Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej de små sidopanelerna går ned i ett spår längs med den stora sidopanelen så den kan inte bukta ut. Riktigt bra passform.
Irriterar mig på ett litet missljud "kvitter" från min bottenfläkt. Det är en återanvänd corsair 12x25 som troligtvis gjort sitt.
Har fått ett otroligt irriterande problem. Mitt BT funkar inte längre. Det står " blue tooth är avstängt" under BT inställningarna och det finns absolut inget sätt att sätta på det.
Vet inte om det hände samtidigt jag byggde färdigt, men det är väldigt irriterande.
Testat allt tror jag.
Skall kolla lite när jag byter bottenfläkten så småningom. Orkar inte just nu.

Skrivet av Rixard:

Har du gigabyte b550i? Testa dra ur strömsladdeb ett par minuter och starta sen igen så ska det hoppa igång..

Laddat ner drivrutinen till BT från mobo-tillverkaren?

Har också ett sprillans Gigabyte B550I då mitt Asrock AB350 kastade in handduken när jag bytte NVME-disk.

Kan tipsa om att det går strålande att köra en Ryzen 1700 på B550I även om det inte finns officiellt stöd. Läste om det på en reddit-tråd och testade på vinst och förlust. Man måste Q-flasha till BIOS F10 sen bootar den utan problem.

Tänker uppgradera GPU först och sen blir det en ny Ryzen efter det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Har du gigabyte b550i? Testa dra ur strömsladdeb ett par minuter och starta sen igen så ska det hoppa igång..

Va?? Kan det vara så enkelt?? Måste testa!!

Skrivet av Reiker:

Laddat ner drivrutinen till BT från mobo-tillverkaren?

Har också ett sprillans Gigabyte B550I då mitt Asrock AB350 kastade in handduken när jag bytte NVME-disk.

Kan tipsa om att det går strålande att köra en Ryzen 1700 på B550I även om det inte finns officiellt stöd. Läste om det på en reddit-tråd och testade på vinst och förlust. Man måste Q-flasha till BIOS F10 sen bootar den utan problem.

Tänker uppgradera GPU först och sen blir det en ny Ryzen efter det.

Ja det var det första jag testade. Jag har följt en massa råd på nätet, reparerat windows osv osv.

Edit: Det funkade!!!! Herregud. Vad kan detta bero på tro?
Tackar så ödmjukast! Hade aldrig löst detta själv.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Va?? Kan det vara så enkelt?? Måste testa!!
Ja det var det första jag testade. Jag har följt en massa råd på nätet, reparerat windows osv osv.

Edit: Det funkade!!!! Herregud. Vad kan detta bero på tro?
Tackar så ödmjukast! Hade aldrig löst detta själv.

Många som verkar ha samma problem med moderkortet.. Hoppas det löser sig med framtida bios, har inte lust att reklamera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixard:

Många som verkar ha samma problem med moderkortet.. Hoppas det löser sig med framtida bios, har inte lust att reklamera...

Väldigt märkligt måste jag säga. Nä, reklamera vill man slippa. Det funkar ju kanon på alla andra vis. Det kan ju vara senaste biosen som strulat till det. Jag uppdaterade den för ett par dagar sen. Den löste problemet med min M.2 disk så det vore ju typiskt om man fått en ny bugg istället.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Då har jag listan på mitt bygge.

Jag skall byta ut min CPU 3700x->5900x på grund av prestandan och SAM funktionen om ett par månader.
Ni som kör 5900x i Ghosten, vad har ni för kylare? Temps? om ni klockat ned CPUn vilka värden och vilken tempsänkning fick ni?
Skall bli skönt att bli klar med denna så man kan slappna av en 4-5 år igen

OBS GPUn i listan är en "placeholder" för Powercolor referenskortet gick inte att välja. Det kortet i listan passar inte i Ghosten

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Då har jag listan på mitt bygge.
https://komponentkoll.se/bild/oypPd.png
Jag skall byta ut min CPU 3700x->5900x på grund av prestandan och SAM funktionen om ett par månader.
Ni som kör 5900x i Ghosten, vad har ni för kylare? Temps? om ni klockat ned CPUn vilka värden och vilken tempsänkning fick ni?
Skall bli skönt att bli klar med denna så man kan slappna av en 4-5 år igen

OBS GPUn i listan är en "placeholder" för Powercolor referenskortet gick inte att välja. Det kortet i listan passar inte i Ghosten

Kolla vilken höjd på RAM-minnen som Black Ridge stödjer... Jag var tvungen att byta till lägre när jag köpte den.

Enl mig är Black Ridge tillsammans med en NF-A12x15 bästa valet i en ghost (#18816240)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Kolla vilken höjd på RAM-minnen som Black Ridge stödjer... Jag var tvungen att byta till lägre när jag köpte den.

Enl mig är Black Ridge tillsammans med en NF-A12x15 bästa valet i en ghost (#18816240)

Ajdå Jag har ju de där g.skill med höga kylare på. hm..alltid något som skiter sig:(
BTW, har ni som har köpt MKIII märkt att riserkabeln gärna vill "puta" uppåt och ligga emot fläkten? Jag fick ett kvittrande svagt ljud och tog isär för att kolla, det var de blåa kablarna som börjat ta emot ena fläkten. Det är ju ett så stort hål i toppgallret där man monterar fläktarna för att man skall kunna montera AOI kylare...men där smiter kablarna upp.
Har försökt böja till dem och nu är det tyst. Risken är ju att de börjar ta i igen känns det som.
Det hade varit nice att kunna köpa en "bottenplåt" till som håller undan kablarna från fläktarna, men jag hittar inget sånt på https://www.louqe.com/ . Man kan bara köpa Tophats och riserkabel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ajdå Jag har ju de där g.skill med höga kylare på. hm..alltid något som skiter sig:(

Har själv G.Skill minnena och de fungerar med Gigabyte B550i och Noctua Ghost Edition i alla fall, så kör på den istället! (eller byt till lågprofil minnen)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ajdå Jag har ju de där g.skill med höga kylare på. hm..alltid något som skiter sig:(
BTW, har ni som har köpt MKIII märkt att riserkabeln gärna vill "puta" uppåt och ligga emot fläkten? Jag fick ett kvittrande svagt ljud och tog isär för att kolla, det var de blåa kablarna som börjat ta emot ena fläkten. Det är ju ett så stort hål i toppgallret där man monterar fläktarna för att man skall kunna montera AOI kylare...men där smiter kablarna upp.
Har försökt böja till dem och nu är det tyst. Risken är ju att de börjar ta i igen känns det som.
Det hade varit nice att kunna köpa en "bottenplåt" till som håller undan kablarna från fläktarna, men jag hittar inget sånt på https://www.louqe.com/ . Man kan bara köpa Tophats och riserkabel.

Jag var med om det när jag monterade tophatten med fläktar att riserkabeln låg emot, böjde till kablarna lite och har inte haft något mer problem med det

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Jag var med om det när jag monterade tophatten med fläktar att riserkabeln låg emot, böjde till kablarna lite och har inte haft något mer problem med det

Lite dumt att de inte är en sleev på MKIII som det var på MKII. Ja det verkar funka nu. Såg att en kabel blivit lite nött 😔 men det verkar bara vara det blå plasthöljet som är påverkat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har nu stoppat in ett Gigabyte X570i Aorus Pro WIFI och en Ryzen 7 5800x i Ghost Louqe S1 MKIII
Ut med Z490i och i5 10600k
Uppdaterat till dyra Lian Li Uni fläkt, fast jag tror inte att de är så pass bättre än Arctic P12

Ryzen7 5800x kör värm, fundera redan nu på att lappa den.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Lite dumt att de inte är en sleev på MKIII som det var på MKII. Ja det verkar funka nu. Såg att en kabel blivit lite nött 😔 men det verkar bara vara det blå plasthöljet som är påverkat.

Ja det är det, tycker gamla var lite snyggare men förstår syftet med den nya. Bättre att avleda värme som annars "fastnar" under sleeven. Funderade på om man ska köra lite svart plastidip på kablarna för att ha dom svarta iallafall men eftersom dom inte alls syns när man har tophat så har jag struntat i det

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Har nu stoppat in ett Gigabyte X570i Aorus Pro WIFI och en Ryzen 7 5800x i Ghost Louqe S1 MKIII
Ut med Z490i och i5 10600k
Uppdaterat till dyra Lian Li Uni fläkt, fast jag tror inte att de är så pass bättre än Arctic P12

Ryzen7 5800x kör värm, fundera redan nu på att lappa den.

Vad har du för kylare på 5800x ?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vad har du för kylare på 5800x ?

Swiftech Apogee Drive II /lappat. Med AMD fäste

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Har nu fixat nya fötter till min ghost.

Glipan under Ghosten blev mycket bättre.
Före.

Efter

Nu får luften fritt passage för bottenfläkten. Man känner tydligt hur luften blåser ut rund botten på Ghosten. Lättfix som inte ser helt galet fult ut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har nu fixat nya fötter till min ghost.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/z9sjvx4fg08hn49sp9cih6ne

Glipan under Ghosten blev mycket bättre.
Före.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/w9qa6krjusffqj5o5ca6hft
Efter
https://www.bildtagg.se/file/thumb/l7d7dbowmhqu4n0t8peh1rmk

Nu får luften fritt passage för bottenfläkten. Man känner tydligt hur luften blåser ut rund botten på Ghosten. Lättfix som inte ser helt galet fult ut.

Snyggt! Har samma lösning. Är så skönt att slippa de medföljande som var limmade, de gled åt sidan när man flyttade chassit och riskerade att åka in i fläkten hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har nu fixat nya fötter till min ghost.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/z9sjvx4fg08hn49sp9cih6ne

Glipan under Ghosten blev mycket bättre.
Före.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/w9qa6krjusffqj5o5ca6hft
Efter
https://www.bildtagg.se/file/thumb/l7d7dbowmhqu4n0t8peh1rmk

Nu får luften fritt passage för bottenfläkten. Man känner tydligt hur luften blåser ut rund botten på Ghosten. Lättfix som inte ser helt galet fult ut.

Riktigt snyggt! Jag hittar tyvärr dessa fötter så jag får avvakta.

Så här ser det ut för mig, nu underlättar det inte att bordet har ett mjukt underlag vilket gör att chassit sjunker nog lite mer inåt:

https://imgur.com/a/w6Hsqv8

Som tur är så har dör aldrig VHS ut! :

https://imgur.com/a/jMBxw8z

Dock vet jag inte hur jag ska få fast toplocket eftersom att det inte finns några skruvhål för det. Samt att det glepar en aning på ena sidan så det är inte det vackraste bygget. Men det funkar i alla fall.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Riktigt snyggt! Jag hittar tyvärr dessa fötter så jag får avvakta.

Så här ser det ut för mig, nu underlättar det inte att bordet har ett mjukt underlag vilket gör att chassit sjunker nog lite mer inåt:

https://imgur.com/a/w6Hsqv8

Som tur är så har dör aldrig VHS ut! :

https://imgur.com/a/jMBxw8z

Dock vet jag inte hur jag ska få fast toplocket eftersom att det inte finns några skruvhål för det. Samt att det glepar en aning på ena sidan så det är inte det vackraste bygget. Men det funkar i alla fall.

Haha 😄 huvudsaken ör att det funkar 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ny bild, AMD Ryzen 7 5800x installerad på ett Gigabyte X570i Aorus Pro Wi-Fi
Fick vrida pump/block combon 90 grader för AMD fästen. Den krocka nu litegrann mot minnen.
Nya lian Li uno fläkt. Pusha mer luft genom radiatorn än Arctic P12 men mer ljud

Mycket värmare CPU en motsvarande Intel bygge.
Jag funderar på att överger min SFF sojourn.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Letar efter TopHat Small MKIII i färgen ASH, verkar vara svårt att få tag på hos svenska återförsäljare.
Kan dessutom inte hitta någon information om just storleken Small på louqes hemsida, är den utgående?
Begagnade funkar också.

Permalänk
Medlem

Verkar som small inte finns längre helt enkelt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Letar efter TopHat Small MKIII i färgen ASH, verkar vara svårt att få tag på hos svenska återförsäljare.
Kan dessutom inte hitta någon information om just storleken Small på louqes hemsida, är den utgående?
Begagnade funkar också.

Passar denna tro?
https://cdon.se/hemelektronik/-p47239728

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITUFFE:

Där ser man, tack. Verkar dock inte som att de finns i lager iom "Bevaka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Letar efter TopHat Small MKIII i färgen ASH, verkar vara svårt att få tag på hos svenska återförsäljare.
Kan dessutom inte hitta någon information om just storleken Small på louqes hemsida, är den utgående?
Begagnade funkar också.

Small hatten utgick inför MK3 releasen så vill man ha S är det tidigare versioner

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av antherz:

Small hatten utgick inför MK3 releasen så vill man ha S är det tidigare versioner

Jaha, där ser man. Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det finns två varianter som folk använder.
"skorstensvarianten" där toppfläktarna blåser ut luft och bottenfläkten blåser in. Det är väl den vanligaste, käns logiskt att man blåser bort varmluften. Sen finns undertrycksvarianten där både topp och bottenfläkten blåser ut och inluften kommer bara från ventilationsgallren på sidorna. Nackdelen är att varmluften då sugs in igen, men det verkar ändå funka väldigt bra.
Jag har inte monterat fläktarna på mitt spöke än, håller fortfarande på och optimerar kablar osv. Jag skall testa båda varianterna och se vilket som fungerar bäst. Jag TROR undertrycksvarianten har fått något bättre värden från de som testat på youtube.
Det sämsta alternativet är inluft från toppen och utblås i botten. Inget att rekomendera.

Tror jag aldrig frågade om det men provade du båda varianterna och vilken blev det i slutändan?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Tror jag aldrig frågade om det men provade du båda varianterna och vilken blev det i slutändan?

Undertrycksvarianten blev det. Verkar ge lägst temps. Ca 55-65c på cpun vid spelande och 65-73c på gpun.
Skall bli intressant när jag byter cpu till 5900x och ghost s1 kylaren. Gissar att jag får ställa upp fläktkurvorna lite.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Tror jag aldrig frågade om det men provade du båda varianterna och vilken blev det i slutändan?

Skorstens variant kör jag i en dubbel radiator loop. Med fläktar som som trycker luft genom varje radiator under ifrån.
Det blir att värmluften från botten radiatorn åka över komponenter upp till topp radiatorn. Jag har ingen galler på. Kommer prova det nedtryckt version, vända botten fläktar så den trycka luften ner i genom botten radiatorn och ut genom botten sidan

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Undertrycksvarianten blev det. Verkar ge lägst temps. Ca 55-65c på cpun vid spelande och 65-73c på gpun.
Skall bli intressant när jag byter cpu till 5900x och ghost s1 kylaren. Gissar att jag får ställa upp fläktkurvorna lite.

Bra temperaturer! Med undertrycksvarianten så menar du bottenfläkt som blåser ut och toppenfläktar som blåser utåt?

Skrivet av darrenj:

Skorstens variant kör jag i en dubbel radiator loop. Med fläktar som som trycker luft genom varje radiator under ifrån.
Det blir att värmluften från botten radiatorn åka över komponenter upp till topp radiatorn. Jag har ingen galler på. Kommer prova det nedtryckt version, vända botten fläktar så den trycka luften ner i genom botten radiatorn och ut genom botten sidan

Intressant test, dessutom när du kör med vattenkylning, bara för att se vad som funkar bäst för olika upplägg!

Kör själv med en bottenfläkt som blåser ut luft och toppenfläktar som blåser ut luft. Tycker att temperaturen sticker iväg dock. Men jag kör med stockkylaren till 5600x.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Bra temperaturer! Med undertrycksvarianten så menar du bottenfläkt som blåser ut och toppenfläktar som blåser utåt?

Intressant test, dessutom när du kör med vattenkylning, bara för att se vad som funkar bäst för olika upplägg!

Kör själv med en bottenfläkt som blåser ut luft och toppenfläktar som blåser ut luft. Tycker att temperaturen sticker iväg dock. Men jag kör med stockkylaren till 5600x.

Ja precis! Både top och bottenfläkten blåser ut. Jag satte en medium tophat i botten för att kunna ha en 12x25 fläkt rakt under moderkortet. Anledningen är att det är där det finns flöde och det är där man vill ha bort varmluften, inte vid PSUn. Kablarna på PSUn hindrar dessutom luftflödet om man har fläkten där.
Jag köpte https://www.inet.se/produkt/5320632/noctua-nf-a12x25-pwm till botten och kommer byta ut topfläktarna till sådana här med, de är ruskigt tysta och flyttar bra med luft.
Jag har Noctua i toppen men dessa är tystare och bättre. Sen får man med en bra tätning som gör fläckten väldigt effetktiv mot topgallret. Ingen luft kan smita ut.

Jag har satt högre tassar på chassiet så glipan är ca 1 cm för att det skall bli mindre motstånd för bortluften.
Jag är riktigt nöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard