Permalänk
Medlem

Reparera espressomaskin

Jag har en Siemens EQ 7 Plus som är ca 5 år och gjort 7000 koppar. För en vecka sedan slutade den köra igenom vatten och det blev bara rök/ånga efter malning. Kört igenom avkalkning två gånger efter det. Den kunde köra kaffe typ varannan gång, så inte nåt totalstopp, men nu fick jag inget kaffe på tre försök, så något måste vara helknas.

Vad kan problemet vara?

Var kan man lämna in på service i Stockholm?

Den kostade 6-7 tusen ny, värt att lämna in eller köpa ny, typ Jura E8, eller är det slöseri på pengar? Vi älskar mjölkslang, hata behållare, frun kör mjölk i kaffet.

Permalänk
Medlem

Varför inte kontakta Siemens själv och se vad de säger?
https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/kundservice

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk

Låter ju som vattenpumpen har lagt av. Googla service på aktuell maskin och se om du kan lösa det själv. Annars får du kontakta tillverkaren. Har själv en Jura som gjort drygt 10K koppar och den servar jag själv.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har en Siemens EQ 7 Plus som är ca 5 år och gjort 7000 koppar. För en vecka sedan slutade den köra igenom vatten och det blev bara rök/ånga efter malning. Kört igenom avkalkning två gånger efter det. Den kunde köra kaffe typ varannan gång, så inte nåt totalstopp, men nu fick jag inget kaffe på tre försök, så något måste vara helknas.

Vad kan problemet vara?

Var kan man lämna in på service i Stockholm?

Den kostade 6-7 tusen ny, värt att lämna in eller köpa ny, typ Jura E8, eller är det slöseri på pengar? Vi älskar mjölkslang, hata behållare, frun kör mjölk i kaffet.

Alla espressomaskiner har förslitningsdelar som går sönder efter ett tag. Jag har en 18 år gammal maskin som jag bytt det mesta i över tid. Älskar den, och kan den mer eller mindre utan och innan.

Jag gissar på att felet är en sprucken o-ring. Alltså, delen kostar under tio spänn, även om jag skulle byta alla på en gång om jag ändå höll på. Tyskarna brukar ha eBay-shops med reservdelar till alla kaffemaskiner + instruktioner.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Alla espressomaskiner har förslitningsdelar som går sönder efter ett tag. Jag har en 18 år gammal maskin som jag bytt det mesta i över tid. Älskar den, och kan den mer eller mindre utan och innan.

Jag gissar på att felet är en sprucken o-ring. Alltså, delen kostar under tio spänn, även om jag skulle byta alla på en gång om jag ändå höll på. Tyskarna brukar ha eBay-shops med reservdelar till alla kaffemaskiner + instruktioner.

Alternativt är vattenanslutningen igentäppt i vattentanken, prova att få den att släppa igenom vatten genom att manuellt trycka med fingret upprepade gånger där vattenanslutningen på tanken sitter.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Plockat isär den delvis för ett år sen och bytt ett trasigt lock till vattentanken, allt sitter med plastklämmor som blivit sköra, ska göra ett försök att kolla o ring mellan pump och värmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Plockat isär den delvis för ett år sen och bytt ett trasigt lock till vattentanken, allt sitter med plastklämmor som blivit sköra, ska göra ett försök att kolla o ring mellan pump och värmare

När det inte finns tillräckligt med motstånd (trasiga o-ringar, inget kaffe) i systemet så släpper inte min maskin genom något vatten, så det är säkert något liknande problem.

Kan vara värt att kolla med hemförsäkringen vad de kan göra därifrån, och annars kolla med tredjepartsreparatör vad det kan kosta att laga. Ingen mening att köpa nytt, du kommer att få samma problem med en ny maskin efter 3-5 år.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nyfiken - hur har det gått?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Ungdjävlarna är i vägen, dricker nespresso tills jag får en kväll över!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Ungdjävlarna är i vägen, dricker nespresso tills jag får en kväll över!

Jag förstår precis. Har f.ö också en Nespresso med några nödkapslar i källaren, in case of emergency.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Jag förstår precis. Har f.ö också en Nespresso med några nödkapslar i källaren, in case of emergency.

Menade Nescafe, så situationen är allvarlig

Permalänk
Medlem

En slang som har kollapsat, kan vara vaccumslang? Enheten den sitter fast i (pump,) sitter lute löst, men kan nog inte vridas, ska kolla närmare.

Permalänk
Medlem

Snygg dragning av 220V

Permalänk
Medlem

Trångt som satan, ska försöka köpa ny slang och få fast, kabske löser problemet, men vete faan, borde kunna rinna igenom vatten ändå känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Nyfiken - hur har det gått?

Bytte ut den kollapsade silikonslangen mot en livsmedelsgodkänd PVC, kortade av den en centimeter för att få lite mindre böj - Pillrigt som satan.

Nu lyckats brygga två koppar i rad, kör igenom rengörning nu en extra gång bara för att rensa rören, har ju stått still ett bra tag.

Men, ta i trä, allt verkar fungera igen! 10,000 "sparat", hoppas vi. Får ta och köpa ett par nya skor istället!

Permalänk
Medlem

Skulle inte sagt nåt, nu slutade den funka igen - ARGH! INGA SKOR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Skulle inte sagt nåt, nu slutade den funka igen - ARGH! INGA SKOR!

Du har det snart! Sen kan du köpa ett 3080!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar beställa service via dom här, man kan tydligen skicka dit sin bryggare på service om man vill eller köpa reserv delar.

https://www.centralservice.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Du har det snart! Sen kan du köpa ett 3080!

Den delen redan avklarad. Skit samma, beställer en ny maskin nu, orka sitta hemma och jobba och dricka nescafé

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har en Siemens EQ 7 Plus som är ca 5 år och gjort 7000 koppar. För en vecka sedan slutade den köra igenom vatten och det blev bara rök/ånga efter malning. Kört igenom avkalkning två gånger efter det. Den kunde köra kaffe typ varannan gång, så inte nåt totalstopp, men nu fick jag inget kaffe på tre försök, så något måste vara helknas.

Vad kan problemet vara?

Var kan man lämna in på service i Stockholm?

Den kostade 6-7 tusen ny, värt att lämna in eller köpa ny, typ Jura E8, eller är det slöseri på pengar? Vi älskar mjölkslang, hata behållare, frun kör mjölk i kaffet.

Lite sent ute kanske, men när min espressomaskin lade av så tog hemförsäkringen det. Om du har någon mer/ drulleförsäkring kan det vara värt att kolla upp