Permalänk
Medlem

Bra uppdelning av partitioner?

Hej,

precis byggt mitt livs första dator och funderar över partitioner.
Det är ingen speldator utan jag kommer syssla mest med databaser, foton, webb, dokument osv.
Har 1tb SSD i den men tänkte dela upp den för att ha lite bättre ordning i datorn. Kommer utöka med fler diskar i framtiden men kör nog på denna i något halvår.
Så vilka partitioner är "nödvändiga"?

Så här ser det ut för tillfället.
https://imgur.com/1h6fwlf

Jag störs av ordningen nu när en minipartition ligger mellan C: & D:
Men jag hittar inget sätt att flytta den på - går det?
Varför har jag 2 återställningspartitioner?
Sedan funderar jag på om det är smartast att ha en partition för OS, en partition för program och en för data. Eller om det är smartare att ha en partition för både OS & program och en för data. Och hur stora dessa bör vara.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoda:

Hej,

precis byggt mitt livs första dator och funderar över partitioner.
Det är ingen speldator utan jag kommer syssla mest med databaser, foton, webb, dokument osv.
Har 1tb SSD i den men tänkte dela upp den för att ha lite bättre ordning i datorn. Kommer utöka med fler diskar i framtiden men kör nog på denna i något halvår.
Så vilka partitioner är "nödvändiga"?

Så här ser det ut för tillfället.
https://imgur.com/1h6fwlf

Jag störs av ordningen nu när en minipartition ligger mellan C: & D:
Men jag hittar inget sätt att flytta den på - går det?
Varför har jag 2 återställningspartitioner?
Sedan funderar jag på om det är smartast att ha en partition för OS, en partition för program och en för data. Eller om det är smartare att ha en partition för både OS & program och en för data. Och hur stora dessa bör vara.

Tack på förhand.

"Återställningspartition" låter som om du har köpt en "Elgigantendator" och inte byggt den själv?
Däremot finns det även om du har "gjort allt rätt" några små "minipartitioner" som windows skapar på egen hand på OS-disk.
MBR eller vad de heter, tyvärr inget jag brukar lägga på minnet.. Men dessa är så löjligt små, så inget att bry sig över. Samt krävs för att OS ska funka på "C:".

Själv brukar jag inte partitionera mina OS-diskar, då dessa sällan är stora nog för att jag ska bry mig om att partitionera.
(OS-disk cirka 1TB numera för mig i nybyggen).

Men behöver du absolut partitionera, så skulle jag sätta cirka 300GB för OS, hellre 500GB, och resten i egen partition.
Själv kör jag aldrig systemdiskar som annat än systemdiskar. "Filförråd" kör jag på andra ställen. Dvs. andra fysiska diskar.

Permalänk
Skrivet av Networker:

"Återställningspartition" låter som om du har köpt en "Elgigantendator" och inte byggt den själv?

Windows 10 skapar dessa partitioner vid installation.

§1
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Återställningspartition" låter som om du har köpt en "Elgigantendator" och inte byggt den själv?

Haha närå, självbyggd är den men däremot kan jag ha fipplat fel vid installation av OS Man är ju klåfingrig när man nu byggt sin första....så jag kan ha gjort nåt fel.

Skrivet av Networker:

Däremot finns det även om du har "gjort allt rätt" några små "minipartitioner" som windows skapar på egen hand på OS-disk.
MBR eller vad de heter, tyvärr inget jag brukar lägga på minnet.. Men dessa är så löjligt små, så inget att bry sig över. Samt krävs för att OS ska funka på "C:".

Själv brukar jag inte partitionera mina OS-diskar, då dessa sällan är stora nog för att jag ska bry mig om att partitionera.
(OS-disk cirka 1TB numera för mig i nybyggen).

Men behöver du absolut partitionera, så skulle jag sätta cirka 300GB för OS, hellre 500GB, och resten i egen partition.
Själv kör jag aldrig systemdiskar som annat än systemdiskar. "Filförråd" kör jag på andra ställen. Dvs. andra fysiska diskar.

Eftersom jag bara har en disk på 1tb för tillfället så känns det inte optimalt att upplåta hälften för OS. Om du kollar bilden så ser du att jag har 2 minipartitioner på 100/500mb, men av nån anledning heter den ena "disk 0 partition 1" och den andra "disk 0 partition 4". Var det kanske för att jag fipplade lite vid installationen?
Hursom MÅSTE jag inte partitionera. Men jag gillar ordning. Raka linjer, modulärt etc.
Så att den ena minipart heter 4 stör mig. Och att C och D inte ligger intill varann stör mig. Så därför vill jag veta mer

Men ja, det blir nog filförråd på annan disk sen när jag har mer pengar att lägga.

Permalänk
Medlem

Låt ordningen vara, det enda stället den syns och kommer störa dig på är Diskhantering. Går antagligen att flytta på om du verkligen, verkligen vill, men behövs inte. Partition Wizard eller nåt. Men säkrast är nog en linux live-usb. Och ja, det ser liknande ut för mig, inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Windows 10 skapar dessa partitioner vid installation.

Som jag sa i förra inlägget mitt windows partitionerar HDD/SSD med små egna partitioner. För att systemet kan funka.

delar borttagna /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Som jag sa i förra inlägget mitt windows partitionerar HDD/SSD med små egna partitioner. För att systemet kan funka.

Mitt nybygge på ca 4 månader har också en 505MB står "återställningspartition" så det är något Windows själv gör under installationen av Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast

Det du kör på nu ser helt OK ut för de flesta.

OS+Program ligger enklast på C:\
Program skall generellt installeras om om man installerar om OS då de ofta har dependencies i regnycklar och annat.

Mycket sällan man behöver över 100-150GB på en OS-disk. Men det beror ju på hur programkåt man är såklart ^^

Sedan resterande på D:\, E:\, F:\ etc
efi,restore och annat är partitioner skapade av MS. De är vad de är.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt råd är att inte partitionera din hårddisk (utöver det Windows själv gör, av tekniska skäl) om du inte har någon specifik anledning att göra det. Vill du ha ordning bland dina filer så föreslår jag att du använder olika mappar för att lägga filerna i. Lägger du in mapparna under "snabbåtkomst" är det exakt lika lätt att hitta dessa mappar som om du istället hade använt partitioner för organisation.

Risken är annars att du t.ex. överskattar eller underskattar hur mycket plats något behöver eller tar, och då sitter du där med en full C-disk och en massa plats på D, och behöver flytta filer fram och tillbaka. Som dessutom tar tid eftersom datat behövs läsas från ett ställe på disken, och sedan skrivas till ett annat. När man istället bara kunde gjort det som en enkel metadataoperation som tar noll tid. Varför, liksom?

Partitionering är främst användbart om man t.ex. ska köra olika operativsystem eller behöver köra olika filsystem av olika anledningar. Ett exempel är att jag hjälpt min far partitionera en extern hårddisk, så han kan backa up sin Mac genom Time Machine som backar upp till HFS+-partitionen, och utbyta data med Windows-datorer genom en exFAT-partition, men då är det ju ett specifikt behov och lite av att man måste, inte för att man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoda:

Hej,

precis byggt mitt livs första dator och funderar över partitioner.
Det är ingen speldator utan jag kommer syssla mest med databaser, foton, webb, dokument osv.
Har 1tb SSD i den men tänkte dela upp den för att ha lite bättre ordning i datorn. Kommer utöka med fler diskar i framtiden men kör nog på denna i något halvår.
Så vilka partitioner är "nödvändiga"?

Så här ser det ut för tillfället.
https://imgur.com/1h6fwlf

Jag störs av ordningen nu när en minipartition ligger mellan C: & D:
Men jag hittar inget sätt att flytta den på - går det?
Varför har jag 2 återställningspartitioner?
Sedan funderar jag på om det är smartast att ha en partition för OS, en partition för program och en för data. Eller om det är smartare att ha en partition för både OS & program och en för data. Och hur stora dessa bör vara.

Tack på förhand.

Eftersom din disk bara är på en terabyte så blir det lite för lite svängrum. Kör du några moderna spel så äter du lätt upp 500GB. Dessutom är det rätt bra med lite svängrum då program rätt ofta behöver det för temporära filer.

Att ha en partition för OS och en för program är ganska onödigt då det är svårt att avgöra vad som lagras var (Nya program kommer nämligen att installeras både på OS- och programpartitionen och till viss del i din användarkatalog, med vissa inställningar då det i Windows är lite suddigt med reglerna.

En annan partition skulle vara intressant om du gör något speciellt som musik- / videoredigering och på ett säkrare sätt vill skydda dessa från oavsiktlig radering etc. Detta är såklart inte jättesäkert. Men det är enklare att skydda då det är enklare att ta en backup och det kan kanske vara svårare för virus / ransomware som bara går på systemdisken med kryptering och i bästa fall missar din privata partition.

Jag sitter själv med 6 st 10TB diskar i mina maskiner, men jag har fortfarande bara en partition per disk.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoda:

Haha närå, självbyggd är den men däremot kan jag ha fipplat fel vid installation av OS Man är ju klåfingrig när man nu byggt sin första....så jag kan ha gjort nåt fel.

Eftersom jag bara har en disk på 1tb för tillfället så känns det inte optimalt att upplåta hälften för OS. Om du kollar bilden så ser du att jag har 2 minipartitioner på 100/500mb, men av nån anledning heter den ena "disk 0 partition 1" och den andra "disk 0 partition 4". Var det kanske för att jag fipplade lite vid installationen?
Hursom MÅSTE jag inte partitionera. Men jag gillar ordning. Raka linjer, modulärt etc.
Så att den ena minipart heter 4 stör mig. Och att C och D inte ligger intill varann stör mig. Så därför vill jag veta mer

Men ja, det blir nog filförråd på annan disk sen när jag har mer pengar att lägga.

Köp en disk på 250/500GB för OS/program, kör data på den andra.
I annat fall kan du skita i att partitionera, finns faktiskt ingen direkt fördel med det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det du kör på nu ser helt OK ut för de flesta.

OS+Program ligger enklast på C:\
Program skall generellt installeras om om man installerar om OS då de ofta har dependencies i regnycklar och annat.

Mycket sällan man behöver över 100-150GB på en OS-disk. Men det beror ju på hur programkåt man är såklart ^^

Sedan resterande på D:\, E:\, F:\ etc
efi,restore och annat är partitioner skapade av MS. De är vad de är.

Jo tack program är jag bra på att samla på mig så kan nog behöva ta lite höjd så småningom.

Skrivet av pv2b:

Mitt råd är att inte partitionera din hårddisk (utöver det Windows själv gör, av tekniska skäl) om du inte har någon specifik anledning att göra det. Vill du ha ordning bland dina filer så föreslår jag att du använder olika mappar för att lägga filerna i. Lägger du in mapparna under "snabbåtkomst" är det exakt lika lätt att hitta dessa mappar som om du istället hade använt partitioner för organisation.

Ja jo, mappar är ju livets bröd! Men för en som går igång på att sortera grejer så känns det fint att kunna sortera upp grejer ännu mer bara för att Just nu får det dock duga med en C: så får det bli fler diskar framöver.

Skrivet av pv2b:

Risken är annars att du t.ex. överskattar eller underskattar hur mycket plats något behöver eller tar, och då sitter du där med en full C-disk och en massa plats på D, och behöver flytta filer fram och tillbaka. Som dessutom tar tid eftersom datat behövs läsas från ett ställe på disken, och sedan skrivas till ett annat. När man istället bara kunde gjort det som en enkel metadataoperation som tar noll tid. Varför, liksom?

Noterade detta på en gång idag när jag började föra över från gamla datorn att det mest blev råddigt. I see your point.

Skrivet av pv2b:

Partitionering är främst användbart om man t.ex. ska köra olika operativsystem eller behöver köra olika filsystem av olika anledningar. Ett exempel är att jag hjälpt min far partitionera en extern hårddisk, så han kan backa up sin Mac genom Time Machine som backar upp till HFS+-partitionen, och utbyta data med Windows-datorer genom en exFAT-partition, men då är det ju ett specifikt behov och lite av att man måste, inte för att man vill.

Det där är över min level ännu men låter intressant. Jag kommer så småningom behöva köra olika operativsystem men lär ha dom som virtuella maskiner, så får se vad som blir smidigast då. Tack för svaren & infon!

Skrivet av OldComputer:

Eftersom din disk bara är på en terabyte så blir det lite för lite svängrum. Kör du några moderna spel så äter du lätt upp 500GB. Dessutom är det rätt bra med lite svängrum då program rätt ofta behöver det för temporära filer.

Att ha en partition för OS och en för program är ganska onödigt då det är svårt att avgöra vad som lagras var (Nya program kommer nämligen att installeras både på OS- och programpartitionen och till viss del i din användarkatalog, med vissa inställningar då det i Windows är lite suddigt med reglerna.

En annan partition skulle vara intressant om du gör något speciellt som musik- / videoredigering och på ett säkrare sätt vill skydda dessa från oavsiktlig radering etc. Detta är såklart inte jättesäkert. Men det är enklare att skydda då det är enklare att ta en backup och det kan kanske vara svårare för virus / ransomware som bara går på systemdisken med kryptering och i bästa fall missar din privata partition.

Jag sitter själv med 6 st 10TB diskar i mina maskiner, men jag har fortfarande bara en partition per disk.

Ja det där med lagringsprinciperna i Windows är det jag försöker förstå men ännu inte greppat. Det vore gött att kunna blåsa rent OS & program men ändå behålla viss data, och även som du säger skydda vissa filer från oavsiktlig radering. Håller ofta på med olika versioner av data så behöver lagra dessa separat så de inte mixas. Grymt avundsjuk på att ha 60TB, det hade varit fint!
Spel kör jag som sagt sällan, däremot kan jag enkelt ha några tunga program igång samtidigt.

Skrivet av _niko_:

Köp en disk på 250/500GB för OS/program, kör data på den andra.
I annat fall kan du skita i att partitionera, finns faktiskt ingen direkt fördel med det.

Tack för alla svar!
Ändrade så det bara blev en C-partition på disken utöver auto-partitionerna https://imgur.com/a/XKIZ1bJ.
Så väntar jag till nästa större disk innan jag delar upp mera.

Permalänk
Sötast
Skrivet av pv2b:

Mitt råd är att inte partitionera din hårddisk (utöver det Windows själv gör, av tekniska skäl) om du inte har någon specifik anledning att göra det. Vill du ha ordning bland dina filer så föreslår jag att du använder olika mappar för att lägga filerna i. Lägger du in mapparna under "snabbåtkomst" är det exakt lika lätt att hitta dessa mappar som om du istället hade använt partitioner för organisation.

Risken är annars att du t.ex. överskattar eller underskattar hur mycket plats något behöver eller tar, och då sitter du där med en full C-disk och en massa plats på D, och behöver flytta filer fram och tillbaka. Som dessutom tar tid eftersom datat behövs läsas från ett ställe på disken, och sedan skrivas till ett annat. När man istället bara kunde gjort det som en enkel metadataoperation som tar noll tid. Varför, liksom?

Partitionering är främst användbart om man t.ex. ska köra olika operativsystem eller behöver köra olika filsystem av olika anledningar. Ett exempel är att jag hjälpt min far partitionera en extern hårddisk, så han kan backa up sin Mac genom Time Machine som backar upp till HFS+-partitionen, och utbyta data med Windows-datorer genom en exFAT-partition, men då är det ju ett specifikt behov och lite av att man måste, inte för att man vill.

Du partitionerar en disk för att kunna formatera lättare vid behov.

Om du ex lägger alla dina bilder/filmer/spel på D:\ så kan du med enkelhet blåsa C:\ för att installera om datorn utan att förlora all data.

Diskar är sedan många år tillbaka jättelätta att krympa och utöka, om en partition är för liten eller stor så är det inga problem att krympa eller utöka efter behov.

Det tar inte längre tid att läsa på två olika "orter" på en SSD. Kvittar var datan ligger.