Linus Torvalds skyller ECC-döden på Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nej!

Dom som konstruerat, samt användare av ZFS har däremot förstått nödvändigheten då ram minne utan ECC är orsak till tysta/dolda fel som förblir oupptäckta.

Tanken är enkel, det man arbetar med är i ram minne, om det då blir ett bitfel i ram minnet och det sen sparas till masslagring så transporteras bitfelet till masslagring oupptäckt. = Där finns inte en chans i världen att upptäcka felet innan det gör skada.
En skada som uppkommer några dagar senare eller månader senare när en medarbetare eller du själv öppnar filen för fortsatt arbete, för att sen spara den och felet har plötsligt fortplantat sig så flera månaders arbete är borta.

Därav att skaparna/användarna av ZFS rekommenderar (kräver) ECC minne, dom vill röja undan orsaken till fel som filsystem ALDRIG kan upptäcka.

Det är då ECC minne är guld värt oavsett om du kör FAT, FAT32, exFAT, NTFS, HFS+, ZFS, HPFS, NTFS med flera...
Alla filsystem med felkorrektion oavsett slag förlitar sig på att det som skickas för skrivning är felfritt, finns inget annat sätt då filsystem INTE kan (inte ska) påverka applikationens funktion.

Felet fångas INNAN det når filsystemet och kan göra en spridd skada, visst ditt arbete för den senaste timman är borta, men vad gör det i förhållande till månader eller års arbete som blir förstört.

Visst backup finns, men sannolikheten att felet sen länge blivit transporterat till backup är rätt stor. Då är backup inget värd!

Problemet är att de utgår från att minnet är ECC och använder mycket mer av det än filhantering i vanligare filsystem, vilket gör det mer sårbart när icke-ECC-minne används. Det är det som är dumt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet är att de utgår från att minnet är ECC och använder mycket mer av det än filhantering i vanligare filsystem, vilket gör det mer sårbart när icke-ECC-minne används. Det är det som är dumt.

Men samtidigt lite av ZFS styrka
Utan det större användandet av ram så skulle prestandan falla, men uppriktigt. Vilket modern filsystem använder inte ram som disk cache med risk för tysta bitfel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Visst, men då hade vi också fått betala betydligt mer för att täcka upp det som går förlorat i "proffs"-segmentet. Kolla på prisskillnaden mellan ett RTX Titan och ett Quadro RTX 6000. De är identiska sett till de övergripande specifikationerna, men Quadro-kortet kostar 2-3 gånger så mycket. Och tar vi sen ett 2080 Ti, som bara är marginellt sämre än ett RTX Titan, förutom minnesmängden, så är det 4-5 gånger. Men det mesta av det man får med Quadro är bortkastat för användare som har korten för att spela, eller spela och göra många GPU-accelererade saker som videorendering, 3D-rendering och liknande.

Hade alla korten varit likadana, dvs alla funktioner fanns på alla kort, så hade priserna varit säkert 2-3 gånger högre än dagens "spelkort". Kanske ännu högre.

Segmenteringen kanske känns sur, men få är nog villiga att betala för att slippa den.

Ja, men då är AMD system mycket dyrare antar jag? För där.är.allt gjort för ECC som står i artikeln.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför är bilden censurerad?

Trodde det var enkelt att se

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Lafiel:

Ja, men då är AMD system mycket dyrare antar jag? För där.är.allt gjort för ECC som står i artikeln.

Om intel gör chip med ECC men stänger av ECC funktionen, är inte det dyrt?

Permalänk
Medlem

Att det inte är allmänt tillgängligt till överkomlig pris är ju också att det gör det knepigt för den som vill använda ECC och det hela blir lite självuppfyllande då marginalprodukter aldrig kan göras billigt.

- och som redan tidigare indikerat - det som används allmänt blir också det billigaste pga. stora serier även om det är en mer komplex lösning. - om vi skall prata om (onödig) komplex lösning som ändå är väldigt billig pga. stora serier är tex. USB-gränssnitten

- att just USB är komplex på phy-sidan beror på fatala designmissar i början (var väl samma skola av folk som designade ATA-gränssnittet gissar jag och helt missat kapitlet som avhandlar transmissions-teori) och för att behålla bakåtkompatibiliteten så måste man ha kvar hela det gamla härket trots att det en knappt liknar alls det som nu används i USB3 och vidare.

Permalänk
Inaktiv

Åh Linus... Sluta aldrig vara dig! lol Han måste vara hedersordförande i Arga Klubben!

Citat:

Från och med minnestypen DDR5 bakas även ECC in i själva minneskapslarna, vilket innebär att Linuxskaparen efter dess lansering får hitta andra ämnen att förarga sig över.

Är det inte så att DDR5s ECC är förpassad enbart till internt i själva minneskapseln? Vill minnas att jag läst att ECC över själva minnesbussen fortfarande är ett tillval, precis som det är idag.

Permalänk
Medlem

Underbart.
Linus Torvalds är som Sverker Olofsson i Plus fast för datoranvändare.

Klart att man ska belysa vad som kan göras bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Ja, men då är AMD system mycket dyrare antar jag? För där.är.allt gjort för ECC som står i artikeln.

Alla tillverkare väljer inte att produktsegmentera på samma sätt.

AMD, liksom Intel, har t ex ett lågt antal PCIe-banor på konsumentprocessorerna. Intel 16 (snart 20) och AMD 20. Jämför det med Threadripper som har från 64 till 128. Eller XE och Xeon som har 48-64.

AMD, liksom Intel, begränsar max minnesmängd och antal minneskanaler på konsumentmodellerna jämfört med de som mer är riktade mot arbetsdatorer.

Vad jag menade var att priserna skulle öka dramatiskt för vanliga konsumenter om man helt tog bort produktsegmenteringen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför är bilden censurerad?

Tredje statsmakten (dvs. media-censur). Samma anledning/princip som när Kalle Anka vanligen går med bar underkropp men har händerna framför och blir röd i ansiktet när han tappar handduken på badet.

Skrivet av Ozzed:

OBS!

Då vissa medlemmar haft svårt att uppfatta min ironiska och sarkastiska ton i vissa inlägg på sistonne vill jag påpeka att ovan är just ironi och sarkasm. Jag raljerar alltså över hur löjliga en del kommentarer i den här tråden låter. Nu när du vet det så går det bra att skratta. Tyckte du inte det var roligt så delar vi inte samma humor och det är OK. Man får ha olika sorters humor.

Bästa jag hör någonsin, fan vad jag garvade.
Ja, jag är helt seriös.

Skrivet av Bengt-Arne:

...
Felet fångas INNAN det når filsystemet och kan göra en spridd skada, visst ditt arbete för den senaste timman är borta, men vad gör det i förhållande till månader eller års arbete som blir förstört.

Visst backup finns, men sannolikheten att felet sen länge blivit transporterat till backup är rätt stor. Då är backup inget värd!

Nu förstår jag inte riktigt din logik där. För du sitter väl inte och redigerar ett flera månaders projekt i en och samma fil? En helt vansinnig idé enligt mig, för oavsett om du har / inte har ECC-minne eller om den fantastiska situationen att minnet aldrig gör fel fanns, så har du ett annat problem. Tänk bara att du gör ett fel som råkar ta bort all text och du sedan råkar trycka CTRL + S istället för Z. Kanske inte så farligt för ett vanligt brev/e-post/sms, men desto värre för en tenta eller avtalet mellan EU och England, typ 2000 sidor enligt SVT.

Jag redigerar allt som inte kan skrivas om inom några minuter i så kallade arbetskopior.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Torvalds bör sitta på sånt som vi vanliga dödliga inte vet. Han är projekt ledare för ett av världens viktigaste projekt. Utan Linux kärnan, ingen router, ingen smart TV, Android telefon, datorerna i din bil kör troligen linux osv osv. Skulle gissa Sweclockers server körs på linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

För den genomsnittlige SweC medlemmen är värdet av ECC i bästa fall noll, i värsta är det är negativt! Om man idag inte har problem med att datorn uppleves instabil, varför skulle man då vilja betala mer för en finess som man inte har någon nytta av och om datorn primärt används för spel faktiskt är negativt (givet tillräckligt snabb GPU)?

Fast grundtanken är väl att man egentligen inte borde behöva betala extra för det, och att anledningen till att vi idag gör det är just "onödig" marknadssegmentering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klein:

Torvalds bör sitta på sånt som vi vanliga dödliga inte vet. Han är projekt ledare för ett av världens viktigaste projekt. Utan Linux kärnan, ingen router, ingen smart TV, Android telefon, datorerna i din bil kör troligen linux osv osv. Skulle gissa Sweclockers server körs på linux.

Precis, jag litar på Linus Torvalds i denna fråga, han vet vad han snackar om. Ser han problem så ska det tas på allvar.

Utan Linux hade vi nog haft en annan Unix-klon. Men det gör inte hans arbete mindre värdefullt. Till och med 30-års jubileum i år?

Edit: Ett litet tag till:

"Linux (/ˈlinʊks/ (About this soundlisten) LEEN-uuks or /ˈlɪnʊks/ LIN-uuks[9]) is a family of open-source Unix-like operating systems based on the Linux kernel,[10] an operating system kernel first released on September 17, 1991, by Linus Torvalds.[11][12][13] Linux is typically packaged in a Linux distribution. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nu förstår jag inte riktigt din logik där. För du sitter väl inte och redigerar ett flera månaders projekt i en och samma fil?

Det finns många databaser mm. som masseras under väldigt lång tid och utan att någon tänker på det - och där vill man inte ha något fel.

tänk alla LAMP och andra saker som snurrar i 24/7

eller spelservrar med publik åtkomst...

Har man tur så ger det bara lokalt fel som inte gör större skada - men på fel ställe i metadata kan välta hela systemet - det fina i det hela är att man kan inte styra och välja det ena eller det andra utan det är slumpen om det blir den lätta eller den svåra konsekvensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det finns många databaser mm. som masseras under väldigt lång tid och utan att någon tänker på det - och där vill man inte ha något fel.

tänk alla LAMP och andra saker som snurrar i 24/7

eller spelservrar med publik åtkomst...

Har man tur så ger det bara lokalt fel som inte gör större skada - men på fel ställe i metadata kan välta hela systemet - det fina i det hela är att man kan inte styra och välja det ena eller det andra utan det är slumpen om det blir den lätta eller den svåra konsekvensen

Jo, det förstås, å andra sidan blir det "samma fel" då det precis som i RAID 1 inte går att rätta till felet, eftersom man inte vet vilken disk som ljuger. Precis som OCR eller personnummer så vet du att det är fel, men du vet inte vad som är fel för du vet inte om det är talet eller sista siffran som du hörde fel. Personnummer är lite lättare eftersom du inte kan vara född månad 35 eller den 52 oktober.

Förutom det så måste man ändå ha en viss checksumma och skyddsnivå även på filsystemet.

Nu är det inget fel med ECC-minnne, tvärt om. Men om man utgår från att man kan göra saker lite slappare för att man har ECC så tänker man fel i grunden och som jag sa tidigare. Jag sparar inte orginalfiler. Jag använder arbetskopior. Självklart kan en disk paja även av det, p.g.a fel i metadata, men för det har man en backup av disken.

One-way-direction, ändra aldrig något som finns, skapa något nytt av det. Sedan tar man bort det gamla när man säkerställt det nya.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast grundtanken är väl att man egentligen inte borde behöva betala extra för det, och att anledningen till att vi idag gör det är just "onödig" marknadssegmentering.

Ni pratar om olika saker. Du pratar om möjligheten i processorn, medan Yoshman pratar om själva minnet i sig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nu förstår jag inte riktigt din logik där. För du sitter väl inte och redigerar ett flera månaders projekt i en och samma fil? En helt vansinnig idé enligt mig, för oavsett om du har / inte har ECC-minne eller om den fantastiska situationen att minnet aldrig gör fel fanns, så har du ett annat problem. Tänk bara att du gör ett fel som råkar ta bort all text och du sedan råkar trycka CTRL + S istället för Z. Kanske inte så farligt för ett vanligt brev/e-post/sms, men desto värre för en tenta eller avtalet mellan EU och England, typ 2000 sidor enligt SVT.

Jag redigerar allt som inte kan skrivas om inom några minuter i så kallade arbetskopior.

Med andra ord så blundar du för att det finns en uppsjö av applikationer och användning av filer som lever år efter år som bas för säkert dom flesta verksamheter.

Mindre företag som ex. använder excel har som nav ett antal filer för kundregister, inköp, lager, produktion...

Sen förstår jag inte hur man kan missa en enkel symbol som finns i dom flesta mjukvaror idag

Rätt användbar faktiskt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hursomhelst, Linus har i mitt tycke helt rätt, har personligen känt samma frustration länge.

Sedan kan man förstås tycka att just Linus är en knepig personlighet och det ena med det andra, men det förändrar inte att det är ett dåligt skämt att Intel genom sin dominanta position kunnat förpassa ECC till att enbart vara något slags enterprise-funktion i decennier (utöver eventuell kostnadsskillnad för minnena, detta gäller frågan att Intel inte vill att konsumentprodukter ska ha ECC-stöd).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kul att ni gör en nyhet av sånt här men skriver nån en liknande sågning i forumet så blir det bortplockat.

Hade han varit medlem på Sweclockers med anonymt namn och sagt det där så hade han säkert blivit avstängd. Jag gillar honom i alla fall som vågar säga vad han tycker. Gillar inte fegisar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hursomhelst, Linus har i mitt tycke helt rätt, har personligen känt samma frustration länge.

Sedan kan man förstås tycka att just Linus är en knepig personlighet och det ena med det andra, men det förändrar inte att det är ett dåligt skämt att Intel genom sin dominanta position kunnat förpassa ECC till att enbart vara något slags enterprise-funktion i decennier (utöver eventuell kostnadsskillnad för minnena, detta gäller frågan att Intel inte vill att konsumentprodukter ska ha ECC-stöd).

Āmēn

Även om minne med ECC kräver mer minne per SIMM så är även volym väldigt avgörande för det slutliga priset.
Misstänker att ECC till och med kunde varit billigare än Icke-ECC om det haft den större marknadsandelen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Ni pratar om olika saker. Du pratar om möjligheten i processorn, medan Yoshman pratar om själva minnet i sig.

Se posten ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Se posten ovan.

Du får nog peka ut inlägget bättre än så...
Det ovanför det jag citerade? Det ovanför mitt förra? Det ovanför ditt senaste?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Du får nog peka ut inlägget bättre än så...
Det ovanför det jag citerade? Det ovanför mitt förra? Det ovanför ditt senaste?

"Även om minne med ECC kräver mer minne per SIMM så är även volym väldigt avgörande för det slutliga priset.
Misstänker att ECC till och med kunde varit billigare än Icke-ECC om det haft den större marknadsandelen."

Den enda anledningen till att minnena kostar mer för slutanvändare är att priset är satt så. Hade ECC varit standard hade minnena fortfarande blivit billigare och billigare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Meathim:

Fast grundtanken är väl att man egentligen inte borde behöva betala extra för det, och att anledningen till att vi idag gör det är just "onödig" marknadssegmentering.

I det bästa av världar, d.v.s där ECC stöd vore lagstadgat och prisökningen enbart kommer ned till faktiskt extrakostnad skulle det ändå finnas en prisskillnad.

  • ECC kräver 9 minneskapslar där icke-ECC kräver 8, d.v.s. 12,5%

  • Ska det vara någon poäng med ECC måste det vara validerat, det betyder extra testing av CPU, modekort samt RAM -> extra testing betyder extra jobb som betyder att någon ska betala och "någon" är i praktiken alltid slutkund

Personligen skulle jag inte ha något emot t.ex. ett EU-krav på ECC
Prispåslaget för egen del är rimligt, ville ha ECC på ett system till en enklare maskin på jobbet där hög enkeltrådprestanda var viktigt. Vid den tiden var 9900K det snabbast man kunde uppbringa, vill man ha den med ECC stöd kostade det $40 extra då Xeon 2288G är just en 9900K fast med validerat ECC stöd. D.v.s. endast <10% pris-påslag, sved inte speciellt mycket...

Tyvärr är var det lite större prispåslag på moderkortet, men handlar ändå om rätt rimliga summor ($50-$80).

Givet prispressen på konsumentprylar är dock frågan: är värdet för ECC för svensson stort nog att det vore rimligt att lasta över den extrakostnaden som kommer uppstå? Vad skulle det faktiskt mervärdet för världen bli?

Visst handlar det primärt om marknadssegmentering från Intels sida, men det finns en extrakostnad med ECC oavsett om det var det enda valet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I det bästa av världar, d.v.s där ECC stöd vore lagstadgat och prisökningen enbart kommer ned till faktiskt extrakostnad skulle det ändå finnas en prisskillnad.

  • ECC kräver 9 minneskapslar där icke-ECC kräver 8, d.v.s. 12,5%

  • Ska det vara någon poäng med ECC måste det vara validerat, det betyder extra testing av CPU, modekort samt RAM -> extra testing betyder extra jobb som betyder att någon ska betala och "någon" är i praktiken alltid slutkund

Personligen skulle jag inte ha något emot t.ex. ett EU-krav på ECC
Prispåslaget för egen del är rimligt, ville ha ECC på ett system till en enklare maskin på jobbet där hög enkeltrådprestanda var viktigt. Vid den tiden var 9900K det snabbast man kunde uppbringa, vill man ha den med ECC stöd kostade det $40 extra då Xeon 2288G är just en 9900K fast med validerat ECC stöd. D.v.s. endast <10% pris-påslag, sved inte speciellt mycket...

Tyvärr är var det lite större prispåslag på moderkortet, men handlar ändå om rätt rimliga summor ($50-$80).

Givet prispressen på konsumentprylar är dock frågan: är värdet för ECC för svensson stort nog att det vore rimligt att lasta över den extrakostnaden som kommer uppstå? Vad skulle det faktiskt mervärdet för världen bli?

Visst handlar det primärt om marknadssegmentering från Intels sida, men det finns en extrakostnad med ECC oavsett om det var det enda valet!

Det känns väl dock som att det som fått Linus att bli grinig är utvecklingen kring Rowhammer och liknande attacker (är väl där han och hans polare får ödsla massor av tid numera, vilket väl är relationen till ECC i sammanhanget).

Det känns ju lite som att det finns potential för att det blir ohållbart för samtliga att t.ex. använda en webbläsare om man inte har ECC-minne. Men då kan man ju anpassa marknadssegmenteringen och sälja nya datorer, så det ordnar sig

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

I det bästa av världar, d.v.s där ECC stöd vore lagstadgat och prisökningen enbart kommer ned till faktiskt extrakostnad skulle det ändå finnas en prisskillnad.

  • ECC kräver 9 minneskapslar där icke-ECC kräver 8, d.v.s. 12,5%

  • Ska det vara någon poäng med ECC måste det vara validerat, det betyder extra testing av CPU, modekort samt RAM -> extra testing betyder extra jobb som betyder att någon ska betala och "någon" är i praktiken alltid slutkund

Personligen skulle jag inte ha något emot t.ex. ett EU-krav på ECC
Prispåslaget för egen del är rimligt, ville ha ECC på ett system till en enklare maskin på jobbet där hög enkeltrådprestanda var viktigt. Vid den tiden var 9900K det snabbast man kunde uppbringa, vill man ha den med ECC stöd kostade det $40 extra då Xeon 2288G är just en 9900K fast med validerat ECC stöd. D.v.s. endast <10% pris-påslag, sved inte speciellt mycket...

Tyvärr är var det lite större prispåslag på moderkortet, men handlar ändå om rätt rimliga summor ($50-$80).

Givet prispressen på konsumentprylar är dock frågan: är värdet för ECC för svensson stort nog att det vore rimligt att lasta över den extrakostnaden som kommer uppstå? Vad skulle det faktiskt mervärdet för världen bli?

Visst handlar det primärt om marknadssegmentering från Intels sida, men det finns en extrakostnad med ECC oavsett om det var det enda valet!

Fast de där priserna baseras ju på att det är en marknadssegmentering och att ECC på det stora hela är rätt "ovanligt". Hade ECC varit vanligare, om inte standard, hade skillnaden varit mindre om inte obefintliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Fast de där priserna baseras ju på att det är en marknadssegmentering och att ECC på det stora hela är rätt "ovanligt". Hade ECC varit vanligare, om inte standard, hade skillnaden varit mindre om inte obefintliga.

Du menar att 12.5 procent extra minne blir gratis om tillräckligt många köper det?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det beror ju bara på att den som konstruerat ZFS har byggt det hela utifrån att minnet förväntas vara av ECC-typ, vilket är bra dumt.

Va, hur tänker du att ZFS skulle lösa det annars?
Eller något annat filsystem för den delen?

ZFS är inte byggt med utgångspunkten att det är ECC-minne.
Skillnaden mot filsystem som inte gör checksummor är att ZFS garanterar att det som skickas till disken är det som skrivs, och sen läses tillbaka om du har redundans och får bitfel på en disk. Det har inget som helst med ECC att göra. Det ECC däremot löser är att du inte får bitflip mellan ditt program och skrivningen till filsystemet. Jag såg en reddit-post där någon jämförde att köra ZFS utan ECC som att låsa dörren på framsidan, men inte på baksidan. Jag håller inte riktigt med, men det är en ganska bra liknelse på en grundläggande nivå.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Linus. Det vore bra om alla minnen gick över till ECC. Det är en liten prestanda förminskning. Förutsatt att ECC minnen till slut kan matcha vanliga minnen i ~samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Problemet är att de utgår från att minnet är ECC och använder mycket mer av det än filhantering i vanligare filsystem, vilket gör det mer sårbart när icke-ECC-minne används. Det är det som är dumt.

Skrivet av Bengt-Arne:

Men samtidigt lite av ZFS styrka
Utan det större användandet av ram så skulle prestandan falla, men uppriktigt. Vilket modern filsystem använder inte ram som disk cache med risk för tysta bitfel.

Där har ni fel, ZFS använder inte RAM mer för SKRIVNINGAR än något annat filsystem.
Däremot används RAM för att cacha läsningar betydligt mer, men eftersom det finns checksummor på allt så upptäcks fel i RAM-cachen oavsett om det är ECC eller inte, och då läser då bara datan från disk istället.Undantaget är väl får bitflip på datan, och bitflip på checksumman så att den fortfarande matchar.....