Grafikkort använder inte sitt fulla potential/kraft.

Permalänk
Medlem

Grafikkort använder inte sitt fulla potential/kraft.

Jag har precis fått ett nytt grafikkort (RTX 3060 Ti) och jag har problem med att grafikkortet endast använder ca 20 - 30% av sin fulla kraft. Jag har sökt omkring men har inte hittat något som har hjälpt mitt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Var någonstans läser du ut detta?

Permalänk
Medlem

Det är det som står i task manager, men jag märker även att kortet presterar ungefär lika bra som mitt gamla kort (GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna lite mer. Vad har du för dator? Dvs processor, minne etc? Hur testar du, är det vissa spel eller speciella benchmarks?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för andra delar i din dator? Hur testar du belastningen?
Testa med gratisvarianten av 3DMark och se vad du får för belastning då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Sötast

Låter som att din cpu är maxad (100% ingame) och GPUn bara väntar på att cpun skall komma ikapp.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör alltid ASUS GPU Tweak II innan jag ska spela, man kan maximera kortets prestanda samt döda alla onödiga processer som går i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Jag har en I7-6700k och 8gb ram minne, jag har testat att köra några benchmarks med 3DMark, då presterar grafikkortet bra, men processorn presterar inte alls lika bra. Jag kan inte jättemycket om sånt här, men det verkar som om processorn bottleneckar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HektorI:

Jag har en I7-6700k och 8gb ram minne, jag har testat att köra några benchmarks med 3DMark, då presterar grafikkortet bra, men processorn presterar inte alls lika bra. Jag kan inte jättemycket om sånt här, men det verkar som om processorn bottleneckar?

Kan ha fel men känns inte som att en 6700k bör flaska så hårt.
8 gb ram kan ju i vissa fall vara bekymmersamt . Är det två 4gb-stickor eller en ensam 8?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kan ha fel men känns inte som att en 6700k bör flaska så hårt.
8 gb ram kan ju i vissa fall vara bekymmersamt . Är det två 4gb-stickor eller en ensam 8?

Tror att det endast är en 8gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HektorI:

Jag har en I7-6700k och 8gb ram minne, jag har testat att köra några benchmarks med 3DMark, då presterar grafikkortet bra, men processorn presterar inte alls lika bra. Jag kan inte jättemycket om sånt här, men det verkar som om processorn bottleneckar?

Vad har du för nätdel? Är det en eller två PCI-E kontakter på ditt grafikkort? Hur har du isåfall dragit kabel, 1 eller 2? Kan du lägga upp några skärmdumpar från testerna du kör och / eller task manager, du kan också installera GPU-Z.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HektorI:

Jag har en I7-6700k och 8gb ram minne, jag har testat att köra några benchmarks med 3DMark, då presterar grafikkortet bra, men processorn presterar inte alls lika bra. Jag kan inte jättemycket om sånt här, men det verkar som om processorn bottleneckar?

Vad fick du för poäng i 3DMark? Har du jämfört dessa med några tester av motsvarande komponenter på nätet?

Installerade du om dina grafikdrivrutiner när du satte i det nya kortet? Annars gör det.

Kolla så att du inte har VSynk påslaget.

Vrid upp grafikinställningar i de spel du tycker inte funkar så bra till max. Vad händer då? Har du låga inställningar, särskilt i
kombination med VSynk så kommer inte belastningen på ditt grafikkort att gå upp särskilt mycket.

Vad är det för spel du testar med? Gamla spel kan mycket väl bete sig så som du beskriver.

Vad har du för temperaturer på din CPU när du belastar den? Det kan vara så att din CPU throttlar för att kylaren inte sitter som den ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag tror inte aktivitetshanteraren/task manager visar rätt. Har själv ett 3070 där aktivitetshanteraren alltid visar ett lågt värde, trots att ASUS GPU Tweak II visar något helt annat. Givetvis spelar även mängden ram också in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HektorI:

Tror att det endast är en 8gb.

Då bör du skaffa ett till 8gb.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Är fullt möjligt att du slår i vsync taket, dvs 60 fps på en 60hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad fick du för poäng i 3DMark? Har du jämfört dessa med några tester av motsvarande komponenter på nätet?

Installerade du om dina grafikdrivrutiner när du satte i det nya kortet? Annars gör det.

Kolla så att du inte har VSynk påslaget.

Vrid upp grafikinställningar i de spel du tycker inte funkar så bra till max. Vad händer då? Har du låga inställningar, särskilt i
kombination med VSynk så kommer inte belastningen på ditt grafikkort att gå upp särskilt mycket.

Vad är det för spel du testar med? Gamla spel kan mycket väl bete sig så som du beskriver.

Vad har du för temperaturer på din CPU när du belastar den? Det kan vara så att din CPU throttlar för att kylaren inte sitter som den ska.

Har kört testen igen på 3DMark, hade problem med att ta en screenshot av någon anledning, https://www.3dmark.com/3dm/55563614, här är iallafall resultaten. Jag har laddat ner dem nya drivrutinerna till kortet, och är väldigt säker på att jag inte har V-synk. Kan testa att dra upp grafikerna och se vad som händer, jag har testat på bl.a. Fornite och GTA 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Vad har du för skärm? Är fullt möjligt att du slår i vsync taket, dvs 60 fps på en 60hz skärm

Jag har en 1080p 144hz AOC skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Då bör du skaffa ett till 8gb.

Okej, får ta och göra det då, tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för nätdel? Är det en eller två PCI-E kontakter på ditt grafikkort? Hur har du isåfall dragit kabel, 1 eller 2? Kan du lägga upp några skärmdumpar från testerna du kör och / eller task manager, du kan också installera GPU-Z.

Mvh

Det är en 8pin PCI-E kontakt på mitt grafikkort. Där är resultaten, hade svårt att ta en screenshot och lägga in här, https://www.3dmark.com/3dm/55563614.

Permalänk
Medlem

Drar du upp MSAA till max i GTA 5 så får du nog se att grafikkortet maxar. Annars så är dom där spelen du skrev ganska enkla att driva på grafiksidan.
Om du skulle börja lira cyberpunk så skulle nog grafikkortet maxa

Permalänk
Medlem

För att dra en liknelse: Du kör en ferrari på en 70-väg ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Drar du upp MSAA till max i GTA 5 så får du nog se att grafikkortet maxar. Annars så är dom där spelen du skrev ganska enkla att driva på grafiksidan.
Om du skulle börja lira cyberpunk så skulle nog grafikkortet maxa

Ska testa det du sa, men även om dem är lätta för grafikkortet så har jag ungefär samma fps som jag hade på mitt gamla GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HektorI:

Ska testa det du sa, men även om dem är lätta för grafikkortet så har jag ungefär samma fps som jag hade på mitt gamla GTX 1060.

För att fortsätta på liknelsen: En volvo 740 har inte heller några problem på en 70-väg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HektorI:

Ska testa det du sa, men även om dem är lätta för grafikkortet så har jag ungefär samma fps som jag hade på mitt gamla GTX 1060.

Kollat i GPU-Z att det kör PCI-E X16?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiger2:

Jag tror inte aktivitetshanteraren/task manager visar rätt. Har själv ett 3070 där aktivitetshanteraren alltid visar ett lågt värde, trots att ASUS GPU Tweak II visar något helt annat. Givetvis spelar även mängden ram också in.

Samma med mitt 3080, task manager visar 20-30 procent medans gpuz visar 97%

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Har också en 3060 ti som används runt 20-30% fastän den presterar likt swec benchmarks, task managern visar bara fel. Jag kör dock 1440p

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.