Samsung ensam leverantör av LTPO-OLED till Apple under år 2021

Permalänk
Melding Plague

Samsung ensam leverantör av LTPO-OLED till Apple under år 2021

LG:s planer att leverera 120 Hz-paneler till Iphone 13-familjen rapporteras ha skjutits på framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntat på 120hz skärmar till ifån helvetet i flera år.
Blev så jävla besviken på 12an med samma feta notch och skärm eftersom de kom många rykten innan om både mindre notch och 120hz display.

Permalänk

En "standardmobil" med 60Hz display har jag svårt att kalla för en premiumtelefon mer en budgettelefon. Och det är inget fel med att inte ha det senaste om man sparar en massa pengar.

Bortsett från detta tycker jag de flesta av dagens mobiler är extremt fula med denna superstora notch eller ett stort hål i skärmen. För mig är det lite som att köpa en ny bil och ha en megastor repa på lacken i motorhuven, där försäljaren säger det är bara estetisk och man vänjer sig.
Jag har haft notch, hål sedan det kom och jag stör mig precis lika mycket idag som innan. Dock vill jag inte som vissa istället ha mindre skärmyta.
Så fronkamera bakom skärmen hoppas jag på.

Något komisk jag har noterat är att väldigt många har rekommenderat iPad över androidplattor för att dessa iPad har högre uppdateringsfrekvens och precis allt blir en helt annan känsla. Men när det gäller mobiltelefoner så är uppdateringsfrekvens konstigt nog helt irrelevant, detta tills den dagen Apple har höjt sin från 60Hz..

*edit*
Angående hålet i skärmen som många androidtelefoner har. Så oj vad man kan störa sig på en enda trasig pixel, jag hade det på en telefon 2003. Det där hålet, hur många trasiga svarta pixlar är inte det ihopklumade? Jag tror framtidens folk kommer skratta åt oss som accepterade denna brist.

Permalänk
Medlem

Tar inte lång tid innan Apple får för sig att Samsung snott idén och försöker väcka åtal...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En "standardmobil" med 60Hz display har jag svårt att kalla för en premiumtelefon mer en budgettelefon. Och det är inget fel med att inte ha det senaste om man sparar en massa pengar.

Bortsett från detta tycker jag de flesta av dagens mobiler är extremt fula med denna superstora notch eller ett stort hål i skärmen. För mig är det lite som att köpa en ny bil och ha en megastor repa på lacken i motorhuven, där försäljaren säger det är bara estetisk och man vänjer sig.
Jag har haft notch, hål sedan det kom och jag stör mig precis lika mycket idag som innan. Dock vill jag inte som vissa istället ha mindre skärmyta.
Så fronkamera bakom skärmen hoppas jag på.

Något komisk jag har noterat är att väldigt många har rekommenderat iPad över androidplattor för att dessa iPad har högre uppdateringsfrekvens och precis allt blir en helt annan känsla. Men när det gäller mobiltelefoner så är uppdateringsfrekvens konstigt nog helt irrelevant, detta tills den dagen Apple har höjt sin från 60Hz..

*edit*
Angående hålet i skärmen som många androidtelefoner har. Så oj vad man kan störa sig på en enda trasig pixel, jag hade det på en telefon 2003. Det där hålet, hur många trasiga svarta pixlar är inte det ihopklumade? Jag tror framtidens folk kommer skratta åt oss som accepterade denna brist.

Nu vet jag inte vem/vilka du har pratat med, men det stora argumentet för iPads är sällan endast skärmen. Det är hela upplevelsen som sparkar rumpa med alla andra typer av alternativ. Det finns helt enkelt inget som ens är i närheten.

Vad det gäller uppdateringsfrekvens i mobilen så visst, det känns mer flytande, men det är sällan det folk egentligen vill ha (utan att de vet om det själva). Det handlar snarare om varierande uppdateringsfrekvens som i sin tur kan leda till längre batteritid och i vissa fall en mjukare upplevelse.

Jag själv var emot notchen på nästan alla telefoner också, men efter att ha nyttjat min 11:a i över ett år, så lägger jag sällan märke till den längre i vanligt bruk. Det är bara konsumtion av video som det svider i ögonen. FaceId väger mer än vad notchen gör rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Väntat på 120hz skärmar till ifån helvetet i flera år.
Blev så jävla besviken på 12an med samma feta notch och skärm eftersom de kom många rykten innan om både mindre notch och 120hz display.

Jag bryr mig inte om 120hz display men den där feta Notchen på min iPhone 12 förfular hela mobilen. Kommer från en OnePlus 6 också med notch men den kunde man gömma i inställningar. Varför kör inte Apple med en kant istället? Notchen tar ju ändå upp 25% av övre utrymmet. Annars rätt nöjd med mitt byte. Inte så lång och ligger skönare i handen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av yrfhar:

Jag bryr mig inte om 120hz display men den där feta Notchen på min iPhone 12 förfular hela mobilen. Kommer från en OnePlus 6 också med notch men den kunde man gömma i inställningar. Varför kör inte Apple med en kant istället? Notchen tar ju ändå upp 25% av övre utrymmet. Annars rätt nöjd med mitt byte. Inte så lång och ligger skönare i handen.

Kör 12 pro Max med dark theme och darkmode så märks notch knappt man glömmer av den helt.

Dock när jag configar telefoner i jobbet OP 8 pro, Samsung ultra etc och massa andra modeller så saknar man lite 120Hz och 30-40W laddning

Men magnetic på nya iPhone är fan guld'!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av asabla:

Nu vet jag inte vem/vilka du har pratat med, men det stora argumentet för iPads är sällan endast skärmen. Det är hela upplevelsen som sparkar rumpa med alla andra typer av alternativ. Det finns helt enkelt inget som ens är i närheten.

Vad det gäller uppdateringsfrekvens i mobilen så visst, det känns mer flytande, men det är sällan det folk egentligen vill ha (utan att de vet om det själva). Det handlar snarare om varierande uppdateringsfrekvens som i sin tur kan leda till längre batteritid och i vissa fall en mjukare upplevelse.

Jag själv var emot notchen på nästan alla telefoner också, men efter att ha nyttjat min 11:a i över ett år, så lägger jag sällan märke till den längre i vanligt bruk. Det är bara konsumtion av video som det svider i ögonen. FaceId väger mer än vad notchen gör rent generellt.

Det finns många som har haft uppdateringsfrekvensen som det största argument för iPad över Android.

Problemet med iPhones är att de har marknadens totalt överlägset snabbaste cpu, ett snabbt os som gör att allt flyter på, vilket är skitbra. Men uppdateringsfrekvensen på displayen förstör det hela. Det är precis samma som att köpa en värstingspeldator och sedan inte ha en skärm som hänger med.
Nå efter iPhone 13 löser de detta och förhoppningsvis slänger de bort lightning kontakten. Jag har endast trådlös laddning på min smartklocka och det fungerar bra, så Apple lär göra detsamma på deras iPhone. Det som är störande med detta är att en trådlös laddkabel tar större plats i ens ficka, så hur ska man bära med sig denna. Min lösning för smartklockan är att jag skiter i om jag får batterislut borta, riktigt samma sak kan jag dock ej göra med mobilen då jag inte ens kan använda busskortet utan mobilen.

Angående notchen så är vi alla olika kräsna. Vissa har lättare att acceptera stora brister än andra. Jag själv stör mig mycket på "Androidlösningarna" med frontkameran också, men jag hoppas de blir bättre. Kamera bakom skärmen, den där fingersensorn bakom skärmen är riktig dålig på de flesta Androidtelefoner, men fingersensorn blir större och bättre.
Det jag tycker är konstigt att så många som ändå betalar långt över 10 000kr för en mobil har så låga krav på olika funktioner i mobilen och inte tycker det spelar så stor roll.

Permalänk

Är det bara jag eller vad när artikeln beskriver att kineserna är inblandade. What. Hur var det nu. Amerikanska bolag skall ej ha med kina att göra.
Att Samsung och LG äger marknaden är inget nytt. Nästa Samsung Galaxy kommer ratas utav mig om de nu får för sig att ändra skärmen till något sämre som det ryktas om för satsning utav deras fold telefoner. Äpplet kommer alltid vara efter så längge äpplet vill gå sin egen väg. Hur länge använde de inte den så kallade retina LCD skärmen när de andra aktörerna lanserade nytt.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Är det bara jag eller vad när artikeln beskriver att kineserna är inblandade. What. Hur var det nu. Amerikanska bolag skall ej ha med kina att göra.
Att Samsung och LG äger marknaden är inget nytt. Nästa Samsung Galaxy kommer ratas utav mig om de nu får för sig att ändra skärmen till något sämre som det ryktas om för satsning utav deras fold telefoner. Äpplet kommer alltid vara efter så längge äpplet vill gå sin egen väg. Hur länge använde de inte den så kallade retina LCD skärmen när de andra aktörerna lanserade nytt.

Jag är tveksam till påståendet att Samsung väljer att försämra sina displayer på de vanliga telefonerna för de vikbara. Det har ryktas kring 1080p. Där min åsikt är att det inte är extrem skillnad på detta och 1440p på en 6,7 display, det är en helt annan sak på 32" skärmar som vi har på datorn. Men man får se när displayerna har kommit och tester på dem görs, då jag tror att de nya är bättre för de flesta. -För det blir svårt att sälja nya telefoner som är sämre.

Min generella åsikt kring skärmar är att budget för budgetpris ofta duger. Betalar man dock mycket för en vara så vill man inte ha något som upplevs som budget. Jag själv kör med 60Hz på min telefon visst märker jag det, men jag märker också i plånboken att den kostade hälften så mycket som preniumtelefonerna med samma storlek 6,7". Dessutom är min cpu typ mindre än 1/2 så snabb som en ny iPhone, vilket jag märker, så bara bättre display löser ej problemet.

*edit*
Jag själv handlar otroligt mycket grejer till precis allt. (har många fastigheter) Ibland köper jag budget, ibland köper jag exklusiva saker och oftast är det nog något mitt i mellan.
Men mina krav på sakerna anspelas direkt på priset.
Köper jag en mobil för runt 4-5000kr så accepterar jag en mängd brister. Köper jag en vanlig ej vikbar mobil för runt 13 000kr som en schysst iPhone 6,7" kostar, så har jag helt andra krav på precis allt. De bristerna som jag inte brydde mig så mycket om för 4000kr mobilen, stör jag mig plötsligt mycket mer på den dyra om andra telefoner inte har samma problem. Och exakt samma resonemang är det när jag köper bil, cykel you name it.

*edit*
Ny källa på spekulation kring Samsung S21 display
1080 x 2400 pixlar på vanliga och 3200 x 1440 pixlar på ultra.
https://swedroid.se/hogsta-upplosningen-och-uppdateringsfrekv...
Siffror hit och dit säger inte så mycket utan man få se tester. Högre pixlar kan ha nackdel som högre batteriförbrukning, som sagt man får se. Men variabel uppdaterings frekvens på displayen är vad som lär vara standard på alla premiummobiler i år och då räknar jag med iPhone 13.

Permalänk

Ingen mobil för mig som har svårt att hålla koll på tiden iallafall
Bilden att tyda

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Ingen mobil för mig som har svårt att hålla koll på tiden iallafall
Bilden att tyda

Bra fråga. Vad menas med dessa tider och datum? Någon har ansträngt sig för att få in olika tider på mobilerna men varför?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra fråga. Vad menas med dessa tider och datum? Någon har ansträngt sig för att få in olika tider på mobilerna men varför?

Kanske är dåliga cmos batteri från start?

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Hoppas Apple fixar det lågfrekventa PWM flimret och den illgröna vitpunkten på sina OLED iPhones det här året.

Permalänk
Skrivet av dr904:

Hoppas Apple fixar det lågfrekventa PWM flimret och den illgröna vitpunkten på sina OLED iPhones det här året.

Jag Googlade på problemet och såg många klaga:
https://forums.macrumors.com/threads/this-is-why-i-will-not-b...
Ett videoklipp visas nedanför, jag litar dock ej på videoklipp då inspelnings frekvensen påverkar och kan få det se värre ut, sedan spelar han upp i slowmotion. Väldigt mycket ser ju konstigt ut inspelat, ekerhjul som går baklänges etc.
https://www.youtube.com/watch?v=0x82vQ5l4hk

Om det i verkligheten ser ut som i filmklippet hade jag ej ståt ut med skärmen, men vi är alla olika kräsna. Dock har de flesta av dagens dyra telefoner megastora brister som snabbt åtgärdas, det är därför jag köper 5000kr mobiler och byter vartannat år istället för att köpa en dyr och ha den länge. Det spelar t.ex. ingen roll hur dyr mobil jag hade köpt i somras, den hade inte haft Bluetooth 5.2 ändå, där Bluetooth 5.2 kommer bli den första bluetothen med vettig ljudkvalite så man äntligen kan ersätta 3.5mm kontakten.
https://www.extremetech.com/mobile/304362-bluetooth-announces...

Så de som tänker köpa iPhone vänta in iPhone 13 är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag Googlade på problemet och såg många klaga:
https://forums.macrumors.com/threads/this-is-why-i-will-not-b...
Ett videoklipp visas nedanför, jag litar dock ej på videoklipp då inspelnings frekvensen påverkar och kan få det se värre ut, sedan spelar han upp i slowmotion. Väldigt mycket ser ju konstigt ut inspelat, ekerhjul som går baklänges etc.
https://www.youtube.com/watch?v=0x82vQ5l4hk

Om det i verkligheten ser ut som i filmklippet hade jag ej ståt ut med skärmen, men vi är alla olika kräsna. Dock har de flesta av dagens dyra telefoner megastora brister som snabbt åtgärdas, det är därför jag köper 5000kr mobiler och byter vartannat år istället för att köpa en dyr och ha den länge. Det spelar t.ex. ingen roll hur dyr mobil jag hade köpt i somras, den hade inte haft Bluetooth 5.2 ändå, där Bluetooth 5.2 kommer bli den första bluetothen med vettig ljudkvalite så man äntligen kan ersätta 3.5mm kontakten.
https://www.extremetech.com/mobile/304362-bluetooth-announces...

Så de som tänker köpa iPhone vänta in iPhone 13 är mitt råd.

Eller så skaffar du Telenor Change så får du byta gratis varje år. Blir samma pris ändå typ.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt känslig för sånt på skärmar och jag har inte märkt något på någon iPhone jag haft. Har haft den nyaste iPhone i flera års tid nu. Märker inget alls på iPhone 12 Pro och jag använder den ofta i sängen på väldigt låg ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Bryr sig folk verkligen SÅ mycket om telefonen har 60 eller 120 Hz?

När jag gick från 60 till 144 Hz på datorskärm så var jag rädd att jag skulle störa mig på att ha 60 Hz på mobilen. Men det har aldrig varit ett problem.

Idag har jag 170 Hz på datorskärmen, stör mig fortfarande inte ett dugg på att ha 60 Hz på telefonen.

Absolut skulle jag uppskatta 120 Hz, men jag tänker verkligen inte köpa nästa iPhone bara för att få 120 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag är rätt känslig för sånt på skärmar och jag har inte märkt något på någon iPhone jag haft. Har haft den nyaste iPhone i flera års tid nu. Märker inget alls på iPhone 12 Pro och jag använder den ofta i sängen på väldigt låg ljusstyrka.

Du kanske inte är så känslig som du tror ändå...
Hade en iPhone 12 mini i ett par veckor. Efter ca 10 minuters användning i dovt belyst rum så blev det svårt att fokusera ögonen på skärmen. Gav det ett par veckor för o va på säkra sidan, men nope! Så fort jag bytte tillbaka till min gamla iPhone så kändes ögonen bättre igen.

Samma sak med en QLED Samsung TV jag hade ett tag. Vart trött i ögonen varje gång efter att ha tittat i nån kvart, så tog o filmade skärmen med slow-motion. Och utan förvåning så visade det sig just att TVn flimrade kraftigt i 120Hz.

Permalänk
Medlem

Iphone har haft PWM-styrning sedan de började med OLED. Alla paneler från Samsung har det (vet inte hur det är med andra) så det torde ju vara ett rätt utbrett problem isåfall, ändå är det här första gången jag hört klagomål om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Iphone har haft PWM-styrning sedan de började med OLED. Alla paneler från Samsung har det (vet inte hur det är med andra) så det torde ju vara ett rätt utbrett problem isåfall, ändå är det här första gången jag hört klagomål om det.

En snabb Google sökning och man hittar många med just detta klagomålet.

Men sen vet de flesta TV o mobilägare inte ens vad PWM är för något.
Läste just om en annan snubbe som haft mkt trötta ögon i två år. Sen kom han på att det började ungefär samtidigt som han skaffade en OLED iPhone. Så han bytte mobil och ögonen vart bättre.

Tänker bara. Det kan va mängder med folk i världen som har problemet utan att veta om det. Många skyller på blått ljus för sina trötta ögon, eller skärmtid, att ha tittat "för länge" på en skärm. För det är den enda kunskap dem har.
Men tittar man på en bra skärm som är skonsam mot ögonen på alla punkter så kan man titta nästan dygnet runt utan att uppleva obehag. För ljuset från en bra skärm skiljer sig inte märkvärdigt från det naturliga ljuset från naturen. Så våra ögon märker inte skillnaden.

Enda anledningen att vi inte ser flimret är att våra hjärnor smälter samman information från ögonen över en tid för att öka den upplevda upplösningen. Alltså, hjärnan arbetar lite som en kamera med längre slutartid.
Men även fast vår hjärna inte märker något så gör våra ögon det. Ögonen försöker kompensera för det konstanta skiftandet mellan mörkt, ljust, mörkt, ljust. Vilket dem inte är gjorda för.

Och alla människor störs att flimmer. Den enda skillnaden är vilken frekvens som skapar obehag, då biologi skiljer en aning mellan individer.
Vissa störs inte förrän vid låga 60Hz eller lägre. Medan vissa har en känslighet upp till 240Hz eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

En snabb Google sökning och man hittar många med just detta klagomålet.

Men sen vet de flesta TV o mobilägare inte ens vad PWM är för något.
Läste just om en annan snubbe som haft mkt trötta ögon i två år. Sen kom han på att det började ungefär samtidigt som han skaffade en OLED iPhone. Så han bytte mobil och ögonen vart bättre.

Tänker bara. Det kan va mängder med folk i världen som har problemet utan att veta om det. Många skyller på blått ljus för sina trötta ögon, eller skärmtid, att ha tittat "för länge" på en skärm. För det är den enda kunskap dem har.
Men tittar man på en bra skärm som är skonsam mot ögonen på alla punkter så kan man titta nästan dygnet runt utan att uppleva obehag. För ljuset från en bra skärm skiljer sig inte märkvärdigt från det naturliga ljuset från naturen. Så våra ögon märker inte skillnaden.

Enda anledningen att vi inte ser flimret är att våra hjärnor smälter samman information från ögonen över en tid för att öka den upplevda upplösningen. Alltså, hjärnan arbetar lite som en kamera med längre slutartid.
Men även fast vår hjärna inte märker något så gör våra ögon det. Ögonen försöker kompensera för det konstanta skiftandet mellan mörkt, ljust, mörkt, ljust. Vilket dem inte är gjorda för.

Och alla människor störs att flimmer. Den enda skillnaden är vilken frekvens som skapar obehag, då biologi skiljer en aning mellan individer.
Vissa störs inte förrän vid låga 60Hz eller lägre. Medan vissa har en känslighet upp till 240Hz eller högre.

"Många" är väl ändå att ta i. Det är inte direkt bendgate vi snackar om, utan snarare en liten skara som gjort PWM-flicker till sin grej.
Det enda som verkar finnas är dessutom Broscience och anekdoter. Hur många av de som påstår sig uppleva problem säger sig uppleva samma sak från belysningen i hemmet? Att belysningen flimrar i 100- eller 120Hz borde vara en mycket större problem än en telefonskärm som flimrar i 290Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"Många" är väl ändå att ta i. Det är inte direkt bendgate vi snackar om, utan snarare en liten skara som gjort PWM-flicker till sin grej.
Det enda som verkar finnas är dessutom Broscience och anekdoter. Hur många av de som påstår sig uppleva problem säger sig uppleva samma sak från belysningen i hemmet? Att belysningen flimrar i 100- eller 120Hz borde vara en mycket större problem än en telefonskärm som flimrar i 290Hz.

För "Bendgate" var något uppenbart för varje människa som höll i mobilen, och krävdes ingen kunskap för att bli medveten om!
Miljoner människor skulle kunna dricka vatten som innehåller tunga metaller utan vetskap. Och sedan börja må dåligt utan att veta varför. Betyder det då att vattnet inte är ett problem för att dem inte är medvetna om det? "Vattnet smakar densamma. Måste vara maten eller luften som förgiftar oss." kanske dem till och med säger.

Och just ögontrötthet vid skärmtittande kan du knappast påstå var ett litet problem. Men folk kopplar det till saker som "blått ljus". För det är något som folk kan förstå.
"Jomen blått ljus är skarpt att titta på. Så skärmen måste därmed avge osynligt blått ljus som är skadligt och tröttar ut ögonen" har jag hört miljoner gånger om.

Och att du jämför en OLED skärm med vanliga lampor visar att din kunskap brister en aning.
Frekvens är inte det enda som avgör, utan även amplituden.
Här är två exempel med samma frekvens där upplevda styrkan borde va ungefär likvärdigt.

Även om upplevda styrkan, och frekvensen är densamma, så är det drastisk skillnad på amplituden, och hur ansträngande det skulle vara att titta på ljus med dessa beteenden.

Och ang att iPhones har ett "290Hz" flimmer. Det är inte riktigt så simpelt.
https://www.notebookcheck.net/iPhone-12-Pro-Pulse-Width-Modul...