Permalänk
Skrivet av wranzzon:

Har du testat att reseta den och börjat om helt från början?

Yes, det var något av det första jag provade.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Vill minnas att det finns en inställning på accesspunkten för att tillåta att man ansluter med wireless uplink till den.

Hmm, intressant. Det ska jag kolla upp. Tack!

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Är "Connects high performance clients to 5 GHz only" aktiverat? Någon annan inställning som PMF aktiv? Vilken modell av AP kör du på?

PMF är på "optional" iaf.
"Automatically Optimize Network and WiFi performance" är aktiverat som jag gissar är det du syftar på.

UAP-AC-Lite har jag som AP, två st.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Yes, det var något av det första jag provade.

Kolla om du har gjort allt i denna guide https://youtu.be/w1hFHDV_UjM

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

PMF är på "optional" iaf.
"Automatically Optimize Network and WiFi performance" är aktiverat som jag gissar är det du syftar på.

UAP-AC-Lite har jag som AP, två st.

Testa att stänga av det, har du Bandsteering på? Stäng av det med! Kan skicka PM med Beta-firmware 5.24.XX som jag har kört ett tag utan problem där många sådana problem är lösta speciellt med Apple iDevices

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

Testa att stänga av det, har du Bandsteering på? Stäng av det med! Kan skicka PM med Beta-firmware 5.24.XX som jag har kört ett tag utan problem där många sådana problem är lösta speciellt med Apple iDevices

Har gjort de inställningarna nu, och den APn som har strulat mest, den hade band steering aktiverat till 5 ghz.
Så får testa nu om det lirar bättre
Tack för hjälpen

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Testa att stänga av det, har du Bandsteering på? Stäng av det med! Kan skicka PM med Beta-firmware 5.24.XX som jag har kört ett tag utan problem där många sådana problem är lösta speciellt med Apple iDevices

Hallå. Den senaste tiden efter senaste uppdateringen så har de med Apple i hemmet fått problem med tappad uppkoppling. Man kanske skulle prova den FW du har då. Skulle du kunna skicka det till mig också? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Hallå. Den senaste tiden efter senaste uppdateringen så har de med Apple i hemmet fått problem med tappad uppkoppling. Man kanske skulle prova den FW du har då. Skulle du kunna skicka det till mig också? 😊

Visst det gäller dock Gen 2 (AC-Lite/LR/Pro)

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Visst det gäller dock Gen 2 (AC-Lite/LR/Pro)

Tusen tack! 😊

Permalänk

Någon som har erfarenhet av Unifi Access, är lite sugen på detta system och kameror när vi kommer bygga om vid ytterdörren. Men undrar lite om det är värt jobbet att dra fram kabeln till ytterdörren eller om det blir overkill och att man lika gärna kan köpa typ Yale doormann eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagerbrand:

Någon som har erfarenhet av Unifi Access, är lite sugen på detta system och kameror när vi kommer bygga om vid ytterdörren. Men undrar lite om det är värt jobbet att dra fram kabeln till ytterdörren eller om det blir overkill och att man lika gärna kan köpa typ Yale doormann eller något.

Du behöver även ett elslutbleck till dörren samt ha en dörr som är förberedd för det, eller modifiera dörren. Jag har sett någon video på systemet och det är mer som ett riktigt passagesystem. Vet inte hur det är med batteribackup, eller om man behöver UPS till switchen. Yale är ju klart enklare även om unifi är flashigare. Frågan är ju också om produkten kommer bestå i deras sortiment eller om det blir en flopp.

Permalänk
Medlem

Fick mail i morse om ett dataintrång hos Ubiquiti, det är lämpligt att uppdatera sitt lösenord och aktivera 2-faktor om man inte redan har det.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en bra skriftlig guide för att sätta upp korrekta inställningar för 2st APs i mitt hus? Jag hade gärna haft en 3:e, men märkte att prestandan blev hemsk på vissa ställen i huset då.

Har idag satt icke överlappande band på båda, har två helt separata nät för 2.4 och 5ghz och undrar om jag förstått detta korrekt.

Jag har ännu inte kollat störningar från grannar eller mixtrat med styrkan, den är satt till Auto på båda. En flex HD och en AC LR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Är "Connects high performance clients to 5 GHz only" aktiverat? Någon annan inställning som PMF aktiv? Vilken modell av AP kör du på?

Kolla på inlägget ovan, kör du också senaste firmware och controller?

Uppdaterade allt i helgen så får vi se om det kanske löser det.
Har inte "Connects high performance clients to 5 GHz only" aktiverat.

Svårt att felsöka ett problem som dyker upp en gång i månaden
Men det verkar överlag en del som har problem med Chromecast och Ubiquiti om man googlar runt efter lösningar.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Någon mer som kör adblocker direkt i sin router? Har haft https://github.com/britannic/blacklist ett tag men någon gång förra året slutade den blockera reklam och jag kan inte för mitt liv lista ut hur jag skall få igång det igen...

Det verkar inte som att någon trafik går igenom den här dns-masqen längre men jag förstår inte hur jag skall styra om den. Har följt alla installationsinstruktioner och konfigurering men ingen lycka. Ser ju ut som den laddar ner blocklistorna korrekt men sen inte utnyttjar dem..

Edgerouter X kör jag med

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Någon mer som kör adblocker direkt i sin router? Har haft https://github.com/britannic/blacklist ett tag men någon gång förra året slutade den blockera reklam

Fråga där: https://github.com/britannic/blacklist/issues

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som har Unifi HD eller de nya Wifi 6 och testat extra Wifi nätverk?
På Pro som jag har är det tämligen värdelöst då farten sjunker till hälften.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Uppdaterade allt i helgen så får vi se om det kanske löser det.
Har inte "Connects high performance clients to 5 GHz only" aktiverat.

Svårt att felsöka ett problem som dyker upp en gång i månaden
Men det verkar överlag en del som har problem med Chromecast och Ubiquiti om man googlar runt efter lösningar.

Testa antingen firmware 4.0.80 eller 4.3.21 så borde du slippa problemen med Chromecast.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Testa antingen firmware 4.0.80 eller 4.3.21 så borde du slippa problemen med Chromecast.

Tack för det, ska testa när jag kommer hem

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Vad bringar Wifi 6 utöver den äldre produkterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad bringar Wifi 6 utöver den äldre produkterna?

Andra antennkonfigurationer på deras AP. LR är nu som PRO. Sen själva Wifi 6 som ger lägre responstid + högre hastigheter ifall du befinner dig precis i samma rum. Inget att uppgradera till, men ifall man ändå ska skaffa nytt så varför inte en nyare modell. Samma priser som det den ersätter, lite fler buggar i mjukvara troligen. Kommer dock dröja lite innan dem kommer ut till handeln. Just nu finns den endast på deras egna hemsida och är slutsåld senast jag kollade med oklart leveransdatum.

Permalänk
Medlem

Det står att Dream Machine är en Switch med Security Gateway i produktbeskrivningen, ordet Router används inte. Har kollat... varför specar de inte det?
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...

I varje fall så lutar jag åt att byta ut mina EdgaMAX mot Unifi och börjar med att byta ut min 6P Router mot en Dream Machine Pro.
Behåller min EdgeMAX Switch tills jag byter ut den med.

Någon som tycker det är en dålig ide?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det står att Dream Machine är en Switch med Security Gateway i produktbeskrivningen, ordet Router används inte. Har kollat... varför specar de inte det?
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...

I varje fall så lutar jag åt att byta ut mina EdgaMAX mot Unifi och börjar med att byta ut min 6P Router mot en Dream Machine Pro.
Behåller min EdgeMAX Switch tills jag byter ut den med.

Någon som tycker det är en dålig ide?

Jag har två kompisar som böt ut sina usg mot dreammachine, dom gör inte annat än att klaga. Tydligen är mjukvaran buggigare än en alpha release ^^
Men å andra sidan använder vi dom flesta avancerade funktionerna, gör du inte det kommer du kanske lindrigare undan

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det står att Dream Machine är en Switch med Security Gateway i produktbeskrivningen, ordet Router används inte. Har kollat... varför specar de inte det?
https://store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switch...

I varje fall så lutar jag åt att byta ut mina EdgaMAX mot Unifi och börjar med att byta ut min 6P Router mot en Dream Machine Pro.
Behåller min EdgeMAX Switch tills jag byter ut den med.

Någon som tycker det är en dålig ide?

Security Gateway är namnet Ubiquiti använder för router, så ja det är router, switch och controller inbyggt

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag inte inte klok på de namnen... Vissa påstår att Security Gateway är en brandvägg för det finns separata produkter som går under den benämningen, och de kallar Dream Macine en switch med brandvägg, enligt det resonemanget, men då har jag besked på vad som gäller @joeldeluxe, tack nu skall man bara bli 4000 fattigare... får ju sälja av det andra...

Skrivet av Pelle:

Jag har två kompisar som böt ut sina usg mot dreammachine, dom gör inte annat än att klaga. Tydligen är mjukvaran buggigare än en alpha release ^^
Men å andra sidan använder vi dom flesta avancerade funktionerna, gör du inte det kommer du kanske lindrigare undan

Jag vet inte, har inte lyckats med separata vlan ännu, hoppas det blir lättare, kommer att behöva 2 vlan och kanske ett dmz

Jag har märkt att UI släpar efter med programvaruutvecklingen på en rad saker, har följt deras community ett bra tag, men det är väl priset man får betala, bra hårdvara, sämre programvara, fast de kommer väl ikapp..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag inte inte klok på de namnen... Vissa påstår att Security Gateway är en brandvägg för det finns separata produkter som går under den benämningen, och de kallar Dream Macine en switch med brandvägg, enligt det resonemanget, men då har jag besked på vad som gäller @joeldeluxe, tack nu skall man bara bli 4000 fattigare... får ju sälja av det andra...

Jag vet inte, har inte lyckats med separata vlan ännu, hoppas det blir lättare, kommer att behöva 2 vlan och kanske ett dmz

Jag har märkt att UI släpar efter med programvaruutvecklingen på en rad saker, har följt deras community ett bra tag, men det är väl priset man får betala, bra hårdvara, sämre programvara, fast de kommer väl ikapp..

De har helt enkelt hittat på ett namn (Security Gateway) eftersom det i Unifi är både en brandvägg och router. Här finns det lite mer om brandväggsfunktionerna IDS/IPS:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360006893234-UniFi-USG-...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Det ser ju faktiskt hyfsat bra ut... alltså det är ju inte fpnsense eller nån Cisco fw typ, men definitivt tillräckligt avancerat för att funka "lagom" bra och räcka till det mesta. Kommer nog att köra några DDNS så det får man ju kika extra på, port fwd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag inte inte klok på de namnen... Vissa påstår att Security Gateway är en brandvägg för det finns separata produkter som går under den benämningen, och de kallar Dream Macine en switch med brandvägg, enligt det resonemanget, men då har jag besked på vad som gäller @joeldeluxe, tack nu skall man bara bli 4000 fattigare... får ju sälja av det andra...

Jag vet inte, har inte lyckats med separata vlan ännu, hoppas det blir lättare, kommer att behöva 2 vlan och kanske ett dmz

Jag har märkt att UI släpar efter med programvaruutvecklingen på en rad saker, har följt deras community ett bra tag, men det är väl priset man får betala, bra hårdvara, sämre programvara, fast de kommer väl ikapp..

Jag väntar fortfarande på en vettig remote vpn inbyggt... tills dess körs wireguard i vm ^^
Men ja dom släpar efter som fan på mjukvarudelen och det är knappt man vågar uppgradera när det kommer nytt för det är i regel alltid nån elak bugg inkluderat

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Man skall alltid vänta på en minor release som kommer någon vecka efter en major release...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det ser ju faktiskt hyfsat bra ut... alltså det är ju inte fpnsense eller nån Cisco fw typ, men definitivt tillräckligt avancerat för att funka "lagom" bra och räcka till det mesta. Kommer nog att köra några DDNS så det får man ju kika extra på, port fwd.

Jag har en UDM Pro och kör DDNS (no-ip.org) och port forward för t.ex. Plex. Funkar utan problem. Visst är det ganska sparsmakat med saker att göra i den (brandväggsdelen), men för hemmabruk eller mindre företag med några olika VLAN osv tycker jag det räcker.