Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Medlem

Vill du komma billigt undan så leta efter ett par begagnade ino audio piP. Du bör kunna få ett vettigt system söder om 20k.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Har bara skummat tråden men sett bra råd från @mrqaffe. Källan är ju relativt viktig, i alla fall upp till en viss nivå. Kör du aktiva högtalare slipper du bli pålurad dyra högtalarkablar men lägger alla ägg i en korg. En "streamer" vet jag inget om men det låter som ormolja om något. Viktigaste efter källan är ju helt klart högtalaren, där kan man få mer upp till ganska höga summor, frågan är om det är någon poäng med komprimerat ljud.

Streamer är en enhet som kan strömma ljud från klena spotify filer, upp till högt kvalitativa DSD512 filer och kan även ha en DAC och försteg inbyggt. De dyrare har även inbyggd lagring i form utav SSD disk. De går att styra med en enkel app och använder DLNA/UPNp teknik så de kan agera som media server för ljud över wifi nät och har även tillgång til BT. Har inget med ormolja att göra. Vet att folk använder den termen när de egentligen inte vet vad som ligger bakom.

Permalänk
Medlem

Ljudfocus.se har mycket i de flesta prisklasser. Begagnat kan så klart vara mest prisvärt om man hittar rätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hej på er, jag är vad man kallar en hifinörd, men då kör jag passiva högtalare och inte aktiva högtalare.
Det bästa rådet jag kan ge är att satsa på högtalare, förstärkare, källa och akustikbehandling av ditt lyssningsrum.

Högtalare är där du vill lägga det mesta av krutet, men se till att du har gjort en analys av ditt rum också för att identifiera om du behöver akustikbehandla. Ibland kan en enkel behandling/placering göra mer för ljudet än något annat i kedjan.

Ska du köra med en digital källa (T.ex Spotify/Tidal/Roon) så är det bra att skaffa en streamer med en bra DAC. En Naim Atom eller Uniti Nova är väldigt kompetenta integrerade förstärkare med inbyggd streamer. Jag själv kör en Mcintosh förstärkare med Dynaudio Contour 30i högtalare och en Mark Levinson nätverksspelare med Roon stöd. Låter helt jäkla fantastiskt men det blir väldigt mkt diminishing returns när du kommer upp i dessa höga summor. Vad gäller kablar så.... gör det väldigt lite skillnad i mina öron, det kan låta annorlunda men inte "bättre" för den delen. Detsamma gäller "strömrenare" som jag tycker är ren snake-oil. Att det även finns "hifi ethernetkablar" för 30k som ska ge bättre ljud till din streamer... ja... det låter jag säga sig själv på ett forum som Sweclockers.

Skulle jag rekommendera någon att gå in i HiFi idag skulle jag nog rekommendera en Naim Atom och Elac Vela högtalare för att få en riktigt bra och prisvärd kombo mellan 30-50k, Skulle då först och främst kolla begagnat.

Ett lite "billigare" alternativ vore en Marantz integrerad förstärkare (typ PM7000N som både är en streamer och stereoförstärkare i ett). Har provlyssnat denna och den låter riktigt riktigt bra för att vara en billig nätverk/förstärkarkombo för under 10k.
Då kan du också lägga mer av stålarna på riktiga golvare (om rummet tillåter) och kanske börja snegla på Elac Vela FS 407 eller Dynaudios ingångsmodeller. Provlyssna är nyckeln här för att förstå vad du gillar. Kanske lite svårt att göra just nu med pandemin. Köp aldrig grisen i säcken när det gäller HiFi. Jag älskar t.ex golvare (2.0 system) medans min polare älskar sitt 2.2 system med 2 stativare och två subbar.

Det är svårt att ge tips utan att veta storlek på rummet och vad du är ute efter. Ska du ha en alltiallo lösning för både musik och film så rekommenderar jag en Marantz SR5014 som låter väldigt bra för både musik och film och har då HDMI växlare och stöd för HDMI 2.1 (4k, HDR) samt alla DTS-HD, atmos etc. Kör själv en sån och den är så fruktansvärt prisvärd när jag jämför med mitt andra system som är betydligt mer påkostat.

Aktiva system så finns det väldigt mkt bra där med men inget jag själv är investerad i. Lyssnade på Kii Audio Three och var dock riktigt imponerad av ljudet... men det kostade också över 120k. Genalec låter också riktigt bra... även devialet... osv.

Men personligen tycker det är roligare med passiva då du kan prova dig fram med så mkt

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Säger bara Ingvar Öhman. Har ett par ino PI60 och har aldrig tittat tillbaka. Låter helt fantastiskt, och slår allt i prisklassen (ca 25k begagnat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Streamer är en enhet som kan strömma ljud från klena spotify filer, upp till högt kvalitativa DSD512 filer och kan även ha en DAC och försteg inbyggt. De dyrare har även inbyggd lagring i form utav SSD disk. De går att styra med en enkel app och använder DLNA/UPNp teknik så de kan agera som media server för ljud över wifi nät och har även tillgång til BT. Har inget med ormolja att göra. Vet att folk använder den termen när de egentligen inte vet vad som ligger bakom.

Nej, den information som finns är den som finns, om du gissar på information som inte finns kanske det låter bättre men inte säkert att det låter som tänkt. Uppskalning är djävulens påfund och säljs av ormoljeförsäljare.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Vill du ha KEF är det bättre att börja med Q serien. Till exempel en Q350 och en Marantz PM700N har jag för mig förstärkaren heter. Då har du streaming i topp klass utan att det kostar skjortan och ca 80w kommer räcka långt till de högtalarna. Sedan om du gillar KEF kan du sukta vidare. De du vill ha, (LS50M) kostar mer än vad det kan smaka

Gott Nytt År

Tror du tänker på PM7000N. Kan bara instämma, väldigt prisvärd och bra enhet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Ett par Ino Pip eller Pi60 + en Lyngdorf tdai 1120

Mycket bättre än så blir det inte för ca 40k

Du får högtalare i världsklass + ett försteg med den bästa rumskorrigeringen som finns. 1120 går även att integrera i en hemmabio om du vill (den kan då användas som slutsteg med förstärkning till högtalarna + delning+rumskorrigering för högtalarna och 1 eller 2st subwoofers(du ställer då högtalarna som "stora" och 0 subwoofers i din AV-receiver))

Skalbart system, kan lägga till en eller tvp subwoofers och med roomperfect(rumskorrigeringen som ingår, medgöljer mic + kabel + stativ) inbyggt har du både spotify connect, airplay, chromecast, roon-stöd, bluetooth, wifi, både digitala och analoga ingångar, tom. en hdmi för ARC högupplöst stereoljud OCH ett riaa steg(skivspelaringång för mm-pickuper). Snyggt gränssnitt via webgui gör installation/inställningar väldigt smidiga, app för styrning, liten och kompakt men kraftfull förstärkare.

Kan också lova att köra världena bästa rumskorrigering gör 100ggr mer skillnad än att kolla på en förstärkare med "kraftfullare förstärkare" eller "mer påkostad DAC/komponenter".

Vet inte vad mer man skulle behöva i en stereoförstärkare faktiskt.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Kom ihåg att halva ljudupplevelsen är ljudbehandlingen i rummet du skall lyssna i så tillvida inte du skall köra med HiFi-hörlurar eller ha högtalarna utomhus med snövallar runtom dem!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom.

Grattis. Nybörjare och lyckas pricka så bra.

Min rekommendation till dig blir att du ställer in dig på Naim. Försök hitta något ställe att provlyssna på den innan du klipper till. Finns återförsäljare i din närhet. Finns även i Danmark.
Om jag någon gång skulle behöva nergradera min hifi så skulle jag kunna tänka mig något från Naim för då kan inget gå fel. Bra apparater och fantastiskt support från Naim. Brittisk hifi är bra och andra märken i den grupperingen är bl.a. Bowers & Wilkins, Cambrige Audio, Linn Products, Rega.

Har snabbt skummat svaren du fått och jag tycker majoriteten gör det svårare för dig. Svårt för en nybörjare att gallra bort sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

40 är nog smärtgränsen, tänkte runt 10 först men sen läste jag lite tester och gränsen smög sig uppåt. Kommer jag undan runt 25 som aktiva kef ls50 kostar är jag väl nöjd förutsatt att ljudet är top.

Tänk på som folk har sagt, så fort "allt i ett systemen" bli daterade så är det värdelösa saker. Att börja med ett LS50W2 för 26.995 direkt är meningslöst.

Bra beg stativ högtalare (LS50 vanlig passiv, Buchart S300, Kef R350, B&W CM2 m.m.) = 5000kr
Bra beg förstärkare (Hegel, krell, classe m.m.) = 7000kr

Då har du 13.000kr ca för mycket bra ljud.
Sen lägger du 4000kr på matta, stativ, rätt kabel längd, ev ljud kuddar osv.
Sen som sagt, en streaming plattform. T.ex. Volumio. Gratis, installeras på RPI eller X86 https://volumio.org/. Antingen köper du en BeeBoxx X86 eller RPI för under 1000kr på nätet.

Då är vi uppe i 18.000kr. Så lägger du de resterande på en DAC av senaste slag. 8000kr.
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/horlurar-2/horlu...
Denna DACen är ungefär 10ggr högre i upplösning än KEF LS50w2 systemet rent digitalt.

Då har du ett system som spelar bättre än LS50W2, där du kan byta ut vilken av de "analoga" komponenterna och sälja på blocket i princip utan förlust (en 10 år analog Hifi produkt av kvalite förlorar inget värde på blocket).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ett tips om du vill hålla budgeten ner kan vara att titta på begagnade aktiva studiomonitorer, där är ju stegen matchade mot högtalarelementen. Problemet är att man antingen älskar den typen av ljud eller ej, och de kan vara ganska avslöjande när det gäller sämre inspelningar, men låta riktigt bra när källan är bra. Det är inte det svulstigaste ljudet men väldigt "korrekt" i mina öron. Det är min amatöråsikt i alla fall.
Ska man lägga 40k på Hifi kan det antingen bli riktigt bra eller ganska mediokert, det gäller att lyssna själv.
Jag kör beggade aktiva Genelec monitorer själv med tillhörande sub samt försteg från Emotiva (5.1-system, men låter tillräckligt bra i stereo med). Det gillar jag, och gick loss på under 40k totalt.
De Kef jag lyssnat på är inte riktigt min kopp te ljudbildsmässigt, men de är ju snyggare än mina Genelec.
Flera i tråden har nämnt Ino Audio / Guru, det är fantastiska högtalare och Naim gör grymma stärkare. Det kan liksom inte bli så fel det heller enligt mina öron. Finns många bra högtalare därute, ibland dyker guldkorn upp på typ blocket.

Vad gäller streamer kan jag inte så mycket, kör en hembyggd historia från Audiophonics med en Raspberry Pi och DAC, låter tillräckligt bra för mina behov, men har inte jämfört med streamers i övre prisklassen.

Lyssna, lyssna igen, och försök få lov att prova grejerna hemma hos dig, det är ju där det ska låta bra...

När man fått resten på plats kan man väl jämföra olika kablar om man vill, men jag är inte lagd åt det hållet, tycker inte det är värt skillnaden.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

De flesta moderna streamers och receivers har alldeles utmärkt signalbehandling och skillnaderna är snudd på försumbara. Det är vad som kallas för diminishing returns. I nästan alla fall är det bättre att köpa fler basmoduler eller andra högtalare.

Det är precis som med internminnen, processor och grafikkort..
det är helt enkelt en usel idé att köpa 32 GB 4200 MHz minnen med RGB till sitt GTX 1060 om man vill ha fler FPS i Cyberpunk.

Det här med ormolja och kablar och grejer tror jag har sin grund i att förskräckligt många människor vill köpa tillbehör till sin hobby och har problem med att spara större summor pengar. Det är oftast inte socialt gångbart att köpa väldigt dyra högtalare, medans det inte alls (av samhället) upplevs som samma "problem" att köpa krimskrams för några tusingar då och då.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Denna DACen är ungefär 10ggr högre i upplösning än KEF LS50w2 systemet rent digitalt.

Där är jag verkligen av åsikten att dessa föreslagna 8000 kronor på en DAC istället ska spenderas på bättre högtalare.

10 x upplösning.. av en nivå som säkerligen är fullt acceptabel.

Typ 40% av budgeten på en DAC..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Helionart:

Tror du tänker på PM7000N. Kan bara instämma, väldigt prisvärd och bra enhet.

Det var det. Glömde nollan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Där är jag verkligen av åsikten att dessa föreslagna 8000 kronor på en DAC istället ska spenderas på bättre högtalare.

10 x upplösning.. av en nivå som säkerligen är fullt acceptabel.

Typ 40% av budgeten på en DAC..

Argumentet var enkelt. Köpa analoga saker som ger dig pengarna tillbaka vid sälj.
Men igentligen när han köper en säg, Classe eller Krell beg så är det motsvarande ny förstärkare för ca 30.000kr osv.
Så ja budgeten blir lite skev. Men ja annars så du klart inte köpa en DAC för 1/3del av din Hifi budget.

Men i detta läget får han en DAC som klarar DSD512 osv, "hyffsat" framtidssäker.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Tänk på som folk har sagt, så fort "allt i ett systemen" bli daterade så är det värdelösa saker. Att börja med ett LS50W2 för 26.995 direkt är meningslöst.

Bra beg stativ högtalare (LS50 vanlig passiv, Buchart S300, Kef R350, B&W CM2 m.m.) = 5000kr
Bra beg förstärkare (Hegel, krell, classe m.m.) = 7000kr

Då har du 13.000kr ca för mycket bra ljud.
Sen lägger du 4000kr på matta, stativ, rätt kabel längd, ev ljud kuddar osv.
Sen som sagt, en streaming plattform. T.ex. Volumio. Gratis, installeras på RPI eller X86 https://volumio.org/. Antingen köper du en BeeBoxx X86 eller RPI för under 1000kr på nätet.

Då är vi uppe i 18.000kr. Så lägger du de resterande på en DAC av senaste slag. 8000kr.
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/horlurar-2/horlu...
Denna DACen är ungefär 10ggr högre i upplösning än KEF LS50w2 systemet rent digitalt.

Då har du ett system som spelar bättre än LS50W2, där du kan byta ut vilken av de "analoga" komponenterna och sälja på blocket i princip utan förlust (en 10 år analog Hifi produkt av kvalite förlorar inget värde på blocket).

Åtta tusen på en DAC med 10x upplösning vid uppspelning av musik som har 44.1khz och 16/24bitats sample rate? Haha fett värt. En topping D50s går på 2000kr där har du senaste chippet av högsta klass.

Det som fattas om han köper passiva är DSP. Det är där skillnaden ligger, samt att högtalarna anpassningsbara med digitala delningsfilter. Har själv S300 och de kräver utrymme för att låta bra.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Tänk på som folk har sagt, så fort "allt i ett systemen" bli daterade så är det värdelösa saker. Att börja med ett LS50W2 för 26.995 direkt är meningslöst.

Bra beg stativ högtalare (LS50 vanlig passiv, Buchart S300, Kef R350, B&W CM2 m.m.) = 5000kr
Bra beg förstärkare (Hegel, krell, classe m.m.) = 7000kr

Då har du 13.000kr ca för mycket bra ljud.
Sen lägger du 4000kr på matta, stativ, rätt kabel längd, ev ljud kuddar osv.
Sen som sagt, en streaming plattform. T.ex. Volumio. Gratis, installeras på RPI eller X86 https://volumio.org/. Antingen köper du en BeeBoxx X86 eller RPI för under 1000kr på nätet.

Då är vi uppe i 18.000kr. Så lägger du de resterande på en DAC av senaste slag. 8000kr.
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/horlurar-2/horlu...
Denna DACen är ungefär 10ggr högre i upplösning än KEF LS50w2 systemet rent digitalt.

Då har du ett system som spelar bättre än LS50W2, där du kan byta ut vilken av de "analoga" komponenterna och sälja på blocket i princip utan förlust (en 10 år analog Hifi produkt av kvalite förlorar inget värde på blocket).

Allt går mot aktiva högtalare. De gamla LS50w har jag för mig lanserades för ca 3 år sedan och priset på den modellen är fortfarande högt om du vill köpa på andra hands marknaden eller på rea i butik. De KEF är som Naim priset går inte direkt ner med en gång för de är populära. Som sagt tanken är god när man börjar jämföra. Problematiken ligger i att marknaden följer vissa trender. En soundbar från B&W är mer gångbar även fast folk ej har råd med det. Senast lanserade Philips har jag för mig deras dyraste TV i sammarbete med B&W. Skulle ej förvåna mig om det var lönsamt för just dess kundsegment. Sedan är det också som sådan att klass D tekniken är här för att stanna och med det har man kunnat producera väldigt bra högtalare. Hur man än vill se det hela så är det aktivt med klass D teknik som är framtiden. Kommer ej ihåg vem KEF har teamat ihop med när det gäller streaming biten. Den gamla versionen klarade ej av 24/192 det gör den nya. KEF tillverkar nog bara högtalaren och sedan tror jag de lägger ut det andra på order till någon annan.

Permalänk
Medlem

Haft första modellen av LS50, köpte den av samma anledning som alla andra - lovord och utseende. Ingen höjdare i mellan-lågregister i min mening. Jag kan erkänna att jag gillar lite mer tryck i botten, men t om hårdrock var svårlyssnat med LS50.

Sålde iväg och skaffade ett par XTZ Spirit 4 som kostar 1/4 av LS50 och är dubbelt så nöjd (= ljud är subjektivt) Jag driver dom med en Kina-stärkare (Klass D) som fungerar ypperligt för målet.

Några tips i all välmening:

* HiFi är en av de mest svammel & snakeoil-infekterade hobbys du kan lägga tid på. Folk säljer in vad dom själva äger, confirmation-bias är extrem... "dyrt är bäst" med mera (död åt Klass D trots att dom mäter bra osv..)

* Köp billigare men prisvärda prylar i början och uppgradera med tiden. Dyrare är inte alltid bättre.

* Börja läs recensioner och forumet på https://www.audiosciencereview.com

Jag hade antingen köpt någon aktiv högtalare typ Genelec, Neumann, Adams och ett studiokort om du vill göra det enkelt.

Om du vill ha separata delar, en Loxije A30 med några högtalare du fastnar för (går inte läsa sig till annat än mätningar - säger inget om ljudet du kommer uppleva..)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Haft första modellen av LS50, köpte den av samma anledning som alla andra - lovord och utseende. Ingen höjdare i mellan-lågregister i min mening. Jag kan erkänna att jag gillar lite mer tryck i botten, men t om hårdrock var svårlyssnat med LS50.

Sålde iväg och skaffade ett par XTZ Spirit 4 som kostar 1/4 av LS50 och är dubbelt så nöjd (= ljud är subjektivt) Jag driver dom med en Kina-stärkare (Klass D) som fungerar ypperligt för målet.

Några tips i all välmening:

* HiFi är en av de mest svammel & snakeoil-infekterade hobbys du kan lägga tid på. Folk säljer in vad dom själva äger, confirmation-bias är extrem... "dyrt är bäst" med mera (död åt Klass D trots att dom mäter bra osv..)

* Köp billigare men prisvärda prylar i början och uppgradera med tiden. Dyrare är inte alltid bättre.

* Börja läs recensioner och forumet på https://www.audiosciencereview.com

Därifrån jag fått upp ögonen för Topping D50s och Elac DBR62. Problemet kommer när man vill ha DSP. Aktiva är helt klart mer anpassningsbara, men såpass nytt att priserna är ganska höga fortfarande.

Och ja LS50 5.25" i normalstora vardagsrum är ingen lösning, saknas bas även till musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TijY:

Därifrån jag fått upp ögonen för Topping D50s och Elac DBR62. Problemet kommer när man vill ha DSP. Aktiva är helt klart mer anpassningsbara, men såpass nytt att priserna är ganska höga fortfarande.

Och ja LS50 5.25" i normalstora vardagsrum är ingen lösning, saknas bas även till musik.

Om jag skulle köra delat hade det blivit Topping D50s med något Icepower-baserat steg (typ XTZ A-300) alternativt Hypex eller dylikt.. Värstingprylar som kostar en spottstyver av "audiofil"-prylar.

Har Genelec gått över till Klass D kan vi nog lita på att det duger för oss hemmapulare också

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Tänker inte ge mig in i diskussionen om vad som är bäst då min kunskap sträcker sig till att det som är bäst är det jag gillar och inte nödvändigtvis det som jag borde gilla baserat på en graf.
Men vad som är roligast kan jag diskutera!
Bygg själv! Högtalare alltså. Inte förstärkare etc.

Kommer de låta lika bra som KEF, Elac m.fl?
Med stor sannolikhet inte! MEN! Du får möjligheten att lära dig nytt, bygga olika typer av enclosures som slutna, portade, med passiva radiatorer, olika material m.m m.m.
Bara fantasin sätter gränser för vad du kan testa för att få olika ljud ur elementen du köpt.
Kombinera detta med en passiv crossover för flera element eller enbart baffle Step compensation circuit om du kör ett full range element och se vad det gör för ljudet. LEK!

Som sagt. Jag är ingen fena på vad som är rätt eller fel beträffande HiFi men jag har jäkligt roligt med att bygga och testa...

Skulle detta låta intressant är det bara att läsa på, kika på Youtube och leta efter det du vill ha av element och elektronik på t.ex soundimports.eu
Eller köp ett färdigt DIY-kit. Här t.ex: https://www.soundimports.eu/en/diy-kits/diy-kits/

Hifitorget.se finns också för begagnat!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Har funderat på dessa själv. Tror faktiskt bara du behöver en streamer för att driva dessa högtalare. Naimen är väll även en förstärkare om jag inte minns fel. Någon annan får rätta mig om jag minns fel. Du kan ju såklart använda atomen som streamer. Finns många vägar att gå
Personligen hade jag kollat åt aries hållet när du är i den prisklassen. Atomen kan du även driva andra högtalare med ifall du skulle vilja byta.
Själv kör jag denna kombo, b&w pm1, atoll in100se, chord 2qute, auralic aries mini, samt en nätlist med digitala och analoga uttag med högspänningsskydd.
Sedan lite kablage på detta. Lättare att bygga en dator än att hitta rätt i hifi-djungeln. Mina 50-öre! 😁

Unity atom är en grym pjäs, hjälpte en bekant som köpte den till ett par B&W 804, min första tanke var "vafan har du gjort"
Han insisterade, vi testade och min haka fick jag gå och hämta i källaren.. shit vilket litet monster. Snygg och trevlig att pilla med i övrigt.

Sen hade jag nog inte valt varken b&w 804 eller de som TS kikat på utan Amphion Argon 3.
Sjukt fin kombination! Argon 3 går att hitta billigt begagnat till och från.

Permalänk
Medlem

Att hitta vad du gillar.
I vissa fall att ha ett system som återger ljudet som de som skapade det tänkte men att ända ha möjligheten att anpassad det efter dig denna vänners preferenser och så vidare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ni som gillar detta med högtalarkablar borde läsa detta.
Skrivit på ett roligt sätt, fick mig ett gött flabb.

http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag borde hoppa in i den här diskussionen, har redan hängt i ljudforum i flera år o bråkat med gubbar som har mer pengar att slänga på ljudprylar än nån slags teknisk kunskap öht

Men kan väl säga som rSon gjorde på första sidan att det _absolut_ viktigaste är högtalarna och rummet. Punkt. Resten i kedjan är oändligt mindre viktigt då det mesta idag håller tillräckligt hög klass för väldigt lite pengar. Jag menar, folk bråkar ofta om att nya förstärkare, DACs etc med 0,0002% dist är sååå mycket bättre än billigare grejer med 0,05%, när det i själva verket är så att dom flestas öron inte ens hör dist över 1%. Många tillomed föredrar lite extra dist än inget alls då det "kryddar" till ljudet. Det är inte för inte som vissa gillar vinyl och gamla rörförstärkare

Så alltså, högtalare först. Ser att vissa har föreslagit Ino piP vilket jag tycker är ett utmärkt råd. Har själv ett par som gör allt jag behöver i den lägenheten jag bor i nu. Fint klart ljud med lite dist även på högre volym o med djupbas som heter duga, i ett litet o smidigt paket som får vem som helst att undra vart fan den där kralliga subben står. Kan dock vara svårt att hitta ett par beggade, men med lite tålamod går det nog.
Sen är det där med rumsakustiken. En UE Boom blåtandshögtalare kommer låta bättre i ett riktigt bra rum än en anläggning för miljonen i ett badrum, för att dra det till en tydlig extrem då Så lite gardiner i rummet gör mycket, o även en lite fluffig matta (gör dessutom att det ser så mycket trevligare ut) o ett allmänt välbonat rum med möbler, hyllor, kuddar o sånt. O sen om man vill ta det lite längre så är det viktigaste att råda bot på dom första reflektionerna, alltså dom precis bakom högtalarna o även sidorväggarna. En diy panel av en gammal madrass, några plankor o ett fastspänt tyg kommer man låångt med! Finns instruktioner på överallt google

Sen det här med resten av gearet; nästan vilken förstärkare som helst kommer låta bra sålänge högtalare o rum är där. Det viktigare här är att den har dom funktioner man vill ha o att storlek o kanske också utseende passar en bra. DAC tjatar många om hur viktigt det är, men faktum är att så gott som vilken mobiltelefon som helst ger tillräckligt bra ljud sålänge (återigen) högtalarna o rummet är där
Sen har vi ju det där ormboet som heter kablar. Tro inte på en enda jävel som säger att man behöver dyra kablar. En lampladd från classes mellan förstärkaren o högtalarna är precis allt du behöver. Även ett par RCA-kablar från classes kommer göra jobbet alldeles jätteutmärkt.
Nåt som sen är en trevlig bonus är en DSP. Köpte själv mig en MiniDSP 2x4HD för några år sen o det är kanske det bästa ljudköpen jag gjort. Den går att använda till mycket, lite rumskorrigering (till viss del), högtalarkorrigering, delning mellan högtalare o sub, delay osv osv. Men det jag gör med den just nu (då jag inte kör några subbar längre) är att justera till min egen ljudkurva efter mina alldeles egna preferenser. Mycket bättre att gå den vägen istället för att jaga fram o tillbaks efter högtalare som råkar ha mer bas eller kanske tydligare mellanregister eller vad det nu är man vill ha. Kräver såklart en del kunskap det här med att dra i en EQ, men det är ändå kul o smidigt när man väl fattar grejen.

En till grej förresten, ta det försiktigt i hifi-världen, den är FULL med myter, hittepå, lurade människor som inte vet vad dom pratar om o rent ut sagt av en jäävlar massa bullshit. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte om jag borde hoppa in i den här diskussionen, har redan hängt i ljudforum i flera år o bråkat med gubbar som har mer pengar att slänga på ljudprylar än nån slags teknisk kunskap öht

Men kan väl säga som rSon gjorde på första sidan att det _absolut_ viktigaste är högtalarna och rummet. Punkt. Resten i kedjan är oändligt mindre viktigt då det mesta idag håller tillräckligt hög klass för väldigt lite pengar. Jag menar, folk bråkar ofta om att nya förstärkare, DACs etc med 0,0002% dist är sååå mycket bättre än billigare grejer med 0,05%, när det i själva verket är så att dom flestas öron inte ens hör dist över 1%. Många tillomed föredrar lite extra dist än inget alls då det "kryddar" till ljudet. Det är inte för inte som vissa gillar vinyl och gamla rörförstärkare

Så alltså, högtalare först. Ser att vissa har föreslagit Ino piP vilket jag tycker är ett utmärkt råd. Har själv ett par som gör allt jag behöver i den lägenheten jag bor i nu. Fint klart ljud med lite dist även på högre volym o med djupbas som heter duga, i ett litet o smidigt paket som får vem som helst att undra vart fan den där kralliga subben står. Kan dock vara svårt att hitta ett par beggade, men med lite tålamod går det nog.
Sen är det där med rumsakustiken. En UE Boom blåtandshögtalare kommer låta bättre i ett riktigt bra rum än en anläggning för miljonen i ett badrum, för att dra det till en tydlig extrem då Så lite gardiner i rummet gör mycket, o även en lite fluffig matta (gör dessutom att det ser så mycket trevligare ut) o ett allmänt välbonat rum med möbler, hyllor, kuddar o sånt. O sen om man vill ta det lite längre så är det viktigaste att råda bot på dom första reflektionerna, alltså dom precis bakom högtalarna o även sidorväggarna. En diy panel av en gammal madrass, några plankor o ett fastspänt tyg kommer man låångt med! Finns instruktioner på överallt google

Sen det här med resten av gearet; nästan vilken förstärkare som helst kommer låta bra sålänge högtalare o rum är där. Det viktigare här är att den har dom funktioner man vill ha o att storlek o kanske också utseende passar en bra. DAC tjatar många om hur viktigt det är, men faktum är att så gott som vilken mobiltelefon som helst ger tillräckligt bra ljud sålänge (återigen) högtalarna o rummet är där
Sen har vi ju det där ormboet som heter kablar. Tro inte på en enda jävel som säger att man behöver dyra kablar. En lampladd från classes mellan förstärkaren o högtalarna är precis allt du behöver. Även ett par RCA-kablar från classes kommer göra jobbet alldeles jätteutmärkt.
Nåt som sen är en trevlig bonus är en DSP. Köpte själv mig en MiniDSP 2x4HD för några år sen o det är kanske det bästa ljudköpen jag gjort. Den går att använda till mycket, lite rumskorrigering (till viss del), högtalarkorrigering, delning mellan högtalare o sub, delay osv osv. Men det jag gör med den just nu (då jag inte kör några subbar längre) är att justera till min egen ljudkurva efter mina alldeles egna preferenser. Mycket bättre att gå den vägen istället för att jaga fram o tillbaks efter högtalare som råkar ha mer bas eller kanske tydligare mellanregister eller vad det nu är man vill ha. Kräver såklart en del kunskap det här med att dra i en EQ, men det är ändå kul o smidigt när man väl fattar grejen.

En till grej förresten, ta det försiktigt i hifi-världen, den är FULL med myter, hittepå, lurade människor som inte vet vad dom pratar om o rent ut sagt av en jäävlar massa bullshit. Lycka till!

Det var därför jag skickade länken du tydligen inte såg

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om du har möjlighet så är det alltid bäst att åka runt och provlyssna

Problemet med det är att du inte vet om det är rummet du lyssnar i som är bra, eller om det är högtalarna som är bra. Storleken/ formen på rummet och möblerna i det påverkar mer än valet mellan de flesta förstärkare och högtalare. En förstärkare kanske har +/-1.5 dB över hela frekvensområdet, en annan +/- 1.2 dB = extremt liten nära på ohörbar skillnad. En soffa med absorberande material i på rätt ställe kan lätt förbättra +/- 6 dB på frekvenser där du drabbas av fasutsläckning. Det innebär att det inte spelar någon roll om du har 10, 100 eller 1000 watts förstärkare - blir ljudet utsläckt så är det tyst på den frekvensen oavsett.

Varför läggs pengarna på förstärkare i guld och kablar kantade av diamanter?

Det spelar ingen roll om du lägger en miljon på högtalare, förstärkare och kablar om rummet förstör allt som lämnar högtalarna. Absorbenter och diffusorer är guld värda, på rätt ställe. Köp inga tunna multipyrmaid-absorbenter och förvänta dig bra effekt. Använd mätmikrofon i kampen för att tämja rummet.

Förstärkare är i min erfarenhet hyfsat likvärdiga i de allra flesta användningsområden. Finns ingen poäng att lägga mer än 10000 kr. Högtalare skiljer mest i hur djupt ned i frekvens de spelar. Rullar de av vid elbasen eller redan vid djupa mansröster - komplettera med en subwoofer eller två.

Permalänk
Medlem

En sak jag tycker ofta glöms bort är att ljudupplevelsen är subjektiv. Den framställs ofta i pressen som objektiv (och direktrelaterad till priset, vilket man kan säga mycket om men det blir ett sidospår).

Det du gillar kan vara sämre i någon annans öron. Till och med om ni har samma preferenser vad gäller ljud, eftersom allas öron är lite olika. Om du hör en vass diskant kanske någon annan hör en vackert transparent återgivning.

Det enda som är objektivt är huruvida ljudet låter så som det lät när det spelades in. Det kan två personer med helt olika öron vara överens om, såvida båda var där när musiken spelades in och när den sedan återges.

Inspelningstekniker och musiker exempelvis - och där är det en intressant diff mellan vad hifibranschens skriverier försöker påstå och vad som faktiskt används av proffs i verklighen. Studioutrustning är väldigt ofta billig jämfört med de produkterna som omskrivs i hifipressen.

En extremt vanlig högtalare i studiosammanhang är exempelvis Yamahas HS-serie, högtalare som samtliga kostar under 8000 kr!

Det finns dyrare studiomonitorer än Yamahas, men Yamahas överlever som storsäljare år efter år. I en branch där 100 000 kr är godispengar så väljer man ändå att köra med högtalare för 4-8000 kr för att studera och skapa den fundamentala produkten. Det tål att funderas på.

Man kan förstås ha en personlig preferens som gör att man ändå vill betala 10x mer för något annat, men fall inte för propagandan att det finns högtalare som är 10x "bättre" i objektiv mening. Se till att det är din personliga "wow-upplevelse" som driver köpbeslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Mina egna tips till dig som älskar ljud sedan mellanstadiet är första att lyssna på högtalarna man är intresserad av för alla har vi olika preferenser.

Köpa högtalare utan att lyssna på dom ska man inte göra.

Sedan att du har tillräckligt stark förstärkare alternativ slutsteg & försteg som jag valt hemma.

Självklart också om de är stereo eller hemma bio som anläggningen mest kommer användas för.

www.hifitorget.se , är ett tips på begagnat men köpt mkt själv via Tyskland nytt från https://www.elektrowelt24.eu/shop/ & alltid tagit in offerter & fått ner priset men också köpt endel från han genom åren.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.