Skumma resultat med Asus PCE-AC51 kortet (Wifi), hur felsöka?

Permalänk
Medlem

Skumma resultat med Asus PCE-AC51 kortet (Wifi), hur felsöka?

Jag har ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Routern och för en tid sedan köpte jag ett trådlöst Wifi kort till en av våra datorer.

Asus PCE-AC51
https://www.komplett.se/product/890874/datorutrustning/natver...

Får mycket förvillande resultat och blir inte klok på detta.

Mina värden på tex bredbandskollen blir mycket bra, nära max vad jag betalar för hos Bahnhof, inga problem där.

Väldigt mycket fungerar bra och snabbt, tex vanlig surf, egentligen det mesta däremot har jag märkt en del andra skumma problem för vissa specifika saker hittills.

Dotter klagade på problem vid LOL spelande (långsamt), jag har märkt att vissa streamingtjänster kan hacka underligt mycket (klart mer än tidigare) men absolut inte alla, också fått jättekonstiga problem när jag kopplat mig mot en virtuell pc på jobbet (vdi) med många sporadiska frysningar som följd, händer varje gång.

Vår gamla nätverk över elnätet lösning med Zyxel PLA Mini Powerline adaptrar fungerar helt klart bättre för ovanstående problemgrejer men ger däremot mycket sämre värden på tex bredbandskollen.

Provat kortet i två olika datorer med närmast identiska resultat, uppgraderat firmware på routern.

Vet inte om strulandet som vi upplever kan bero på dålig latency eller paketförlust? Just att vi enbart upplever problem iblannd är så konstigt.

Finns det bra verktyg för att felsöka Wifi trafiken mellan mitt Asus PCE-AC51 och ASUS RT-AC66U routern, några tips?

Har inte den blekaste aning om vad som kan vara fel ännu men det är garanterat något.

Risken är såklart att det kan vara som så att just Asus PCE-AC51 kortet är en dålig, buggig skräprodukt men vet ej än. Den var ju bra mycket billigare än de dyraste Asus korten för Wifi.

Permalänk
Medlem

Bra fråga! Det låter ju som om det blir trafik-"congestion" (eh, trängsel?) vid väldigt hög packetrate, LoL har väl just hög rate om jag förstått min grabb rätt, exempelvis.

För felsökning av detta kan man exempelvis pinga routern eller ta fram lite verktyg, dessa rekommenderades i olika andra forum när man letar runt:
http://www.metageek.com/support/downloads/

För att komma runt problemet, om det nu är detta, är att förbättra wifi:t och/eller se över QoS eller liknande. Jag personligen säjer kabel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Tack, måste bara dubbelkolla att det inte är en så fjantig sak som drivrutinen eller någon inställning jag missat på routern. Hur som helst riktigt skumma resultat hittills, så enormt varierande, en del fungerar helt toppen, annat jättedåligt.

Permalänk
Medlem

En sak är varje fall säkert, det är i 5Ghz läget något är fel, det är jag 100% på nu efter diverse tester. Det är inte bara att det är segt, något är fel, märker man ju tydligt eftersom motsvarande fungerar via 2,4Ghz nätet.

Inte märkt strul när man kopplar sig via mobil etc dock samt att den ger bra resultat mot tex bredbandskollen.se i 5Ghz läget.

Har inga problem alls i 2,4Gz läget, allt fungerar där.

Finns ju en del att reda ut nu:

Tänkbara felkällor:
Routerns konfiguration
PCI Wifi kortets konfiguration
Hårdvarufel antingen på router eller wifi kort
Något med Wifi kortets drivrutin
Konflikt här i huset mellan olika 5Ghz routrar
Interferance pga något annat som stör

vi får se

Kan möjligtvis göra ett fösök att byta wifi kortet först mot en lyxigare variant men kan gått lite väl lång tid, annars får jag väl offra 300-400 eller vad nu det här pci kortet kostade. Vore störigt om jag fått hårdvaru fel på routern, tror knappast det. Möjligtvis i så fall med någon antenn.

Edit: Min bärbara som går via 5Ghz nätet har inte motsvarande problem mot samma router så rimligtvis bör det vara Wifi kortet, dess konfiguration eller drivrutiner. Hmmm, fast i och för sig kopplar nog den bärbara upp sig via N standarden, AC har den nog inte.
http://ark.intel.com/products/59474/Intel-Centrino-Ultimate-N...

Permalänk
Medlem

Okej !!
Så har ni haft samma avstånd gör laptop som speldatorn?
Har ni prövat att ställa routern så om du går från routern får en rätt linje in till ditt sons rum då 5ghz tappar väldigt mycke om den måste gå snett igenom en vägg!
Har du en android telefon så ladda hem wifi analyzer och kolla om det finns andra routrar på samma kanal då wifi är artigt så kommer alla enheter innom samma frekvens vänta på sin tur ovs vilket nätverk de är på, wifi är som en enkelriktad bro men med flerfiliga anslutande vägar där alla väntar på sin tur, finns undantag om man kör mimo men det är under optimal signal miljö

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpell:

Okej !!
Så har ni haft samma avstånd gör laptop som speldatorn?
Har ni prövat att ställa routern så om du går från routern får en rätt linje in till ditt sons rum då 5ghz tappar väldigt mycke om den måste gå snett igenom en vägg!
Har du en android telefon så ladda hem wifi analyzer och kolla om det finns andra routrar på samma kanal då wifi är artigt så kommer alla enheter innom samma frekvens vänta på sin tur ovs vilket nätverk de är på, wifi är som en enkelriktad bro men med flerfiliga anslutande vägar där alla väntar på sin tur, finns undantag om man kör mimo men det är under optimal signal miljö

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, samma avstånd, enbart ca 3 meter, tror absolut ej att det här att göra med signalstyrka däremot möjligtvis med störningar i så fall.

Permalänk
Medlem

Antar att du laddat hem senaste drivrutinerna, men är du 100% säker att det är rätt version? Såg på ASUS sida att det är olika beroende på region (Kina eller inte Kina).
En annan sak som låter banal men kan göra skillnad är att ändra hur antennerna är vinklade.

Permalänk
Medlem

Jag ska dubbelkolla drivrutinerna dock ej möjlighet denna vecka. Vet ej heller om det skiljer sig mellan Asus drivrutiner och Realteks (tillverkaren av wifi kretsen i kortet). Verkar dock som att problem med just detta kort ej är helt ovanligt om jag förstår det korrekt, tex via reviews från Amazon.

Permalänk
Medlem

Hmmm, ja, man får helt klart stor upplevd skillnad med olika versioner av drivrutinen, provat mer nu. Tror väl att den drivare fungerar bäst som är på Asus hemsida även om den är gammal (äldst av de jag provat). Går klart bättre då men kan ändå få lite konstigt beteende i vissa lägen som inte känns helt ok. Intressant är att när jag formaterat disk samt ominstallerade hela Windows så valde Windows per automatik en nyare driver som jag helt klart upplever fungerar sämre. Tror att Realtek har en ännu nyare drivare till rtl8821ae kretsen, får väl ge den en chans igen men har för mig den fungerade konstigt också.

Fick också en skum krasch på datorn vid ett tillfälle och i samband med detta verkar Windows helt plötsligt själv identifierat kortet som en Realtek variant istället för Aasus och lagt på en annan drivare. Vet ej om kraschen berodde på Wifi kortet men mycket möjligt eftersom just den drivaren blev bytt.

Något jag inte riktigt gillar med detta realtivt biliga Asus PCE-AC51 kort. Kommer försöka reklamera och byta till en annan Asus variant, hur detta går återstår att se.

Här någon diskussion jag hittat om rtl8821ae kretsen, vet inte riktigt vad de snackar om, kanske är utveckling av drivare till Linux? Men känns som att de också stöter på många problem med samma krets.
https://github.com/lwfinger/rtlwifi_new/issues/235

EDIT: Lyckades byta upp mig via Kjell, nu ger jag AC68 en chans istället, får återkomma med resultat.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har inga av de problemen med Asus PCE-AC68 som jag hade med det gamla Asus PCE-AC51 kortet, allting fungerar bra hittills. AC68 kortet har kretsar från Broadcom vs Realtek för AC51 kortet.

Ej heller PCE-AC68 har väl haft helt problemfria drivare genom åren men såg någon tråd hos Microsoft där de rekommenderade version 7.35.351.0 via Microsoft Update Catalog (vilken jag också tror är den senaste utvecklade drivrutinen). Sannolikt skulle väl Windows installerat exakt samma per automatik om jag låtit den försöka.
http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=pce...

Slutsats: Jag är ytterst tveksam till Asus PCE-AC51 kortet, undvik det om ni kör i 5Ghz AC läge. Jag provade ändå flera olika drivare och höll på en hel del att testa. Problemet är att AC51 kortet är mera attraktivt prissatt så flera kommer säkert göra samma miss som mig. Märkte tydligast att något var skumt när jag kopplade mig mot en virtuell dator på jobbet via Citrix Receiver då jag fick många skumma frysningar. Dottern klagade också på att LOL fungerade sämre (lag), annars vid tex vanlig surf märkte man inga problem alls, inte heller om man körde bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Lutar åt att det antingen är chippet i sig som är uselt eller ASUS implementation. Snålar man på fel komponenter kan märkliga fel uppstå, det borde ju å andra sidan märkas under tester.

Permalänk

Ursäkta jag lyfter en riktigt gammal tråd nu. Men precis vad som beskrivs här upplever även jag med det kortet.

Jag byggde ihop en enkel server som PINGar olika adresser var 3 sekund och ritar ut grafer med respons, package loss osv. Har PINGat både webbsidor och enheter inom nätverket, men bara datorn med just detta kort ger ibland responstider upp till 1500ms och hög package loss. Bara vid vissa tillfällen och händelser, till exempel när jag i Windows 10 söker efter trådlösa skärmar att ansluta till, då tappar PING-servern kontakten helt med datorn (och datorn med internet)

Vi får bara hoppas att så få som möjligt köpt detta kort. Tyvärr tror jag garantin för mig har gått ut så det är inte mycket annat att göra än att köpa nytt kort.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!