Permalänk
Medlem

Telefon till farsgubben

Hej, tänkte höra om någon här har ett tips på en telefon till farsan min. Enda kravet han har är en hygglig kamera och att det inte är en iphone. Kan ju vara bra om den är lite tålig också.

Någon som har något tips som skulle passa?

Mvh

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Pixel 4a

Permalänk
Medlem

Poco X3 om det ska vara budget som är bra.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5520032

Annars är det ju bara att gå på det senaste från någon av storsäljarna. Lite tålig, vad betyder det? Ingen telefon är tålig om du inte skyddar dom med något bumperskydd eller fodral. Om du nu inte ska gå på någon jättetålig variant co någon CAT-variant

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Xiaomi mi 10t pro till min pappa.
Stor skärm, stor mobil. Så något att tänka på, men väldigt trevligt när ögonen blir sämre.
Kameran är bra tycker jag själv, men du kan kolla på tester ifall du vill. t.ex. https://www.dxomark.com/xiaomi-mi-10t-pro-5g-camera-review-co....
Priset var också väldigt bra på den när vi köpte under BF.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Xiaomi Redmi Note 9. Relativt billig när den har ungefär samma prestanda som en 5000-6000 kr telefon. Har själv en Pro (som är något dyrare) och det är absolut den bästa telefonen jag har haft.

https://www.inet.se/produkt/2000513/xiaomi-redmi-note-9-128gb...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Om han vill ha en mobil som fungerar länge så kan Fairphone vara ett bra alternativ.
De gör de mest hållbart tillverkade telefonerna om det har något värde för honom.
3+ ska ha ganska bra kamera också:
https://shop.fairphone.com/en/fairphone-3-plus

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Fairphone är ett riktigt bra val, annars tycker jag samsung xcover är intressant.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5257979

Permalänk
Medlem

Tack för alla kloka svar, ja hade nog tänkt att nån budgetvariant är bäst. Han bryr sig verkligen inte om någon hög upplösning etc på skärmen.

Det enda han tyckte var viktigt när jag frågade vad han ville med den var en hygglig kamera.

Xiaomis modeller ser ju verkligen lovande ut, är xiami renodlat kinesiskt företag?

Glömde säga att han försöker undvika Kinaprodukter pga politik. Är det företaget lika ifrågasatt som Huawei?

Permalänk
Medlem

Pixel 4a går för 350 dollar i staterna och när jag kollar på prisjakt ligger den för 5500? hur går det ihop?

Permalänk
Medlem

om han skall ha en telefon som håller länge, och vågar gå upp lite i pris så skulle jag slå ett slag för Samsung Galaxy S20 FE
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5534775

Vann "bästa android telefon" på Swedroid, ligger på ca 6k och är en aningen "bantad" version av flaggskeppsmodellen S20.
Fördelen är Samsung har väldigt bra skärm/kamera. Samt att den inte är ifrån Kina.

Istället för att ta en 3k telefon, så ta en 6k telefon och behåll den dubbelt så länge. Blir en bättre upplevelse överlag (och antagligen en bättre telefon än nästa 3k telefon han köper).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blancc:

Tack för alla kloka svar, ja hade nog tänkt att nån budgetvariant är bäst. Han bryr sig verkligen inte om någon hög upplösning etc på skärmen.

Det enda han tyckte var viktigt när jag frågade vad han ville med den var en hygglig kamera.

Xiaomis modeller ser ju verkligen lovande ut, är xiami renodlat kinesiskt företag?

Glömde säga att han försöker undvika Kinaprodukter pga politik. Är det företaget lika ifrågasatt som Huawei?

Dem är väldigt stora. Kinesiskt företag, men nästan omöjligt att undvika. Har inte hört något problem alls med dem. Huawei och andra är mer för 5G som det är politiska problem med, men det är en debatt för annat forum. Blir alltid för mycket snack hit och dit när man tar denna disskussionen.

Dem har robotdammsugare och elsparkcykel som är bland dem bästa här i sverige. Samarbetar med IKEA på smarta produkter också. Det är vad jag känner till om dem. Mer får du fråga wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blancc:

Pixel 4a går för 350 dollar i staterna och när jag kollar på prisjakt ligger den för 5500? hur går det ihop?

Haha, moms och annat skittillägg. Inget konstigt alls, sådär är det på det mesta i elektronikväg. Det går tyvärr ihop alldeles för väl.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

om han skall ha en telefon som håller länge, och vågar gå upp lite i pris så skulle jag slå ett slag för Samsung Galaxy S20 FE
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5534775

Vann "bästa android telefon" av Swedroid, ligger på ca 6k och är en aningen "bantad" version av flag skeppsmodellen S20.
Fördelen är Samsung har väldigt bra skärm/kamera. Samt att den inte är ifrån Kina.

Istället för att ta en 3k telefon, så ta en 6k telefon och behåll den dubbelt så länge. Blir en bättre upplevelse överlag (och antagligen en bättre telefon än nästa 3k telefon han köper).

https://webbutik.comviq.se/senior/
Finns för 55+ med abonnemang för 295 kronor just nu. 8GB surf. 5G varianten som har snapdragon processor. 4G hade jag undvikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blancc:

Pixel 4a går för 350 dollar i staterna och när jag kollar på prisjakt ligger den för 5500? hur går det ihop?

Vill du spara lite hundralappar finns det att importera.
Se denna tråden på Swedroid om de olika sätten, väldigt bra förklarat.
https://swedroid.se/forum/threads/koeptraden-google-pixel-4a-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

https://webbutik.comviq.se/senior/
Finns för 55+ med abonnemang för 295 kronor just nu. 8GB surf. 5G varianten som har snapdragon processor. 4G hade jag undvikt.

Riktigt bra pris. totalpriset över 2 år är 7k . så du får ett 8gb surf abbonnemang för 500kr / år om man drar av telefon kostnaden. Och då är det det 5g telefonen dessutom

Osäker på om 55+:arna klarar göra av med 8gb / månad dock

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Riktigt bra pris. totalpriset över 2 år är 7k . så du får ett 8gb surf abbonnemang för 500kr / år om man drar av telefon kostnaden. Och då är det det 5g telefonen dessutom

Osäker på om 55+:arna klarar göra av med 8gb / månad dock

Brukar istället räkna på att billigaste abonnemanget är 95 kronor på t.ex. hallon (4gb). Då blir det 200 kronor per månad till telefon till telefonen. Så 4800 vs 8500 som den kostar på de flesta svenska butikerna. Så sparar 3700 kronor på 24 månader. Och få extra surf.

Permalänk
Medlem

vet inte om det kan va någon hjälp men hans senaste mobil var xperia g8341. köpt 2017 vilket han har varit nöjd med men kameran gick sönder för några veckor sedan, därför vill han ha en ny.

Samsungmodellen ser riktigt trevlig ut får läsa på om den, blir dock svårt få honom att teckna abonnemang, han hatar sånt haha :D! Men den kanske köps ut hel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blancc:

Pixel 4a går för 350 dollar i staterna och när jag kollar på prisjakt ligger den för 5500? hur går det ihop?

3 spänn per GB på telefonen i avgift till Copyswede utan övre tak.
Dvs köper du en mobil med 1 TB lagring så åker du på +3000:- bara där.
Sedan tull + moms.

$350 du ser är utan skatt, men deras moms är oftast <10% ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blancc:

vet inte om det kan va någon hjälp men hans senaste mobil var xperia g8341. köpt 2017 vilket han har varit nöjd med men kameran gick sönder för några veckor sedan, därför vill han ha en ny.

Samsungmodellen ser riktigt trevlig ut får läsa på om den, blir dock svårt få honom att teckna abonnemang, han hatar sånt haha :D! Men den kanske köps ut hel

Jag skaffade en Samsung A51 åt min farsa i julklapp (i 70-års åldern) och han är väldigt nöjd med den. I den korta stund jag petade på den blev jag själv förvånad över hur skön den faktiskt är. A-serien kör med en slags plast/glas-blandning istället för glas, men det kändes inte plastigt/billigt när jag petade lite på luren. Tycker det är lite till fördel faktiskt, plast klarar att tappas mycket bättre än glas.

Inte superb prestanda med exynos-chippet för prestandakrävande appar (typ spel) men det spelar ingen roll för min farsa som endast använder kameran, ringer och surfar/läser nyheter med.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Jag skaffade en Samsung A51 åt min farsa i julklapp (i 70-års åldern) och han är väldigt nöjd med den. I den korta stund jag petade på den blev jag själv förvånad över hur skön den faktiskt är. A-serien kör med en slags plast/glas-blandning istället för glas, men det kändes inte plastigt/billigt när jag petade lite på luren. Tycker det är lite till fördel faktiskt, plast klarar att tappas mycket bättre än glas.

Inte superb prestanda med exynos-chippet för prestandakrävande appar (typ spel) men det spelar ingen roll för min farsa som endast använder kameran, ringer och surfar/läser nyheter med.

Ok ja, känns kanske lite onödigt att lägga 6000+ på telefon kanske då min farsa använder precis till dom sakerna också och inga krävande appar. Tack för tipset kan nog bli den ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blancc:

Ok ja, känns kanske lite onödigt att lägga 6000+ på telefon kanske då min farsa använder precis till dom sakerna också och inga krävande appar. Tack för tipset kan nog bli den ändå!

Jo precis, tycker personligen också att priserna på lurar numera är helt uppåt väggarna. 10 000 för att ens nå flagship-nivå är helt absurt.

Kan vara värt att titta på A52 vilket är den nya versionen som lanseras den 14e Januari om jag inte missminner mig. Osäker på hur pris/prestanda ser ut på den dock.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

3 spänn per GB på telefonen i avgift till Copyswede utan övre tak.
Dvs köper du en mobil med 1 TB lagring så åker du på +3000:- bara där.
Sedan tull + moms.

$350 du ser är utan skatt, men deras moms är oftast <10% ändå.

Nej det är ändrat nu så det är bara 75 kr totalt gällande Copyswede. Taget ifrån: https://www.sweclockers.com/nyhet/30539-copyswede-och-elektro...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

om han skall ha en telefon som håller länge, och vågar gå upp lite i pris så skulle jag slå ett slag för Samsung Galaxy S20 FE
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5534775

Vann "bästa android telefon" på Swedroid, ligger på ca 6k och är en aningen "bantad" version av flaggskeppsmodellen S20.
Fördelen är Samsung har väldigt bra skärm/kamera. Samt att den inte är ifrån Kina.

Istället för att ta en 3k telefon, så ta en 6k telefon och behåll den dubbelt så länge. Blir en bättre upplevelse överlag (och antagligen en bättre telefon än nästa 3k telefon han köper).

Den telefonen är också månadens mobil hos Comviq. Kostar 150:-/mån plus abonnemang med 24 månaders bindningstid

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej det är ändrat nu så det är bara 75 kr totalt gällande Copyswede. Taget ifrån: https://www.sweclockers.com/nyhet/30539-copyswede-och-elektro...

Tacka fan för det.
Då lärde jag mig något nytt.
Tack så mycket

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME