåtit småköp (typ <100kr) utan verifiering iaf.

Enligt en av ts länkar ska det inte gälla köp under 30 eur.
Och vissa ställen kan vitlistas så de aldrig behöver det etc.

Verkade finnas många undantag och godtyckligheter i det hela.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag försökte totalt fyra gånger mot Epic, tre gånger själv och en gång medans jag pratade med deras support. Samma fel varje gång. Men intressant att du lyckas få igenom ett köp till slut. De kanske har börjat vidta åtgärder redan igår kväll.

Ja det känns som att vi med Länsförsäkringar är lite låsta just nu, i alla fall om vi vill köpa digitala spel

Bättre att ni skaffar något betalkort med app, t ex Revolut, PFC eller Lunar så slipper ni växlingsavgifterna.

Har också LF men använder kortet ganska sällan. När jag väl gör det tycker jag det är konstigt att det inte alltid är krav på Bankid.

Permalänk
Medlem

Svarade ja, men "påverkad" kan jag inte säga, det är ju inte direkt nytt med 3D-secure och liknande, enda skillnaden för min del är att den enda av mina kortleverantörer som inte haft det tidigare (dvs Santander) också har det nu.

Den mest irriterande verifieringen är nog Paypal, som nu har börjat skicka kod via sms nästan varje jävla köp, men man vänjer sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Detta skit har varit mycket irriterande för mig. Revolut har nekat flera betalningar, bl.a. en prenumeration på en microsofttjänst som jag betalat samma tid varje månad, på samma belopp, i flera år. Helt orimligt att en sån betalning nekas. Självklart är högre säkerhet bra, men tjänster som jag haft sedan länge och som vid en jättesnabb koll i min transaktionshistorik stämmer perfekt överens ska inte nekas. Det är inte ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Detta skit har varit mycket irriterande för mig. Revolut har nekat flera betalningar, bl.a. en prenumeration på en microsofttjänst som jag betalat samma tid varje månad, på samma belopp, i flera år. Helt orimligt att en sån betalning nekas. Självklart är högre säkerhet bra, men tjänster som jag haft sedan länge och som vid en jättesnabb koll i min transaktionshistorik stämmer perfekt överens ska inte nekas. Det är inte ok!

Ok, det är ju ruskigt klantigt faktiskt, de borde ju som allra minst ha varnat långt i förväg om att det skulle kunna bli problem när funktionen aktiveras.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag hade inte haft något mot om den bad om bankid. I mitt fall har det istället bara slutat funka.

Visa signatur

240p är livet