Intel Core i7-11700K visar upp skyhög enkeltrådig prestanda

Permalänk
Medlem

På samma nod? Låter för bra för att vara sant, värme borde rimligen bli ett allvarligt problem.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

6700K 4 kärnor, 10900K 10 kärnor. Är väl en 150%ig ökning av kärnor? Sen är väl 1800X -> 5950X en ökning från 8 till 16 och då blir ökningen av kärnör 100%?

Ja, haha
tur att någon är vaken!.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Blir att vänta med AMD cpu köp. Förväntar mig att 5800x och 5900x går ner i pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enkeltrådad prestanda är precis vad vi behöver 2021.

Visst är det så. Väldigt många program mår bra av hög enkeltrådad prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är det för bakgrundsprocesser som du snackar om som får en 8c/16t att gå på knäna när man spelar?

Sant, det där låter som någon som fastnat på Pentium II-tiden där bakgrundsprocesser kunde käka upp 50 procent av processorns kapacitet. Idag handlar det om 1-2 procent, i.e. knappt märkbart i det stora hela.

Mer on-topic så oroar jag mig lite över värmeutvecklingen. Vårt behov av prestanda kommer aldrig minska utan vi kommer alltid se på den i relativa termer, men en watt är alltid en watt. Hade gärna sett en situation där datorernas effektbehov minskade med ett tiotal watt per år. Då skulle stora towerchassin snart vara ett minne blott och både elförbrukning, spillvärme och fläktljud skulle vara ett minne blott (lite det dagens mobiltelefoner uppnått) men ingen skulle vetat om den prestanda vi gått miste om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad väntas TDP bli på denna? Ser fortfarande ett värde med 65W på 5600X, saknas bara att dom släpper 5600 (utan X och kylare) och drar ner priset ett snäpp efter Intels lansering.

Lär nog bli hyfsat i linje med nuvarande modeller, om jag skulle gissa (eventuellt högre vid användning av AVX-512). Notera dock att det är med ett kort boost-fönster. Om man skulle ta hänsyn till att många gärna kör dem med oändligt boost-fönster och kanske även tvingar upp boost-frekvenserna på alla kärnor skulle värdet vara betydligt högre. Det gäller dock även nu så borde gå att jämföra hyfsat väl även där. TDP är ju dock inte en standardiserad uträkning så man bör vara försiktig när man jämför mellan Intel och AMD.

Notera att detta bara är spekulationer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enkeltrådad prestanda är precis vad vi behöver 2021. Det är extremt viktigt när man vill ha över 1500 FPS i 640x480.

Citat:

Sett till flertrådad prestanda presterar Core i7-11700K 1 334 poäng per kärna för en totalpoäng om 10 673 – något som även ger de flesta av AMD:s åttakärniga Ryzen 7 5800X-resultat på nöten

För övrigt så ja, väldigt mycket som använder cpu har använding av en tråds prestanda.

Ska bli intressant att se recensioner sedan med jämförande prestanda och strömeffektivitet. Folk gillar att harpa om 14nm men det spelar ingen roll om den är snabb/are och drar lite/mindre. Även instegsnivån på nya grafikkretsarna med Xe-LP.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Man ska iaf ge heder åt Intel att de lyckas kräma ur mer och mer på den nm.

Får se vad man väljer. Var tänkt AMD men efter allt blev som det blev med gpu, cpu förseningar till en bra bit in på 2021 så kanske det blir Intel igen.

Permalänk
Medlem

Jag är hype. Inte för att jag behöver mer kräm dock. Men vore kul med senaste och bästa på Z490 för att slippa uppgradera på några år.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

6700K 4 kärnor, 10900K 10 kärnor. Är väl en 150%ig ökning av kärnor? Sen är väl 1800X -> 5950X en ökning från 8 till 16 och då blir ökningen av kärnör 100%?

Har inbillat mig att du var en av de som verkade se AMD mer som en kompis än ett företag likt Intel, men kanske hade fel där? Det stämmer i alla fall som du säger, båda är företag och de kommer att sätta sin profit före kundernas intressen. Man får rösta med plånboken eller gilla läget!

Jag ger företag beröm när de gör saker som gynnar konsumenten, när de i enlighet med ovan A B C-lista skulle kunna göra annorlunda, och jag upplever väl fortfarande att AMD gör mest bra där. Men det betyder inte att jag kommer försvara dem när de gör dumheter. Jag var t. ex rejält förbannad när de försökte sig på att dra en fuling och slopa stödet för ZEN3 på B550 och X470, och köper fortfarande inte deras dravel om "Smart access memory". Ondgjorde mig också en hel del när det stog klart att PCI-E 4 i de flesta fall funkar på 400-serien, men AMD valde att låsa det till 500-serien.

Jag är väl helt enkelt en person som aldrig i livet tänker sitta tyst när företag gör dumheter "för att det är ett företag" om du förstår vad jag menar? Och nu när det bara finns 2 sycken företag som gör X86-processorer så kan det lätt framstå som att jag i alla lägen hyllar AMD och i alla lägen spottar på Intel, men så är det inte.

Av rent egoistiska skäl så hoppas jag faktiskt att Rocket-lake blir riktigt bra, så att efterfrågan och priserna på ZEN3 sjunker så att jag kan köpa 5900X billigt. Jag har redan Crosshair VII som jag är väldigt nöjd med och då jag har en halvsidig CP-skada och ganska svår synnedsättning (ser 0.3 på höger öga och 0,25 på vänster med kontaktlinser samt har tunnelseende) så är det ingen smal sak att byta moderkort för mig, så jag föredrar helt klart att kunna få en bra prestandaskjuts genom att endast byta processorn, så för mig har AMD's bättre stöd för framtida processoruppgraderingar varit avgörande i valet av processor.

Jag tillhör heller inte dem som "bara spelar" utan pysslar även med musukproduktion, videoredigering och annat som belastar alla kärnor stundtals så på förhand känns Rocket Lake ändå rätt ovärt för mig.

Men nästa gång det är dags att byta moderkort så är det inte självklart att det blir AMD utan jag kommer titta på vilken plattform som har bäst utsikter om 4-5 år. Om Intel håller fast vid att tacka nej till pengar från folk som gärna vill ha ny processor men inte nytt moderkort så blir det nog AMD igen, men om Intel ändrar sig så är det helt klart möjligt att det blir Intel nästa gång

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att man jämför 11700K med 5950X och inte med 5800X som har samma antal kärnor.
5800X vs 11700K

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker bara det låter gott om det kommer ut ett bra gamingalternativ som förhoppningsvis går att köpa. Rätt trist höst för konsumenter i allmänhet så ett vettigt alternativ till ett förhoppningsvis vettigt pris är ju bara mysigt! Hur kommer 11900 skillja sig mot 11700 dock om de kör samma antal kärnor/trådar? Bara bättre binning?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Najs att det går framåt, men mitt RTX 3090 är redan en så stor flaskhals i kombination med 9900K att det kommer inte finnas anledning att byta ut processorn på flera år. Flesta spel ligger runt 15-30% CPU usage i 4K.

Permalänk
Medlem

Kostar i7 11700K 3999 kr så måste jag säga att den blir mycket intressant.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag testade en 5950x, den var ren dynga. Rebootade när windows laddades, i windows, i bios. Sedan var det blå skärmar hela tiden.
Jag hade hoppats på att den skulle vara bra, det var ett tag sedan jag testade AMD.

Efter den här gången kommer det bli ett par år till

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Enkeltrådad prestanda är precis vad vi behöver 2021. Det är extremt viktigt när man vill ha över 1500 FPS i 640x480.

Exakt, vem bryr sig om enkeltrådig prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

På samma nod? Låter för bra för att vara sant, värme borde rimligen bli ett allvarligt problem.

Varför det? Är ju färre kärnor och lägre frekvens än t ex 10900k? Nu tror jag iof att den inte nödvändigtvis kommer vara direkt mycket bättre i det avseendet, men så mycket sämre talar det väl inte så mycket för. Prestandan kommer väl från att det är den första ordentliga ändringen i arkitekturen på 5år i desktop segmentet.

Permalänk
Datavetare

Zoomar man in på delresultaten ser det inte speciellt märkligt ut. Om detta stämmer har Zen3 lite högre flyttals IPC och lite lägre heltals IPC jämfört med Cypress Cove (Sunny Cove på 14 nm), är väl rätt exakt vad man kan förvänta sig, eller?

Skrivet av kaput:

För typ tusende gången de senaste åren; tack för det AMD

Fantastiskt vilken effektiv eld i den berömda baken lite konkurrens kan utgöra.

För alternativet hade ju varit förödande. Tänk om AMD hade gått i putten!

Då hade en rad företag blivit tvungna att omedelbart överge x86 då deras policy kräver en "second source" (en vettig regel, som tyvärr rätt ofta missbrukas då man egentligen aldrig har för avsikt att använda sin "second source"). En snabb övergång bort från x86 vill vi ju absolut inte ha...

AMD framgångar med Ryzen lär ha väldigt lite med var Intel just nu står, detta då majoriteten av Intels alla problem verkar ha sina rötter i att man fick hybris av hur långt före man låg alla andra i tillverkningsteknik att man tog en långt större bit än man kunde tugga med 10 nm (hade den lyckats på utsatt tidsplan hade man utökat ledningen över TSMC).

Vad man nu släpper, Rocket Lake S, säger väl rätt mycket om hur illa ställt det är med utvecklingshastigheten på PC sidan. För om resultatet stämmer kommer Intel ta ledartröjan när de använder en 1,5 år gammal mikroarkitektur bakporterad till en snart 6 år gammal tillverkningsprocess.

Skrivet av Ozzed:

Om man nu är en av dem som "bara spelar" samt stänger ner varenda bakgrundsprocess innan man startar sitt spel, ja då kan nog 8 kärnor räcka ett tag till.

Men folk som nu tror att detta blir till ett "nice price" har glömt att Intel är ett företag som

A) Vill tjäna så mycket pengar det går
B) Har kapacitetsbrist
C) Skulle sälja slut på varwnda processor de tillverkare även om priset var det tredubbla
D) Tvingades till en dyr backportering av arkitekturen. Rocket Lake S låg inte alls i produktplanerna utan är en högst motvillig nödåtgärd då Zen 3 börjat äta upp Intels Mindshare, vilket de inte kan tåla, då det gör att de tappar pengar.

Ovan sammantaget bör göra att Rocket Lake S (när den nu faktiskt går att köpa på riktigt) kommer bli en ordentlig bränna i plånboken för de som vill ha, och AMD och sin sida kommer ta varje tillfälle att försöka roffa åt sig potentiella kunder.

Så vad du säger är att vi som precis skaffat 5600X som spel CPU är lurade? Till och med Techspot / Hardware Unboxed ("AMD unboxed"?) som dödförklarade långt tillbaka dödförklarade 4C/4T skriver detta om 6C/12T i kontext av spel:

"But what about the 6-core, 12-thread Ryzen 5 5600X, how will it age? Our guess is extremely well as the massive IPC increase offered by the new Zen 3 architecture means the 5600X is comparable to previous generation 8-core processors such as the 3700X and 10700K, or the Zen 2 parts used in the next gen consoles, and no one expects those processors to become obsolete any time soon."

När ska folk inse att den mest framtidssäkra datorn man kan köpa är den absolut långsammaste/billigaste variant som fungerar i den omedelbara framtiden. För så länge som det är någon form av utveckling kommer nästa generations budgetmodell vara snabbare än nuvarande mainstream. Se på 3700X/3800X, de var inte precis "framtidssäkra" då 5600X är lika snabb eller snabbare på i princip allt (möjlig reservation för Cinebench).

Sen undrar jag hur mycket kapacitetsbrist det kommer bli på just Rocket Lake S. Intels största volymer ligger på bärbara datorer, med Tiger Lake kan man nu serva hela U-serien med 10 nm. Under Q1 2021 kommer även H-serien på 10 nm, fast H-serien lär vara en nischprodukt.

Planen är även att lansera Ice Lake SP under Q1, vilket då börjar migrationen av Xeon till 10 nm. Enda som då ligger kvar på 14 nm är äldre produkter (har för mig att Intel brukar behålla tillverkning av äldre modellen ~10 år för OEM), vissa budgetmodeller för desktop/laptop samt Rocket Lake S.

DIY-marknaden är inte superstor, så kan inte handla om några gigantiska volymer av Rocket Lake S. Råder inte någon brist på Comet Lake längre, så därför lite svårt att se varför det skulle bli någon direkt brist på Rocket Lake S.

AMD har samma problem nu som för 15 år sedan: när man väl har en bättre produkt än Intel kan man ändå bara ta en begränsad del av marknaden för ingen kan tyvärr matcha Intels tillverkningskapacitet. För att förstå skillnaden i skala: Intels omsättning för tillverkning av kretsar för PC är ungefär dubbelt så stor som summan av AMD, Nvidia och Apple!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Persson66:

Exakt, vem bryr sig om enkeltrådig prestanda?

Alla borde bry sig!

Om man kan nå samma prestandanivå med X kärnor som man kan med ett annat system med Y kärnor där X<Y är det förra systemet lika bra eller snabbare på allt.

Fem myror må vara fler än fyra elefanter, men oavsett hur många myror man har finns det rätt många saker de inte kommer kunna flytta som redan en elefant med lätthet baxar runt.

Är just prestanda per kärna som gjort att ingen kunnat rå på x86 tidigare. För även på serversidan finns massor med fall som inte skalar med CPU-kärnor samt fall där latens per transaktion är viktigare än hur många transaktioner man kan hantera per tidsenhet. Latens kan väldigt ofta bara förbättras med högre enkeltrådprestanda!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Skulle inte säga att i9/r9 tävlar om gaming då de inte ger mycket mer där utöver i7/r7. Det är halo-produkter det handlar om som ska ta ut det absoluta mesta som går ur toppmodellen för serien.

Är väl vettigare isåfall att jämföra 6700k med 10700k och 1800x med 5800x? Intel la ju till en kategori med i9 och amd la till en med r9.

Om du ju ska jämföra i7 med i9 så kan du ju åtminstone undvika att välja ut siffror som vrider resultatet på det viset- 6700k är en cpu som släpptes 2015 medan 1800x släpptes 2017.

En i7 som dock släpptes 2017 var 8700k med 6c12t för 359$ så siffrorna blir ju lite annorlunda då..

Ett problem är att när Ryzen kom så var det Mars 2017, samma månad släpps Intel 7700K.
Det skulle dröja till Oktober 2017 innan 8700K släpptes.
AMD själva använde 6700K när de jämförde sig med Intel i början, då de andra cpuerna inte var släppta ännu.

Men vi gör om jämförelsen då

7700K $339 -> 10700KF $349 (+3%), 4cores->8cores (+100% kärnor)
Ryzen 1800x $499 -> 5800x $449 (-10%) 8cores->8cores (0% fler kärnor)

Edit: Vi kan även ta svenska priser jag hittade:

7700K 4290kr -> 10700K 4749kr (+11%)
1800X 4649kr -> 5800X 4999kr (+8%)

(och sjukt att det skiljer 160 USD mellan 7700K och 1800X, men bara 359kr i svensk valuta.)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag testade en 5950x, den var ren dynga. Rebootade när windows laddades, i windows, i bios. Sedan var det blå skärmar hela tiden.
Jag hade hoppats på att den skulle vara bra, det var ett tag sedan jag testade AMD.

Efter den här gången kommer det bli ett par år till

Låter som mer fel än cpun bara

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

För typ tusende gången de senaste åren; tack för det AMD

Fantastiskt vilken effektiv eld i den berömda baken lite konkurrens kan utgöra.

Lite konstigt att bara tacka ena sidan när det behövs två sidor för konkurrens eller tänker jag fel då?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Behöver dessa nytt moderkort? Z590 eller vad moderkorten kommer att heta.

Nej, det ska funka med 400-serien. Vad jag förstår kommer det bli så här;
pcie 4.0 begränsat till pcie lanes från cpu:n, alltså endast till grafikkortet och översta m.2 sloten, z590 kommer ha pcie 4.0 även från chipsetet lika som x570 från amd.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus - AMD Ryzen 5 7600X - G.Skill Ripjaws S5 DDR5-6000 BK C32 - 64GB - Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6GB - Corsair Force MP510 960GB - Noctua NH-D15S - Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Anthracite Gray - Seasonic FOCUS Plus 750W Gold

Permalänk
Medlem

Tar den ledartröjan kan vi garanterat se priset vara högt, om inte Intel känner de desperat vill kriga mot zen 3 i pris/prestanda, en kategori de inte riktigt brytt sig om ännu. Oavsett vem som är i ledning är man på topp kan man ta betalt för det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Zoomar man in på delresultaten ser det inte speciellt märkligt ut. Om detta stämmer har Zen3 lite högre flyttals IPC och lite lägre heltals IPC jämfört med Cypress Cove (Sunny Cove på 14 nm), är väl rätt exakt vad man kan förvänta sig, eller?

För alternativet hade ju varit förödande. Tänk om AMD hade gått i putten!

Då hade en rad företag blivit tvungna att omedelbart överge x86 då deras policy kräver en "second source" (en vettig regel, som tyvärr rätt ofta missbrukas då man egentligen aldrig har för avsikt att använda sin "second source"). En snabb övergång bort från x86 vill vi ju absolut inte ha...

AMD framgångar med Ryzen lär ha väldigt lite med var Intel just nu står, detta då majoriteten av Intels alla problem verkar ha sina rötter i att man fick hybris av hur långt före man låg alla andra i tillverkningsteknik att man tog en långt större bit än man kunde tugga med 10 nm (hade den lyckats på utsatt tidsplan hade man utökat ledningen över TSMC).

Vad man nu släpper, Rocket Lake S, säger väl rätt mycket om hur illa ställt det är med utvecklingshastigheten på PC sidan. För om resultatet stämmer kommer Intel ta ledartröjan när de använder en 1,5 år gammal mikroarkitektur bakporterad till en snart 6 år gammal tillverkningsprocess.

Så vad du säger är att vi som precis skaffat 5600X som spel CPU är lurade? Till och med Techspot / Hardware Unboxed ("AMD unboxed"?) som dödförklarade långt tillbaka dödförklarade 4C/4T skriver detta om 6C/12T i kontext av spel:

"But what about the 6-core, 12-thread Ryzen 5 5600X, how will it age? Our guess is extremely well as the massive IPC increase offered by the new Zen 3 architecture means the 5600X is comparable to previous generation 8-core processors such as the 3700X and 10700K, or the Zen 2 parts used in the next gen consoles, and no one expects those processors to become obsolete any time soon."

När ska folk inse att den mest framtidssäkra datorn man kan köpa är den absolut långsammaste/billigaste variant som fungerar i den omedelbara framtiden. För så länge som det är någon form av utveckling kommer nästa generations budgetmodell vara snabbare än nuvarande mainstream. Se på 3700X/3800X, de var inte precis "framtidssäkra" då 5600X är lika snabb eller snabbare på i princip allt (möjlig reservation för Cinebench).

Sen undrar jag hur mycket kapacitetsbrist det kommer bli på just Rocket Lake S. Intels största volymer ligger på bärbara datorer, med Tiger Lake kan man nu serva hela U-serien med 10 nm. Under Q1 2021 kommer även H-serien på 10 nm, fast H-serien lär vara en nischprodukt.

Planen är även att lansera Ice Lake SP under Q1, vilket då börjar migrationen av Xeon till 10 nm. Enda som då ligger kvar på 14 nm är äldre produkter (har för mig att Intel brukar behålla tillverkning av äldre modellen ~10 år för OEM), vissa budgetmodeller för desktop/laptop samt Rocket Lake S.

DIY-marknaden är inte superstor, så kan inte handla om några gigantiska volymer av Rocket Lake S. Råder inte någon brist på Comet Lake längre, så därför lite svårt att se varför det skulle bli någon direkt brist på Rocket Lake S.

AMD har samma problem nu som för 15 år sedan: när man väl har en bättre produkt än Intel kan man ändå bara ta en begränsad del av marknaden för ingen kan tyvärr matcha Intels tillverkningskapacitet. För att förstå skillnaden i skala: Intels omsättning för tillverkning av kretsar för PC är ungefär dubbelt så stor som summan av AMD, Nvidia och Apple!

Ingen som har köt en produkt som man själv tycker duger för ens use case bör känna sig lurad. Det jag säger är att vi nu börjar komma till en "tipping point" där 8 kärnor är bra nog.

Med ditt exempel så blir det ju irrelevant då det förutsätter att man hela tiden uppgraderar till det som är "bra nog". Men det jag menar är att om man köper sin processor och är en sädan där "Min 2600K får hänga med några år till"-person, så borde man köpa en processor med fler än 8 kärnor.

Just vad gäller AM4, som, om inte AMD drar en "XT-runda" till är en finit plattform i och med 5000-serien, så tycker jag det är dumt att köpa färre än 8 kärnor om man tänkt ha burken i ett antal år frammåt. Men å andra sidan så kommer ju 5900X och 5950X finnas att köpa i bra många år framöver, och då billigare än de är idag, och det är väl bara köpa då om man inte är nöjd, så egentligen blir det lite av en moot point från min sida, inser jag nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av SockerfriKetchup:

Behöver dessa nytt moderkort? Z590 eller vad moderkorten kommer att heta.

De fungerar även på 400-seriens kort med nytt BIOS.

Skrivet av firstofmay:

På samma nod? Låter för bra för att vara sant, värme borde rimligen bli ett allvarligt problem.

Det finns en anledning till att man går från tio till åtta kärnor. Den stora skillnaden ligger i att man slopar Skylake till förmån av Cypress Cove, som egentligen är Willow Cove (för 10 nanometer), backportad till 14 nanometer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av sweisdapro:

Låter som mer fel än cpun bara

Ja det var helt säkert fel på Dark Hero moderkortet också. Nej För min del blir det ingen mer AMD på ett par år igen.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Lite konstigt att bara tacka ena sidan när det behövs två sidor för konkurrens eller tänker jag fel då?

Det är ju AMD som gjort att Intel inte kan fortsätta mygla ut minimala förbättringar och maximala priser varje år. Intel missbrukade sin ledarställning.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt faktiskt . Det finns 2 läger där dom kämpar om kundernas pengar . Vem vill tillbaka till 2500 k-6700 k tiden då 100mhz per år stod på menyn . Jag vart ruggigt glad när Amd tog över spelkronan och jag skulle bli lika glad om Intel tar den tillbaka och båda kämpar om kundernas pengar . Hoppas det blir samma på Grafikkort senare när det blir tillgång på 8 nm och 7 nm .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Kan säkert vara jättebra för alla som spelar professionellt i 1080p, för oss övriga som förmodligen är mestadels GPU-bundna så är nog skillnaden mindre märkbar. Gick själv från en 3600 till en 5900x och med ett 3080 i 1440p så har jag hittills enbart märkt skillnad i två spel, CP2077 och HZD då jag enbart har spelen igång (kör jag däremot annat samtidigt blir skillnaden större).
Tror att alla som sitter på 8700k, 9700k eller bättre från Intel inte har någon större anledning att ens titta på 11th gen, den känns väldigt mycket som en nödlösning för att inte tappa totalt innan man har nästa generation redo.
Med allt detta sagt så känns det väldigt kul att det äntligen börjat röra sig ordentligt på x86 sidan nu, undrar vad vi hade haft om inte AMD börjat konkurrera igen? Med DDR5 och PCIE5 runt hörnet så kanske man vågar hoppas på 20% prestandaökning varje ny gen några år framöver till dess att x86 kan pensioneras på desktop.